Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opslag foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: opslag foto's

Heeft er al iemand ervaring met de houdbaarheidstermijn van DVD's?
    Nergens heb ik hier al relevante info over teruggevonden.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

De beste manier om data te bewaren is op DVD, onlangs het DVD rot dat voorkomt na X aantal jaar. Maak telkens 2 schijfjes van je foto's en controleer ze elk jaar of ze nog leesbaar als er 1 defect is kan je nog steeds een kopij maken van de werkende back-up. Tape is ook een goed medium maar je moet rekening houden dat de magnetische strook afneemt en dat de tape zelf langer word op termijn door de trekkrachten die op de tape komen door de lezer schrijver. Een extra HD akkoord snel een degelijk medium maar heeft het nadeel dat je met veel bewegende delen zit (alles wat beweegt kan stuk gaan) maar de nieuwe generatie HD schijven geven ruim op voorhand te kennen wanneer ze piepedada zeggen.
      D70 / Nik.AF VR 70-200mm f/2.8D / Nik. 70-300mm f/4.0-5.6D ED / Nik. AF 18-70mm f/3.5 -4.5 G-AFS ED-IF DX / SB800 / Sig. 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM / Sig. 105mm f/2.8 EX DG Macro / Sig. 80-400mm f/4.5-5.6 EX DG APO OS / Tam. ASL LD IF 28-200 f3.8-5.6

Comment

Ikzelf ben ook nog een goeie en goedkope methode aan het verzinnen om al m'n data veilig te stellen. Ten eerste hou ik het op mijn interne HD, en daarnaast maak backupjes op DVD, met quickpar bestanden erbij. Dit is een programmatje dat je data op een speciale manier wegschrijft. Mocht er een deel beschadigen om moeilijk te lezen zijn kan mbv speciale algoritmes de data weer achterhaald worden. (Quickpar). Ook elk jaar alle DVD'tjes herbranden, aangezien die toch nog maar een paar cent per stuk kosten Het branden op lage snelheden komt de levensduur ook ten goede.

Zit er nog aan te denken een externe HD bij te kopen die dus alleen maar aanstaat tijdens het backuppen
        One day, I would like to make nice pictures :-)
        www.lucaskoijen.nl

Comment

Ik heb onlangs die DVD's met een goudlaagje gekocht, omdat ik inderdaad al problemen heb gehad met de houdbaarheid van bepaalde DVD's (vooral met die van Hi-Space, die zijn allemaal stuk gegaan!).
          Wat wel jammer was, was het feit dat ik die DVD's met een goudlaagje per 50 stuks moest kopen.
          Mijn flickr-foto's vind je hier (niet uitsluitend "ttv-brol")

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
            En als het even kan, als 2de harde schijf een externe nemen...
            Da's idd het beste ... en afzetten als je ze niet nodig hebt ...

Een Raid systeem is trouwens helemaal zo duur niet meer: de meeste moederborden hebben de RAID al aan boord en een 250GB SATA schijf kost nog een €170.
            Raid ... goed als een schijf stuk gaat maar niet voor andere problemen ...
            Virus ... 1 schijf geïnfecteerd, de andere ook
            File gedelete ... op 1 schijf weg, op de andere ook

Raid is ook wel gunstig voor de leessnelheid.

Regelmatig backuppen op verschillende media is inderdaad het beste ... als ze alles niet pikken natuurlijk.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Ik gebruik naast 2 externe HD's nog de Iomega REV drive (firewire) :

"" * Fast - Back up and restore up to eight times faster than tape.
              * Removable and Easy - Small form-factor 35GB cartridges allow offsite archiving of mission-critical data.
              * Secure - Passowrd protected media and virtually unlimited rewritability.
              * Revolutionary - Immediate disaster recovery in the event of system failure.""

Die kleine schijfjes zijn handig, en extern overal opbergbaar. Dit vind ik in ieder geval een grote troef.
              Een schijfje van 35 GB is 8cm op 8cm en 1,5cm dik

Comment

Working...
              X