Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon's Viewfinders ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon's Viewfinders ?

    Beste foto-liefhebbers en BD collega's,

    Het topic is zeker reeds aan bod geweest, maar ik had niet de moed, om al die topics
    te gaan doorworstelen.

    Als ik via DPReview de Nikon D3 -D700 - D300 met mekaar vergelijk, zie ik uiteraard, buiten de voor de hand liggende verschillen ook :

    V I E W F I N D E R :
    D3
    : Optical (Pentaprism, 100% coverage, 0.7x magnification)
    D700
    : Optical (Pentaprism, 95% coverage, 0.72x magnification)
    D300
    : Optical (Pentaprism, 100% coverage, 0.94x magnification)


    Kan mij iemand deze cijfers : "coverage" en "magnification" en hun relatie verhelderen ?

    95% bij de D700 => begrijp ik het goed als je via de viewfinder NIET alles ziet van het beeld dat uiteindelijk op de photosites wordt verwerkt ?

    Met dank voor jullie inzicht.
    Hendrik
    Prettige Feesten
    Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

  • #2
    Re: Nikon's Viewfinders ?

    Oorspronkelijk geplaatst door hbervoets Bekijk bericht
    Beste foto-liefhebbers en BD collega's,

    Het topic is zeker reeds aan bod geweest, maar ik had niet de moed, om al die topics
    te gaan doorworstelen.

    Als ik via DPReview de Nikon D3 -D700 - D300 met mekaar vergelijk, zie ik uiteraard, buiten de voor de hand liggende verschillen ook :

    V I E W F I N D E R :
    D3
    : Optical (Pentaprism, 100% coverage, 0.7x magnification)
    D700
    : Optical (Pentaprism, 95% coverage, 0.72x magnification)
    D300
    : Optical (Pentaprism, 100% coverage, 0.94x magnification)


    Kan mij iemand deze cijfers : "coverage" en "magnification" en hun relatie verhelderen ?

    95% bij de D700 => begrijp ik het goed als je via de viewfinder NIET alles ziet van het beeld dat uiteindelijk op de photosites wordt verwerkt ?

    Met dank voor jullie inzicht.
    Hendrik
    Prettige Feesten
    Coverage is inderdaad het beeld van je nog-te-nemen foto in je zoeker, hoeveel procent je daarvan kan zien door je zoeker.

    Bij de D700 zie je inderdaad paar tiental pixels niet in je zoeker, maar dit is geen groot drama. Ikzelf composeer zelden iets dat op paar pixels van de rand ligt... Het is dus niet dat je dingen gaat afgeknipt hebben op je foto, in tegendeel er staat paar mm bij... kan welkom zijn als je foutje maakte bij compositie en indien ongewenst kan je het simpel afknippen achteraf in software.

    Magnification is -veronderstel ik- de mate waarin het inkomend beeld via de zoeker wordt vergroot en dus "dichter bij jouw ogen" wordt gebracht.

    Bij de FX bodies lijkt dit kleiner (x0.7 & x0.74), maar hou dan wel rekening met de grotere spiegel en daaraan verbonden groter pentaprism, waardoor het beeld van de D3 & D700 door je zoeker nog steeds groter is dan dat uit D300.. (0.7x groter beeld ipv 0.94x kleiner beeld van D300)

    Correct me if I'm wrong, natuurlijk

    Comment


    • #3
      Re: Nikon's Viewfinders ?

      Oorspronkelijk geplaatst door hbervoets Bekijk bericht
      Beste foto-liefhebbers en BD collega's,

      Het topic is zeker reeds aan bod geweest, maar ik had niet de moed, om al die topics
      te gaan doorworstelen.

      Als ik via DPReview de Nikon D3 -D700 - D300 met mekaar vergelijk, zie ik uiteraard, buiten de voor de hand liggende verschillen ook :

      V I E W F I N D E R :
      D3
      : Optical (Pentaprism, 100% coverage, 0.7x magnification)
      D700
      : Optical (Pentaprism, 95% coverage, 0.72x magnification)
      D300
      : Optical (Pentaprism, 100% coverage, 0.94x magnification)


      Kan mij iemand deze cijfers : "coverage" en "magnification" en hun relatie verhelderen ?

      95% bij de D700 => begrijp ik het goed als je via de viewfinder NIET alles ziet van het beeld dat uiteindelijk op de photosites wordt verwerkt ?

      Met dank voor jullie inzicht.
      Hendrik
      Prettige Feesten
      Nikon - net zoals alle andere cameraproducenten - sjoemelt met de cijfers.

      De vergroting moet berekend worden met een normale lens voor het beeldformaat, dus met een 43 mm lens (grootte diagonaal beeldformaat) voor een FF camera. Maar aangezien de standaardlens 50 mm bedroeg voor 36x24 mm (en ook omdat het resultaat beter werd), wordt sinds jaar en dag de vergroting opgegeven voor een 50 mm lens .
      Voor een camera met een vergroting van 100%, zie je door de zoeker met je linkeroog net hetzelfde als door je rechteroog zonder zoeker: alles is "even groot" (voor een 50 mm lens)

      Maar diezelfde 50 mm lens gebruiken om de vergroting te bepalen voor een APS camera is er - vér - over. Je gebruikt nu immers een telelens voor de berekening van de vergroting. Voor een APS camera is de 'normale' lens 28,8 mm, en om vergelijkbare vergrotingscijfers te bekomen zou eigenlijk een 33mm lens moeten gebruikt worden.
      Maar de cijfers worden dus ook opgegeven met een 50 mm lens, en die moet je dan corrigeren met een factor 0,66.

      Dus
      vergroting D3 : 0,7 x
      vergroting D700 : 0,72 x (maar je ziet slechts95% van de foto die je gaat maken)
      Vergroting D300 : 0,94x 0,66 = 0,62 x

      Voor eenzelfde foto ga je in een D3 en een D700 een 16% groter zoekerbeeld hebben dan in een D300.
      Last edited by sugar; 31 december 2008, 12:31.
      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

      http://supermasj.zenfolio.com

      Comment


      • #4
        Re: Nikon's Viewfinders ?

        Ik heb het met mijn D300 eens geprobeerd, met drie randen, en je ziet echt 100% beeld.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Nikon's Viewfinders ?

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Ik heb het met mijn D300 eens geprobeerd, met drie randen, en je ziet echt 100% beeld.
          Een foutje van me, ondertussen gecorrigeerd
          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

          http://supermasj.zenfolio.com

          Comment

          Working...
          X