Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
samengevat: Lithium-Ion batterijen ontladen tot 40% van de capaciteit en stockeren in de ijskast als je hem lange tijd niet nodig hebt.
Als je hem op kamertemperatuur met 100% lading bewaart kan je tot 20% capaciteit per jaar verliezen.
Nou moe en ik die dacht dat batterijen én koude een slechte combinatie vormden sta me toe dit even in twijfel te trekken...
Als je de volledige capaciteit nodig hebt, dan is koude niet goed voor een akku. Maar om ze te bewaren kan het geen kwaad om ze koud weg te steken (niet laten bevriezen, want dat kan ook voor problemen zorgen).
Je verliest dus capaciteit wanneer je een akku in koude omstandigheden gebruikt, maar dan is de akku eigenlijk niet volledig leeg. Het is vooral de inwendige weerstand die verhoogt, en dan zakt de spanning heel snel als er stroom gevraagd wordt. Daardoor lijkt het alsof de akku leeg is, maar als je ze dan terug opwarmt zal je zien dat je ze verder kan opgebruiken.
Ik zou wel iets willen weten over mogelijkheden om batterijen langzamer te laden. Batterijen gaan veel langer meer wanneer ze heel langzaam geladen worden en bovendien raken ze voller.
(Druppelladen voor wie het kent.)
Soms is het niet nodig om een batterij op één uur klaar te hebben.
Ik zou wel iets willen weten over mogelijkheden om batterijen langzamer te laden. Batterijen gaan veel langer meer wanneer ze heel langzaam geladen worden en bovendien raken ze voller.
(Druppelladen voor wie het kent.)
Soms is het niet nodig om een batterij op één uur klaar te hebben.
Een lithium-ion akku wordt niet heet tijdens het laden in de standaard bijgeleverde laders. Dan is er ook geen probleem met een verkorte levensduur.
Sommige laders voor AA-akku's stoken de akku's flink heet, en dat kan nooit goed zijn voor de levensduur. Een nimh-akku heeft een slechter rendement tijdens het laden, en daardoor gaat er vrij veel vermogen verloren. Dat vermogen (ongeveer 40% van de capaciteit, je moet dus 140% laden om een akku 100% te laden) wordt omgezet in warmte. Als er dan een snelle lader gebruikt wordt, krijg je een grote opwarming tijdens het laden.
Een lithium-ion akku wordt niet heet tijdens het laden in de standaard bijgeleverde laders. Dan is er ook geen probleem met een verkorte levensduur.
Sorry, niet helemaal waar. Bij camera's speelt het probleem minder dan bij bijv.pda's, maar dat komt omdat camera's zelden worden geladen terwijl ze in opnamemodus gebruikt worden.
√ In Li-Ions zit een groot deel van de laadelectronica in de accu-behuizing.
√ Naarmate een Li-Ion leger raakt, wordt deze bij verbruik warmer.
Als de accu dan gelijktijdig geladen wordt en de onttrokken stroom vrijwel gelijk is aan de laadstroom kan de accu echt 'heet' worden. Dit leidt bij navigatie-pda's op lange ritten soms zelfs tot zodanig opzwellen van de accu dat het lcd+touchscreen zodanig onder druk komt te staan dat het 'op zwart' gaat of zelfs barst.
Comment