Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

T-ring en T)ring adapter voor D70 en meade telescoop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• T-ring en T)ring adapter voor D70 en meade telescoop

Beste BD'ers

Onlangs heb ik voor mijn verjaardag een telescoop "Meade ETX-70AT gekregen.
    Na wat opzoekingswerk op het internet, las ik dat men een D70 kan aansluiten op een telescoop.
    Mijn vraag is:" Heeft hier iemand ervaring mee en waar kan ik eventueel zo'n T-ring en T-ring adapter kopen?"

Groeten van Fister

Re: T-ring en T)ring adapter voor D70 en meade telescoop

Bij de betere telescopen verkoper kan je een T-ring en T-adapter verkrijgen. Adressen: Lichtenknecker optics (Hasselt), Optiek van Grootven (Aartselaar), Fotostudio Persoons (Nieuwerkerken-Aalst) deze laaste is een persoonlijke vriend van me en amateur astrofotograaf. Anderzijds zijn er wel een paar opmerkingen: De ETX-70 is een achromatische refractor met een tamelijk korte brandpunstafstand. Ik dacht ergens rond de 500mm. wat niet bepaald lang is en zal resulteren in chromatische abberatie. Voor shots van de maan of een vogeltje in de tuin is dit best leuk maar verwacht hier zeker geen adembenemende foto's. Bovendien zal je om nevels en dergelijke vast te leggen tamelijk lang moeten belichten of meerdere korte belichtingen maken en deze bij elkaar optellen. Hou er ook rekening mee dat een D70 tamelijk zwaar is en dat mogelijks het telescoopje uit balans zal zijn, waardoor de motoren het zeer zwaar te verduren kunnen krijgen. Dit kan je dan wel oplossen door aan de andere zijde een tegengewichtje te monteren. In ieder geval is het een leuk kijkertje dat je veel plezier kan verschaffen.

Groetjes,

Wouter.
    Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

Comment

Bedankt voor de tips

Comment

Scopetronics een heeft een nieuwe serie mounts uitgebracht voor DSLR onder andere voor Nikon. Van Grootven in Aartselaar heeft ze op zijn website staan.
        Aan de andere kant vind ik ook een D70 aan de zware kant om op motor te laten meedraaien. Je kan dit ook behalve met een countergewicht proberen oplossen met een piggyback montage (zie site van grootven of scopetronics) of zelf wat bricoleren om de camera te ondersteunen. Ik heb zelf de ETX70AT gehad en gebruikt met een FujiS602Zoom erop gemonteerd. Als je een omkeerprisma erop zet wordt het wel leuk speelgoed in het veld. Ik gebruikte wel een Maxview om de vignettering te minimaliseren.
        fotosite

Comment

Working...
        X