Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Infrarood fotografie met EOS 5D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Infrarood fotografie met EOS 5D

    Hallo allemaal,

    Ik bekijk ze steeds vaker op internet, Infrarood foto's.

    Weet iemand of dit mogelijk is met een EOS 5D, of toch omkijken naar een 2e (compact)camera voor dit soort fotografie

    Ben reuze benieuwd naar de antwoorden.
    Met de groeten van Stanley !

    Albumpies

    Canon Stuff

  • #2
    Re: Infrarood fotografie met EOS 5D

    Vroeger had ik een 300D, en van die camera was de sensor gevoelig voor infrarood. Nu heb ik een 20D en die is niet meer gevoelig voor infrarood licht.

    Ik heb me een "compact" bij gekocht, tweedehands. Een olympus C5050. Die is gevoelig voor infrarood.

    Er staan enkele beelden op mijn site. Maar het is alweer lang geleden dat ik ermee bezig was....tijd hee, de dagen zouden dubbel zo lang moeten zijn
    SKurt.be
    www.SKurt.be

    Comment


    • #3
      Re: Infrarood fotografie met EOS 5D

      Ik kwam zojuist deze site tegen http://paysani-art.nl/digitale-infra...tergronden.htm
      Met de groeten van Stanley !

      Albumpies

      Canon Stuff

      Comment


      • #4
        Re: Infrarood fotografie met EOS 5D

        Ik zelf heb een Canon PowerShot G3, en die is er best wel geschikt voor, maar ik denk dat alle Canon PowerShot G1/2/3/5/6 er geschikt voor zijn. Maar ik raad dan eerder een Sony aan met night functie, en waar je zonder lensadapter een schroefdraad infrarood filter kunt scroeven voor autofocus en filter focus ter vermijden. Dat is bij mij weleens het geval. Hier staat wat over infraroodfotografie: http://www.twintek.nl/infrarood.html
        Voor de camera's die geschikt zijn voor infraroodfotografie: http://www.twintek.nl/ircamera.html
        En voor de lenzen die geschikt zijn voor infraroodfotografie: http://www.twintek.nl/objectieven.html

        Hopelijk heb je er iets aan.

        Comment


        • #5
          Re: Infrarood fotografie met EOS 5D

          Oorspronkelijk geplaatst door rsgvv
          En voor de lenzen die geschikt zijn voor infraroodfotografie: http://www.twintek.nl/objectieven.html
          Dit is gewoon een opsomming van objectieven die men daar verkoopt en die lijst staat niet in verband met de infraroodfotografie.

          Om misverstanden te vermijden.

          Ik denk niet dat er bepaalde objectieven NIET geschikt zijn voor infrarood fotografie (in de zin van geen infrarood licht doorlaten).
          SKurt.be
          www.SKurt.be

          Comment


          • #6
            Re: Infrarood fotografie met EOS 5D

            Oorspronkelijk geplaatst door SKurt
            Ik denk niet dat er bepaalde objectieven NIET geschikt zijn voor infrarood fotografie (in de zin van geen infrarood licht doorlaten).
            Door mijn huidige 18-55 zie ik niks met mn infrarood filter ervoor, maar als ik hem direct tegen me ogen houdt wel
            Maar de ene objectief zal er beter geschikt zijn als de andere.

            Comment


            • #7
              Re: Infrarood fotografie met EOS 5D

              Door mijn huidige 18-55 zie ik niks met mn infrarood filter ervoor, maar als ik hem direct tegen me ogen houdt wel
              Dat is logisch, want menselijke ogen zijn niet gevoelig voor infrarood licht...

              Het feit dat je toch wat ziet als je hem dichtbij je ogen houdt, is omdat je geen nabij infrarood kunt doorlaten én tegelijk al het zichtbare 100% blokkeren.

              Comment


              • #8
                Re: Infrarood fotografie met EOS 5D

                Oorspronkelijk geplaatst door SKurt
                Ik denk niet dat er bepaalde objectieven NIET geschikt zijn voor infrarood fotografie (in de zin van geen infrarood licht doorlaten).
                In die zin, denk ik ook niet.
                Wat wel is, is dat als je IR trekt je serieus moet oppassen met flare. Typisch ga je er een pak meer hebben dan normaal. Dus een objectief dat flare gevoelig is, valt dan uit de boot.
                Verder vind ik dat IR fotografie het best tot zijn recht komt bij landschappen, dus is een breedhoek eerder aan de orde.

                Of een camera geschikt is, hangt vooral af van het IR blocking filter op de sensor. De D70 is er goed voor ; de D200 niet.
                Sommigen bouwen een D70 zelfs om tot dedicated IR fototoestel waarmee je uit de hand IR kan trekken. Gewone foto's kan je dan wel niet meer trekken.
                Misschien is een tweedehands D70 het overwegen waard.
                Wat Canon toestellen betreft, kan ik geen advies geven.

                Hier vind je extra info rond IR :
                Last edited by PSG; 4 augustus 2006, 22:32.

                Comment


                • #9
                  Re: Infrarood fotografie met EOS 5D

                  IIRC zijn er mensen die tweedehands een D100 of D1x op de kop tikken en de AA filter (laten) verwijderen.
                  Met de komst van de D200 en binnenkort D80 kun je waarschijnlijk ook koopjes doen bij de D70...

                  Canon heeft specifiek de 20Da voor astrofotografie, maar die kost wel een pak geld.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Infrarood fotografie met EOS 5D

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
                    Dat is logisch, want menselijke ogen zijn niet gevoelig voor infrarood licht...

                    Het feit dat je toch wat ziet als je hem dichtbij je ogen houdt, is omdat je geen nabij infrarood kunt doorlaten én tegelijk al het zichtbare 100% blokkeren.
                    Ik bedoel het rode licht tegen de 700 nm meter, dat kan ik niet zien door de zoeker

                    Comment


                    • #11
                      Re: Infrarood fotografie met EOS 5D

                      Wil je er alles over weten??? Kijk dan hier eens -> http://www.lifepixel.com/.
                      Er staat zelfs een DIY TUTORIAL.!!!

                      Lesley.
                      -=- Light is the key...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Infrarood fotografie met EOS 5D

                        Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
                        Wil je er alles over weten??? Kijk dan hier eens -> http://www.lifepixel.com/.
                        Er staat zelfs een DIY TUTORIAL.!!!

                        Lesley.
                        Ik heb ook een 5D, maar dat zie ik me met mijn camera toch echt niet doen Misschien iets voor mijn oude 10D, niet dat ik van plan op die manier foto's te trekken. Scary link!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Infrarood fotografie met EOS 5D

                          Oorspronkelijk geplaatst door ccc
                          Ik heb ook een 5D, maar dat zie ik me met mijn camera toch echt niet doen Misschien iets voor mijn oude 10D, niet dat ik van plan op die manier foto's te trekken. Scary link!
                          bij de canons moet je een beetje chirurgisch werk verrichten... bij nikons en andere is het gewoon klik-klak en done...

                          ik vind zo'n links echt wel leuk...

                          Lesley.
                          -=- Light is the key...

                          Comment

                          Working...
                          X