Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

    Hallo,

    Wie geeft mij goed advies. Ik ben momenteel in het bezit van een sony alfa maar ben daar niet tevreden over. Het formaat van de body is prima. De scherpte laat te wensen over en de kleuren kunnen mooier. Nu overweeg ik over te stappen op canon maar weet alleen niet welke. Ik zoek een goede gebruiksvriendelijke camera waarmee ik goed dieren, honden en paarden kan fotograferen maar ook met andere onderwerpen uit de voeten kan. De scherpte en kleurweergave is voor mij belangrijk. Daarnaast moet de camera ook geschikt zijn voor dameshandjes. Voorheen had ik al een analoge canon maar deze lenzen zijn niet geschikt voor digitaal dacht ik. De kit lens wel maar mijn sigma 28-200 dl dacht ik niet.

    Ik hoor graag van jullie advies en argument.
    Groetjes INgrid

  • #2
    Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

    Ik heb een 5D en die past perfect in mijn dameshandjes
    beetje zwaar in het begin maar dat went.
    5D is wel een fullframe, vraagt dus ook wel de kwalitatief betere lenzen.
    Maar ik ben er zeer tevreden over, zou hem niet meer willen missen
    http://www.melissavanbelle.be

    Comment


    • #3
      Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

      5D en 50D zijn 2 geheel verschillende camera's.

      als je veel actie doet, denk ik dat je liever de snellere AF en 6 fps van de 50D zal willen.
      is snelle AF niet zozeer van belang, kan je evengoed een 5D kopen, blijft een dijk van een camera.

      zoals melissa vertelt zal je voor de 5D waarschijnlijk wel iets beter glas moeten kopen...
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

        Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
        zoals melissa vertelt zal je voor de 5D waarschijnlijk wel iets beter glas moeten kopen...
        Volgens mij niet. De pixeldensiteit van de 50D ligt véél hoger dan die van de 5D, daarom dat de 50d hogere eisen stelt aan de lenzen, ongeacht het feit dat deze een crop-camera is. Ik vind dat je best de afweging maakt wat je wilt doen. Als je paarden e.d. in actie wilt fotograferen, dan zal je meestal beter af zijn met de 50d. Moet je dikwijls in lichtarme omstandigheden (dus hoge ISO's) fotograferen, of afdrukken maken op groter formaat, dan ben je beter af met de 5d. Dit is een beetje de vergelijking in een notedop, want er zijn nog andere factoren die kunnen meespelen, maar deze zijn geloof ik hier al aan bod geweest. Deze vraag wordt ook regelmatig gesteld op het forum van dpreview.
        Een onderscheid dat regelmatig word aangehaald is dat blijkbaar de 5d nog altijd beter scoort puur op het vlak van beeldkwaliteit, maar de 50d is voorzien van de nieuwste snufjes (antistof, betere LCD, snellere focus, meer fps,...)
        Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

        Comment


        • #5
          Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

          Oorspronkelijk geplaatst door digitalklik Bekijk bericht
          Ik zoek een goede gebruiksvriendelijke camera waarmee ik goed dieren, honden en paarden kan fotograferen maar ook met andere onderwerpen uit de voeten kan.
          Honden en paarden horen toch onder dieren

          In mijn ogen koop je een 5D best voor in de studio, en een 50D best voor vb Dieren en sport. Door de APS-C sensorformaat krijg je ook iets meer telebereik, voor groothoek koop je gewoon een EFs ipv EF. Als die dieren ook nog eens gaan bewegen doe je ook nog eens voordeel aan de snellere AF. (denk toch dat die sneller is, maar niet 100% zeker van).

          greetz,
          www.fotopie.be
          Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

          Comment


          • #6
            Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

            Oorspronkelijk geplaatst door digitalklik Bekijk bericht
            Hallo,

            Wie geeft mij goed advies. Ik ben momenteel in het bezit van een sony alfa maar ben daar niet tevreden over. Het formaat van de body is prima. De scherpte laat te wensen over en de kleuren kunnen mooier. Nu overweeg ik over te stappen op canon maar weet alleen niet welke. Ik zoek een goede gebruiksvriendelijke camera waarmee ik goed dieren, honden en paarden kan fotograferen maar ook met andere onderwerpen uit de voeten kan. De scherpte en kleurweergave is voor mij belangrijk. Daarnaast moet de camera ook geschikt zijn voor dameshandjes. Voorheen had ik al een analoge canon maar deze lenzen zijn niet geschikt voor digitaal dacht ik. De kit lens wel maar mijn sigma 28-200 dl dacht ik niet.

            Ik hoor graag van jullie advies en argument.
            Groetjes INgrid
            Niet negatief bedoeld, maar ben je zeker dat de lenzen en de factor fotograaf in orde zijn ?

            Alvorens je opnieuw geld gaat uitgeven, wat is er precies mis want scherpte en kleuren kunnen meerdere oorzaken hebben dan alleen het toestel. Sterker nog, met goedkopere lenzen ga je nog meer bewegingsonscherpte hebben bij 50d of 5d.

            Als het toestel gewoon te traag is, dan heb ik niks gezegd (want snel zijn die alpha's niet). Welk toestel heb je trouwens ?

            Maar voor alle duidelijkheid, de 50d en 5d zijn prachtige toestellen....

            Mijn mening:

            5d
            + FF
            + zoeker
            + beter voor breedhoek
            + bouw body

            50d
            + autofocus
            + beter voor telewerk (crop)
            + recentere technologie
            Last edited by Thomacetti; 21 april 2009, 16:01. Reden: syntax

            Comment


            • #7
              Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

              Hallo,

              Fijn al die reacties, dank jullie wel.

