Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
jah,
ik ging dus vandaag om een monopod (die manfrotto) naar de fnac en nu hadden ze die niet meer.
Komt pas binnen in 10 dagen en ik heb hem eigenlijk woensdag nopdig
You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon www.koendd.be FZ50
jah,
ik ging dus vandaag om een monopod (die manfrotto) naar de fnac en nu hadden ze die niet meer.
Komt pas binnen in 10 dagen en ik heb hem eigenlijk woensdag nopdig
spring keer binnen bij Focilux, heb er een culman 2741 gekocht met balhoofd voor 58 €.
Vraagje :
- uit de hand schieten gaat tot op ongeveer 1/focuslengte, right ?
- van op statief tot een eeuwigheid
kan iemand me een idee geven van de sluitertijd die je kan gebruiken op 50mm met een monopod ? (ongeveer hé, is het 1/2 of 1/20...)
nog een vraagje : heeft iemand een mini-tripod ? had dat vroeger voor mijn compactje, maar weet niet of dat bestaat voor dslr (enfin, niet dat mijn 350D zo zwaar hé )
is dan altijd leuk om in de omgeving op zoek te gaan naar een muurtje of zo. Leuk om met de zelfontspanner bezig te zijn ook, dat kan wel tegenvallen bij een monopod zeker hé ?
die sluitertijd die je zal halen met je 50mm is uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid licht in je omgeving. Die zal hoger liggen in de zon, lager binnenshuis (spreekt voor zich) maar ik denk dat 1/20 wel moet lukken?
Ik ga volgende week nog eens naar de fnac en als ze er terug binnen krijgen zal ik het laten weten hoe lang je in de sluitertijd kan gaan, tenzij hier iemand dit wil testen?
En met een monopod zal je uiteraard best niet de zelfontspanner van je fototoestel aanzetten want dan riskeer je dat hij niet meer in staat zal zijn om de foto te nemen
Dus best is ook nog een tripod als je met sluitertijden van enkele seconden wil werken.
Een monopod is eigenlijk heel makkelijk om je wat te helpen om bij mindersnelle sluitertijden toch nog scherpe foto's te kunnen maken wat hij zorgt ervoor dat je fototoestel stabieler staat.
En uiteraard bestaat een minitripod voor dslr, da gaatje in je dslr onderaan is hetzelfde als bij een fototoestel uit de lidl om het zo te zeggen.
Ik heb er gisteren enkele gezien in de fnac, voor een paar euro...
bedankt voor de behulpzame reacties. ik had me misschien slecht uitgedrukt, ik weet wel dat de sluitertijd die je gebruikt afhankelijk is (kan zijn) van het licht, samen met diafragma en gevoeligheid. vraag was dus inderdaad hoeveel stops je kunt winnen met een monopod...
die kleine tripods met flexibele pootjes zal ik toch vermijden, ok, als ie valt, valt-ie van niet zo hoog , maar toch... zal eens op zoek gaan
Comment