Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vervangen, repareren of waardebon?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vervangen, repareren of waardebon?

    Hallo, mijn canon powershot g9 is intussen al een weekje binnen voor reparatie en ik zit eigenlijk stiekem te hopen dat ie onherstelbaar is en ik er iets anders in de plaats voor krijg.
    Wat doet canon (of de winkel, digicamshop) eigenlijk met defecte toestellen? Onder alle omstandigheden repareren? Het toestel vervangen? Hoe zit het dan met modellen als de G9 die op de meeste plaatsen niet meer verkrijgbaar zijn? krijg ik een G10 of een waardebon en welke bedrag(de huidige prijs, iets van een 250 euro of de 500 die ik er in der tijd voor betaald heb?)
    Mijn Nokia gsm had vorig jaar ook een probleempje met de joystick en ik kreeg een volledig nieuw toestel (zonder krassen, stof en andere gebruikssporen)

    iemand daar ervaring mee?

    Heeft iemand trouwens problemen gehad met de garantie?
    Ik weet dat ik recht heb op 2 jaar (Europese regel), maar Canon geeft er standaard maar 1.

  • #2
    Re: vervangen, repareren of waardebon?

    even resumerend..

    je brengt je toestel naar de herstelling, en je hoopt dat ie niet meer te repareren is, om zodoende een nieuwer model ervoor terug te krijgen?

    goed bezig zeg..

    ik ben blij dat ik jouw fotoboer niet ben ...

    sorry...

    je roept iets te hard over europees RECHT... wat zijn dan de rechten van de hersteller nog waard..? schaam je..

    zo wordt dus de traditionele fotoboer (met al zijn expertise, moeite en kennis van zaken )volledig om zeep geholpen...

    i rest my case here...

    Comment


    • #3
      Re: vervangen, repareren of waardebon?

      @Sjinouck, je weet niet eens wat er mis is en hoe dat gekomen is. je trekt wel heel erg snel conclusies...

      Hangt er natuurlijk van af wat er stuk is en hoe dat gekomen is. Is het je eigen fout dan ge je minstens de kosten van het opmaken van het bestek moeten maken, of anders de herstelling. Indien dit perfect onder garantie valt (condensator stuk ofzo, wordt dit in de meeste gevallen gewoon nog gerapereerd, of anders waardebon. Heb in het kruidvat indertijd mijn geld gewoon teruggekregen van watmijn ixus 430 anderhalf jaar daarvoor waard was, de camera wou toen geen geheugenkaarten meer lezen en canon kon dit niet meer herstellen of was te duur oid. Heb toen eigenlijk anderhalf jaar gratis een camera gebruikt . Is het je eigen fout dat die stuk is, denk ik niet dat je onder de kosten van de herstelling onderuit komt, wat imho niet onterecht is. Als het niet je eigen schuld is, heb je als niet professionele koper inderdaad in principe recht op twee jaar garantie, na de zes eerste maanden is het dan wel aan jou om aan te tonen dat het defect al aanwezig was bij aankoop.

      Comment


      • #4
        Re: vervangen, repareren of waardebon?

        Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
        na de zes eerste maanden is het dan wel aan jou om aan te tonen dat het defect al aanwezig was bij aankoop.
        Dat laatste snap ik niet. Is het nu 2 jaar of 6 maanden.
        Toen ik vroeg hoe het zat met de garantie zei digicamshop dat ik de camera beter naar hen kanopsturen ipv rechstreeks naar canon om zeker te zijn dat ik van de 2 jaar garantie gebruik kan maken.... waarom ze dat gevraagd hebben weet ik niet...

        Wat er gebeurd is is het volgende:
        mijn liveview werkte opeens niet meer voor alle opnamemodes bahlve Custom 1 en 2, niets kon dat ongedaan maken, dan heb ik maar alle instellingen gereset en het werkte weer.
        3 dagen later moest ik eerst 2 keer op de startknop drukken om hem deftig te kunnen opstarten. Heb de camera dan 2 of 3 keer na elkaar aan en uitgezet en toen gaf ie volledig de geest.

