Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prestaties Nikon D80 met diverse objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Prestaties Nikon D80 met diverse objectieven

    Wat ik al gezocht maar niet gevonden heb is het volgende: een topic waar elke bezitter van een Nikon D80 links post naar zijn/haar betere ONBEWERKTE foto's genomen in beste beeldkwaliteit (large en fine dus) in JPG.

    De bedoeling is zoveel mogelijk verschillende foto's bijeen te krijgen die genomen zijn met VERSCHILLENDE LENZEN. Plaats dus boven je link eerst en vooral met WELKE lens je de foto's genomen hebt, EXIF-gegevens zijn altijd welkom. Eigen opmerkingen over het presteren van de lens (zowel voor- als nadelen die je ondervonden hebt) mogen er ook bij.
    Misschien alsook vermelden of je voorzetfilters hebt gebruikt, zoals een UV-filter bv. ...

    Hiermee kan elke Nikon D80 bezitter die interesse heeft in de aanschaf van een nieuwe lens een idee krijgen van wat de lens kan presteren in combinatie met de D80 body (ongeacht de instellingen).

    Indien slecht idee, afvoeren deze topic...
    Last edited by JLP; 5 januari 2007, 22:18.
    Momenteel geen fototoestel meer!

  • #2
    Re: Nikon D80 Topic

    Om het ijs te breken geef ik even een voorbeeld...

    Hieronder een link naar een foto genomen met m'n kitlens, de Nikkor AF-S DX 18-135mm f/3.5-5.6G IF-ED:

    Link

    EXIF-gegevens:
    Brandpuntsafstand: 31mm
    1/80 seconde(n) - F/11
    Belichtingscorrectie: 0 LW
    Gevoeligheid: ISO 100

    Persoonlijke mening:
    Leuke standaardlens met uiteenlopend bereik: van breedhoek tot zoom. Toch heel wat vertekening (tonvorming) op kortere brandpuntsafstanden en de lens heeft ook wat last van vignettering. Wat vooral tegenvalt is de scherpte: de foto's zijn een beetje aan de softe kant naar mijn mening. En dat stoort me het meest, ik hou namelijk van nagelscherpe foto's. Kwa lichtsterkte ook beperkt.

    Persoonlijke score: 7,5/10
    Momenteel geen fototoestel meer!

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D80 Topic

      als je me verteld hoe ik foto's makelijk kan plaatsen wil ik heel graag meedoen..gr.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D80 Topic

        Sorrie, het moet makkelijker.....anders niet.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D80 Topic

          Mogen alle zaken, niet alleen foto´s gemaakt met de D80 en alle soorten lenzen maar ook vragen/opmerkingen van welke aard, ook hier in dit topic geplaatst worden?
          Last edited by Geert_B; 5 januari 2007, 18:16.
          BD0723BE

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D80 Topic

            Ik denk dat je meer reactie zult krijgen als je je specifieke vraag of probleem in een aparte topic zou plaatsen.

            Grtz
            Momenteel geen fototoestel meer!

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D80 Topic

              Oorspronkelijk geplaatst door streetbiker1977 Bekijk bericht
              Ik denk dat je meer reactie zult krijgen als je je specifieke vraag of probleem in een aparte topic zou plaatsen.

              Grtz
              Ok, geen probleem

              Maar dan best misschien je topic titel aanpassen want daar is niet uit te op te maken dat het hier gaat om de kwaliteit van foto´s die met de D80 en bepaalde lenzen zijn gemaakt te tonen?
              Het 'Nikon D80 Topic' is vrij algemeen en kan leiden tot verwarring vrees ik.
              Zie bvb het " De nikon D2x topic" waar alle beziters v/e D2x wél vragen/opmerkingen/ervaringen kunnen plaatsen, zolang het maar gaat om de D2x.
              BD0723BE

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D80 Topic

                Oorspronkelijk geplaatst door Geert_B Bekijk bericht
                Ok, geen probleem

                Maar dan best misschien je topic titel aanpassen want daar is niet uit te op te maken dat het hier gaat om de kwaliteit van foto´s die met de D80 en bepaalde lenzen zijn gemaakt te tonen?
                Het 'Nikon D80 Topic' is vrij algemeen en kan leiden tot verwarring vrees ik.
                Zie bvb het " De nikon D2x topic" waar alle beziters v/e D2x wél vragen/opmerkingen/ervaringen kunnen plaatsen, zolang het maar gaat om de D2x.
                Je hebt gelijk! Sorry voor de verwarring...

                @ moderator: kunnen jullie de titel aanpassen naar "Prestaties Nikon D80 in combinatie met diverse lenzen"?
                Momenteel geen fototoestel meer!

                Comment


                • #9
                  Re: Prestaties Nikon D80 met diverse objectieven

                  Ik zou dan ook zeggen, zet er meteen ook bij welke instellingen je aangepast hebt in je D80 om jpg te maken. Heb je voor de Vivid instelling gekozen? Voor sRGB 1 of 3, voor sharpening normal of +1, ......, voor andere custom instellingen....
                  Niet iedereen gebruikt de fabrieksinstellingen van z'n toestel.
                  Of anders moeten jullie afspreken dat de genomen foto is met de D80 in z'n fabriekstoestand moet staan.
                  't Is maar dat er niet de situatie ontstaat dat 2 mensen met de zelfde lens bvb een andere scherpte hebben door de in-camera sharpening.
                  Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                  MySite - All your base are belong to us - What you say

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D80 Topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door streetbiker1977 Bekijk bericht
                    Om het ijs te breken geef ik even een voorbeeld...

