Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat scheelt mer met mijn pentax?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat scheelt mer met mijn pentax?

    Hey daar allen,

    Ik heb net een pentax istDL aangeschaft. Maar ik zit met problemen.
    De camera werkt op 4AA batterijen. Er zitten nu 4 vers opgeladen NI-MH 3800mAh batterijen in. Maar deze zijn na 2 min cameragebruik (zonder flits) al leeg. Ale, dat geeft de camera toch aan en hij valt dan uit.
    Dit kan toch niet? Volgens de handleiding neem je met zo een stel batterijen 520 foto's zonder flits.
    Zoveel zullen het er nu ook niet zijn, maar 2min is wel heel kort niet.

    Kan iemand mij hierbij helpen? Wat kan ik doen? Zijn er alternatieven?

    alvast bedankt, Niels

  • #2
    Re: Wat scheelt mer met mijn pentax?

    Probeer eens een ander setje batterijen, anders terug naar de winkel.
    Janus.
    Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
    Enkele van mijn foto's

    Comment


    • #3
      Re: Wat scheelt mer met mijn pentax?

      Werkt de lader wel?
      Anders accu's proberen in een ander apparaat.

      gr.ron.
      http://exhi-fotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: Wat scheelt mer met mijn pentax?

        Een oplaadbare batterij gaat ook wel eens stuk, als er 1 defecte accu in het pakketje zit, dan zal de camera ook niet werken.
        (Dat heb ik nu ook pas meegemaakt, met accu's voor de flitser.)

        De lader kan ook defect zijn.

        Als je een voltmeter hebt, dan kan je de spanning van de accu's meten net na het laden.
        Je zou dan zo'n 1,4V moeten meten bij elke accu. Als geen enkele accu die spanning haalt, dan is er wat mis met de lader. Maar sommige laders weigeren ook defecte accu's te laden, zelfs als er 1 defecte accu in het pakketje zit wordt het laadproces vroegtijdig afgebroken en zal geen enkele accu worden geladen.

        Als je 1 accu hebt waarbij de spanning veel te laag is, dan weet je zeker dat die defect is.

        AA-accu's van 3800mAh lijkt mij wel flink overdreven.
        Sommige fabrikanten overdrijven heel sterk om toch maar zoveel mogelijk accu's te kunnen verkopen, de "merk"-accu's gaan maar tot zo'n 2700mAh en dus denk ik dat die 3800mAh echt niet haalbaar is...

        Probeer de camera eens met een vers setje alkalinebatterijen als je geen reservesetje accu's hebt (of als je geen andere lader hebt om te testen of het daar aan ligt).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Wat scheelt mer met mijn pentax?

          Het is net een nieuw setje batterijen.
          Ik heb ook mijn andere batterijen van 2500mAh en die werken even lang (2min)
          Ik mijn andere vroegere camera trok ik hiermee enkele dagen. Maar met deze camera...

          Raar,
          Ik heb de camera overgekocht van iemand, maar het beste zal zijn dat ik eens binnen spring bij de fotograaf zeker?
          Vind het wel spijtig.

          alvast bedankt voor de hulp

          Comment


          • #6
            A

            Vooreerst moet je in de documentatie die bij je fototoestel is geleverd nakijken met welke batterijen die camera moet of kan werken. Staat daar alkaline dan zal het alleen maar met alkaline gaan. Staat er dat ook oplaabare batterijen kunnen gebruikt worden dan kan je die uiteraard ook gebruiken.

            Als ik je probleemstelling lees ben ik bijna overtuigd dat je camera alleen maar met alkalinebatterijen kan werken.

            Theorie:
            De spanning van een alkalinebatterij is 1,5V.
            De standaard spanning van een oplaadbare AA-batterij (NiCa, NiMH) is 1,2V
            Het kan zijn dat ze onmiddellijk na het laden 1,4V geven maar deze spanning daalt zeer snel tot 1,2V .
            Je fotocamera meet de totale spanning die je batterijen samen geven. Heb je 4 AA-batterijen dan geven alkalines 6V en oplaadbare 4,8V. Als je toestel gemaakt is om met alkalines te werken dan zal bij het meten van 4,8V aangegeven worden dat je batterijen leeg zijn. De capaciteit van je batterijen, aangegeven in mAh heeft hier niets mee te maken.

            Hopelijk ben je hier iets mee.

            Comment


            • #7
              Re: Wat scheelt mer met mijn pentax?

              de oplaadbatterijen kan je geen staat opmaken
              als ze nieuw zijn is er geen probleem, ik heb hier uit geleerd
              camera met lion batterij is een verademing
              mvg Wilfried

              7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

              Comment


              • #8
                Re: Wat scheelt mer met mijn pentax?

                In de handleiding staat dat het toestel zowel op alkaline als op niMH werkt. De fabrikant raad zelfd alkalinebatterijen af.
                Hier zit dus het probleem niet.



                Ik weet niet meer wat ik moet doen. eens naar de fotozaak gaan maby, maarja, die gaan enkel wat niewe batterijen proberen verkopen. Ik weet het niet meer.

                niels
                Last edited by Nielsken; 12 oktober 2008, 12:33.

                Comment


                • #9
                  Re: Wat scheelt mer met mijn pentax?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nielsken Bekijk bericht
                  In de handleiding staat dat het toestel zowel op alkaline als op niMH werkt. De fabrikant raad zelfd alkalinebatterijen af.
                  Hier zit dus het probleem niet.
                  niels
                  Dan moet je een voltmeter nemen en zodra je fototoestel zegt dat de batterijen leeg zijn ze allemaal nameten. Er zullen er dan waarschijnlijk bij zijn die nog 1,2V hebben, dat zijn dan de goeie, diegene die geen 1,2V geven (of zelfs niets meer) zijn de slechte (weggooien of terug naar de winkel). De levensduur van een oplaadbare batterij is meestal ook maar 3 jaar.

