Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera koop ik het beste?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke camera koop ik het beste?

    Ik ben vorige zomer afgestudeerd als fotografe en heb me onlangs gevestigd als zelstandige in bijberoep. Om dit uit te oefenen zou ik een digitale camera willen kopen, maar ik heb geen idee welke.
    Ik fotografeer vooral (kleine) stillevens zoals oa voeding, juwelen, producten etc. Daarnaast doe ik ook vele reportages in bedrijven, restaurants, op feestjes ed. Ik maak dus ook dikwijls portretten.
    Meestal worden deze foto's niet zo groot geprint of gepubliceerd, maar vaak gebeurt het wel eens dat de klant een poster wil van ongeveer 1m op 1.20m. Met welke digitale camera kan ik zo'n formaat halen met een zo goed mogelijk resultaat?
    Ik heb een aantal eos-lenzen van mijn analoge camera, dus lijkt het mij evident dat ik opnieuw voor een canon opteer, maar welke?

  • #2
    Gisteren heb ik mijn Canon Eos 300D besteld en weet dat ik daar zeer tevreden van zal zijn.

    Veel succes met je bijberoep.

    Groeten,
    Dirk
    http://users.pandora.be/portfoliodirk/

    Comment


    • #3
      als je fotografie gestudeerd hebt weet je dit normaal toch....? mja, ik doe ook fotografie. maar voeding, producten blijft toch een vak appart, meer studiowerk, wat soms wel de ganse dag kan duren. Als je dit vergelijkt met reportage of portretten is het iets heel anders. Ik denk dat je hier best een dslr voor koopt of toch iets in die aard...

      Comment


      • #4
        met een DSLR van een 6MP (canon of nikon) of meer is dit wel mogelijk om zulke formten af te drukken en nog aanvaardbare (zelfs goede als je een goede workflow hebt) resultaten te behalen.

        Canon heeft nu ook de canon 1D II (8MP) of je kan nog een stapje verder gaan en de canon 1Ds (11MP) maar dit zijn wel al heel dure toestellen.
        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

        Comment


        • #5
          Hallo Nausikaa,

          Heel simpel gewoon de 10D, passen waarschijnlijk je andere lensen ook op en dat is een camera die al van voor tot achter is gebruikt en getest, dus daar is altijd voldoende kennis voor aanwezig.

          Groeten Omega.

          www.digiwaart.nl

          Comment


          • #6
            Voor een 1mx1m20 op een aanvaardbare resolutie, mag je toch wel ver boven de 6 Megapixel gaan. Canon heeft inderdaad een 11 Megapixel-model. Als je echter een kleinbeeldnegatief gebruikt om naar 1mx1m20 te gaan, dan zal je met die 6Mpix wel in de buurt van die kwaliteit geraken...

            Comment


            • #7
              10D of 1D MarkII.
              1DS beter afwachten tot Mark II. (Photokina ?)

              Jan.

              Comment


              • #8
                Als je dat echt met heel goeie kwaliteit wil kunnen halen dan zal je net zoals met film toch naar min medium formaat camera's en dergelijke moeten gaan hoor.

                Maar natuurlijk bekijk je zo een foto niet van vlakbij en mag de kwaliteit dan gerust wat minder zijn. Of je er met een 6mp komt weet ik niet zo groot heb ik nog niet geprint.

                Comment


                • #9
                  120cm is wel een hele joekel, hoor. Ik heb hier een 50x70 hangen van mijn 10D en die kan ermee door als je op 1m of meer afstand blijft. Jij wil de omvang nog eens ongeveer verdubbelen, dus ik betwijfel of het haalbaar is. Het hangt er een beetje vanaf waarvoor het allemaal moet gaan dienen. Als het een poster wordt die vanop enkele meters afstand wordt bekeken, zal het allemaal wel meevallen.

                  Ik vraag me af of je niet beter met slide film werkt en die inscant op hoge resolutie met een degelijke dedicated filmscanner. Ik denk dat film toch nog net iets meer detail kan weergeven, hoewel de upsizing technieken van vandaag ook al een heel eind ver komen op basis van een 6mp bestand.

                  1DII en 1Ds zijn uiteraard ook opties voor professioneel gebruik, maar ik vraag mij af of een beginnend fotograaf (in bijberoep) een investering van 4000-8000 voor een body alleen kan rechtvaardigen. En uit die 1Ds haal je alleen maar het optimale resultaat met de allerbeste lenzen, dus reken ook maar op flink wat eurootjes voor de beste primes en zooms die het Canon-huis rijk is. De 1DII is misschien wel de gulden middenweg qua resolutie en prijs, maar het blijft een smak geld, en eigenlijk is het toestel vooral op snelheid gericht.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Hallo,

                    Ik zou dus al bij Canon blijven wegens de optiek reeds in uw bezit.
                    Voor de body zie ik momenteel enkele mogelijkheden.
                    Als we over nieuwe toestellen spreken zie ik voor U
                    de 10D als een budget vriendelijke mogelijkheid en de 1D Mark II
                    als de professionele body van vandaag.