              Hier nog wat extra info, ik heb de sony a 100 (met ccd sensor) met de volgende objectieven, een f2.8-3.5, 75-200 mm lens van minolta en een sigma 18-200mm f3.5-6.3.

              Het resultaat van de camera valt te vaak tegen, ik heb een ander (van de fotoclub) er ook wel eens ermee laten fotograferen en die vond het ook tegenvallen. Vandaar dat ik nu echt goede spullen wil zodat ik er voorlopig mee doen kan. Fotograferen met hoger iso is ook wel wat ik graag wil.

              Comment


              • #8
                Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                Het ideale zou zijn van de beste zaken uit beide toestellen te combineren en dan kom je uit bij een 5D Mark II.
                Maar dat was de vraag niet zeker?

                Hans
                Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                Comment


                • #9
                  Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                  Kijk eens door de zoeker van een 5D.
                  Met een 5D kun je alles fotograferen.
                  Mensen die de 5D ongeschikt achten voor actie fotografie drukken niet op het juiste moment op de knop.

                  Comment


                  • #10
                    Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                    Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                    Mensen die de 5D ongeschikt achten voor actie fotografie drukken niet op het juiste moment op de knop.
                    met een 50D kan je ook alles fotograferen

                    ik wil niet zeggen dat je met een 5D geen actie kan vastleggen maar dat een 50D zich daar iets beter toe leent door de snellere AF en de 6fps... Daarom heb ik een tijdje geleden voor de 1D2 gekozen ipv de 5D (maar dit terzijde)
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment


                    • #11
                      Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                      Oorspronkelijk geplaatst door Thomacetti Bekijk bericht
                      5d
                      + FF
                      + zoeker
                      + beter voor breedhoek
                      + bouw body

                      50d
                      + autofocus
                      + beter voor telewerk (crop)
                      + recentere technologie
                      Ik dacht toch dat qua bouw, de 50D en 5D gelijk zijn aan elkaar ?? Ze gebruiken toch dezelfde magnesium legering ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                        Oorspronkelijk geplaatst door Thomacetti Bekijk bericht
                        5d
                        + FF
                        + zoeker
                        + beter voor breedhoek
                        + bouw body
                        Goeie samenvatting! Van de breedhoek ga ik zeker niet tegenspreken, maar een klein beetje nuanceren. Als je nooit wil overstappen naar FF heb je dezelfde breedhoek als je EF-s lenzen koopt. ipv een 17-40 koop je dan een 10-22.. Maar je hebt wel een punt hoor. Voeg dit alleen even toe omdat ik vroeger ook zo dacht, maar nu heb ik een 10-22 + de volgende op de verlanglijst is de 17-55 2.8, en ik ervaar dat hetzelfde als 17-40 + 24-70...

                        Dus dat hangt ook wat af van je toekomstplannen...

                        greetz,
                        www.fotopie.be
                        Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

                        Comment


                        • #13
                          Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                          Oorspronkelijk geplaatst door pieternlt Bekijk bericht
                          Goeie samenvatting! Van de breedhoek ga ik zeker niet tegenspreken, maar een klein beetje nuanceren. Als je nooit wil overstappen naar FF heb je dezelfde breedhoek als je EF-s lenzen koopt. ipv een 17-40 koop je dan een 10-22.. Maar je hebt wel een punt hoor. Voeg dit alleen even toe omdat ik vroeger ook zo dacht, maar nu heb ik een 10-22 + de volgende op de verlanglijst is de 17-55 2.8, en ik ervaar dat hetzelfde als 17-40 + 24-70...

                          Dus dat hangt ook wat af van je toekomstplannen...

                          greetz,
                          totaly agree, maar aangezien het volgens mij niet zo lang meer gaat duren alvorens FF mainstream zal worden (ook bij instappers) kan je er nu al best rekening mee houden bij de aanschaf van duurdere lenzen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                            Oorspronkelijk geplaatst door Thomacetti Bekijk bericht
                            totaly agree, maar aangezien het volgens mij niet zo lang meer gaat duren alvorens FF mainstream zal worden (ook bij instappers) kan je er nu al best rekening mee houden bij de aanschaf van duurdere lenzen.
                            moet je maar niet geloven hoor...

                            hoe kom je erbij dat full-frame mainstream zou gaan worden?
                            With Canon, I can (or at least try)
                            Photastic.be ~ Passion for the picture
                            Nieuwe site

                            Comment


                            • #15
                              Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                              Ik heb nochtans al vaak gelezen van gebruikers dat de 5D juist betere resultaten weet neer te zetten met die goedkope lenzen dan de crop broertjes.

                              Dus waar dat verhaal vandaan komt dat je alleen top lenzen kunt gebruiken op een 5D weet ik niet. Het klopt dat je geen EF-S lenzen kunt gebruiken. En dus moet je ook bij Sigma en Tamron varianten oppassen. Deze laatste zijn meestal wel voor de EF mount gemaakt, maar als de rest voor een crop is aangepast dan krijg je wel veel vignetering op de 5D.

                              Maar de goedkope lenzen doen het ook goed op die 5D.

                              Voor de 5D: is een 24-105 F4 L IS een goede startlens
                              Voor de 50D: is dat eerder de EF-S 17-55 F2.8 IS

                              En voor beide systemen de 70-200 voor tele. Zoals als aangehaald zal de 50D zich gedragen alsof er meer tele is (door de crop factor). Maar de 70-200 reeks zijn wel de betere tele's. Afhankelijk van het budget kies je een van de varianten (de F4, F4-IS, F2.8 of F2.8-IS).
                              Tot sluitertijd, Dirk

                              Comment

                              Working...
                              X