Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 22 van 22

Discussie: Sluiterbewegingen

Standaard Sluiterbewegingen

Is er misschien iemand die wat kan vertellen over het fenomeen sluitercycli, bv voor de canon D1 is dat 200.000, de G5 geeft 60.000 en de A60 12.000. Betekent dit dat de camera er na de verstreken aantallen mee stopt of is het een door de fabrikant gegarandeerd aantal. Mij is het in ieder geval niet duidelijk.

groeten.

Standaard

Ik dacht dat dit het aantal cycli was dat door de fabrikant gegarandeerd wordt, maar dat wil niet zeggen dat hij het opgeeft na dit aantal.

Weet iemand toevallig hoeveel dit is voor een 10D?
    Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

Standaard

is idd het aantal dat gegarandaard wordt, mar het toestel kan bv gerust het dubbele aan.

Ik had eens gehoord voor een 10D dat dit 30 000 is, lijkt me nogal onwaarschijnlijk, ik vermoed dat het iets van een 50 000 zal zijn.

maar volgens mij kan een 10D zonder probs tussen de 75000 en de 100000 foto's trekken, en dan eens shuttermechanisme vervangen (goeie 300 euro )
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Standaard

Ik heb al gelezen dat de 300D 50000 cycli zou garanderen, dus dat getal bij de 10D zou zeker hoger moeten liggen, Pieter.

Standaard

Ik geloof dat die aantallen MBTF-getallen zouden kunnen zijn: mean time before failure: de gemiddelde levensduur? Ofwel inderdaad het gegaranderde sluiterbewegingen, maar dan zou het met de garantie samenhangen.

Standaard

Voor de 1D zou het aantal sluitercycli 300.000 moeten zijn, want naar ik mij goed herinner gebruikt deze dezelfde sluiter als de 1V en die was gegarandeert tot 300.000.
    Ik meen mij ook te herinneren dat de 300V gegarandeert was tot 100.000 en dat de 300V dezelfde sluiter had als de 300D (ahw. ben niet helemaal zeker)...

In elk geval: dat zegt alleen iets over de sluiter, niets over de mechaniek van de rest van het toestel (spiegel, diafragma, etc...), maar ik zou er niet echt wakker van liggen. Op mijn EOS 620 staan ondertussen al meer dan 20.000 opnames en is still running (en die kreeg geen enkele garantie mee)...
    Conclusie: onbezorgt verder fotograferen. De mechaniek van hedendaagse toestellen is sowieso veel beter dan zoals die was 20 jaar geleden, en als men ziet dat mijn 25+ jaar oud MX'ke het nog altijd feilloos doet zonder ooit maar één maal een onderhoud te hebben gehad...

creXis Guest

Standaard

ik heb na een half jaar 15000 opnames, dus aangezien de 300D er een 100 000 aankan gaat die maar 3 jaar mee ook wel de moeite hé

Standaard

Voor de 1D geeft Canon zelf 200.000, voor de G5 en de powershot A60 kun je het zien in het bijgeleverde programma remotecapure.

Standaard

Originally posted by Jochen
    ...dus dat getal bij de 10D zou zeker hoger moeten liggen, Pieter.
    Heb ik ooit anders beweerd, Tom?
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Standaard

Wat ik mij afvraag (zal wel een stomme vraag zijn , maar ik waag het er toch maar op):
    na pakweg 50.000 sluiterbewegingen,
    is bijvoorbeeld 1/1000sec sluitertijd nog 1/1000 , of is dat dan 1/900, of verandert dat niet ?

Christiaan
    Fuji Digitaal fototoestel

Standaard

Originally posted by creXis
    ik heb na een half jaar 15000 opnames, dus aangezien de 300D er een 100 000 aankan gaat die maar 3 jaar mee ook wel de moeite hé
    Ben zeker dat je je al een nieuwe camera hebt gekoct voor de huidige de geest heeft gegeven...

Standaard

Originally posted by cvcaelen
    Wat ik mij afvraag (zal wel een stomme vraag zijn , maar ik waag het er toch maar op):
    na pakweg 50.000 sluiterbewegingen,
    is bijvoorbeeld 1/1000sec sluitertijd nog 1/1000 , of is dat dan 1/900, of verandert dat niet ?

Christiaan
    Inderdaad, gaandeweg worden de sluitertijden trager, maar de electronica vangt dat op. Bij de high-end Nikon en Canons zit er zelfs een systeempke dat de sluitersnelheid meet, zodanig dat die nog nauwkeuriger wordt aangepast.

Je verliest natuurlijk wel je snelste sluitertijd: 1/4000s wordt dan bvb 1/2789s - maar wie maalt daar om?

Standaard

ach, een nikon F5 haalt bv 1.092.904 cycles..
    http://nikon.virtualpresscentre.co.u...eases/84.shtml
    http://marcof.net - geheel nieuw!