        Lijkt me een defect waar ik niet echt veel schuld aan heb...

        Comment


        • #5
          Re: vervangen, repareren of waardebon?

          Je moet hem naar de winkel opsturen, omdat je daar zaken mee gedaan hebt. Het kan zelfs zo zijn als je hem door Canon laat repareren(zonder tussenkomst van de winkel) je de garantie van de winkel kwijt bent.

          PS als je Opel kapot is rij je dan ook naar Antwerpen?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: vervangen, repareren of waardebon?

            Wettelijk gezien heb je dus 2 jaar garantie, waar dit defect volgens mij wel onder valt. Als er een defect optreedt in de eerste zes maanden is het aan de fabrikant om aan te tonen dat het jouw schukd was dat het defect optrad, valschade oid moet dan duidelijk aantoonbaar zijn. na de eerste zes maanden tot 24 maanden is het aan de consument om aan te tonen dat het defect al aanwezig was bij de aankoop, of dat er toen al iets fouts zat alvorens die wettelijk garantie kan claimen. Voor garantie moet je in principe bij de verkoper zijn, maar soms kan je ook rechtstreeks terecht bij de fabrikant, al is dat wettelijk gezien in principe niet nodig, maar 't kan dan allemaal wel sneller gaan.

            Comment


            • #7
              Re: vervangen, repareren of waardebon?

              Ik dacht dat enkel canon de knowhow en extra onderdelen had om een camera te herstellen en ook verantwoordelijk is als er iets niet werkt...

              Als een arme fotoboer per ongeluk 50 defecte 5DmII binnekrijgt moet hij daar toch ook niet voor opdraaien? De winkel is toch alleen maar een tussenpersoon...

              De normale procedure was volgens digicamshop de camera naar een herstelafdeling van canon in nederland opsturen, maar toen ik die vraag over 2 jaar garantie stelde zeiden ze dus opeens dat ik hem beter naar hen stuurde.

              Comment


              • #8
                Re: vervangen, repareren of waardebon?

                Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                @Sjinouck, je weet niet eens wat er mis is en hoe dat gekomen is. je trekt wel heel erg snel conclusies...
                het ging mij vooral om het stukje dat er gehoopt werd, dat ie niet meer te repareren viel...

                om vervolgens een nieuwer of duurder toestel te claimen...

                als je eea zo neerpent, dan heb ik daar idd mijn bedenkingen bij..

                that's all...

                (of zet eea dan iets duidelijker uiteen, dan is het wellicht voor de lezer beter te snappen..)

                groetjes, Alex!

                (wat ik de laatste tijd erg vaak zie, is dat men veelal naar de goedkoopste aanbieder gaat, dumpprijzen, en vervolgens staat men er raar van te kijken over het gebrek aan service of dat de camera niet aan de verwachtingen voldoet..tgv verkeerde inschatting van het toestel, eigen kunnen, of zoals hier, als het toestel de geest geeft... de ervaren fotoboer is dan zo slecht nog niet..je bouwt een relatie met zo iemand op, toegegeven, soms is het duurder als je er iets koopt, maar persoonlijk kan ik altijd terugvallen op mijn favo en ervaren fotoboer..)

                mijn advies.. koop je toestel gewoon bij de fotoboer, weliswaar wat duurder, maar in geval van problemen, kun je er altijd terecht..

                Comment


                • #9
                  Re: vervangen, repareren of waardebon?

