Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

voorstellen en vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • voorstellen en vraagje

    Jawel hoor als zoveelste beginner zit ik vol vragen, maar eerst even mezelf deftig voorstellen.

    Ik ben dus Michaël 30 jaar wonende te Brugge
    Heb een gelukkig gezinnetje met een zoon van 4 en een dochter van 1
    Mijn vrouw en ik hebben een grote gezamelijk hobby nml honden.
    Ik heb nu al een sterk verouderde Canon powershot A40 maar die voldoed niet aan onze eisen, heb vorig jaar een compact sony gekocht en was wat blij dat hij terug de deur uit was doordat we hem konden omruilen !Deze 2 camera's geven hele goeie en scherpe foto's op het compacte schermpje eens we ze overzetten naar de pc (man, man , man ) ruis op de achtergrond , onscherp , wazig kleuren die op niets trekken enz ...dus laat staan we ze laten afdrukken ..

    Nu willen wij gezamelijk onze eerste stappen zetten in de spiegelreflex camera's om wat meer en betere foto"s te kunnen nemen en wie weet waar we dan raken in de toekomst.
    Door de zovele review's, vragen , opmerkingen van anderen zitten wij hier met een dilema die vele nieuwelingen hebben volgens mij .. ze zien door het bos de bomen niet meer.

    1. Wat wil ik gaan fotograferen?
    Vooral de huis/tuin omstandigheden van onszelf, familiekiekjes,gebeurtenissen van de kinderen en onze honden in hun glorie op shows en in de natuur.

    2. Onder welke lichtomstandigheden?
    Natuur is de buitenlucht dus daar zullen we geen problemen mee hebben denk ik , maar wij lopen ook show met onze honden en daar mislukken de meeste foto's, soms donkere panden die van bovenaf verlicht zijn , besloten ruimte's e.d.

    3. Waar zal ik gaan fotograferen? (studio, in de natuur, etc)
    Natuur en thuis

    4. Wat wil ik uiteindelijk met mijn foto's gaan doen? (wil je ze op posters gaan afdrukken? etc.)
    Meeste zijn om online te zetten de beste om in een fotoalbum te hebben en natuurlijk de deze waar we zo trots op zijn te vergroten tot A4 ofzo

    5. Wat is mijn budget
    Daar we ermee willen beginnen en liefst eerst uitkijken voor een tweedehandsje die goed intact is zullen we ons budget tot max 400 euro gaan .

    Heb hier zelf al het een en ander gezien op internet en vond deze blijkbaar wel een goeie keuze
    Nikon d50 + tamron AF18-200mm de nikon is enkele jaartjes oud maar in prima conditie de lens is enkele maanden oud en is blijkbaar heel goeie kwaliteit

    Graag had ik eens info gehad over de camera's die jullie aanbevelen of de nikon of het de moeite is als beginner om deze aan te kopen voor de prijs van laat ons zeggen 300 euro

    Bedankt op voorhand

  • #2
    Re: voorstellen en vraagje

    Beste Michael,

    Over tweedehandscamera's kan ik weinig kwijt. Soms vind je op die manier wat je nodig hebt, soms valt het tegen. Deze week heb ik nog een tweedehands body op de kop getikt voor een tiende van de nieuwprijs (geen digitaal toestel) en die doet het prima. Maar voor zoiets kan je altijd ook in tweedehandswinkels terecht. Lijkt me nog net iets betrouwbaarder dan op advertenties op internet afgaan.

    Binnen jouw budget valt trouwens ook nog de Canon 1000D. Prima instapmodel, zal zeker aan je verwachtingen voldoen, en lens is ok. En voor een kleine 100 euro extra heb je een 50mm f/1.8 waarmee je ook bij minder licht goed je werk kan doen.

    Wat betreft je prints: gewoon afdrukken kan je nog steeds het best en goedkoopst bij kruidvat of van die discounters laten doen. Even goed en goedkoper dan thuis printen. En voor A4 prints... die hoef je zelfs niet te laten vergroten. 3888x2592 pixels is daar zatop groot genoeg voor.

    Comment


    • #3
      Re: voorstellen en vraagje

      Een moeilijk geval. Je budget is wat aan de lage kant om voor een dslr + lichtsterke lens te gaan, iets waar jij eigenlijk het beste voor zou kiezen.

