Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

    Op het werk mag ik een investeringsvoorstel doen mbt fotografie. Naast calibratie-stuff, software voor RAW-bewerking en ev. een zwaardere Mac, moet er ook een keuze worden gemaakt in toestel/objectief.

    Het onderwerp is voornamelijk architectuur en de beelden moet groot genoeg zijn om in drukwerk op deftig formaat uit de voeten te kunnen (dus ruim A4 zonder extrapollatie).

    Welk toestel zouden jullie bovenaan op het lijstje zetten: Canon EOS 20D, 5D, 1Ds of Nikon D200, D2x of nog iets anders...

    en vooral; welke lens zetten jullie erop ? Wellicht zo breedhoek mogelijk maar vooral een goed objectief.

    Verder zal er nog een statief moeten bijkomen, een flits en een draagtas wellicht. Maar het gaat mij vooral om welke camera en lens.

    En mocht ik nog iets over het hoofd hebben gezien, please let me know.
    Thx voor de tips

  • #2
    Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

    zonder twijfel canon 5D met canon 24 tse lens en eventueel een 18mm van zeiss

    Comment


    • #3
      Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

      Als het om architectuur gaat dan denk ik dat je meer in de richting van een technische camera moet zoeken met verstelbare rug en optiek. Zoals Hasselblad bijvoorbeeld. Ik ga er vanauit dat het om echt proffesionele toepassing gaat en zit je in het marktsegment van de Canon en Nikon niet echt goed.

      Je kan ook eens kijken bij Leaf Mamiya

      Groetjes
      Spogy
      Last edited by spogy; 17 november 2005, 21:31.
      Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

      Comment


      • #4
        Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

        Oorspronkelijk geplaatst door spogy
        Als het om architectuur gaat dan denk ik dat je meer in de richting van een technische camera moet zoeken met verstelbare rug en optiek. Zoals Hasselblad bijvoorbeeld. Ik ga er vanauit dat het om echt proffesionele toepassing gaat en zit je in het marktsegment van de Canon en Nikon niet echt goed.

        Groetjes
        Spogy
        Dat gaat nog stevige discussies in de firma opleveren over het budget
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

          Oorspronkelijk geplaatst door elsan
          Dat gaat nog stevige discussies in de firma opleveren over het budget
          Tja als je proffesioneel hoogstaande kwaliteit wil leveren moet je investeren he
          Last edited by spogy; 17 november 2005, 21:40.
          Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

          Comment


          • #6
            Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

            Oorspronkelijk geplaatst door spogy
            Tja als je proffesioneel hoogstaande kwaliteit wil leveren moet je investeren he
            Om te beginnen moet je investeren in kennis, want wat zoal eerder in dit draadje geschreven is, is de grootste onzin die er bestaat. Sorry, dames en heren, maar de adviezen zijn niet echt van professioneel niveau - zo ze al realiseerbaar zijn.

            Ik heb dit al tig keer eerder meegemaakt bij de invoering van dtp, van pdf, van preflighting en nu weer met fotografie: bedrijf wil een nieuwe, bedrijfsvreemde, activiteit professioneel aanpakken, maar laat zich adviseren door amateurs die zelf niet professioneel actief zijn. Dan is het toch niet vreemd te noemen dat de nieuwe activiteiten toch niet zo'n succes worden.

            Groeten, Miriam

            Comment


            • #7
              Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

              Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
              Ik heb dit al tig keer eerder meegemaakt bij de invoering van dtp, van pdf, van preflighting en nu weer met fotografie: bedrijf wil een nieuwe, bedrijfsvreemde, activiteit professioneel aanpakken, maar laat zich adviseren door amateurs die zelf niet professioneel actief zijn. Dan is het toch niet vreemd te noemen dat de nieuwe activiteiten toch niet zo'n succes worden.

              Groeten, Miriam
              Tja, gierigheid bedriegt de wijsheid zeker ?
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

                Oorspronkelijk geplaatst door hans.couckuyt
                Op het werk mag ik een investeringsvoorstel doen mbt fotografie. Naast calibratie-stuff, software voor RAW-bewerking en ev. een zwaardere Mac, moet er ook een keuze worden gemaakt in toestel/objectief.
                RAW? wel, als je in haast moet werken en later rustiger te tijd heb voor bij te werken maar niet als je rustig tijd hebt om de opname te maken, dan heb je later veel minder werk.

                Een zwaardere Mac? Ik werk met een pc, een mac is iets anders... kies met wat je het beste overweg kan. Zo zwaar zijn jpeg en raw files ook weer niet dat je zo'n beest van een pc nodig hebt.

                Ik denk dat de callibratie stuff nog het belangrijkste is, zeker als er geprint zal moeten worden door jou of een ander bedrijf.

                Oorspronkelijk geplaatst door hans.couckuyt
                Welk toestel zouden jullie bovenaan op het lijstje zetten: Canon EOS 20D, 5D, 1Ds of Nikon D200, D2x of nog iets anders....
                Ja iets anders, heeft je bedrijf geld genoeg, waarom geen technische camera van Cambo met een digitale rug hé, ma dan ga je wel die snelle pc/mac nodig hebben. Een echte professionele fotograaf die enkel architectuur doet zou ook met een technische camera werken, digitaal word dit wel minder gedaan dus je kan nog atlijd naar een 5D of 1DsmkII met een 24mm tilt & shift, maar dat komt niet in de buurt van een TC.


