Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk toestel voor snelle paardensport

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welk toestel voor snelle paardensport

    ik zoek een toestel die goed in de hand ligt , maar voormanelijk snelle shoots kan maken van paarden

    mijn vorig toestel was een FZ30 , daarmee heb ik zeker knappe foto's gehaald alleen had je soms al snel ruis
    voor binnen vind ik het toestel gewoonweg niks (showpiste's-)( kan ook aan mij liggen door geen externe flits te grbuiken maar toch )

    nu weet ik dat de fz50 er is maar naar het schijnt niet echt een beter toestel gewoon wat kleine veranderingen maar voor de rest niet echt een oplossing qua ruis

    wat zijn de alternatieven, mijn budget ligt rond de 500 euro

    wat ik wel wil is hetzelfde lensbereik als de fz30 of fz50

    groetjes
    kurt
    Panasonic FZ 150

  • #2
    Re: welk toestel voor snelle paardensport

    Als je indoor paardensport wil fotograferen, dan heb je een camera nodig die op hoge iso bruikbare foto's maakt, en je hebt ook een lichtsterke lens nodig.

    Een flitser mag je daar niet gebruiken, want die zou wel eens voor problemen kunnen zorgen.

    Met 500 euro zal je zeker niet toekomen, want je zal moeten uitkijken naar een DSLR met een 70-200 f2,8 lens. En als je hetzelfde bereik wil als een FZ30 of FZ 50, dan moet je zelfs nog meer lenzen kopen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: welk toestel voor snelle paardensport

      Ook met een 70-200 2.8 kom je er niet altijd in de binnenpistes, bovendien is het bereik indoor eerder aan de lange kant. Boven de 135mm kom je zelden in die kleine pistes. Veel hangt er natuurlijk vanaf of je binnenin de piste moogt staan zoals de pro's, of je aan de rand moet blijven.
      Indoor paardesport veronderstelt minimum 1600 ISO en lichtsterke lenzen, en dan bedoel ik echt lichtsterk. Alleen als je echt in de llichtcirkel kunt staan kan je met een 2.8 lens uit de voeten. Sommige pro's gebruiken daar een Nikkor 28-70 2.8 AFS maar dan wel op een D2h of D2X. Ik ken er die met een 85mm 1.4 en een 50 mm 1.4 werken. Een 70-200 2.8 is te doen, maar ge hebt hoedanook veel uitval en als de buitenste lampen niet branden kunt ge alle hindernissen aan de zijkant vergeten. De sluitersnelheid moet dan ook nog eens redelijk hoog liggen om de beweging te kunnen scherp hebben.
      Gewoon maar om te zeggen dat goeie indoorfoto's maken met een budget van 500 € whishfull thinking is.
      Het geheim van goeie indoorfoto's is in de eerste plaats een snelle en ruisarme body, geen machine met 12 mio pixels.
      Last edited by elsan; 14 februari 2007, 21:18.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: welk toestel voor snelle paardensport

        bon dan weten we al iets he thanx

        welk toestel zou u dan aanraden als het hoofdzakelijk buiten zou zijn, want dan zou ik meer toe spitsen op buiten wedstrijden


        ik wil geen toestel waar ik 5 x maal moet veranderen van lens, datis echt voor de profs. en dat ben ik niet maar de lens vande fz30 geniet toch mijn voorkeur. dus het zou moeten draaien om een toestel met dit bereik of zou ik dan toch moeten gaan naar de fz50 bijv

        thanx
        Panasonic FZ 150

        Comment


        • #5
          Re: welk toestel voor snelle paardensport

          Buiten ligt het allemaal wat minder kritisch. Ik denk dat elke goede bridgecamera daar al behoorlijke resultaten zal geven. Ik volg die markt niet zo op het ogenblik, dus ik weet niet hoeveel de shutterlag bij compacts momenteel bedraagt of bij bridgecamera's. Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden
          dat als je het sprongmoment juist wil vastleggen, je een camera nodig hebt bij voorkeur die ogenblikkelijk reageert. Een beetje hoe hoog je je eisen stelt.
          Wil je echt die typische ruiter-paard en bovenkant hindernis foto's, vol in de actie genomen, dan vrees ik toch dat een compactcamera niet echt geschikt is hiervoor, je zal dan een zeer goeie timing moeten hebben en grotendeels afhangen van lucky shots. Mag het allemaal wat minder kritisch, dan kom je met de meeste degelijke compacts wel al een eind.
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: welk toestel voor snelle paardensport