      Waarom? Dslr's hebben zijn sneller, geven betere kwaliteit foto's en presteren beter bij hogere ISO-waarden.

      Die hogere ISO-waarden heb je zeker nodig in schaars verlichte ruimtes, of indien je honden in volle actie buiten wilt fotograferen bij niet-zonnig weer. Om bewegingsonscherpte te voorkomen dien je korte sluitertijden te gebruiken en met standaardlenzen zul je dan sneller de ISO moeten opdrijven, wat de hoeveelheid ruis in de foto's niet tengoede komt.

      Je kan dit eventueel opvangen door te kiezen voor een externe flitser + minder lichtsterke lens, maar ik weet niet in hoeverre flitsen toegelaten is gedurende die hondenshows.

      Superzooms zoals de 18-200 lenzen zijn qua bereik best handig, maar qua beeldkwaliteit zal je moeten leven met beperkingen. Ze zijn ook niet echt lichtsterk.

      Een zeer prijsgunstige camera op dit moment is de Nikon d40, jonger dan die d50 die je voorstelt - kost € 340 bij fotokonijnenberg.be die je dan kunt combineren met een tamron 28-75 f2.8 (€ 320); Kijk wel goed na of de lens een ingebouwde scherpstelmotor heeft, want die zit niet ingebouwd in de d40! De aangepaste lens bestaat zeker, maar ik kan uit de beschrijving op de site niet uitmaken of dit deze versie is. Informeer je dus goed.
      Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

      Comment


      • #4
        Re: voorstellen en vraagje

        Al Murphy's voorstel is qua prijs gelijk met de d40 en daar werkt die Tamronlens zeker altijd op. En je hebt meer megapixels, wat belangrijk is bij vergrotingen.
        Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

        Comment


        • #5
          Re: voorstellen en vraagje

          Michael,

          Allereerst welkom op het forum van BD en nog ééns een duidelijke vraagstelling.

          Ik fotografeer geregeld honden, en tot nog toe deed ik dat met mijn canon 10D.
          Ook deed ik al hondeshows, soms inderdaad slecht verlichte zalen en flitsen niet toegestaan.

          Denk dat de lens belangrijker is dan de reflex voor dit soort fotografie.
          Ik deed dat mijn 10D en 28-135 IS, het bereik is ok maar constant op uitersten werken door een (te) hoge iso, te lage snelheid met snel bewegings onscherpte tot gevolg.

          Voor de hondje's thuis bij de kennel had ik minder problemen, kocht speciaal dat hier reeds aangehaalde en goedkoop lensje 50mm 1.8 en daar heb ik al veel plezier aan beleefd.

          Heb nu een 50D met lichtsterke 24-70 2.8L en dat zal veel beter gaan doordat de 50D gemakkeler de hoge iso kan nemen zonder veel ruis maar vooral de lichtsterke lens.

          Ik zou in uw geval eerst kiezen voor een reflex van Canon of Nikon met al dan niet een standaardlens maar zeker een 50mm 1.8 en later een goede lens bijkopen.
          Een standaard kennis is echter wel vereist maar zoals ik lees ben je dat wel meester.

          Foto's, helaas nog van de 10D vind je hier:
          http://gallery.atpic.com/20523

          Veel succes in je zoektocht
          Groeten
          Bert

          Comment


          • #6
            Re: voorstellen en vraagje

            Bedankt allemaal voor de reactie's en de hulp.
            Heb dus ondertussen mijn mening herzien en we gaan vollop voor de
            Nikon D40 met de standaard 18 - 55 kitlens .Daarbij kijken we voor die lens
            50mm f/1.8 om tegemoed te komen aan de slechte lichtomstandigheden en de scherpte.

            Zo hebben we een goeie basis en kunnen we uitkijken wat de toekomst brengt.
            Wat betreft de basis kennis die zijn we nu vollop aan het uitspitten her en der want verder dan
            knopje duwen en zomen hebben we eigenlijk nog niet gedaan , maar we leren snel

            Comment


            • #7
              Re: voorstellen en vraagje

              Oorspronkelijk geplaatst door mike78 Bekijk bericht
              Bedankt allemaal voor de reactie's en de hulp.
              Heb dus ondertussen mijn mening herzien en we gaan vollop voor de
              Nikon D40 met de standaard 18 - 55 kitlens .Daarbij kijken we voor die lens
              50mm f/1.8 om tegemoed te komen aan de slechte lichtomstandigheden en de scherpte.

