Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

reflexcamera voor architectuur

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • reflexcamera voor architectuur

    ik ben op zoek naar een goede reflexcamera voor architectuurfotografie
    zelf ben ik architectuurstudent

    belangrijkste voorwaarde: mooie beelden bij weinig licht en hoge ISO (bruikbaar voor 100% crop)

    het budget is niet zo belangrijk, het gaat me er eerder om of een full frame noodzakelijk is, of een canon 1000d vostaat
    maw ik wil geen 1000d kopen en na 5000 foto's vaststellen dat ik toch maar beter voor een ff was gegaan…

    onderwerpen:
    - zowel foto's buiten (alle weersomstandigheden) als binnen (interieur, vaak hoge ISO nodig)
    - foto's van maquettes (dof, weinig licht, …)

    ik ben geen beginner, maar heb reeds met verschillende bridges gewerkt (en een aantal keer een reflex vastgehad), dus een (semi-) pro is zeker geen probleem

    om een nikon-canondiscussie te voorkomen, zal ik alvast vermelden dat ik een canon boven een nikon verkies…
    Canon 5D MkII — TS-E 24mm f/3.5mmL II — EF 50mm f/1.8 II — EF 70-200mm f/2.8 L II IS USM — iMac 24" — iPad
    Baaah! | Digital Echo Photography

  • #2
    Re: reflexcamera voor architectuur

    Oorspronkelijk geplaatst door galloschramme Bekijk bericht
    ik ben op zoek naar een goede reflexcamera voor architectuurfotografie
    zelf ben ik architectuurstudent

    belangrijkste voorwaarde: mooie beelden bij weinig licht en hoge ISO (bruikbaar voor 100% crop)

    het budget is niet zo belangrijk, het gaat me er eerder om of een full frame noodzakelijk is, of een canon 1000d vostaat
    maw ik wil geen 1000d kopen en na 5000 foto's vaststellen dat ik toch maar beter voor een ff was gegaan…

    onderwerpen:
    - zowel foto's buiten (alle weersomstandigheden) als binnen (interieur, vaak hoge ISO nodig)
    - foto's van maquettes (dof, weinig licht, …)

    ik ben geen beginner, maar heb reeds met verschillende bridges gewerkt (en een aantal keer een reflex vastgehad), dus een (semi-) pro is zeker geen probleem

    om een nikon-canondiscussie te voorkomen, zal ik alvast vermelden dat ik een canon boven een nikon verkies…


    Budget niet zo belangrijk ? Heel eenvoudig dan 5DmkII met TS -E 17 / 24 / 45 en 90 mm en een paar macro lenzen voor de maquettes etc.....
    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

    https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

    Comment


    • #3
      Re: reflexcamera voor architectuur

      Zit je ook ineens goed met de hogere iso's voor de 100% crop.

      Comment


      • #4
        Re: reflexcamera voor architectuur

        Waarom zijn die hoge isoos nodig? Of lopen er mensen in je interieurs?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: reflexcamera voor architectuur

          Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
          Budget niet zo belangrijk ? Heel eenvoudig dan 5DmkII met TS -E 17 / 24 / 45 en 90 mm en een paar macro lenzen voor de maquettes etc.....
          Niet naar luisteren, hoor. Koop gewoon het BESTE : de Nikon D3s of D3x. Ge zult het je geen seconde beklagen. En 3 lenzen : 14-24mm 2.8 ; 50mm 1.4 ; 24-70mm 2.8.

          Als het dan (nog) niet lukt ligt het alvast niet aan je materiaal....

          Comment


          • #6
            Re: reflexcamera voor architectuur

            Moet geen Nikon zijn maar ik zou sowieso voor een fullframe gaan. Nikon lenzen; 14-24mm
            F2.8 (scherpste lens van allemaal), Nikon 24mm F:3.5D ED PC-E Tilt&Shift en de 105mm f2.8 Macro.
            Canon zou ik gaan voor de Canon 16-35mm f/2.8 L II, de Canon TS-E 17mm F:4.0 L Tilt & Shift en de Canon EF 100mm f/2.8L IS USM .

            Comment


            • #7
              Re: reflexcamera voor architectuur

              Oorspronkelijk geplaatst door oracle Bekijk bericht
              Niet naar luisteren, hoor. Koop gewoon het BESTE : de Nikon D3s of D3x. Ge zult het je geen seconde beklagen. En 3 lenzen : 14-24mm 2.8 ; 50mm 1.4 ; 24-70mm 2.8.

              Als het dan (nog) niet lukt ligt het alvast niet aan je materiaal....

              Architectuur ? dan wel wat TS ( tilt shift ?) lensjes nodig, perspectiefjes en rechte lijnen zijn hier redelijk belangrijk. Waar U mee afkomt is gewoon een nikon basis kitje vakantie.
              Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

              https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

              Comment


              • #8
                Re: reflexcamera voor architectuur

                Een 5D2 samen met een T/S 17mm of T/S 24mm zal het van het zijn voor deze toepassing, daar kan geen enkele D3x met 14-24 lens tegenop . Eén van die twee T/S lensjes zou ik heel erg graag in de tas hebben
                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                Comment


                • #9
                  Re: reflexcamera voor architectuur

                  Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                  Een 5D2 samen met een T/S 17mm of T/S 24mm zal het van het zijn voor deze toepassing, daar kan geen enkele D3x met 14-24 lens tegenop . Eén van die twee T/S lensjes zou ik heel erg graag in de tas hebben
                  Dat moet je nu niet zeggen ten eerste is die 14-24mm de scherpste lens (buiten zeiss) en ten tweede is dat gewoon een heel ander soort lens dus die 2de vergelijken is niet mogelijk, vergeet vooral ook niet dat de D3x ook de beste sensor heeft in dslr (en klopt vaak middenformaat).
                  Maar dit is geen Nikon vs Canon topic want hij wilt een Canon (spijtig voor hem he), dus 5D mark II met een 16-35mm f2.8 en een t/s 17mm of t/s 24mm en een Macro 100mm f2.8.