                    Hieronder een link naar een foto genomen met m'n kitlens, de Nikkor AF-S DX 18-135mm f/3.5-5.6G IF-ED:

                    Link

                    EXIF-gegevens:
                    Brandpuntsafstand: 31mm
                    1/80 seconde(n) - F/11
                    Belichtingscorrectie: 0 LW
                    Gevoeligheid: ISO 100

                    Persoonlijke mening:
                    Leuke standaardlens met uiteenlopend bereik: van breedhoek tot zoom. Toch heel wat vertekening (tonvorming) op kortere brandpuntsafstanden en de lens heeft ook wat last van vignettering. Wat vooral tegenvalt is de scherpte: de foto's zijn een beetje aan de softe kant naar mijn mening. En dat stoort me het meest, ik hou namelijk van nagelscherpe foto's. Kwa lichtsterkte ook beperkt.

                    Persoonlijke score: 7,5/10
                    ik vind de scherpte van de bijgevoegde foto anders niet tegenvallen hoor!!!! wat usm erover en er is in mijn ogen niks mis mee
                    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: Prestaties Nikon D80 met diverse objectieven

                      Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                      Ik zou dan ook zeggen, zet er meteen ook bij welke instellingen je aangepast hebt in je D80 om jpg te maken. Heb je voor de Vivid instelling gekozen? Voor sRGB 1 of 3, voor sharpening normal of +1, ......, voor andere custom instellingen....
                      Niet iedereen gebruikt de fabrieksinstellingen van z'n toestel.
                      Of anders moeten jullie afspreken dat de genomen foto is met de D80 in z'n fabriekstoestand moet staan.
                      't Is maar dat er niet de situatie ontstaat dat 2 mensen met de zelfde lens bvb een andere scherpte hebben door de in-camera sharpening.
                      De "manipulatie" door de camera maakt mij niet zozeer uit. Mijn interesse gaat gewoon uit naar de prestaties van de D80 met bepaalde objectieven. Zolang er maar niet aan "gefotosjopt" is.

                      Niemand anders voorbeelden van objectieven? Mijn interesse gaat vooral uit naar (haarscherpe) objectieven zoals 85mm 1.8, 80-200mm 2.8, 50mm 1.2 1.4, alle macro-objectieven (ongeachte het merk, Nikkor of Sigma dus), 17-35mm 2.8, 17-55mm 2.8, 28-70mm 2.8, 12-24mm 4, .............
                      Momenteel geen fototoestel meer!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Prestaties Nikon D80 met diverse objectieven

                        Oorspronkelijk geplaatst door streetbiker1977 Bekijk bericht
                        De "manipulatie" door de camera maakt mij niet zozeer uit. Mijn interesse gaat gewoon uit naar de prestaties van de D80 met bepaalde objectieven. Zolang er maar niet aan "gefotosjopt" is
                        Dus jij ziet geen verschil met de in-camera verscherping op -2 of op +2 ?
                        Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                        MySite - All your base are belong to us - What you say

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D80 Topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door streetbiker1977 Bekijk bericht
                          Hieronder een link naar een foto genomen met m'n kitlens, de Nikkor AF-S DX 18-135mm f/3.5-5.6G IF-ED:

                          Link

                          Persoonlijke mening:
                          Wat vooral tegenvalt is de scherpte: de foto's zijn een beetje aan de softe kant naar mijn mening. En dat stoort me het meest, ik hou namelijk van nagelscherpe foto's.
                          Zet 1) eens je in-camera verscherping op +1 of +2.
                          Doe 2) eens wat "photoshopping" (maar daar ben je tegen) en haal de chromatic abberation (bv die rode schijn aan de achterkant vd boot) van de lens weg. Dat helpt ook 'n beetje om de foto te verscherpen. (in de bibble pro die ik gebruik is er al een verbetering door het R/C kanaal op +0.15 te zetten)
                          Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                          MySite - All your base are belong to us - What you say

                          Comment


                          • #14
                            Re: Prestaties Nikon D80 met diverse objectieven

                            Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                            Dus jij ziet geen verschil met de in-camera verscherping op -2 of op +2 ?
                            Het maakt me echt niet zoveel uit als de verscherping enkel maar voortkomt uit de body, nogmaals, de bedoeling is te weten wat voor scherpte je kunt krijgen met je D80 body en bepaalde lenzen...
                            Momenteel geen fototoestel meer!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Prestaties Nikon D80 met diverse objectieven

                              Ik kan je wel helpen aan foto's met sommige van de objectieven, maar wel op een D70, D50 of een D200. Zeker voor foto's van de D200 zal het weinig/geen verschil maken. Er is niet direct jpeg uit de camera allles raw->arc->jpeg.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X