Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D300s of D600

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D300s of D600

    Ik volg digitale fotografie en ben momenteel in het bezit van een Nikon D90. Ik zou me graag vernieuwen, maar vraag me af welk toestel ik het beste zou nemen. De D300s spreekt me enorm aan (omwille van de cropfactor, neem graag macro-foto's) maar ik vraag me af wanneer de nieuwe versie hiervan uitkomt. Hij is tenslotte reeds enkele jaren op de markt. De D600 spreekt me aan omwille van de fullframe, de megapixels houden me echter tegen, denk dat ik dan meteen maar een nieuwe pc ed.mag aanschaffen ook wegens de zware bestanden van de foto's.

    Ik heb reeds enkele lichtsterke lenzen (Nikon 105mm micro / sigma 70-200 2.8 / Nikon 50 mm 1.8) en nog 2 andere lenzen (18-105 3.5-5.6 en 55-300, dewelke ook goede lenzen zijn die ik toch wel zou missen moest ik naar FF overstappen).

    Heeft iemand ervaring welk toestel het beste wordt genomen, pro's en contra's, en is de D300s een goed toestel? Hij wordt geklasseerd onder de professionele toestellen, dus het zou een goede body moeten zijn. Maakt hij haarscherpe foto's? Of ga ik daarvoor beter naar de D600? En kan je bij één van de 2 toestellen mét externe flits de shutter sneller zetten dan 1/200s? De D90 kan dit niet.

    Of lijkt de D7000 toch nog het beste voor mij? Deze is qua prijs toch iets voordeliger dan de D300s en D600.

    Heel veel vragen, hoop dat ik wijzer word...

    Laat tips en suggesties maar komen!

    Bedankt,

    Valerie
    Last edited by Valerie1414; 13 december 2012, 12:41.
    D800E - D90 / Nikon 18-105 f3.5-5.6 / Nikon 50 mm f 1.8 / Nikon 24-70 f2.8 / Nikon 24-120 f4 / Nikon 105mm f 2.8 macro Nano VR II / Sigma 70-200 f2.8 / Tamron 28-75 f2.8 / Nikon SB 700

  • #2
    Re: Nikon D300s of D600

    Waarom voldoet je D90 niet (meer) ?

    Mvg,
    TravelToy
    www.christian-bailleul.be | Blog

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D300s of D600

      Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
      Waarom voldoet je D90 niet (meer) ?

      Mvg,
      TravelToy
      Mijn D90 is in principe nog steeds heel goed, zo goed als nieuw (ik draag enorm veel zorg voor mijn materiaal), maar de sluiter gaat niet sneller dan 1/200s met externe flits en ondervind toch vaak ruis bij hogere iso's. En hij is ook niet meer van de nieuwste...
      Is het een illusie dat de andere toestellen beter zouden zijn of is mijn D90 nog steeds een goed toestel?
      En als ik heel eerlijk ben moet ik ook toegeven dat het soms ook eens kriebelt om een nieuwer toestel te hebben, daarmee graag de reacties van anderen...

      Wat voor mij belangrijk is aan een toestel:
      min. 12 milj.pixels, maar liever ook niet meer dan 20 (wegens zware bestanden)
      sluiter die evt tot 1/8000 gaat
      Bij hoge iso weinig ruis
      met externe flits toch sneller dan 1.200s fotograferen

      Vind jij de D90 nog steeds een goed toestel?
      D800E - D90 / Nikon 18-105 f3.5-5.6 / Nikon 50 mm f 1.8 / Nikon 24-70 f2.8 / Nikon 24-120 f4 / Nikon 105mm f 2.8 macro Nano VR II / Sigma 70-200 f2.8 / Tamron 28-75 f2.8 / Nikon SB 700

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D300s of D600

        Oorspronkelijk geplaatst door Valerie1414 Bekijk bericht
        Mijn D90 is in principe nog steeds heel goed, zo goed als nieuw (ik draag enorm veel zorg voor mijn materiaal), maar de sluiter gaat niet sneller dan 1/200s met externe flits en ondervind toch vaak ruis bij hogere iso's. En hij is ook niet meer van de nieuwste...
        Is het een illusie dat de andere toestellen beter zouden zijn of is mijn D90 nog steeds een goed toestel?
        En als ik heel eerlijk ben moet ik ook toegeven dat het soms ook eens kriebelt om een nieuwer toestel te hebben, daarmee graag de reacties van anderen...

        Wat voor mij belangrijk is aan een toestel:
        min. 12 milj.pixels, maar liever ook niet meer dan 20 (wegens zware bestanden)
        sluiter die evt tot 1/8000 gaat
        Bij hoge iso weinig ruis
        met externe flits toch sneller dan 1.200s fotograferen

        Vind jij de D90 nog steeds een goed toestel?
        Ik denk dat je enkele zaken verkeerd begrijpt

        De flitssynchronisatiesnelheid van de D90 is 1/200, van die D600 is dat ... OOK 1/200
        De sluiter van de D90 gaat tot 1/4000. Van de D600 .... ook 1/4000

        Als je een hogere sluitertijd wilt bij een externe flits moet je externe flits HSS ondersteunen (high speed sync).
        Waarom wil je dat juist ?