                  Comment


                  • #10
                    Re: reflexcamera voor architectuur

                    Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                    Dat moet je nu niet zeggen ten eerste is die 14-24mm de scherpste lens (buiten zeiss) en ten tweede is dat gewoon een heel ander soort lens dus die 2de vergelijken is niet mogelijk, vergeet vooral ook niet dat de D3x ook de beste sensor heeft in dslr (en klopt vaak middenformaat).
                    Maar dit is geen Nikon vs Canon topic want hij wilt een Canon (spijtig voor hem he), dus 5D mark II met een 16-35mm f2.8 en een t/s 17mm of t/s 24mm en een Macro 100mm f2.8.
                    Die 14-24 mag nog 10 keer scherper zijn, wat heb je aan schuine gebouwen , de TS vraagt duidelijk wat hij nodig heeft voor architectuur, en daar is een 14-24 mijns inziens veel minder geschikt voor dan die 17 T/S. Trouwens, al even foto's uit een 17T/S gezien ? Leg maar eens van elk 10 fotoafdrukken op tafel en probeer dan maar eens de Nikon platen er uit te halen, zal niks worden vrees ik . Op perspectiefvertekening echter zal het een makkie worden
                    Last edited by RDB; 13 april 2010, 19:19.
                    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                    Comment


                    • #11
                      Re: reflexcamera voor architectuur

                      Hangt toch allemaal van de soort architectuur af, asl het laagbouw is en je kan iets de hoogte in dan heb je toch geen TS nodig en in NYC heb je er ook weinig aan.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: reflexcamera voor architectuur

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Hangt toch allemaal van de soort architectuur af, asl het laagbouw is en je kan iets de hoogte in dan heb je toch geen TS nodig en in NYC heb je er ook weinig aan.
                        Dat zou ik nog niet zo zeggen, t'is wel NYC niet maar toch de moeite om eens te kijken : http://www.fredmiranda.com/forum/topic/886580 , probeer maar eens met een gewone uwa lens

                        nog enkele intressante topics : de zoveel scherpere 14-24 tegenover de 17 TS : http://www.fredmiranda.com/forum/top...=17,ts#7767790
                        Last edited by RDB; 13 april 2010, 20:08.
                        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                        Comment


                        • #13
                          Re: reflexcamera voor architectuur

                          Tja.. FF is zeker beter, en het beste is natuurlijk om over de hele serie TS lenzen te beschikken.
                          Maar de vraag is of dat echt nodig is?
                          Wat wil je precies met de foto's doen?
                          En ik veronderstel dat het budget ook niet onbeperkt is?
                          En wil je eerder eigen werk fotograferen of gewoon interessante gebouwen, op reis bv?

                          Wat Canon/Nikon betreft: als je voor TS-objectieven kiest ben je zonder twijfel beter af met Canon.
                          Maar bij de gewone ultra-wide lenzen heeft Nikon wel een streepje voor met de 14-24.

                          Canon heeft dan weer als enige de 17mm TS-E, en vooral de 24mm TS-E II is waanzinnig scherp. Beide hebben ook zo goed als geen last van chromatische aberratie of lensvervorming. Echt indrukwekkend.

                          Let wel: de 17mm TS-E is vooral nuttig voor interieur, en gebruik je in zekere zin liefst zo weinig mogelijk. Voor exterieur is hij meestal te breed. Maar aan de andere kant is het wel absoluut een 'lifesaver'.
                          Als je er één moet kiezen neem je best de 24mm TS-E II. Desnoods kan je daarmee ook nog stitchen.

                          Wat hoge iso betreft zit je met FF ook beter, maar vergeet niet dat je voor de beste resultaten sowieso een statief moet gebruiken. In die zin is die joge iso minder belangrijk. (en een lagere iso blijft hoedanook beter, bij elke camera)

                          Wat maquettes betreft: vergeet in elk geval die 100mm macro waarover sprake- breedhoek is veel beter geschikt omdat je veel meer diepte krijgt en het perspectief vergroot.
                          Het leukste is eigenlijk een goede compact te gebruiken: je hebt meteen veel dof, een korte scherpstelafstand, en het is vooral véél wendbaarder van een reflex, en je kan hem zelfs in sommige maquettes zetten.

                          Comment


                          • #14
                            Re: reflexcamera voor architectuur

                            Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                            Die 14-24 mag nog 10 keer scherper zijn, wat heb je aan schuine gebouwen , de TS vraagt duidelijk wat hij nodig heeft voor architectuur, en daar is een 14-24 mijns inziens veel minder geschikt voor dan die 17 T/S. Trouwens, al even foto's uit een 17T/S gezien ? Leg maar eens van elk 10 fotoafdrukken op tafel en probeer dan maar eens de Nikon platen er uit te halen, zal niks worden vrees ik . Op perspectiefvertekening echter zal het een makkie worden
                            Je moet eens verder lezen, vooral mijn laatste zin, eerse lezen dan reageren aub!

                            Comment

                            Working...
                            X