            hier staat er eentje van mijn fz30



            van zoiets ben ik al heel content hoor
            Panasonic FZ 150

            Comment


            • #7
              Re: welk toestel voor snelle paardensport

              Ja, ik associeer paardesport nogal vlug met jumping blijkbaar.
              Bij het mennen heb je natuurlijk veel minder nood aan een gesofisticeerde camera, daar is het "moment" minder kritisch. 't Gaat daar niet om die fractie van een seconde dat het paard boven de bovenste balk zweeft.
              Toch merk je ook op deze foto dat je wel degelijk met een shutterlag moet rekening houden. Ik durf wedden dat je de foto goed gekadreerd had maar dat de paarden te dicht gekomen waren door de vertraging op je toestel.
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: welk toestel voor snelle paardensport

                30D met een 135mm 2.0?

                niet TE dure lens, haarscherp, snel en lichtsterk,(wel een prime)

                Comment


                • #9
                  Re: welk toestel voor snelle paardensport

                  wat is prime

                  sorry hoor kan een domme vraag zijn

                  maar de eos 30 d ligt een stuk hoger in prijs denk vooral met de zelfde lensimpact als deze van de fz30 (50) , bij paarden ben je nu ook niet direct er op 2 meter bij
                  Last edited by sorbonne; 15 februari 2007, 00:02.
                  Panasonic FZ 150

                  Comment


                  • #10
                    Re: welk toestel voor snelle paardensport

                    Oorspronkelijk geplaatst door Atmozphere Bekijk bericht
                    30D met een 135mm 2.0?

                    niet TE dure lens, haarscherp, snel en lichtsterk,(wel een prime)
                    Te lang voor binnen en te kort voor buiten, en als ge niet in de piste moogt (zoals 99% van de gewone stervelingen) mist ge 90 % van het gebeuren.
                    fotosite

                    Comment


                    • #11
                      Re: welk toestel voor snelle paardensport

                      over die gewone stervelingen ids dat geen probleem, ik raak meestal zeer dicht bij de piste daar ik zelf 2 paarden bezit en er wedstrijdruiters van onze manege meestal mee starten , dus is geen probleem

                      maar ik denk dat we afwijken van de genoemde vraag welk toestel
                      Panasonic FZ 150

                      Comment


                      • #12
                        Re: welk toestel voor snelle paardensport

                        D70 + lenzen (zie signatuur)

                        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                        Comment


                        • #13
                          Re: welk toestel voor snelle paardensport

                          Ik zou toch maar denken aan een (tweedehandse) DSLR.
                          Merk maakt niet uit en 't hoeft niet echt een professioneel model te zijn.
                          Voor buiten een zou ik een Sigma 70-200 EX met converter 1.4 adviseren, is binnen zonder converter ook bruikbaar, en voor binnen een 50mm 1.8 erbij.
                          Way over je budget natuurlijk, maar als je echt iets wilt dat de actie vastlegt zoals het hoort kan je volgens mij hier niet rond.
                          En anders een goeie bridgecamera, maar daar ben ik op het ogenblik niet meer met mee.
                          fotosite

                          Comment


                          • #14
                            Re: welk toestel voor snelle paardensport

                            Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                            Te lang voor binnen en te kort voor buiten, en als ge niet in de piste moogt (zoals 99% van de gewone stervelingen) mist ge 90 % van het gebeuren.
                            had ik ook al bang voor(had beetje gerekend op mijn 1.3 en FF zommrange), andere superlichtsterke en goedkopere is bijv een 85mm 1.8, blijft natuurlijk k*t als je variabele afstanden nodig hebt..

                            dan zou ik toch echt gaan voor een 70-200 2.8

                            maar icm een 30d is dit toch al een veel duurdere aanschaf dan een duurdere prosumer als een fz50 ed

                            Comment


                            • #15
                              Re: welk toestel voor snelle paardensport

                              Oorspronkelijk geplaatst door sorbonne Bekijk bericht
                              over die gewone stervelingen ids dat geen probleem, ik raak meestal zeer dicht bij de piste daar ik zelf 2 paarden bezit en er wedstrijdruiters van onze manege meestal mee starten , dus is geen probleem

                              maar ik denk dat we afwijken van de genoemde vraag welk toestel
                              Het is heel simpel... Niemand hier kan je een concreet voorstel doen omdat je vraag niet realistisch is: het toestel dat aan al die eisen (snel, ruisarm, veel zoom) moet voldoen en toch maar 500 euro mag kosten bestaat gewoonweg niet

                              MVG,

                              Comment

                              Working...
                              X