Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
De foto's met de laatste digitale camera's kunnen intussen wel superieur geworden zijn maar wat een charme. Iedere keer als er hier een foto verschijnt krijg ik weer zin om te herbeginnen.
De foto's met de laatste digitale camera's kunnen intussen wel superieur geworden zijn maar wat een charme. Iedere keer als er hier een foto verschijnt krijg ik weer zin om te herbeginnen.
De foto's met de laatste digitale camera's kunnen intussen wel superieur geworden zijn maar wat een charme. Iedere keer als er hier een foto verschijnt krijg ik weer zin om te herbeginnen.
Niets dat je tegenhoudt.
Wat mij vebaast is de korrel hier. Waarschijnlijk omdat ik niet zo vertrouwd ben met Tmax. Maar mooi grijs, veel grijs. Niet dat harde zwart-wit van veel hedendaagse z/w opnames.
Allemaal bedankt voor de beoordeling, maar ik moet toch eerst wat rechtzetten : betreffende de korrel in de afbeelding hebben Pol Parasol & Spanik gelijk; de gebruikte film was een eerstereeks Tmax 400 die sinds 2004 verlopen was en die ik daarom heb overbelicht op 200 asa ; deze eerstereeks Tmax 400 had niet de alomgekende scherpte van de Tmax 100 van Kodak , de Tmax100 : 200 lijnen /mm, de Tmax 400 : 125 lijnen / mm.
Vanaf 2007 heeft zowel de 100 als de 400 de scherpte van 200 lijnen / mm.
Er is ook het feit dat een hooggevoelige film na lange tijd meer kwaliteitsverlies heeft dan een laaggevoelige film.
Deze verlopen film had ik van een oud collega v.d. fotoclub gekregen en ik heb deze gebruikt en ontwikkeld met het gekende verloop, als ik binnenkort wat tijd vind ga ik in de doka deze foto met de vergroter afdrukken , ik ben zelf benieuwd hoe dat gaat aflopen.
Vriendelijke groetjes
Maurits W
Ps: Opapol ; ik kan je maar aanraden om terug te herbeginnen met film , analoge zwartwit fotografie is zeker nog niet dood!
Dat verklaart veel. Film die zolang gelegen heeft daar kan je dat mee voorhebben en inderdaad hoge iso film heeft daar nog meer last van. Denk dat ik met de Ilford 1600 die ik al zo lang op het schap heb liggen dat ook voor ga hebben.
Dat is heel juist , iedereen komt zoiets al eens tegen ; deze film had ik ontwikkeld met Rodinal 1+ 50 en betrekkelijk weinig agitatie;
voor ik Rodinal gebruikte heb ik toch nog gevoelige (400 asa) films belicht op 400 & 200 asa en daarna ontwikkeld in Ilford Perceptol 1+1 en dat gaf toch een beter resultaat met belegen film ( ik bedoel een 4 à 5 tal jaren overtijd en de nieuwere versie van Tmax 400
Steeds weer zeg ik tegen mijzelf: gooi die ouwe films overboord , maar als ik er eentje te pakken krijg gebruik ik hem; tomme toch !!
Mvg
Maurits
ik gebruik tmax 100 die sinds 2001 verlopen is en daar komt écht niet zoveel korrel op... Komt eerder onaangetast over dan film die over datum zou zijn.
ook: tmax 400 overbelicht op 200? dus normaal belicht als 400 of gepusht naar 800 maar toch als 200 ontwikkeld? Vind ik allemaal toch wel heel erg vreemd klinken?
Dat is heel juist , iedereen komt zoiets al eens tegen ; deze film had ik ontwikkeld met Rodinal 1+ 50 en betrekkelijk weinig agitatie;
voor ik Rodinal gebruikte heb ik toch nog gevoelige (400 asa) films belicht op 400 & 200 asa en daarna ontwikkeld in Ilford Perceptol 1+1 en dat gaf toch een beter resultaat met belegen film ( ik bedoel een 4 à 5 tal jaren overtijd en de nieuwere versie van Tmax 400
Steeds weer zeg ik tegen mijzelf: gooi die ouwe films overboord , maar als ik er eentje te pakken krijg gebruik ik hem; tomme toch !!
Mvg
Maurits
He-he-he
Belegen film heeft daar niks mee te maken. Belegen film geeft grijssluier/ verlies aan contrast.
Rodinal op kleinbeeld geeft altijd korrel als biljardballen: het is een scherpteontwikkelaar. Weinig agitatie helpt dit nog in de hand.
Perceptol is een fijnkorre/portret ontwikkelaar, maar je verliest ISO.
Beste ontwikkelaar is XTOL 1:1 voor T-MAX 400film op ei320.
Of Tetenal Neofin Rood, maar ik denk niet dat dat nog verkrijgbaar is
Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.
YMMV
Last edited by Nerdifant; 20 juni 2019, 23:19.
Reden: clip toegevoegd
He-he-he
Belegen film heeft daar niks mee te maken. Belegen film geeft grijssluier/ verlies aan contrast.
Rodinal op kleinbeeld geeft altijd korrel als biljardballen: het is een scherpteontwikkelaar. Weinig agitatie helpt dit nog in de hand.
Perceptol is een fijnkorre/portret ontwikkelaar, maar je verliest ISO.
Beste ontwikkelaar is XTOL 1:1 voor T-MAX 400film op ei320.
Of Tetenal Neofin Rood, maar ik denk niet dat dat nog verkrijgbaar is
Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.
Comment