                  Het is inderdaad zo dat er veel kwaliteitsverschil is in oplaadbare batterijen. Een bekend merk kopen geeft al wat garantie. Ik heb goeie ervaringen met Philips, Varta, Panasonic. GP (made in China) vind ik maar zozo, geen constante kwaliteit. Heb je via ebay gekocht? AA's van 3800mAh ben ik nog niet tegengekomen. Welk merk?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat scheelt mer met mijn pentax?

                    Zorg dat je een lader hebt die per batterij laad en niet eentje die per 4 laad.
                    Als er 1tje vol is zal die van per 4 namelijk stoppen.

                    Aan te bevelen is de lenmar:
                    Link

                    Greetz rich
                    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat scheelt mer met mijn pentax?

                      ik heb 3 laders. 1 ouder en 2 nieuwe. (1van mezelf en 1 van m'n pa)
                      Die laders doen het prima normaal.

                      Ik had voor deze pentax een fuji finepix S5600. Hier zaten ook 4 AA's in. Hiermee kon ik makkelijk 5 dagen non stop fotograferen.

                      In m'n pentax gaan er ook CR-V3 batterijen volgens het boekje. Iemand daar ervaring mee? Wat is het verschil tussen deze en gewone?

                      Alvast bedankt iedereen voor de hulp

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat scheelt mer met mijn pentax?

                        Misschien zou je beter afstappen van die herlaadbare batterijen en over stappen op een accu, zie link.

                        heb hetzelfde voorgehad met een canon en nu ik geen oplaadbare batterijen meer gebruik, is mijn probleem opgelost

                        Tech8
                        www.hellinckx-foto.be
                        Facebook

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat scheelt mer met mijn pentax?

                          Mijn *ist dl werkt perfect (en lang) met simpele oplaadbare batterijtjes van memorex (2800, als ik mij niet vergis - ik kan het hier niet zo direct controleren). Mijn eerste setje heb ik na 2 jaar echter vervangen door een nieuw. Probleem van die herlaadbare batterijtjes is in mijn ervaring vooral dat ze het in koude omstandigheden minder lang uitzingen.

                          ik hoop alleszins voor jou dat je camera niet kapot is: het is echt een fijn toestel.

                          GRoetjes,
                          Yves
                          Niet geschoten is altijd mis ...

                          Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat scheelt mer met mijn pentax?

                            Hoi Nielsken,

                            Alles wat ik hier schrijf over de *istDS geldt ook voor de *istDL.

                            Ik gebruikte 50% van de tijd oplaadbare AA's in m'n *istDS. Erg betrouwbaar zijn die inderdaad niet. Vooral de GP's die zo veel gepushed worden in de kleinhandel trekken op niks. Pas toen ik overschakelde op enkele setjes Sanyo Eneloop AAs had ik batterijen die bleven meegaan.

                            Ik kan je dan ook de Eneloops van harte aanbevelen. Die verliezen hun lading haast niet (in tgstelling tot de meeste andere herlaadbare AA's) waardoor je ze gerust een tijdje ongebruikt in de camera kan laten. Bij die andere liet je de camera een week liggen en je mocht ze opnieuw opladen voor je ging fotograferen (zelfs al nam je na de laatste oplaadbeurt maar 10 foto's). Niet zo bij de Eneloops.

                            Maar ik had ook nog wel altijd een setje CR-V3s bij de hand. Die werken immers ook in de *istDS/DL (2 stuks ipv 4 AA's). En die zitten nu nog in m'n *istDS. Ze geven iets meer kracht (snellere AF), en je krijgt er ook meer beelden uit (een 700-tal). Maar ze zijn niet oplaadbaar (tenminste... oplaadbare versies van deze werken niet goed in de camera). Reden waarom deze nu in m'n *istDS zitten is omdat ze geen ladingverlies hebben, en dus is m'n *istDS altijd klaar om als back-up te worden ingeschakeld (hoewel m'n broer 'm nu in bruikleen heeft sinds enkele maanden).

                            Maar... In elk geval is 't niet normaal dat de camera maar 2 minuten werkt met eender welke set batterijen. Zelfs een setje gewone goedkope niet-oplaadbare AA's houdt het langer uit. Je kan er maar een 30-40 foto's mee maken, maar als je er twee dagen overdoet om die 30 foto's te maken, zullen ze wel 2 dagen blijven werken...

                            Als je hetzelfde constateert met andere batterijen scheelt er allicht iets aan je camera. Kocht je 'm tweedehands? De *istDL wordt immers al een tijdje niet meer verkocht dacht ik?

                            Wim
                            Last edited by ishpuini; 13 oktober 2008, 12:31.
                            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat scheelt mer met mijn pentax?

                              ik kocht deze inderdaad 2de hands.

                              Ik zal best even binnen springen bij de plaatselijke fotozaak zeker?
                              ik heb idd een setje GP's.
                              Ik heb daarop de batterijen van mijn vader eens geprobeert en die houden het niet langer uit. Dit zijn er van panasonic 2800.

                              Van zodra ik een nieuw setje batterijen erin steek, staat het batterij icoontje al op halve batterij. Dit is niet normaal dacht ik.

                              Ook al is de camera niet meer in garantie, zouden ze dit nog kunnen maken?

                              niels

                              Comment

                              Working...
                              X