                    Tweedehands zijn er mogelijkheden in de D60 of eventueel zelfs de 10D
                    die mogelijk gaat los komen. En niet te vergeten de 1D die nu zeker gaat vrijkomen
                    met de 1D Mark II in het verschiet.

                    Waar ik niet zou op ingaan is de 300D, omdat dit toestel zuiver voor de amateur gemaakt is
                    en er ook zo uitziet. Geeft zeker goede beelden, maar geeft geen vertrouwen als je dit voor
                    een professioneel gebruik moet bovenhalen.

                    Daar moet je zeker de nodige aandacht aan geven, het gezegde van "het oog wil ook wat" gaat hier ook op.

                    Technisch gezien kan je wel weg met een DSLR van 6 mega pixels voor je grote afdrukken.
                    zeker indien je dat opvoorhand weet en je in RAW werkt.
                    Voorbeelden kan ik je laten zien, maar dan moet je is langs komen in Kontich.
                    Ik weet niet of dit voor U een verre verplaatsing is maar je bent zeker welkom.


                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Digipics357
                      Technisch gezien kan je wel weg met een DSLR van 6 mega pixels voor je grote afdrukken.
                      zeker indien je dat opvoorhand weet en je in RAW werkt.
                      Voorbeelden kan ik je laten zien, maar dan moet je is langs komen in Kontich.
                      Ik weet niet of dit voor U een verre verplaatsing is maar je bent zeker welkom.
                      Jeff, als ik ooit in de buurt van Kontich passeer, ga ik toch eens komen kijken naar die reuzeprints van jou. Met 65dpi heb je normaal gezien niet echt veel detail over, dus ik ben benieuwd naar de interpolatiemethode die jij (of je labo) hebt toegepast.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        ik zie eerlijk gezegd maar 1 optie:

                        tweedehands rollei of hasselblad (reken op 2000-3000 euro met een lens of 2) en een digitale rug (tweedehands ook rond de 3000 euro).

                        ideaal voor wat jij beschrijft

                        Comment


                        • #13
                          Jeff, als ik ooit in de buurt van Kontich passeer, ga ik toch eens komen kijken naar die reuzeprints van jou. Met 65dpi heb je normaal gezien niet echt veel detail over, dus ik ben benieuwd naar de interpolatiemethode die jij (of je labo) hebt toegepast.
                          Pieter,je bent van harte welkom, mijn reuzeprint = 84 X 118 cm en gemaakt van een JPEG bestand van de D30 op 144 dpi gebracht met Genuine Fractals. Mocht ik vandaag de test weer doen, dan koos ik voor een RAW bestand, en dan zou ik kiezen voor een print van de Durst Lambda. Een voorwaarde is dan ook wel dat ik niet echt naar de kostprijs moet kijken. Deze print is slechts een Posterprint en het papier heeft niet die kwaliteit. Maar ik ben er van overtuigd dat je verbaast (zelfs vandaag) zou zijn van de kwaliteit. Het is pas als je het beeld op 30 cm afstand gaat bekijken dat je de beeldpunten ziet, maar een beeld met 118 cm bekijk je minstens van op 2.50 meter en dan is alles prima.


                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                          Comment


                          • #14
                            Ik vraag me af waarom jullie een Canon 1D opteren (al dan niet de MarkII versie) De 1D is voornamelijk gebouwd op zijn snelheid en voor stillevens is snelheid absoluut niet belangrijk.
                            Een postbode heeft in een woonwijk toch ook niks aan een formule 1 auto....

                            Een 10D lijkt me een goede keuze die aansluit bij haar wensen, en als het budget het toelaat de 1Ds.

                            Always on the move for some action.

                            http://www.rienwillems.nl en http://www.sidecarcross.com

                            Comment


                            • #15
                              ik heb het hier al ooit eens aangehaald, maar ik heb eens een tweedehands CF kaartje gekocht van iemand, die had een nikon D1H als ik me niet vergis, allessinds was het een nikon DSLR met 2.1MP en ie toonde mij een afdruk (zelf afgedrukt) van 50*75cm die verbazend (maar dan ook verbazend) scherp was en dit met slechts 2.1MP, weet ook niet hoe ie het deed maar het is dus mogelijk (denk interpolleren beetje bij beetje en tijdens beetje bij beetje USM toepassen of iets dergelijks)
                              visit my website : http://www.freewallpapersite.com

                              Comment

                              Working...
                              X