                  De verkoper is degene waar jij zaken mee hebt gedaan, dus hij moet naar jou toe de garantie verzorgen. De verkoper gaat op zijn beurt dan weer bij canon aankloppen, om de garantie van daar uit weer af te handelen. Je camera (of eender welk product) zal dus altijd naar de fabrikant gaan, alleen via een tussenstap. In België is het namelijk wettelijk geregeld dat je 2 jaar garantie hebt, terwijl bijvoorbeeld Canon, als niet-Belgisch bedrijf maar 1 jaar garantie geeft. Jij hebt geen zaken gedaan met Canon, dus hoeven ze jou geen 2 jaar garantie te geven. Canon heeft zaken gedaan met jou fotoboer, en hem zijn ze dus wel 2 jaar garantie verschuldigd...
                  Canon 400D, 18-55 kitlens, 70-300 IS

                  Comment


                  • #10
                    Re: vervangen, repareren of waardebon?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                    het ging mij vooral om het stukje dat er gehoopt werd, dat ie niet meer te repareren viel...

                    om vervolgens een nieuwer of duurder toestel te claimen...

                    als je eea zo neerpent, dan heb ik daar idd mijn bedenkingen bij..

                    that's all...

                    (of zet eea dan iets duidelijker uiteen, dan is het wellicht voor de lezer beter te snappen..)

                    groetjes, Alex!

                    (wat ik de laatste tijd erg vaak zie, is dat men veelal naar de goedkoopste aanbieder gaat, dumpprijzen, en vervolgens staat men er raar van te kijken over het gebrek aan service of dat de camera niet aan de verwachtingen voldoet..tgv verkeerde inschatting van het toestel, eigen kunnen, of zoals hier, als het toestel de geest geeft... de ervaren fotoboer is dan zo slecht nog niet..je bouwt een relatie met zo iemand op, toegegeven, soms is het duurder als je er iets koopt, maar persoonlijk kan ik altijd terugvallen op mijn favo en ervaren fotoboer..)

                    mijn advies.. koop je toestel gewoon bij de fotoboer, weliswaar wat duurder, maar in geval van problemen, kun je er altijd terecht..
                    Mij heb je niet horen klagen over een gebrek aan service.
                    Ik heb al met alle aspecten van de klantenservice van coolblue kennis gemaakt en da's allemaal goed en correct georganiseerd. Ze antwoorden altijd persoonlijk en niet met van die vage gestandaardiseerde zinnetjes en bij mijn defecte nokia is zonder aarzelen het toestel vervangen.

                    Ik heb trouwens een paar weken geleden even een 450D gehad (maar direct weer verkocht, omdat ie niet kon concurreren met m'n g9) en die heb ik, omdat het zo'n grote, belangrike, dure aankoop was ook bij FotoRubens gekocht.

                    En wat dat "claimen" betredt. Ik hoop gewoon stilletjes dat ik meer terugkrijg dan ik eigenlijk verdien. Met 300 euro, reparatie of vervanging zal ik al meer dan tevreden zijn, maar je weet nooit he... Ik wilde gewoon weten of het voorkwam
                    Ik hoop gewoon dat ze deze keer even genereus zijn als bij kruidvat


                    @ Jubr: duidelijk!

                    Comment


                    • #11
                      Re: vervangen, repareren of waardebon?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Oswald Bekijk bericht
                      ...

                      Ik heb trouwens een paar weken geleden even een 450D gehad (maar direct weer verkocht, omdat ie niet kon concurreren met m'n g9) en die heb ik, omdat het zo'n grote, belangrike, dure aankoop was ook bij FotoRubens gekocht...
                      Off topic, weliswaar, maar in afwachting van het "verdict" van je fotoboer, wil je eens uitleggen hoe de 450D niet kon concurreren met je g9? Ik heb namelijk zelf ook die g9, maar daarnaast een 50D -- daarvoor een 350D die mijn vrouw nu gebruikt -- en een dSLR is toch op vele vlakken superieur aan die g9, hoe graag ik het toestel ook gebruik.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: vervangen, repareren of waardebon?

                        Ik verkies in veel situaties toch ook het gemak en draagbaarheid van mijn compactje, dat weliswaar geen g9 is. Dus ik denk dat hij draagbaarheid bedoeld. Een compact die je bij je hebt is veel nuttiger dan een dslr die je thuis hebt laten liggen. Zoiets gok ik.

