Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Heeft dit eens te maken met terreuracties (bang dat we er een bazooka gaan opzetten ) of probeert Parijs hiermee zijn commerciële belangen te verdedigen ? Zodat vb alleen Franse fotografen met een licensie een statief mogen gebruiken ?
Ook op de Arc De Triomphe ? Of geprobeerd die te fotograferen op het eilandje met statief ?
Daar ben ik nu niet in de buurt gekomen. 'k Heb die wel van ietsje verder genomen (boven op Eiffeltoren, met de Manfrotto en 70-200 F/2.8, meer opvallen kon ik echt niet ). Die andere triomfboog vormt anders geen probleem.
Rare jongens eigenlijk daar in Parijs. Je moet daar eerst door de metaaldetector in het Musée d'Orsay, dus geef ik mijn Swiss-tool (met universele tang en twee vlijmscherpe messen, langer dan de gemiddelde wijsvinger) aan zo'n security-mens, die het gewoon teruggeeft met de melding dat ik die niet terug aan mijn broeksriem mag hangen, maar hem in mijn rugzak moet wegstoppen. Ik ga natuurlijk mijn fotorugzak niet in de vestiaire afgeven en houd die gewoon aan bij het naar binnen gaan. Niemand die wat zegt. Ik had dat "wapen" dus nog altijd bij.
Maar als opa daar eventjes zijn plastic zakje met flesje fruitsap, koekjes, zakdoekjes en een metroplan ook maar eventjes durfde aan de kant zetten, kwamen daar stante pede 3 agenten aangestormd om te zeggen dat hij dat niet onbeheerd mocht achterlaten.
waarom maak je een verschil tussen statieven voor grote en voor kleine wandelingen?
en waarom gebruik je andere balhoofden?
is dit zuiver een keuze op gewicht en/of handelbaarheid?
en maak je dan een keuze :
grote wandeling > licht gewicht
of
kleine wandeling > licht gewicht
mm
Ik gebruik liefst van al mijn groot statief met de RRS erop maar voor grote wandelingen weegt die teveel (3 kg). Het kleine broertje ervan weegt slechts 1,5kg. Als ik echter op macro- of vogeltocht ga dan gebruik ik mijne groten : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/image/55165182
Daar heb je gelijk in, het is me ook al opgevallen dat ongeveer 80% van al die fotografen het gebruik van een zonnekap totaal onbekend is.
Doch ik kan gerust stellen, mits een goede handhouding, dat mooie foto's ook zonder statief kunnen gemaakt worden.
Dat zeg ik ook niet, het zou jammer zijn he !!
Een tijdje geleden maakte ik een reeksje in venetie ( te zien op mijn fotosite ).
Bijna al mijn foto's die ik gemaakt heb ( behalve enkele gemaskerde tijdens de dag ) zijn gemaakt met sluitertijden van 15 tot 30 sec.
Mocht ik nu op reis zijn geweest zonder statief mocht ik al deze foto's vergeten.
En dat zou ik persoonlijk zeeeer jammer hebben gevonden.
Dus op reis/de natuur in/fotouitstap, steeds een statief mee.
Ik zeg zeker niet dat je het altijd nodig zal hebben, maar als je het niet bij hebt kan je het ook niet gebruiken.
Ik zeg zeker niet dat je het altijd nodig zal hebben, maar als je het niet bij hebt kan je het ook niet gebruiken.
En dat blijken velen niet te begrijpen. 't Is net alsof je MOET je statief gebruiken als je hem bij hebt . Als ik vb vlinders fotografeer dan neem ik mijn toestel ook soms van mijn statief. Mijn statief is ook als het ware een "parkeerplaats" voor mijn toestel. Als ik in de tuin werk staat mijn toestel steeds - op statief - in mijn buurt. Veel veiliger dan ergers te laten slingeren. Een goed QR systeem is natuurlijk belangrijk.
Jullie gaan me toch ni wijs make dat je bij mooi weer geen scherpe foto's uit de hand kunt trekken?? zelf met een 300mm
Kan begrijpen dat als je in een bos zit waardoor je veel schaduw hebt het wel gebruikt en dan nog tenzij je rustig op vogelkes zit te wachten, zo noodzakelijk is da toch ni
statief gaat om meer dan het maken van een scherpe foto
Ook. Het "onthaast" je en doet je nadenken over compositie .
ik dacht zelf aan bijv. het gebruik van filters enz. maar een compositie wordt er meestal ook niet slechter van (al ben ik iemand die niet graag de poten van zijn statief verzet )
Een tijdje geleden maakte ik een reeksje in venetie ( te zien op mijn fotosite ).
Bijna al mijn foto's die ik gemaakt heb ( behalve enkele gemaskerde tijdens de dag ) zijn gemaakt met sluitertijden van 15 tot 30 sec.
Mocht ik nu op reis zijn geweest zonder statief mocht ik al deze foto's vergeten.
En dat zou ik persoonlijk zeeeer jammer hebben gevonden.
Dus op reis/de natuur in/fotouitstap, steeds een statief mee.
Lieven, ik wil nu niet gaan ziften, maar op sommige van je beelden op je website zie ik een schuin aflopende horizon (bijvoorbeeld de parasols in Egypte). Bij constant gebruik van een statief zouden dergelijke uitschuivers toch niet mogen, vind ik.
ik dacht zelf aan bijv. het gebruik van filters enz. maar een compositie wordt er meestal ook niet slechter van (al ben ik iemand die niet graag de poten van zijn statief verzet )
Een Canadese cyber vriend - fotograaf heeft als belangrijkste adagium "Kill the clutter" ... Gebruik van een statief kan daar positief toe bijdragen.
zeker waar!
" ... Indeed, this whole idea of "living in the viewfinder" became so much of a practice that I even found myself mumbling the chant "kill the clutter, kill the clutter, kill the clutter" over and over again. It became a mantra "kill the clutter, kill the clutter, kill the clutter, kill ... "
tot het bijna een obsessie wordt!
stel je voor: een SD met 15-20 man waar iedere fotograaf steeds maar weer z'n eigen mantra skandeert. hylarisch,
Lieven, ik wil nu niet gaan ziften, maar op sommige van je beelden op je website zie ik een schuin aflopende horizon (bijvoorbeeld de parasols in Egypte). Bij constant gebruik van een statief zouden dergelijke uitschuivers toch niet mogen, vind ik.
Dat was mijn eerste foto waarmee ik deelnam een aan fotosalon ( beetje emotionele band met die foto )
Comment