Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

witbalans opmeten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• witbalans opmeten

Op een digitaal reflex kan je een eigen witbalans opmeten via speciaal papier. Ik heb ook vernomen dat men dit kan doen met een grijze achtergrond.

Nu is mijn vraag: mag ik een gewoon wit blad papier nemen om de witbalans te meten of dien ik hiervoor een speciale kaart aan te kopen? Is het gebruik van een witte achtergrond beter dan een grijze?

Bedankt.

Re: witbalans opmeten

Gezien er veel verschillende soorten wit papier bestaan (varierend van lichtjes blauw naar geel) ben je het best af met iets dat min of meer gestandardiseerd is, zoals vb een Kodak grijskaart. Vraag is echter als je dat wel echt gaat gebruiken. Alles calibreren op een perfecte witbalans levert nogal dikwijls saaie foto's op. Ikzelf heb een Kodak grijskaart & een WhiBal grijskaart maar toch verkies ik een visuele aanpassing van mijn witbalans in mijn rawconverter.
    Last edited by hvr_oosterzele; 23 januari 2006, 12:13.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SteveDDT
      Op een digitaal reflex kan je een eigen witbalans opmeten via speciaal papier. Ik heb ook vernomen dat men dit kan doen met een grijze achtergrond.

Nu is mijn vraag: mag ik een gewoon wit blad papier nemen om de witbalans te meten of dien ik hiervoor een speciale kaart aan te kopen? Is het gebruik van een witte achtergrond beter dan een grijze?

Bedankt.
      Sommige papieren worden speciaal behandeld om een wittere indruk te geven. Het gevolg is een lichte blauwzweem. Je gebruikt dus beter een standaard kaart. Zelf gebruik ik een JOBO, tot volle tevredenheid.
      Fullator
      Fotostudio Candela Zone
      website: http://www.chronax.be
      website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
        Alles calibreren op een perfecte witbalans levert nogal dikwijls saaie foto's op.
        Ik heb al een tijdje een grijskaart, maar gisteren voor de eerste keer gebruikt en het bovenstaande statement moet ik bijtreden. Ik was eigenlijk niet altijd akkoord met de "ideale" witbalans en stelde manueel bij.
        natwork.be

Comment

Bedankt aan allen voor jullie reactie.

Ik zal dus blijven verder werken zonder gebruik te maken van een grijskaart.

Comment

ik gebruik met volledige tevredenheid de Whiball die ik als standaard instel voor een reeks Raw bewerkingen met .... nadien een persoonlijke aanpassing van de witbalans naar eigen smaak soms per opname. Deze hulpmiddelen zijn wel zeer geschikt indien men identieke realistische kleuren zoals bij mode of andere specifieke toepassingen moet bekomen.

Comment

Working...
            X