Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

achtergrond: polyester of vinyl?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • achtergrond: polyester of vinyl?

    Ik ben al jaren amateurfotograaf (en zeer voorzichtig qua aankopen). Onlangs heb ik een achtergrondsysteem gekocht, echter nog geen achtergrond zelf.
    Bij alles heb ik zo wat mijn bedenkingen

    - papier: vind ik zo 'wegwerp'
    - katoenen achtergronddoek: Ik ben a geen strijkheld
    - polyester achtergronddoek: klinkt mooi, weinig kreukels/wasbaar 3x6m wit €95
    - vinyl: Klinkt zeer goed en veelbelovend, enkel de prijs: 2x4m grijs/wit €125


    Heeft hier iemand bedenkingen bij?
    Is 2x4m genoeg voor experimenteer-portretfotografie? (voornamelijk mijn eigen kinderen, neefjes-nichtjes ... misschien moeder de vrouw als ik ze zo ver krijg )
    Na wat lezen en videos bekijken schijnt dat een grijze achtergrond zeer veelzijdig is. Daarom dat ik een lichte voorkeur heb naar het vinyl.

    Mijn lampen zijn momenteel gewoon een set jinbei delicacy d-180, canon 430exII en een yongnuo reportageflitser
    Bedoeling is dat dit bij genoeg interesse nog wordt uitgebreid, maar vind het echt ENORM veel geld voor eenvoudige studioflitsers ...
    Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

  • #2
    Re: achtergrond: polyester of vinyl?

    met grijs kan je alle kanten uit, belichting +2stops = wit -2 stops = zwart, persoonlijk vindt ik 2meter nogal krap een portret van één persoon gaat maar als je meerdere mensen fotografeert is het nogal krap en is 3m geen luxe

    Comment


    • #3
      Re: achtergrond: polyester of vinyl?

      Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
      ... als je meerdere mensen fotografeert is het nogal krap en is 3m geen luxe
      Bedoel je nu dat 3m ook te weinig is, of dat 3m net wel een luxe is?
      Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

      Comment


      • #4
        Re: achtergrond: polyester of vinyl?

        Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
        Bedoel je nu dat 3m ook te weinig is, of dat 3m net wel een luxe is?
        ik heb onlangs fotoshoot gedaan met vrouw en drie kinderen de achtergrond was 3m en het ging net, vooral als het model wat van de achtergrond verwijderd is in mijn geval was dat ongeveer 2m. foto kan je zien hier op forum " de nachtwacht "

        Comment


        • #5
          Re: achtergrond: polyester of vinyl?

          3m voor 1 persoon is ruim, zelfs niet alleen voor portret ook full body. Zelfs al heb je een model van 2m groot die plat zou liggen zou je nog over hebben... Je moet ze natuurlijk niet op 4m van de achtergrond stellen en dan een breedhoek gebruiken...

          Comment


          • #6
            Re: achtergrond: polyester of vinyl?

            Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
            3m voor 1 persoon is ruim, zelfs niet alleen voor portret ook full body. Zelfs al heb je een model van 2m groot die plat zou liggen zou je nog over hebben... Je moet ze natuurlijk niet op 4m van de achtergrond stellen en dan een breedhoek gebruiken...
            Hij heeft het over 2m

            Comment


            • #7
              Re: achtergrond: polyester of vinyl?

              er is ook 2.72 en 2.90, maar dan komen er €22,50 verzendingskosten bij, prijs begint serieus op te lopen zo
              Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

              Comment


              • #8
                Re: achtergrond: polyester of vinyl?

                Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
                er is ook 2.72 en 2.90, maar dan komen er €22,50 verzendingskosten bij, prijs begint serieus op te lopen zo
                ik zou toch opteren voor 2.90, ik heb ook eerst een kleinere gekocht en gebruik hem nauwelijks .

                Comment


                • #9
                  Re: achtergrond: polyester of vinyl?

