Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Streep op negatieven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Streep op negatieven

Goeiedag,

Ik heb redelijk recent een Canon A-1 aangekocht en ben hiermee aan de slag gegaan. Nu bij het ontwikkelen heb ik nu een streep op bepaalde negatieven (niet allemaal) op exact dezelfde plaats.
    Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Aan het ontwikkelen niet denk ik, gezien ik dit met mijn Canon AE-1 niet voorhad, de streep loopt ook niet door aan de randen van de negatieven.

Ik dacht dat het zou liggen aan het sluitersgordijn dat niet perfect sluit op hoge snelheden (1/500 - 1/1000) maar iemand vertelde me dat de streep dan verticaal zou moeten zijn? Ik heb echter geen enkel
    idee waar het dan wel aan zou kunnen liggen.

Voorbeeldje:

www.bikegoals.com

Met deze gegevens tot een besluit komen, gaat mijn petje te boven, er zijn teveel onbekenden.
    1. er lijken toch nog andere "letsels" op de negatieven voor te komen (midden en rechts)
    2. is er echt een kras op te zien of een sleepspoor ?
    3. Quid inzake de spoel waar je film in opgerold zit: is het een doosje dat je hergebruikt of gaat het telkens om een nieuw?
    ik kijk nog even naar het gordijn bij mijn A1. (sorry, geen 6V batt meer, sinds overstap naar digitaal) Volgens mij ligt het niet aan het gordijnmechanisme. Bovendien is het een donkere streep op het positief beeld.
    Ik zou een serie opnames maken met verschillende instellingen (waaronder de tijd) en goed noteren welke instelling voor welk negatief geldt.
    Ik ga ervan uit dat het niet aan het ontwikkelproces / ontwikkeltank ligt vermits het niet optreedt bij je ander toestel.
    Sorry. Maar mocht je de oplossing vinden, dan hoor ik het ook wel graag.
    NB: ik heb goede ervaring gehad met de hersteldienst van Canon fotomateriaal. En eigenlijk ook niet zo duur.
    Last edited by CMM; 17 november 2024, 16:12.
    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CMM Bekijk bericht
      Met deze gegevens tot een besluit komen, gaat mijn petje te boven, er zijn teveel onbekenden.
      1. er lijken toch nog andere "letsels" op de negatieven voor te komen (midden en rechts)
      2. is er echt een kras op te zien of een sleepspoor ?
      3. Quid inzake de spoel waar je film in opgerold zit: is het een doosje dat je hergebruikt of gaat het telkens om een nieuw?
      ik kijk nog even naar het gordijn bij mijn A1.
      1. Zou goed kunnen, maar dit stoort me dan wel iets minder, vraag me vooral af of het dan aan de camera ligt?
      2. Een kras lijkt het mij in elk geval niet te zijn. Dan eerder een sleepspoor?
      3. Het zijn altijd nieuwe rolletjes.

Alvast merci voor de hulp!

www.bikegoals.com

Comment

Kan dit een hapering van de spiegel zijn?

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Working...
        X