              Zo hebben we een goeie basis en kunnen we uitkijken wat de toekomst brengt.
              Wat betreft de basis kennis die zijn we nu vollop aan het uitspitten her en der want verder dan
              knopje duwen en zomen hebben we eigenlijk nog niet gedaan , maar we leren snel
              Bij de combintie D40 + AF-D 50mm 1.8 val je terug op manuele focus !
              Een 50mm 1.8 heeft geen motor in de lens en een Nikon D40 heeft geen motor in de body.
              Ik denk niet dat deze setup gaat handig zijn tijdens een hondenshow .
              Last edited by JePe; 8 december 2008, 11:28.
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment


              • #8
                Re: voorstellen en vraagje

                Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
                Al Murphy's voorstel is qua prijs gelijk met de d40 en daar werkt die Tamronlens zeker altijd op. En je hebt meer megapixels, wat belangrijk is bij vergrotingen.
                Wel even opletten:
                De D40 heeft evenals de D50 6MP. Dit laat toe om ruim op A4 en zelfs ook op A3 af te drukken< De D40x heeft wel 10MP. Trouwens opletten met de Tamronlens met de D40-D60 ivm de AF.
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: voorstellen en vraagje

                  Sony A200 + kitlens om mee te starten en daarna zoek je een tweedehands minolta 50mm 1,7.

                  Heb je onmiddellijk 10MP, super steady shot en auto focus in body.

                  Hier kan je hem voor 375€ vinden
                  Last edited by n0sTRa; 8 december 2008, 18:23.
                  Sony A300 :.: Sony 18-70 f3.5-5.6 :.: Minolta 35-70 f4 :.: Minolta 28-135 f4-4.5 :.: Sony HVL-F42AM

                  Comment


                  • #10
                    Re: voorstellen en vraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door n0sTRa Bekijk bericht
                    Sony A200 + kitlens om mee te starten en daarna zoek je een tweedehands minolta 50mm 1,7.

                    Heb je onmiddellijk 10MP, super steady shot en auto focus in body.

                    Hier kan je hem voor 375€ vinden

                    Alleen jammer dat de prijzen voor 2e hands minolta lenzen compleet de pan uitrijzen...De 50 mm f/1,7 is idd een hebbeding (hij staat ook nog op mijn verlanglijstje ) maar op dit moment is het op de 2e handsmarkt echt niet leuk meer... Heb me getroost met een 24 mm f/2.8 van sigma, ook een goeike, AF is wel wat luidruchtig .(klinkt alsof er zand in zit,maar dat schijnt normaal te zijn, na de eerste schrik..getuige de reviews op dyxum.. ) maar ben er zeker reuze tevreden over hoor..p.s, ik vind de 'ouwe' minolta lenzen nog steeds beter dan de nieuwe sony-spullen.. full-metal enz..... kitlens is wat soft in de hoeken, maar als je op f/8 gaat zitten, is het al met al acceptabel..

                    Comment


                    • #11
                      Re: voorstellen en vraagje

                      Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                      Bij de combintie D40 + AF-D 50mm 1.8 val je terug op manuele focus !
                      Een 50mm 1.8 heeft geen motor in de lens en een Nikon D40 heeft geen motor in de body.
                      Ik denk niet dat deze setup gaat handig zijn tijdens een hondenshow .
                      Bedankt voor de uitleg aan allen.
                      De Nikon D40 staat hier inmiddels naast mij te pronken weliswaar met de standaard kitlens 18-55 II .
                      Maar die voldoed zeker aan onze eerste eisen om kennis te maken met de spiegelreflex wereld.
                      De 50mm f/1.8 die ik dan in de toekomst zal aanschaffen zal uiteraard een moeten zijn met een motor dus zal iets duurder in aankoop zijn .

                      mvg ,

                      Comment


                      • #12
                        Re: voorstellen en vraagje

                        Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst toegewenst!!

                        Comment

                        Working...
                        X