                  Je vraagt wat bedenkingen...bij deze.

                  Leonardo zou zeggen: denk aan mijn man van Vitruvius, breed neemt die zoveel plaats in als staand, maar dan mag hij zijn armen niet in de lucht steken natuurlijk.

                  De breedte van een rol achtergrond en de hoogte van het lokaal waar je in kan werken is dus van belang. Want wat wil je portretteren? Een buste, een staand model, een ballerina die een pirouette springt?

                  Het gewicht speelt ook een rol: papier valt mee (zelfs een nieuwe rol van x meter), vinyl weegt wel wat per vierkante meter, verplaatsbaar of niet is dus ook een criterium. En stevigheid? Zelfs vinyl weerstaat niet alle stiletto's.

                  En VEEL GELD, 't is fotografie hé, body, glas, en als je daar nog studio bij wil: flitsen, paraplu's, softboxen, gel's, barndoors, beautydish, honeycomb, ...er komt geen eind aan als je geen nee kan zeggen.
                  En er is maar één iemand die kan bepalen hoe ver je gaat.

                  Experimenteer-portretfotografie tenslotte, kan je evengoed in het bos in de herfst, of op de heide, of gelijk welke locatie, en daar kunnen strobes en flitsers ook een grote rol spelen en het verschil maken met een snapshot. Misschien moet je de vraag eens beter stellen, iets meer uitgebreid.
                  ...leeg...

                  Comment


                  • #10
                    Re: achtergrond: polyester of vinyl?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                    Je vraagt wat bedenkingen...bij deze.

                    Leonardo zou zeggen: denk aan mijn man van Vitruvius, breed neemt die zoveel plaats in als staand, maar dan mag hij zijn armen niet in de lucht steken natuurlijk.
                    Deze heb ik enkele keren moeten lezen ... het wordt laat.

                    De breedte van een rol achtergrond en de hoogte van het lokaal waar je in kan werken is dus van belang. Want wat wil je portretteren? Een buste, een staand model, een ballerina die een pirouette springt?
                    Buste: Check, staand model: check

                    Het gewicht speelt ook een rol: papier valt mee (zelfs een nieuwe rol van x meter), vinyl weegt wel wat per vierkante meter, verplaatsbaar of niet is dus ook een criterium. En stevigheid? Zelfs vinyl weerstaat niet alle stiletto's.
                    Momenteel is verplaatsbaar een vereiste, of er komt onenigheid met de andere halve trouwboek.

                    En VEEL GELD, 't is fotografie hé, body, glas, en als je daar nog studio bij wil: flitsen, paraplu's, softboxen, gel's, barndoors, beautydish, honeycomb, ...er komt geen eind aan als je geen nee kan zeggen.
                    En er is maar één iemand die kan bepalen hoe ver je gaat.
                    Da's waar, maar het is ook iets wat je opbouwt naargelang de noden en interesses he

                    Experimenteer-portretfotografie tenslotte, kan je evengoed in het bos in de herfst, of op de heide, of gelijk welke locatie, en daar kunnen strobes en flitsers ook een grote rol spelen en het verschil maken met een snapshot.
                    Ik wil eerst het licht (ver)kennen zonder dat de zon een stok in de spaken komt steken

                    Misschien moet je de vraag eens beter stellen, iets meer uitgebreid.
                    Ik wil de witte-achtergrondfoto's kunnen maken die bij oma op de kast kunnen of in 1001 gezinnen op canvas aan de muur hangen met toch wat ruimte om verder te leren/experimenteren/...


                    Voila
                    Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: achtergrond: polyester of vinyl?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
                      Ik wil de witte-achtergrondfoto's kunnen maken die bij oma op de kast kunnen of in 1001 gezinnen op canvas aan de muur hangen met toch wat ruimte om verder te leren/experimenteren/...


                      Voila
                      Dan volstaat een ongestreken laken.
                      ...leeg...

