Er komt (nog steeds) stilaan licht aan het einde van de tunnel - maar niet meer deze maand ...
Meer dan een jaar geleden begonnen we – hoopvol maar blijkbaar ook naïef – aan de voorbereidingen om onze volledige IT-infrastructuur up-to-date te krijgen.
Een behoorlijk complexe opdracht, die véél langer aansleept dan we ingeschat hadden en ons intussen heel wat tijd, bloed, zweet, tranen en extra geld heeft gekost …
We hadden gehoopt om de overstap te kunnen maken in de laatste week van januari 2022.
De laatste loodjes blijken evenwel zwaarder dan gedacht, en ook de integratie met andere systemen en plug-ins blijkt nog onvoldoende robuust.
Haast en spoed is zelden goed, dus verkiezen we om de nodige tijd te nemen en op een soliede basis te kunnen (her)starten.
Wordt vervolgd ...
(Ondertussen rijpt in parallel ook de nieuwe versie voor de Challenge verder).
Kort samengevat:[I]
We houden jullie verder op de hoogte via het forum, de website en onze Facebook pagina/groep. We rekenen op jullie begrip en steun, en danken jullie alvast voor jullie geduld!
________________________________________
Waarover gaat het?
De online werking van Belgiumdigital steunt op heel wat software. Niet alleen voor de ‘zichtbare’ toepassingen – zoals de website, het forum en de Challenge – maar ook voor de administratieve en gebruikersondersteuning.
Al die programma’s draaien op een performante en complexe serverinfrastructuur bij onze hosting partner.
Waarom veranderen?
Onze huidige forumsoftware voldoet over het algemeen nog steeds aan onze noden, maar wordt door de producent sinds 2017 niet meer verder ontwikkeld.
Meer problematisch is dat die niet langer compatibel is met recentere versies van het onderliggende server ‘platform’ (besturingssysteem, webserver en web tools, database).
En juist die moeten up-to-date blijven om o.m. veiligheidsupdates te kunnen installeren en 24/7 ondersteuning te garanderen.
Wat was het initiële plan, en wat doen we nu?
Wat betekent dit voor het forum?
We kozen vanaf het begin om verder te gaan met de nieuwste forumsoftware van dezelfde leverancier, zodat de schat aan berichten en de historiek van gebruikers niet verloren gaan.
De interne opbouw van die software en sommige functies ervan wijken echter sterk af van wat we vandaag kennen …
Een aantal BD-medewerkers werkt al enkele maanden samen met externe IT-experts om zoveel mogelijk de vertrouwde forumlook en -functies beschikbaar te behouden – waar mogelijk – en nog te verbeteren – waar nuttig.
Heel wat configureer-, test- en interfacewerk dus!
Gebruikersgegevens, berichten en forumindeling zullen integraal worden overgezet. Ook inkomende links (bv. naar fotoservers) en uitgaande links (bv. naar zoekmachines) zullen zoveel mogelijk behouden blijven.
Wat met andere applicaties, zoals de Challenge?
De huidige software voor de Challenge en voor ons administratief beheer evenmin compatibel met recente serverversies.
In beide gevallen voorzien we een volledig vernieuwde oplossing, gebaseerd op een WordPress-onderbouw.
Het blijkt uiterst moeilijk (en wellicht niet verstandig) om al het nieuwe in één keer online te brengen.
Daarom gaat de Challenge eventjes met rust, om binnenkort helemaal opgefrist opnieuw te verschijnen.
Nadien introduceren we ook de nieuwe BD-webshop met onderliggend administratief (leden)beheer.
Als alles goed gaat krijgen we het gehele pakket netjes rond vóór het einde van het eerste kwartaal.
De Belgiumdigital website gebruikt van meet af aan een aparte server en WordPress software: hier zijn geen aanpassingen nodig of voorzien.
Meer dan een jaar geleden begonnen we – hoopvol maar blijkbaar ook naïef – aan de voorbereidingen om onze volledige IT-infrastructuur up-to-date te krijgen.
Een behoorlijk complexe opdracht, die véél langer aansleept dan we ingeschat hadden en ons intussen heel wat tijd, bloed, zweet, tranen en extra geld heeft gekost …
We hadden gehoopt om de overstap te kunnen maken in de laatste week van januari 2022.
De laatste loodjes blijken evenwel zwaarder dan gedacht, en ook de integratie met andere systemen en plug-ins blijkt nog onvoldoende robuust.
Haast en spoed is zelden goed, dus verkiezen we om de nodige tijd te nemen en op een soliede basis te kunnen (her)starten.