                        Comment


                        • #13
                          Re: vervangen, repareren of waardebon?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                          Ik verkies in veel situaties toch ook het gemak en draagbaarheid van mijn compactje, dat weliswaar geen g9 is. Dus ik denk dat hij draagbaarheid bedoeld. Een compact die je bij je hebt is veel nuttiger dan een dslr die je thuis hebt laten liggen. Zoiets gok ik.
                          Da's waar. Ik had speciaal die G9 gekocht voor mijn vorige Londen-reis, en sindsdien heb ik het toestel bijna altijd bij, tenzij ik specifiek op fotoshoot ga en dus op voorhand goed wat spek&eieren eet om die zware rugzak te kunnen torsen. Heb ergens gelezen dat het beste fototoestel datgene is dat je altijd bijhebt. De kwaliteit van de output van de G9 verbaast me nog steeds. Onlangs aan de kust twee dagen na elkaar de zonsondergang gefotografeerd. KLIK. Tenzij aan het formaat (en daar kun je eventueel croppen), zie je nauwelijks verschillen. Misschien in de kleinste details, ik weet het niet...
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: vervangen, repareren of waardebon?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Oswald Bekijk bericht
                            Ik dacht dat enkel canon de knowhow en extra onderdelen had om een camera te herstellen en ook verantwoordelijk is als er iets niet werkt...

                            Als een arme fotoboer per ongeluk 50 defecte 5DmII binnekrijgt moet hij daar toch ook niet voor opdraaien? De winkel is toch alleen maar een tussenpersoon....
                            Dan moet zo'n winkel niet het risico nemen zo'n camera te verkopen. In feite wordt de garantie wel overgenomen door de fabrikant, maar daar heb jij niks mee te maken, jij hebt een overeenkomst met de winkel. Weet jij onder welke condities en waar de winkel zijn camera's koopt? Veel ketens proberen ook verlengde garantie te verkopen: 4 jaar extra normaal gesproken zou je dus op 6 jaar uitkomen, maar nee het is vier jaar. Dus geen aanspraak op de denking van de fabrikant, dus kunnen ze weer een lagere inkoopsprijs onderhandelen. Waarom wil digicamshop dat jij het opstuurt: scheelt hun geld en verantwoordelijkheid.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: vervangen, repareren of waardebon?

                              Wel, ik ben maar een arme student, ik werk nu bijna 2 jaar met de G9 en dacht dat het tijd was voor een stapje verder. Ik wilde er wel in investeren en heb uren hier op het forum zitten lezen en heb ontzettend veel geleerd.
                              Uiteindelijk ben ik gewoon voor de 450D met kitlens gegaan, hoewel ik ook met de gedachte heb gespeeld wat meer uit te geven.

                              Als je de G9 en 450D+kit qua zoombereik, gebruiksgemak, lichtsterkte, macro en mogelijkheden vergelijkt met de G9 komt die laatste er meestal echt beter uit.

                              Het verschil was niet de moeite waard en uiteindelijk koos ik er steeds voor mijn G9 te gebruiken omdat die compacter was.

                              Ik ben ontzettend tevreden over mijn g9 en heb er al duizenden foto's mee gemaakt (geen wonder eigenlijk dat hij het begeeft, maar dat hoeft canon natuurlijk niet te weten )
                              Als ik echt andere en betere foto's wil moet ik gewoon veel meer investeren in een macrolens en een tele of allround-zoomlens, maar dan ben ik 1500 euro kwijt en dat heb ik er niet voor over. Ik heb nog 500 euro gekregen voor de kit met accessoires en dat geld ga ik later gewoon wat verstandiger investeren in betere lenzen (vooral meer zoombereik) in plaats van hem hier een paar jaar in de kast te laten liggen en waarde te laten verliezen.


                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Off topic, weliswaar, maar in afwachting van het "verdict" van je fotoboer, wil je eens uitleggen hoe de 450D niet kon concurreren met je g9? Ik heb namelijk zelf ook die g9, maar daarnaast een 50D -- daarvoor een 350D die mijn vrouw nu gebruikt -- en een dSLR is toch op vele vlakken superieur aan die g9, hoe graag ik het toestel ook gebruik.

                              Comment

                              Working...
                              X