                      Comment


                      • #12
                        Re: achtergrond: polyester of vinyl?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
                        ...Ik wil de witte-achtergrondfoto's kunnen maken die bij oma op de kast kunnen...
                        Een gewone witgeschilderde muur om mee te beginnen?
                        Als je je licht onder controle hebt, dan krijg je die muur ook perfect lichtgrijs-donkergrijs-zwart gefotografeerd.
                        Eventueel enkele triplexplaten wit schilderen en op de vloer leggen?
                        Moet je per sé een "infinity wall" hebben? (al is het dan in papier of vinyl).
                        www.freddyhelsen.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: achtergrond: polyester of vinyl?

                          Oorspronkelijk geplaatst door ddyhel Bekijk bericht
                          Een gewone witgeschilderde muur om mee te beginnen?
                          Als je je licht onder controle hebt, dan krijg je die muur ook perfect lichtgrijs-donkergrijs-zwart gefotografeerd.
                          Eventueel enkele triplexplaten wit schilderen en op de vloer leggen?
                          Moet je per sé een "infinity wall" hebben? (al is het dan in papier of vinyl).
                          Daar je al een achtergrondsysteem hebt gekocht, kan je met een beetje creativiteit een doek kopen in een stoffen winkel aan de meter goedkoop en heel veel keuze.

                          Comment


                          • #14
                            Re: achtergrond: polyester of vinyl?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
                            - papier: vind ik zo 'wegwerp'
                            .
                            Hét grote voordeel :-) . De rest is gerommel en kost tijd die je niet aan opname / composities kan wijden.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
                            Is 2x4m genoeg voor experimenteer-portretfotografie?
                            .
                            Te weinig volgens mij. Als je modellen weg wil krijgen van de achtergrond, is 2m breed te weinig. Je opties blijven beperkt. Ook de objectieven die je kan inzetten.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
                            Na wat lezen en videos bekijken schijnt dat een grijze achtergrond zeer veelzijdig is. Daarom dat ik een lichte voorkeur heb naar het vinyl.
                            .
                            Vreemd advies. Wit kun je grijs - zelf zwart maken - met de juiste techniek.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
                            Mijn lampen zijn momenteel gewoon een set jinbei delicacy d-180, canon 430exII en een yongnuo reportageflitser
                            Bedoeling is dat dit bij genoeg interesse nog wordt uitgebreid, maar vind het echt ENORM veel geld voor eenvoudige studioflitsers ...
                            Genoeg voor portretbustes thats it. Ik heb 7200Ws flitsers gebruikt en "t was nog te weinig. Zo'n flitsers dienen buiten beeld te staan. Dus ze moeten heel wat flitsafstand afleggen. Je gaat verplicht worden je ISO omhoog te krikken met alles nevenverschijnselen vandien.
                            YMMV
                            l
                            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                            Comment


                            • #15
                              Re: achtergrond: polyester of vinyl?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                              Hét grote voordeel :-) . De rest is gerommel en kost tijd die je niet aan opname / composities kan wijden.


                              Te weinig volgens mij. Als je modellen weg wil krijgen van de achtergrond, is 2m breed te weinig. Je opties blijven beperkt. Ook de objectieven die je kan inzetten.


                              Vreemd advies. Wit kun je grijs - zelf zwart maken - met de juiste techniek.



                              Genoeg voor portretbustes thats it. Ik heb 7200Ws flitsers gebruikt en "t was nog te weinig. Zo'n flitsers dienen buiten beeld te staan. Dus ze moeten heel wat flitsafstand afleggen. Je gaat verplicht worden je ISO omhoog te krikken met alles nevenverschijnselen vandien.
                              YMMV
                              l
                              Portret met 7200Ws en nog te weinig? Misschien buiten maar in een studio heb je met 500Ws al meer dan genoeg hoor

                              Comment

                              Working...
                              X