Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe kan men tegenwoordig de echte flitserkracht vergelijken?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe kan men tegenwoordig de echte flitserkracht vergelijken?

Ik denk erover na om een nieuwe flitser aan te schaffen.

Momenteel gebruik ik nog een oude staafflitser van Philips (Professional 46) met richtgetal 46 bij 50mm (heb zelfs een witte LED ingebouwd om het scherpstellen te vergemakkelijken ).

Uiteraard moet ik mijn DSLR in manuele mode zetten en sluitertijd + diafragma zelf instellen, maar dit werkt nog opmerkelijk goed (trek steeds in RAW, zodat eventuele iets onderbelichte of overbelichte foto's nog goed kunnen 'bijgetrokken' worden achteraf).

Nu heb ik gemerkt dat de nieuwe flitsers (zoals de meest krachtige Canon 580EX) hun richtgetal bij maximale zoomstand aangeven (105mm bij de 580EX) .

Voor mij speelt deze zoomstand echter geen rol, omdat ik steeds met een "bounce panel" of indirect flits.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik deze verschillende "richtgetallen" objectief vergelijken? Ik zou namelijk niet in échte flitskracht willen inboeten.
    M.a.w. hoe herbereken ik richtgetal 58 bij 105mm naar een richtgetal bij 50mm
    Zouden de fabrikanten trouwens de flitskracht niet beter in Joules aangeven i.p.v. deze misleidende richtgetallen ?

Of bestaat er dan toch nog geen alternatief voor deze goede oude staafflitsers (in pure kracht dan wel te verstaan)

2e vraag: zijn er nieuwe staafflitsers die ook volledig 'dedicated' aansluiten op de camera electronica (bij Metz of zo...) ?
    Greetz Geert.
    Canon gerief...

Re: Hoe kan men tegenwoordig de echte flitserkracht vergelijken?

Deze staven van Metz passen op je 20D:

mecablitz 76 MZ-5 digital
    mecablitz 45 CL-4 digital

Je hebt wel nog een SCA-adapter nodig.

http://www.metz.de/photo_electronics...hlung.142.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB
      Nu is mijn vraag: hoe kan ik deze verschillende "richtgetallen" objectief vergelijken? Ik zou namelijk niet in échte flitskracht willen inboeten.
      M.a.w. hoe herbereken ik richtgetal 58 bij 105mm naar een richtgetal bij 50mm
      In de handleiding van de diverse flitsers staat over het algemeen een tabelletje met richtgetallen bij diverse brandpuntsafstanden. Kies er gewoon een uit die van beide flitsers bekend is en voila!

Opgaves in joules heeft niet zo veel zin aangezien veel van de flitskracht niet bepaald wordt door de lamp maar door de combinatie lamp, reflector en glas dat er voor zit.

Comment

Dank voor de zeer snelle reacties.

Heb een manual van de 580EX flitser gevonden:
        http://www.eosdoc.com/manuals/?q=580EX*

en hierin staat een max. bereik van 30m bij ISO100, 50mm F1.4.
        Dit betekent dus een écht richtgetal van 42 bij 50mm, wat maar 4 'puntjes' minder is dan mijn oude flitser (lijkt me aanvaardbaar).

Toch ook eens bij Metz gaan piepen en de mecablitz 45 CL-4 digital lijkt me inderdaad een serieus alternatief.

Kan iemand me zeggen of er ook 'bounce' panels bestaan voor de 580EX en de Metz staafflitsers (zoals ik nu heb voor m'n oude staafflitser -> zie foto in eerste post).
        Deze gebruik ik nl. zeer veel (Philips had dit in de tijd als accessoire bij zijn staafflitsers).
        Greetz Geert.
        Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB
          Kan iemand me zeggen of er ook 'bounce' panels bestaan voor de 580EX en de Metz staafflitsers (zoals ik nu heb voor m'n oude staafflitser -> zie foto in eerste post).
          In de 580EX zit een kunststoffen reflectortje ingebouwd die je naar believen naar buiten kunt trekken. Verder kun je o.a. van lumiquest een hele serie reflectoren en softboxen krijgen voor gebruik op o.a. de 580EX.

Comment

Working...
          X