        Wat betreft de ruisprestaties.
        De D300s en de D90 hebben dezelfde sensor, dus die prestaties liggen dicht bij elkaar. De D600 is een nieuwe fullframe camera, en heeft veel betere ruisprestaties.
        De D7000 is beter dan de D90 en de D300s, maar in de praktijk zal dat tot 1, max 2 stops (dus bv ISO 800 -> ISO 1600) winst geven. De D600 is veel beter omdat de sensor veel groter is.

        Doe jij aan een speciaal soort fotografie ? (speciale omstandigheden) ? Ik begrijp niet waarom je én flits én hoge sluitertijd én hoge ISO wilt ?
        Nikon shooter - Samyang fan

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D300s of D600

          Ik moet nog veel leren, daarmee ook al mijn vragen. Ik ben nu macro aan het uittesten, binnenshuis, met druppels en het lukt me niet om deze scherp op beeld te krijgen, vandaar de externe flits met sluiter sneller dan 1/200s. Als ik dan foto's hier terug vindt van macro, merk ik dat ik er niet zo sterk in ben. Vraag me dan af of de D90 daar aan voldoet, en zo beginnen de twijfels... En kan soms frustrerend zijn :-p Het kan natuurlijk ook aan mezelf liggen (hoogstwaarschijnlijk) en moet ik dus nog veel oefenen.
          Verder vind ik het ook belangrijk om foto's binnenshuis te nemen (maar dan zonder flits) en is weinig ruis bij hoge iso dus interessant.

          Maar ik doe dus niet aan een speciaal soort fotografie ;-)

          Toch bedankt voor je uitleg, ik leer bij en dit was de bedoeling van mijn discussie!
          D800E - D90 / Nikon 18-105 f3.5-5.6 / Nikon 50 mm f 1.8 / Nikon 24-70 f2.8 / Nikon 24-120 f4 / Nikon 105mm f 2.8 macro Nano VR II / Sigma 70-200 f2.8 / Tamron 28-75 f2.8 / Nikon SB 700

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D300s of D600

            Macro is een moeilijk onderdeel in de fotografie die veel volharding vraagt. Sommige fotografen flitsen, sommige niet, en beide types maken mooie foto's.
            Ik zou vooral nog wat blijven oefenen en experimenteren. Desnoods eens een workshop macro fotografie doen.

            Ander materiaal gaat je hier niet zoveel meer voordeel geven.
            Nikon shooter - Samyang fan

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D300s of D600

              Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
              Macro is een moeilijk onderdeel in de fotografie die veel volharding vraagt. Sommige fotografen flitsen, sommige niet, en beide types maken mooie foto's.
              Ik zou vooral nog wat blijven oefenen en experimenteren. Desnoods eens een workshop macro fotografie doen.

              Ander materiaal gaat je hier niet zoveel meer voordeel geven.


              Bedankt, oefenen is dus de boodschap! Dacht al dat mijn D90 niet voldeed...en dan kijk je natuurlijk gauw uit naar nieuwere toestellen.
              D800E - D90 / Nikon 18-105 f3.5-5.6 / Nikon 50 mm f 1.8 / Nikon 24-70 f2.8 / Nikon 24-120 f4 / Nikon 105mm f 2.8 macro Nano VR II / Sigma 70-200 f2.8 / Tamron 28-75 f2.8 / Nikon SB 700

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D300s of D600

                zoals al aangehaald ... nieuwer materiaal zal je problemen niet oplossen

                het probleem zit (zoals heel vaak) in een gebrek aan kennis en ervaring, dus hou gerust die centjes in spaarvarken en schaaf wat aan die kennis

                ik zou dus zeggen : post eens wat van die fotos (in beginnershoek ofzo) en zet erbij hoe je het gedaan hebt ... je zal dan (waarschijnlijk) een hoop nuttige info krijgen over hoe je het beter kan doen

                Mvg,
                TravelToy

                PS D90 is zeker nog ok hoor
                www.christian-bailleul.be | Blog

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D300s of D600

                  Wat de druppels betreft: ook al ga je flitsen met je sluitertijd op 1/1000 kan het nog zijn dat je druppels niet scherp zijn. De druppels worden namelijk " bevroren" door het flitslicht. De flitsduur is veel korter dan een mogelijke sluitertijd. In een donkere kamer zou je je sluiter tijd zelfs op een paar seconden kunnen zetten en nog de druppels scherp hebben omdat er maar iets van 1/10000 van een seconde flitslicht op de druppel komt.

                  Er zijn genoeg handleidingen te vinden over druppel fotografie, maar in het kort: camera op statief, een potlood of iets dergelijks houden daar waar je druppels gaan vallen, hierop scherpstellen, automatische scherpstelling uitzetten en schieten maar. Omdat je met de camera dicht op het onderwerp zit is de scherptediepte heel klein. Hoeveel er scherp is op je foto kan je via DOF-Calculator berekenen.

