Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scannen met een DSL(R): welke resolutie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Ik heb een Kaiser slimlite plano. 32x22,8 cm. Zeer egale verlichting.

    Comment


    • #17
      Wanneer je met je tijd geen raad weet kun je natuurlijk zelf aan gaan liggen rommelen met uiteindelijk een mager resultaat. Wanneer je oude materiaal je echt dierbaar is kun je het ook uitbesteden bij een prof bedrijf die ook voor de juiste kleurcorrecties zorgen. Bij heel veel materiaal kun je ook zelf een goede Nikonscanner aanschaffen en natuurlijk software zoals Ps. Ik heb er ooit een geïnstalleerd bij een 90-jarige natuurfotograaf die met zijn duizenden dia’s meer dan een jaar bezig is geweest om zijn nalatenschap te digitaliseren. Afhankelijk van de resolutie gaat er veel tijd in zitten. Vaak moet je zelf later nog correcties toepassen. https://www.trigger.nl/i/Prijslijst.html

      Comment


      • #18
        Ja, daar gaat tijd in zitten. Vooral om ze af te stoffen voor ze te digitaliseren. Veel meer tijd zelfs aan voorbereiding dan aan digitaliseren. En ja, het is "dierbaar" in de zin dat het familiefoto's zijn. Zelfs al is een eigen scan niet perfect, beter dat we ze kunnen bekijken dan dat ze nog 50 jaar in de kast steken. Een ander groot werk gaat zijn om de info die op elk raampje staat te bewaren (met van die plakkertjes met een rood en blauw einde). (mijn pa zijn geschrift ontcijferen ... ) En die dia's zijn nu ook niet perfect, de meeste zijn al niet 100% scherp om te beginnen, over- of onderbelicht... Het is nog altijd mogelijk om de beste/interessantste/emotioneelste daarna professioneel te laten overzetten.

        Ondertussen al wat aan het proberen geweest. Moet nog wat aan de opstelling aanpassen. Vooral de uitlijning moet beter.

        Comment


        • #19
          Ik gebruik daarvoor een balg met diakopieer voorzet.

          De resolutie van de camera zoals hij is.
          Geyst

          Comment


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Geyst Bekijk bericht
            Ik gebruik daarvoor een balg met diakopieer voorzet.
            Zo'n balg is al eens vernoemd. Maar voor losse 24x36 dia's en zeker voor 4.5x6 tot 4x5 niet bruikbaar. Ik heb liever 1 opstelling die voor alles te gebruiken is.

            Comment

            Working...
            X