Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

monopod ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• monopod ??

zijn er hier forumleden die ervaringen hebben met een monopod?
    ik denk dat het makkelijker is in de bossen of weet ik veel waar ergens in de natuur in het verleden had ik een tripod en da was soms een serieus gesukkel vooraleer ik die had opgezet en daarom overweeg ik nu om een monopod aan te schaffen omdat ik denk dat het misschien wat makkelijker mee werken is
    dus mijn vraagje:"heeft er iemand ervaring te werken met monopod?"
    als je niets leert van het verleden,zal je in de toekomst veel lessen krijgen.

Re: monopod ??

Oorspronkelijk geplaatst door otto
    ik denk dat het makkelijker is in de bossen of weet ik veel waar ergens in de natuur in het verleden had ik een tripod en da was soms een serieus gesukkel vooraleer ik die had opgezet en daarom overweeg ik nu om een monopod aan te schaffen omdat ik denk dat het misschien wat makkelijker mee werken is
    Een monopod biedt, maar op dat idee ben je vast zelf ook al gekomen, meer stabiliteit dan fotograferen 'uit de hand', maar minder stabiliteit dan een statief. Het is dus een tussenoplossing, maar wel één die ik steeds meer ga waarderen. In feite gebruik je bij een monopod je twee eigen benen om toch een soort tripod-effect te verkrijgen.

Als je dan toch bezig bent, kijk dan uit naar een monopod die ingeklapt heel kort is en bovendien heel weinig weegt.

groeten, Miriam

Comment

Ik begrijp perfect wat je bedoelt!...
      Omdat ik, voor mijn doeleinden, flexibiliteit en snelheid veruit verkies boven "studio-vastheid", heb ik ook een stevig Manfrotto Monopod aangeschaft voor het zgn. betere werk met de "zware" Bigma.
      Ik moet toegeven dat zelfs de monopod niet gebruikt wordt en dat ik blijf werken uit de losse hand of met "in situ" steun (boom, tak, ...)...

Comment

Ik heb pas met de Kerst een monopod gekocht en het is handiger dan een tri-pod.
        Nadeel:
        Voor echt lange sluitertijden is hij wel niet bruikbaar.
        Ik schroef nu rechtstreeks in de camera en met de tri-pod had ik een snelkoppeling.
        Ook kan ik hierdoor enkel landscape fotos maken op mijn monopod.
        Met mijn tri-pod kon ik kantelen tussen landscape en portret stand.
        Indien je een struise lens hebt met een steun onder de lens kan je deze wel weer eenvoudig omstellen.
        Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

Comment

dus als ik het goed voor heb ga ik er zeker geen spijt van hebben?
          het dient echt alleen voor in de bossen enzo dus lange sluiters bekom ik bijna nooit

Comment

Ik werk al een jaar of wat met de manfrotto 681B kan 14 kg aan. En met de 234RC kop erop met snelspanplaat. Het fijne van die snelspanplaat is dat je met een beweging de camera weer los van je monopod hebt.
            Hij bevalt mij goed. Niet alle omstandigheden zijn ideaal voor een monopod, zo is het bijv. met schuin (35 graden of meer) omhoog fotograferen dan kan ik niet rechtop blijven staan maar moet ik door de knieën (ondanks dat het een van de langste monopod is). Ook een voordeel van dit type dat hij ingeschoven gebruik kan worden door de pod in je broek/jaszak te laten rusten en dan nog goed te gebruiken is.
            Nu kost de monopod 44 euro, en de kop 28 euro.
            Mvg, drh

"Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

Comment

Ik gebruik de monopod meestal met de Sig 100-300 tot grote tevredenheid...en voor de prijs hoef je het niet te laten...
              En als er iemand te veel naar m'n apparatuur kijkt kan de monopod uitstekend gebruikt worden als afschrikkingswapen
              Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

Comment

Ik gebruik ook regelmatig een monopod en wel meestal in combinatie met m'n 70-200 2.8 , dit om ook wel een beetje het gewicht op te vangen (niet dat het gewicht een nadeel is hoor) en de opnamen zijn over t'algemeen wat scherper doordat je toch een beetje vaster staat , maar ik werk ook wel met een gewone driepoot (ook in't bos ) of een rijstzak voor de wat lager gelegen onderwerpen , fotografie moet je niet forceren hé , voor alles zijn tijd nemen en voor de prijs moet je het niet laten , ze zijn niet zo duur , ik heb er nog geen moment spijt van gehad van deze aankoop.
                EOS 50D + BGE2N+EOS 350D + BG E3 -Canon 18-200 EFS IS - 18-55 EFS - EF50 mm MKI 1.8 -
                EF 70-200 2.8 L usm - 2X EXT. - Sigma 150 mm 2.8 Macro - Manfrotto 676B

Comment

Nu kost de monopod 44 euro, en de kop 28 euro.
                  waar vind ik die ?

jullie zijn bedankt voor de reacties ga er me er eentje aan schaffen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Haai8
                    Ik gebruik de monopod meestal met de Sig 100-300 tot grote tevredenheid...en voor de prijs hoef je het niet te laten...
                    En als er iemand te veel naar m'n apparatuur kijkt kan de monopod uitstekend gebruikt worden als afschrikkingswapen
                    Niet te onderschatten bijkomend voordeel van een serieuze Manfrotto monopod. Heb er vorig jaar nog een opdringerige scheper mee naar huis gejaagd
                    fotosite

Comment

En die loopt nu rond met het Manfrotto-teken op z'n kont zeker
                      Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

Comment

dat is eigenlijk ook wel een voordeel hé je kan hem gebruiken als wandelstok.
                        en ook als.......? eigen bescherm middel......tof

Comment

waar vind ik die ?

monopod: http://www.cornevaniperen.nl/proddetail.php?prod=681B
                          kop: http://www.cornevaniperen.nl/proddetail.php?prod=234RC

voila
                          You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
                          www.koendd.be

FZ50

Comment

waar vind ik die ?

Mvg, drh

"Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

Comment

Ik gebruik een Manfrotto en een Giottos.

De Manfrotto is beduidend zwaarder, een stuk langer, maar heeft een kleine drievoet ingebouwd voor extra steun als het nodig is.

De Giottos is kleiner, lichter en zeker niet minder stabiel.Beide hebben een opkliksysteem, zij het verschillend voor elk (voor wanneer standaardisatie?).

Miriam heeft ongetwijfeld gelijk: lengte en gewicht spelen een belangrijke rol. Degelijkheid, stabiliteit en bruikbaarheid een andere.

Een raad: probeer eens een monopod te lenen en kijk hoe bruikbaar hij is voor jou. Vergeet niet: zoveel fotografen, zoveel zinnen! Ieder heeft zijn eigen voorkeuren.
                              Fullator
                              Fotostudio Candela Zone
                              website: http://www.chronax.be
                              website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Working...
                              X