Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon TX

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon TX

    Goedemiddag,

    Ik heb de Canon TX van mijn vader in mijn handen.
    Ik heb nog nooit iets gefotografeerd met een analoog rolletje. Is het de moeite om er eens eentje in te steken of is het weg gesmeten geld?
    Je hebt bijvoorbeeld een rolletje 400. Waarom moet je dan rechts toch nog een getal ingeven? Of is dat de sluitertijd?
    en je lichtmeter: het naaldje in het midden van de cirkel?
    voor een test: met kleuren of zwart wit
    groetjes pieter
    Nikon D7200 + Nikon D3000 + Canon TX

  • #2
    Of het weggesmeten geld is hangt wat af van jouw interesses en instelling zijn.

    Om te beginnen, de Canon TX gebruikt een PX625 batterij. Dat was oorspronkelijk een kwikbatterij die nu dus niet meer leverbaar is want kwik "is gevaarlijk". Dus als optie heb je een alcaline batterij. Of je lichtmeter dan nog juist werkt is een vraag. Dat hangt af van de inwendige opbouw en eerlijk gezegd daarvoor ken ik het toestel niet genoeg. Vermits je zelf niet gaat ontwikkelen zou ik zeggen zet er een kleur filmpje in. Overdrijf niet, heet is zomer dus een 100-200 iso is ok. De maximale sluitertijd van je toestel is 1/500.

    Dus ja, je moet de iso gevoeligheid van het rolletje instellen op de knop rechts (als je het toestel voor je houdt) en dan de hele tijd met die gevoeligheid foto's maken. Niet zoals met digitaal waar je bij elke foto een andere iso kan instellen. Dan moet je voor elke foto volledig "manueel" de belichting en de scherpstelling doen.

    Voor de scherpstelling heb je in de zoeker (geen schermpje achteraan!) microprisma's in het midden. Stel scherp zodat het beeld in het midden met de microprisma's "correct" is. Dus zo rustig mogelijk. Voor de belichting moet de naald in het midden staan. Maar de regeling hangt af van het soort lens dat je er op zet. Heel eenvoudig gezegd, je doet dat met het regelen van de sluitersnelheid (de knop rechts waar je ook de iso instelt) en de ring op de lens waarmee je het diafragma instelt. Je bepaalt zelf of je scherptediepte of snelheid het belangrijkste vindt in je foto.

    Begin eens met de handleiding te lezen: https://www.cameramanuals.org/canon_pdf/canon_tx.pdf

    Of je daar plezier aan hebt, dat heb jevolledig zelf in de hand. Als je geen bal interesse hebt hoe belichting en scherpstelling in elkaar zit en enkel je digitale camera op volautomatisch gebruikt, dan gaat het een serieuse aanpassing zijn. De ene vindt het een mogelijkheid om meer te leren over fotograferen, de andere vindt het niets want het gaat niet snel genoeg en hij moet nadenken. Dat heb je helemaal zelf in de hand.

    Maar aarzel niet van vragen te stellen. Er zin er hier toch wel enkele bezig met film. Ik ga niet beweren dat we alles weten maar je helpen, dat willen we zeker.

    Comment


    • #3
      Canon TX is een eenvoudig maar heel degelijk & supersterk full-metal mechanisch fototoestel.
      De lichtmeter is een probleempje ; of je gebruikt een afzonderlijke lichtmeter of je maakt een kleine aanpassing en werkt met andere dan de kwikbatterijen ; zelf hebben we daar een eenvoudige & goedkope oplossing voor
      In jouw plaats zou ik zeker deze Canon een kans geven; je krijgt dan een andere kijk op fotografie en wie weet krijg je misschien de smaak ook te pakken ?

      Comment


      • #4
        ok, bedankt voor de info
        Nikon D7200 + Nikon D3000 + Canon TX

        Comment


        • #5
          Wanneer de camera lang niet gebruikt is heb je kans dat de sluiter niet goed meer werkt doordat deze uitdroogt, dat merk je wanneer je opnamen niet egaal zijn belicht. Uitproberen of de camera nog goed functioneert is geen weggesmeten geld.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
            Canon TX is een eenvoudig maar heel degelijk & supersterk full-metal mechanisch fototoestel.
            De lichtmeter is een probleempje ; of je gebruikt een afzonderlijke lichtmeter of je maakt een kleine aanpassing en werkt met andere dan de kwikbatterijen ; zelf hebben we daar een eenvoudige & goedkope oplossing voor
            In jouw plaats zou ik zeker deze Canon een kans geven; je krijgt dan een andere kijk op fotografie en wie weet krijg je misschien de smaak ook te pakken ?
            goedemorgen,
            Ik gebruik inderdaad geen kwik batterijtje wel een Varta batterij. Type LR9.
            Wat is uw eenvoudige en goedkope oplossing?
            Als ik toch werk met een lichtmeter of app, hoe kan je die lumen waarde gebruiken? ISO staat vast. Dus je kan je diafragma en tijd instellen.
            https://www.analoogfotoforum.nl/index.php?topic=24414.0 Dit vind ik bijvoorbeeld op een ander forum.

            Met vriendelijke groeten
            Pieter
            Nikon D7200 + Nikon D3000 + Canon TX

            Comment


            • #7
              Voor de vervangbatterij : zink/ luchtbatterij type 625 zoals men gebruikt in hoorapparaten; de batterij plaatsen in een stukje heldere pvc -waterdarm diam: +/_ 15mm , lengte +/_ 5mm . het batterijtje dat heel betaalbaar is werkt ongeveer een goed jaar op de gepaste voltage . als je intresse hebt kan er een foto doorgemaild worden .
              Als de lichtmeter in het toestel werkt even checken of de meting juist is .
              Grts
              M.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
                Voor de vervangbatterij : zink/ luchtbatterij type 625 zoals men gebruikt in hoorapparaten; de batterij plaatsen in een stukje heldere pvc -waterdarm diam: +/_ 15mm , lengte +/_ 5mm . het batterijtje dat heel betaalbaar is werkt ongeveer een goed jaar op de gepaste voltage . als je intresse hebt kan er een foto doorgemaild worden .
                Als de lichtmeter in het toestel werkt even checken of de meting juist is .
                Grts
                M.
                lijkt me niet zo gemakkelijk voor mensen met twee linkse handen


                moet ik misscien een nieuwe topic beginnen hoe een lichtmeter app werkt?

                groetjes pieter
                Nikon D7200 + Nikon D3000 + Canon TX

                Comment


                • #9
                  zelfs met twee linker handen kan je toch een schijfje van 5mm af knippen lijkt me.
                  Hoe lukt het fotograferen? al wat bijgeleerd? het makkelijkste is youtube of een half dagje weg met iemand die ook analoog werkt. Het is niet moeilijk, het is gewoon weer "anders"

                  Succes!
                  De gustibus et coloribus non est disputandum
                  Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                  Comment


                  • #10
                    voorlopig nog geen tijd gehad om met medefotografen op stap te gaan
                    ik zal me inderdaad eens toeleggen op boeken en filmkes

                    alvast badankt
                    Nikon D7200 + Nikon D3000 + Canon TX

                    Comment


                    • #11
                      mocht je ooit deze kant uitkomen, scherpenheuvel, diest, zelfs aarschot. Steeds bereid om een drankje te gaan drinken en een analoge fotowalk te doen
                      De gustibus et coloribus non est disputandum
                      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                      Comment

                      Working...
                      X