Standaard

Originally posted by marcof
    ach, een nikon F5 haalt bv 1.092.904 cycles..
    http://nikon.virtualpresscentre.co.u...eases/84.shtml
    Because the F5 in question was well looked after and serviced regularly, that makes it last longer

Vraag mij alleen af:
    wat doet die vent met al die negatieven? Moet in zijn huis alleen al daarvoor een kamer vrijhouden...

Standaard

pakweg 46km film erdoorheen gejaagd .. phoe.
    http://marcof.net - geheel nieuw!

Standaard

Originally posted by Pieter G.
    ...dus dat getal bij de 10D zou zeker hoger moeten liggen, Pieter.
    Heb ik ooit anders beweerd, Tom?
    Sorry! Haal effe namen door elkaar! Dementie...

creXis Guest

Standaard

Originally posted by MarcFoto
    Originally posted by creXis
    Ben zeker dat je je al een nieuwe camera hebt gekoct voor de huidige de geest heeft gegeven...
    als ik nu veel geld had wel, maar ik ga nog naar school en dat brengt niet veel op. Liever lenzen kopen hiermee

Standaard

Originally posted by MarcFoto

Ik meen mij ook te herinneren dat de 300V gegarandeert was tot 100.000 en dat de 300V dezelfde sluiter had als de 300D (ahw. ben niet helemaal zeker)...
    Neen, dat kan niet. De 300D heeft een uniek type sluiter. Reden hiervoor is de EF-S lensmount. Teneinde met deze lensmount terug de normale wide-ranges te krijgen hebben ze een lens ontworpen die korter op de sensor zit. Maar... dan zit een normale sluiter in de weg. Dus hebben ze een sluiter ontworpen die anders wegklapt (zelfs in twee aparte delen dacht ik). Vandaar ook dat bvb. de 10D geen EF-S lens kan hebben; de sluiter zit in de weg.

Standaard

ik denk dat je het sluiter cycli
    heeeel erg kan verschillen.

het minium wat er wordt aangegeven zal dubbel en dwars gehaald worden.

het is denk ik ook hoe zuinig er mee omgegaan wordt.
    en ook de 1 zal hem b.v door weer en wind meenemen.
    de ander met alleen goed weer.
    dus hoge- lage vochtigheids graad.

dat soort dingen tellen denk ik ook mee.
    de een zijn auto loopt met moeite 200000km
    de ander zijn auto 450000km

terwijl het de zelfde autos zijn.

nu mag je dit niet vergelijken want bij een auto ligt het nog zwaarder aan de gebruiker maar toch.

het telt wel mee toch

FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
    Canon EOS600d

Standaard

Neen, dat kan niet. De 300D heeft een uniek type sluiter. Reden hiervoor is de EF-S lensmount. Teneinde met deze lensmount terug de normale wide-ranges te krijgen hebben ze een lens ontworpen die korter op de sensor zit. Maar... dan zit een normale sluiter in de weg. Dus hebben ze een sluiter ontworpen die anders wegklapt (zelfs in twee aparte delen dacht ik). Vandaar ook dat bvb. de 10D geen EF-S lens kan hebben; de sluiter zit in de weg.
    Nope, het is niet de sluiter die in de weg zit, maar de spiegel. De spiegel bij de 300D klapt deels naar achter op (via 2 scharnierpunten, een beetje zoals een Z).

(of de sluiter dezelfde is, weet ik niet )

Jörg
    Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

Standaard

Hoe kan de sluiter nu in de weg zitten als je voor de sluiter nog een spiegel zitten hebt ?
    Een sluiter bestaat typisch trouwens altijd uit meerdere lamellen. Neem eens de lens van je camera en druk voorzichtjes de spiegel naar omhoog en je kunt het heel goed zien. Of neem gewoon een analoge reflex-camera en open het filmhuis, dan zie je de achterkant van de sluiter.
    Of verwar je sluiter met de spiegel ??

Henk

PS: beetje te snel op Reply gedrukt precies... 'k zal de volgende keer eerst de hele thread lezen .

Standaard

Ineens herinner ik mij: (ik moet zeggen, mijn geheugen is soms nogal aan de trage kant )
    Chasseurs d'Images ( ) heeft ooit eens een betrouwbaarheidsmatch gehouden tussen de Minolta Dynax 9, Nikon F100 en Canon EOS 3. Aanleiding van de test was dat Canon naar aanleiding van de intorductie van de EOS 3 aankondigde dat ze een nieuw soort sluiter toegepast hadden (die later zijn navolging kreeg in EOS 1V, 1D, 1Ds en andere EOS'en 30 en 10D's) die meer dan 100.000 sluitercycli aankon.

De Minolta haalde 82.586 cycli, de F100 130.847 en de EOS 3 424.477 (!). Ze hebben voor die test wel materiaal ter waarde van meer dan 200.000 frankskens (5000 €) naarde andere wereld geholpen (hadden ze mij dat dan gewoon gegeven! )...
    Ik geloof dat ze de test dan eens herhaald hebben voor lagere modellen en die haalden allemaal schoon meer dan 50.000 cycli.

Enfin, het is natuurlijk maar info die uit een boekske komt, hé...

Regels voor berichten