Wordt vervolgd ...
(Ondertussen rijpt in parallel ook de nieuwe versie voor de Challenge verder).
Kort samengevat:[I]
- Een grondige upgrade van onze servers en applicaties is noodzakelijk voor een veilige, performante en stabiele werkomgeving;
- De migratie naar nieuwe forumsoftware wordt voorzien ergens in de komende weken: daarbij zal het forum gedurende één tot twee dagen offline gaan;
- Een volledig nieuwe software voor de Challenge wordt de volgende stap, vanaf een nog verder te bepalen datum;
- Tot slot zal ook een BD-webshop live gaan, waarlangs alles rond lidgelden, inschrijvingen voor SD’s en workshops, enz. (inclusief online betalingen) zal verlopen.
We houden jullie verder op de hoogte via het forum, de website en onze Facebook pagina/groep. We rekenen op jullie begrip en steun, en danken jullie alvast voor jullie geduld!
________________________________________
Waarover gaat het?
De online werking van Belgiumdigital steunt op heel wat software. Niet alleen voor de ‘zichtbare’ toepassingen – zoals de website, het forum en de Challenge – maar ook voor de administratieve en gebruikersondersteuning.
Al die programma’s draaien op een performante en complexe serverinfrastructuur bij onze hosting partner.
Waarom veranderen?
Onze huidige forumsoftware voldoet over het algemeen nog steeds aan onze noden, maar wordt door de producent sinds 2017 niet meer verder ontwikkeld.
Meer problematisch is dat die niet langer compatibel is met recentere versies van het onderliggende server ‘platform’ (besturingssysteem, webserver en web tools, database).
En juist die moeten up-to-date blijven om o.m. veiligheidsupdates te kunnen installeren en 24/7 ondersteuning te garanderen.
Wat was het initiële plan, en wat doen we nu?
Samen met onze hosting provider werd in de lente van 2020 een stappenplan opgesteld om te trachten de huidige forumsoftware nog voor langere tijd in leven te houden.
Na enkele maanden (en enkele trials) moesten we besluiten dat enkel een totale overstap naar nieuwe serversoftware en meer recente versies van onze toepassingen realistisch was.
Omdat forum, database, administratie, Challenge zo intens met elkaar verstrengeld zijn moeten we alles in één grote operatie aanpakken.
En dat vraagt een bijzonder grote inspanning qua voorbereiden, testen, interfaces bouwen en documenteren.
Na enkele maanden (en enkele trials) moesten we besluiten dat enkel een totale overstap naar nieuwe serversoftware en meer recente versies van onze toepassingen realistisch was.
Omdat forum, database, administratie, Challenge zo intens met elkaar verstrengeld zijn moeten we alles in één grote operatie aanpakken.
En dat vraagt een bijzonder grote inspanning qua voorbereiden, testen, interfaces bouwen en documenteren.
Wat betekent dit voor het forum?
We kozen vanaf het begin om verder te gaan met de nieuwste forumsoftware van dezelfde leverancier, zodat de schat aan berichten en de historiek van gebruikers niet verloren gaan.
De interne opbouw van die software en sommige functies ervan wijken echter sterk af van wat we vandaag kennen …
Een aantal BD-medewerkers werkt al enkele maanden samen met externe IT-experts om zoveel mogelijk de vertrouwde forumlook en -functies beschikbaar te behouden – waar mogelijk – en nog te verbeteren – waar nuttig.
Heel wat configureer-, test- en interfacewerk dus!
Gebruikersgegevens, berichten en forumindeling zullen integraal worden overgezet. Ook inkomende links (bv. naar fotoservers) en uitgaande links (bv. naar zoekmachines) zullen zoveel mogelijk behouden blijven.
Wat met andere applicaties, zoals de Challenge?
De huidige software voor de Challenge en voor ons administratief beheer evenmin compatibel met recente serverversies.
In beide gevallen voorzien we een volledig vernieuwde oplossing, gebaseerd op een WordPress-onderbouw.
Het blijkt uiterst moeilijk (en wellicht niet verstandig) om al het nieuwe in één keer online te brengen.
Daarom gaat de Challenge eventjes met rust, om binnenkort helemaal opgefrist opnieuw te verschijnen.
Nadien introduceren we ook de nieuwe BD-webshop met onderliggend administratief (leden)beheer.
Als alles goed gaat krijgen we het gehele pakket netjes rond vóór het einde van het eerste kwartaal.
De Belgiumdigital website gebruikt van meet af aan een aparte server en WordPress software: hier zijn geen aanpassingen nodig of voorzien.
Comment