Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag Compact Flash Card

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag Compact Flash Card

    Heb een Ridata Compact Flash Card van 512 Mb. Doch na formatering op de camera of computer blijft er nog maar 487.8 Mb over. Ik weet dat er na formatering altijd een verschil is, maar is dit normaal?

    Verder zag ik een tijd geleden op het forum een topic over schrijfsnelheden tussen verschillende merken CF kaarten. Kan deze topic helaas niet meer vinden. Een search naar Compact Flash of Ridata levert niets op!

  • #2
    J@n,

    ik zie dat je met een Nikon werkt...

    check eens even met Nikon View of er geen "protected" images op je kaart staan...die blijven staan, zelfs bij formateren, tot wanneer je ze unmarked hebt..

    Stef

    Comment


    • #3
      Originally posted by j@n
      Heb een Ridata Compact Flash Card van 512 Mb. Doch na formatering op de camera of computer blijft er nog maar 487.8 Mb over. Ik weet dat er na formatering altijd een verschil is, maar is dit normaal?

      Verder zag ik een tijd geleden op het forum een topic over schrijfsnelheden tussen verschillende merken CF kaarten. Kan deze topic helaas niet meer vinden. Een search naar Compact Flash of Ridata levert niets op!
      Als je dit zoekt
      The CompactFlash Performance Database

      hier is de website
      http://www.robgalbraith.com/media/compactflash/

      je kunt me ook je emailtje zenden dan kan ik je nog wat grafieken bezorgen.
      Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

      Comment


      • #4
        This niet omdat er 512 opstaat, dat ge ook 512MB gaat krijgen. Dat is Compact Flash, die hebben niet speciaal een standaard opslaggroote zoals een diskette. Het hangt dus een beetje van het merk af.
        Tiggy - Nikon Coolpix 4300

        Comment


        • #5
          Originally posted by Tiggy
          This niet omdat er 512 opstaat, dat ge ook 512MB gaat krijgen. Dat is Compact Flash, die hebben niet speciaal een standaard opslaggroote zoals een diskette. Het hangt dus een beetje van het merk af.
          Op een 1.44 MB diskette past ook maar 1.38 MB aan data.

          Fabrikanten claimen 512 MB omdat ze er van uitgaan dat een 1 MB = 1000 KB, en 1 KB = 1000 Bytes. Maar computers rekenen met 1024 in plaats van 1000. Ook worden er nog wat bytes in beslag genomen door de indeling van het formatteren.

          Zo is een 2.1 GB harde schijf slechts 2 GB
          13 GB = 12.1 GB
          256 MB = 243 MB enz.
          <sub>Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.</sub>

          Comment


          • #6
            Stef, bedankt voor je tip. Heb gekeken in NikonView, maar er stonden geen ‘protected’ images op de kaart. Ik denk dat Johnny gelijk heeft met het verschil 1Mb/1024 Kb en een aantal indelingsbytes.
            De anderen ook bedankt voor jullie reactie. Otto ben je weer terug op het nest! Welkom.
            Heb eens gekeken op de door jou opgegeven site. Toch wel grote verschillen. De Ridata komt er goed uit en dat doet me goed.

            Comment


            • #7
              Verder moet je niet vergeten dat er een complete file structuur compleet met directories na het formatteren op je kaart wordt geschreven, de zgn 'overhead' en dat vergt natuurlijk ook de nodige byte-jes.

              Groetjes,
              Willem
              Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
              http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

              Comment


              • #8
                Bedankt, kon je ook niet slapen?

                Comment


                • #9
                  Yep! Komt soms voor ...

                  Groetjes,
                  Willem

                  Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
                  http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Johhny

                    Op een 1.44 MB diskette past ook maar 1.38 MB aan data.

                    Fabrikanten claimen 512 MB omdat ze er van uitgaan dat een 1 MB = 1000 KB, en 1 KB = 1000 Bytes. Maar computers rekenen met 1024 in plaats van 1000. Ook worden er nog wat bytes in beslag genomen door de indeling van het formatteren.

                    Zo is een 2.1 GB harde schijf slechts 2 GB
                    13 GB = 12.1 GB
                    256 MB = 243 MB enz.
                    Op een diskette past 1.457.644 bytes hertelt naar MB = 1.39MB
                    Dus als je wat verder denkt ->

                    @ Jan terug: 487.8MB is dan weer 511.495.373 bytes en kwam dat niet overeen aan wat de fabrikant meegaf? De fabrikanten maken dus de fout om de laatste 6 getallen weg te laten ipv van te verrekenen met 1024 (zoals hier al eerder is gezegd)
                    Tiggy - Nikon Coolpix 4300

                    Comment


                    • #11
                      Voor nog meer uitleg: http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/
                      Tiggy - Nikon Coolpix 4300

                      Comment


                      • #12
                        Dit zelfde doen de heren harddisk fabrikanten dus ook. Hoe groter de disk size, hoe minder je in de praktijk overhoudt.

                        Maar in de praktijk maakt het weinig uit, aangezien de files in blokken worden gesaved, dus wanneer het laatste blok maar een paar bytes bevat, ben je dus meer schijfruimte kwijt dan de file werkelijk groot is.

                        Vergelijk het maar met het saven van kleine text files op je harddisk, zelfs wanneer deze enkele kb zijn, vreten ze ruimte.

                        rob



                        http:/home.planet.nl/~knegt221

                        Comment


                        • #13
                          Op de Apple formateren we sinds een paar jaar volgens het HFS+ systeem. Voorheen was dat HFS en dat betekende dat de blokgrootte in omvang toenam naarmate de HardDisk groter was. Bijvoorbeeld: 4 Giga HD had dan een blokgrootte van 94 Kb. Elk kleiner bestandje nam dan toch 94 Kb in beslag. Nu, met HFS+ is dat, ongeacht de grootte van de HD, maximaal 4 Kb groot.

                          Comment

                          Working...
                          X