Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gebruik van statief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• gebruik van statief

hallo,
    wanneer jullie er op uit trekken om eens wat natuur op beeld te zetten (vogels en dieren) gebruiken jullie dan altijd een statief of niet. Of gebruiken sommigen een monopod. En als je een statief gebruikt heb je er dan een speciale kop op zitten? Het is misschien wel al een vraag die zoveel gesteld is maar wil het toch wel eens weten.
    Ik moet er wel bij vertellen dat het de bigma is die ik gebruik.
    gr. jeroen
    nikon D70s, nikkor 18-70mm, nikkor 75-240mm, sigma 50-500mm (bigma), speedlight sb600

Re: gebruik van statief

Vanaf 200 mm een Manfrotto 055CB met 029 "driehendel"kop of een Velbon PX-701 met Culmann balhoofd, naargelang de goesting...

Comment

Als je er op uit trekt om foto's te trekken MOET je altijd je statief bij hebben.
      Als je gaat wandelen en je doet uw toestel mee want er bestaat een kans dat je wel eens een foto trekt zou ik het thuis laten.
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroenb
        hallo,
        wanneer jullie er op uit trekken om eens wat natuur op beeld te zetten (vogels en dieren) gebruiken jullie dan altijd een statief of niet.
        Zo goed als altijd.
        Kleine wandeling : Gitzo G1348 + RRS BH-55 PRO head
        Grote wandeling : Gitzo G1128 Mk2 + G1177M + G1287 + G1139

Comment

Heb zowel statief als Monopod.
          Gebruik ze echter nooit want veel te weinig flexibel voor snelle shots in de vrije natuur.
          Ook de Bigma kan men moeiteloos uit de losse hand stilhouden. Kwestie van gewoonte en techniek...
          Met wat creativiteit kan je ook natuurlijke steunpunten gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens
            Als je er op uit trekt om foto's te trekken MOET je altijd je statief bij hebben.
            Als je gaat wandelen en je doet uw toestel mee want er bestaat een kans dat je wel eens een foto trekt zou ik het thuis laten.
            Je hebt uiteraard gelijk met het absolute voordeel van een statief, doch in de praktijk is het gebruik niet altijd mogelijk.
            Op reis wordt dit al stukken moeilijker om een statief mee te zeulen. In bepaalde plaatsen mag je wettelijk gezien geen statief openplooien (bvb Parijs, Washinghton). Op safari is het gebruik van een statief in een jeep totaal onmogelijk. Ook op meerdaagse trektochten zie ik mij geen statief mee te nemen. Niet alle World Press Photos werden met een statief genomen.
            Kwestie om een beetje te relativeren, vind ik.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

hans,

waarom maak je een verschil tussen statieven voor grote en voor kleine wandelingen?
              en waarom gebruik je andere balhoofden?
              is dit zuiver een keuze op gewicht en/of handelbaarheid?
              en maak je dan een keuze :
              grote wandeling > licht gewicht
              of
              kleine wandeling > licht gewicht

mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Alhoewel ik het nut van een statief zeker niet betwijfel, gebruik ik het nooit (beperking van mijn bewegingsvrijheid)
                Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje
                  In bepaalde plaatsen mag je wettelijk gezien geen statief openplooien (bvb Parijs, Washinghton).

Heeft dit eens te maken met terreuracties (bang dat we er een bazooka gaan opzetten ) of probeert Parijs hiermee zijn commerciële belangen te verdedigen ? Zodat vb alleen Franse fotografen met een licensie een statief mogen gebruiken ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje
                    Je hebt uiteraard gelijk met het absolute voordeel van een statief, doch in de praktijk is het gebruik niet altijd mogelijk.
                    Op reis wordt dit al stukken moeilijker om een statief mee te zeulen. In bepaalde plaatsen mag je wettelijk gezien geen statief openplooien (bvb Parijs, Washinghton). Op safari is het gebruik van een statief in een jeep totaal onmogelijk. Ook op meerdaagse trektochten zie ik mij geen statief mee te nemen. Niet alle World Press Photos werden met een statief genomen.
                    Kwestie om een beetje te relativeren, vind ik.
                    Is goed mogelijk !
                    Als ik op verlof ga is het in de eerste plaats om foto's te nemen, anders blijf ik thuis. Dus ook op verlof hangt er steeds een statief aan mijn rugzak ( die trouwens boordevol zit ). Mijn principe " doe een beetje moeite voor uw foto ".
                    Ik krijg het er op mijn heupen van als ik die " fotografen " op verlof zie foto's trekken. Sommige doen nog geen moeite om hun toestel met 2 handen vast te houden. En als ze dan al eens een auto huren om een rondrit te maken dan komen ze nog niet uit hun auto om een foto te trekken. Ze zitten daar dan " raamke open- foto trekken - raamke dicht ".
                    Ik heb er geen probleem mee als ik een mooi plaatske zie om de dag nadien of savonds of smorgens om 05.00 u op te staan en terug naar die plaats te gaan waar ik mijn ding kan doen. Ook al moet ik daarvoor 1 uur rijden.
                    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken

Heeft dit eens te maken met terreuracties (bang dat we er een bazooka gaan opzetten ) of probeert Parijs hiermee zijn commerciële belangen te verdedigen ? Zodat vb alleen Franse fotografen met een licensie een statief mogen gebruiken ?
                      Deze Belgische fotograaf zonder enige licentie heeft vorig jaar 6 avonden op rij op alle mogelijke plaatsen (zelfs helemaal boven op de Eiffeltoren) in Parijs zijn statief opengeplooid en niemand is mij komen zeggen dat dat niet mocht. En 't is geen van de kleinste...

Of het was de BD-badge die het hem deed.

seppuku.

Comment

Jullie gaan me toch ni wijs make dat je bij mooi weer geen scherpe foto's uit de hand kunt trekken?? zelf met een 300mm

Kan begrijpen dat als je in een bos zit waardoor je veel schaduw hebt het wel gebruikt en dan nog tenzij je rustig op vogelkes zit te wachten, zo noodzakelijk is da toch ni

Comment

Is goed mogelijk !
                          Als ik op verlof ga is het in de eerste plaats om foto's te nemen, anders blijf ik thuis. Dus ook op verlof hangt er steeds een statief aan mijn rugzak ( die trouwens boordevol zit ). Mijn principe " doe een beetje moeite voor uw foto ".
                          Ik krijg het er op mijn heupen van als ik die " fotografen " op verlof zie foto's trekken. Sommige doen nog geen moeite om hun toestel met 2 handen vast te houden. En als ze dan al eens een auto huren om een rondrit te maken dan komen ze nog niet uit hun auto om een foto te trekken. Ze zitten daar dan " raamke open- foto trekken - raamke dicht ".
                          Ik heb er geen probleem mee als ik een mooi plaatske zie om de dag nadien of savonds of smorgens om 05.00 u op te staan en terug naar die plaats te gaan waar ik mijn ding kan doen. Ook al moet ik daarvoor 1 uur rijden.
                          that's the spirit

sugar
                          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

rc De Triomphe en

.........
                            Last edited by hombre complicado; 24 februari 2011, 17:43.

Comment

Is goed mogelijk !
                              Daar heb je gelijk in, het is me ook al opgevallen dat ongeveer 80% van al die fotografen het gebruik van een zonnekap totaal onbekend is.

Doch ik kan gerust stellen, mits een goede handhouding, dat mooie foto's ook zonder statief kunnen gemaakt worden.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
                              X