Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
inderdaad niet alledaags.
Puur persoonlijk gevoel : ik vind de korreling te grof voor het onderwerp en het beeld ook wat de donker (of te "krachtig", zoals u het uitdrukt) omdat ik de Maaskant associeer met rust en kalmte; een stormachtige zee had dit zeker wel kunnen smaken.
Wel bewondering voor de technische weg die u en het beeld hebben afgelegd om tot dit eindresultaat te komen. Eigenlijk zijn we te verwend geworden met onze digitale systemen en denk ik soms nog met heimwee aan die eenzame maar spannende uren in de donkere kamer.
Ik ben zelf geen fan van korrel maar het beeld zelf spreekt me wel aan.
De structuur van de korrel doet me trouwens eerder aan reticulatie denken. Ik gebruik zelf wel Fomapan 400 in vlakfilm maar zo heb ik het nog nooit gehad. Wel meestal belicht op 250/320 iso en dan Microphen.
Voor een nog meer geprononceerde korrel kun je met dezelfde film Rodinal 1+100 proberen met een minimum aan kiepen (verhoogt de kantscherpte van de korrel)
Voor de niet-kenner: reticulatie is het 'rimpelen' van de gelatinelaag op de film of papier door een té groot temperatuurverschil tussen de baden. Verschijnsel komt in de tropen nog aleens voor.
YMMV
een duister en donker beeld met zeer veel korrel, maar het spreekt me wel aan! het had algemeen net iets lichter gemogen. het lijkt nu wel alsof je bij een volgend beeld de jas zou zien liggen naast het water en een lichaam in het water...
Bij reticulatie zou ik echt "barsten" verwachten in het beeld. Hier lijkt het gewoon een ongelooflijk zware korrel.
Fomapan in rodinal, misschien toch ook eens proberen
De gustibus et coloribus non est disputandum
Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes
Comment