                Mijn punt is nu niet dat je al die dingen moet gaan kopen, maar als je zelf niet weet wat je moet kopen voor die bepaalde soort fotografie te gaan doen, heb je dan zelf voldoende kennis om je opdrachten uit te voeren. Die investering in kennis was een goed punt

                Comment


                • #9
                  Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                  Om te beginnen moet je investeren in kennis, want wat zoal eerder in dit draadje geschreven is, is de grootste onzin die er bestaat. Sorry, dames en heren, maar de adviezen zijn niet echt van professioneel niveau - zo ze al realiseerbaar zijn.

                  Ik heb dit al tig keer eerder meegemaakt bij de invoering van dtp, van pdf, van preflighting en nu weer met fotografie: bedrijf wil een nieuwe, bedrijfsvreemde, activiteit professioneel aanpakken, maar laat zich adviseren door amateurs die zelf niet professioneel actief zijn. Dan is het toch niet vreemd te noemen dat de nieuwe activiteiten toch niet zo'n succes worden.

                  Groeten, Miriam
                  Uw standpunt als consultant kan ik best begrijpen.
                  Trouwens in een vorig leven ben ik ook consultant geweest dus ik begrijp je heel goed. En ik moet je gelijk geven, proffessioneel advies is zeker een must in dit geval. De manier waarop je het hier brengt vind ik minder proffesioneel.


                  Groetjes
                  Spogy
                  Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door spogy
                    De manier waarop je het hier brengt vind ik minder proffesioneel.
                    Je moet ook weten dat ik hier voor mijn plezier actief ben en niet voor zakelijk gewin. Juist vanwegen het plezier in het fotograferen, deel ik hier regelmatig informatie. Ik kan het verddragen dat er door mensen die niet dagelijks beroepsmatig met de materie bezig zijn, soms lichtelijk onjuiste 'informatie' wordt gegeven, maar de kwaliteit van de adviezen die eerder in dit draadje werden gegeven, was mij echt teveel.

                    Groeten, Miriam

                    Comment


                    • #11
                      Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

                      Sorry,
                      maar zo'n start vind ik al alles behalve professioneel. Eerder heel amateuristisch. Al eens gedacht om een echte FOTOGRAAF in te huren?
                      Last edited by dicidi; 17 november 2005, 23:13.
                      D7000, 10.5 tot 340 mm . . .

                      Comment


                      • #12
                        Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                        Om te beginnen moet je investeren in kennis, want wat zoal eerder in dit draadje geschreven is, is de grootste onzin die er bestaat. Sorry, dames en heren, maar de adviezen zijn niet echt van professioneel niveau - zo ze al realiseerbaar zijn.

                        Ik heb dit al tig keer eerder meegemaakt bij de invoering van dtp, van pdf, van preflighting en nu weer met fotografie: bedrijf wil een nieuwe, bedrijfsvreemde, activiteit professioneel aanpakken, maar laat zich adviseren door amateurs die zelf niet professioneel actief zijn. Dan is het toch niet vreemd te noemen dat de nieuwe activiteiten toch niet zo'n succes worden.

                        Groeten, Miriam
                        Miriam,

                        Een ander puntje: bedrijven willen veel maar het mag niet teveel kosten

                        Nederlanders denken hier wel anders over dan Belgen.
                        Ik bedoel Nederlandse bedrijven in Nederland zelf....

                        Wie binnen dat bedrijf gaat die foto's nemen?
                        Heeft die man/vrouw er notie/verstand van?
                        Als ze film gaan gebruiken dan gaan ze nog "lachen" denk ik
                        (6 x 6 ?)
                        Voor architectuur is dit toch aan te bevelen.
                        Maar ja, ik weet niet wat ze MOETEN, nodig hebben enz.
                        En ik ken hun achtergrond niet

                        Digitaal zal dat ook wel lukken...
                        Ik zie dat toch regelmatig bij mijn vriend hier in Hasselt.
                        Werkt nog met een Nikon D1 en de Nikon AF-S 17-35mm.
                        (zowel binnenzichten als buitenopnames)
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #13
                          Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door dicidi
                          Sorry,
                          maar zo'n start vind ik al alles behalve professioneel. Eerder heel amateuristisch. Al eens gedacht om een echte FOTOGRAAF in te huren?
                          Juist ja,

                          Maar door grondig onderzoek kom je er wel achter
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

                            Voor architectuur kan ik niks beters bedenken dan een Kodak 14n met een Nikon 17-35 AFS lens.
                            Ik heb hier posters van 50x75 met deze combinatie genomen. Alleen met grootformaat bereik je met veel inspanning misschien een beter resultaat.
                            Met Canon Full Frame en een goeie lens zul je ongetwijfeld ook vele kunnen.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

                              Misschien kunt u voor advies eens contact opnemen met Koen van Damme.
                              Hij is professioneel architectuurfotograaf. Waarschijnlijk zal hij u op dit vlak van perfecte informatie kunnen voorzien.

                              View royalty-free stock photos by Koen Van Damme from Ghent, Belgium. Architectural & interior photography. Belgium-based, revealing the essential beauty of architecture and interiors worldwide
                              Robert Capa once said: "If your photos aren't good enough, then you're not close enough".

                              Comment

                              Working...
                              X