                  Voor dat je een goede druppel te pakken hebt moet je soms heel veel foto's maken.
                  Last edited by Bart_P; 13 december 2012, 15:10.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D300s of D600

                    Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                    ... je zal dan (waarschijnlijk) een hoop nuttige info krijgen over hoe je het beter kan doen

                    Mvg,
                    TravelToy

                    PS D90 is zeker nog ok hoor
                    Oorspronkelijk geplaatst door Bart_P Bekijk bericht
                    Wat de druppels betreft: ook al ga je flitsen met je sluitertijd op 1/1000 kan het nog zijn dat je druppels niet scherp zijn. De druppels worden namelijk " bevroren" door het flitslicht. De flitsduur is veel korter dan een mogelijke sluitertijd. In een donkere kamer zou je je sluiter tijd zelfs op een paar seconden kunnen zetten en nog de druppels scherp hebben omdat er maar iets van 1/10000 van een seconde flitslicht op de druppel komt.

                    Er zijn genoeg handleidingen te vinden over druppel fotografie, maar in het kort: camera op statief, een potlood of iets dergelijks houden daar waar je druppels gaan vallen, hierop scherpstellen, automatische scherpstelling uitzetten en schieten maar. Omdat je met de camera dicht op het onderwerp zit is de scherptediepte heel klein. Hoeveel er scherp is op je foto kan je via DOF-Calculator berekenen.

                    Voor dat je een goede druppel te pakken hebt moet je soms heel veel foto's maken.
                    dat bedoel ik dus
                    www.christian-bailleul.be | Blog

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D300s of D600

                      Oorspronkelijk geplaatst door Valerie1414 Bekijk bericht
                      Bedankt, oefenen is dus de boodschap! Dacht al dat mijn D90 niet voldeed...en dan kijk je natuurlijk gauw uit naar nieuwere toestellen.
                      Allé! Ik heb minstens één retescherpe macrofoto van een libel gemaakt met m'n D90.
                      Camera is één ding - objectief, statief, techniek et al. zijn vaak minstens even belangrijk.
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D300s of D600

                        Bedankt allemaal voor de info, mijn D90 doet het dus goed, het is de persoon achter de camera die wat moet bijgeschaafd worden maar ik zie het volledig zitten om daar aan te werken. Ga eens een paar foto's nemen en ze inderdaad eens in de beginnershoek plaatsen, zal idd veel te weten komen dan!

                        Groetjes Valerie
                        D800E - D90 / Nikon 18-105 f3.5-5.6 / Nikon 50 mm f 1.8 / Nikon 24-70 f2.8 / Nikon 24-120 f4 / Nikon 105mm f 2.8 macro Nano VR II / Sigma 70-200 f2.8 / Tamron 28-75 f2.8 / Nikon SB 700

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D300s of D600

                          Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                          Allé! Ik heb minstens één retescherpe macrofoto van een libel gemaakt met m'n D90.
                          Camera is één ding - objectief, statief, techniek et al. zijn vaak minstens even belangrijk.
                          Die libel is echt supermooi, is dat met flits genomen, of met tegenlicht? En welke macro? Heel mooi!
                          D800E - D90 / Nikon 18-105 f3.5-5.6 / Nikon 50 mm f 1.8 / Nikon 24-70 f2.8 / Nikon 24-120 f4 / Nikon 105mm f 2.8 macro Nano VR II / Sigma 70-200 f2.8 / Tamron 28-75 f2.8 / Nikon SB 700

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D300s of D600

                            Oorspronkelijk geplaatst door Valerie1414 Bekijk bericht
                            Die libel is echt supermooi, is dat met flits genomen, of met tegenlicht? En welke macro? Heel mooi!
                            Dank je Valerie. Dit is in natuurlijk, diffuus (zon heel laag achter bomen/struiken) licht. Op statief gemaakt en met een Sigma 180mm macrolens. Maar dat laatste maakt weinig uit hoor
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D300s of D600

                              Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                              Dank je Valerie. Dit is in natuurlijk, diffuus (zon heel laag achter bomen/struiken) licht. Op statief gemaakt en met een Sigma 180mm macrolens. Maar dat laatste maakt weinig uit hoor
                              Heb je een tussenring tussen je body en lens gemonteerd? Of gecropt? Of ga je werkelijk zo dicht met een 180mm? Met mijn 105mm moet ik toch steeds wat croppen om dichtbij te komen (bij de bewerking dan).
                              D800E - D90 / Nikon 18-105 f3.5-5.6 / Nikon 50 mm f 1.8 / Nikon 24-70 f2.8 / Nikon 24-120 f4 / Nikon 105mm f 2.8 macro Nano VR II / Sigma 70-200 f2.8 / Tamron 28-75 f2.8 / Nikon SB 700

                              Comment

                              Working...
                              X