Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Informatie gewenst

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Informatie gewenst

Ik heb steeds gewerkt met een analoge camera en denk nu over te stappen naar de digitale wereld.
    Vermits ik een goede flits (sunpak 3400 Autozoom) heb wil ik die blijven gebruiken.

Mijn prioriteiten zijn:
    - Kwaliteit van het objectief
    - 4 Mpixels of meer
    - externe flits mogelijk
    - voldoende optische zoom (digitale niet belangrijk)
    - manueel in te stellen, maar ook volautomatisch voo mijn vrouw
    - prijs rond de €400, max €500

zijn deze eisen reëel?

Ik had een oogje laten vallen op de Olympus C770 MUZ.
    Wat zijn jullie ervaringen en/of heb je andere voorstellen?

Alvast bedankt voor de reakties.
    Karel Claessens
    claessek@be.ibm.com

Re: Informatie gewenst

Oorspronkelijk geplaatst door claessek
    Ik heb steeds gewerkt met een analoge camera en denk nu over te stappen naar de digitale wereld.
    Vermits ik een goede flits (sunpak 3400 Autozoom) heb wil ik die blijven gebruiken.

Mijn prioriteiten zijn:
    - Kwaliteit van het objectief
    - 4 Mpixels of meer
    - externe flits mogelijk
    - voldoende optische zoom (digitale niet belangrijk)
    - manueel in te stellen, maar ook volautomatisch voo mijn vrouw
    - prijs rond de €400, max €500

zijn deze eisen reëel?

Ik had een oogje laten vallen op de Olympus C770 MUZ.
    Wat zijn jullie ervaringen en/of heb je andere voorstellen?

Alvast bedankt voor de reakties.
    Karel Claessens
    claessek@be.ibm.com

De zoveelste "Wat Te Kopen"

Normaal reageer ik niet op zo'n vragen, maar op iedere regel zijn er uitzonderingen dus hier gaan we .

Ik sta verbaast over welke logica sommigen hanteren indien ze een beslissing moeten nemen voor de aankoop van een digitale camera. Neem nu hier concreet deze vraag je hebt een goede flits en die moet dan blijven werken op de camera. Waar is de logica ... stel dat je nog vier goede velgen staan hebt met daarop 4 nieuwe banden gaat ge dan naar de garage een auto kopen waar deze wielen nog op kunnen dienen ? Of koop je nen auto naar je zin waar dan ineens ook wielen opstaan ?

Belangrijke punten ter overweging van de aankoop van een digitale camera.

1) Wat wil ik fotograferen of wat fotografeer ik, en waar fotografeer ik
    Buiten, binnen, landschappen , dieren in de natuur, sport binnen of en buiten Studiowerk of niet enz ..

2) Wat wil doen met de gemaakte opnames is da voor album gebruik en worden er 10 X 15 afdrukken van gemaakt of is het voor grote afdrukken te maken 30 X 45 en 40 X 50 cm groot ? Dat maakt een groot verschil.

3) Wens ik aan fotobewerking te doen en ben ik een min of meer computerfreak of geef ik mijn kaartje af in de winkel en laat ik afdrukken maken zoals ik vroeger mijn filmrolletje binnen gaf voor ontwikkelen en afdrukken.

4) Ben ik bereid van een zeker gewicht mee te dragen tijdens een (foto) uitstap, of beperk je je liever tot een heuptasje ?

5) Ga ik nieuw kopen of zoek ik een tweedehands toestel?

Afhankelijk van de antwoorden op bovenstaande vragen kan je beginnen met selecteren, en het kiezen van een bepaald toestel in functie van je eisen.
    Dan kijk je wat je keuze moet kosten hier en daar en kan je beslissen of je keuze voor U ook het bedrag waard is.
    Last edited by Digipics357; 3 januari 2005, 09:05.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Bedankt voor de reaktie en ik begrijp dat dit een te algemeen verzoek was....

Mijn bedoeling is om als amateur ook onder moeilijkere omstandigheden deftige foto's te kunnen maken. Ik bedoel daar vooral slechte lichtcondities mee, niet zozeer actiebeelden.
      Omdat ik reeds herhaalde malen las dat de ingebouwde flash een beperkt bereik heeft zocht ik naar de mogelijkheid om een externe flash te gebruiken.

Vandaar dat ik voor mijn budget bij de Olympus uitkwam.

Bovendien moet het toestel ook bruikbaar zijn voor de klassieke vakantiefoto's die een leek, zonder te moeten letten op enige instelling, neemt.

Indien er andere en/of betere toestellen zijn die in deze voorwaarden vallen wil ik dit uiteraard graag weten.
      Ik ben dagelijks reviews aan het lezen, maar een en ander wordt steeds onoverzichtelijker...
      Bovendien zijn er zo vele reviewsites die niet altijd volledig hetzelfde vertellen dat ik niet zeker weet wat ik kan vertrouwen....

Alvast bedankt !
      Claessens Karel
      claessek@be.ibm.com

Comment

Lees dan even mee in dit topic : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=62323

Succes en groetjes, Jan.
        Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
        Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
          De zoveelste "Wat Te Kopen"

Ik sta verbaast over welke logica sommigen hanteren indien ze een beslissing moeten nemen voor de aankoop van een digitale camera. Neem nu hier concreet deze vraag je hebt een goede flits en die moet dan blijven werken op de camera. Waar is de logica ... stel dat je nog vier goede velgen staan hebt met daarop 4 nieuwe banden gaat ge dan naar de garage een auto kopen waar deze wielen nog op kunnen dienen ? Of koop je nen auto naar je zin waar dan ineens ook wielen opstaan ?
          Dag Digi...
          Het is allemaal logisch en klaar wat je zegt.

Toch kan het ook zo zijn dat niet iedereen de nodige centen heeft.
          En als je de centen niet kan vrijmaken dan moet men anders gaan denken...
          Ik had die vraag in die zin zo begrepen

Hij heeft dus een voor hem goede flits en hij vraagt welke camera zou daarmee goed kunnen "samen werken".
          Akkoord, ik zou zelf eerst eens goed op zoek gaan en het internet is
          daarbij een wreed gemakkelijk middel

Ik begrijp jou ook volkomen en zelf voel ik me "ambetant" worden als ik weer
          zoiets lees
          Soms kan ik "tetteren en mekkeren" maar ik heb een typsich voorbeeld van bepaalde klanten in een garage; toepasselijk dus
          Die klanten konden géén vier nieuwe banden kopen maar wel een nieuwe auto.
          De banden moesten wel chash betaald worden en die auto...???
          Antwoord: leve de bank
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus
            Dag Digi...
            Het is allemaal logisch en klaar wat je zegt.

Toch kan het ook zo zijn dat niet iedereen de nodige centen heeft.
            En als je de centen niet kan vrijmaken dan moet men anders gaan denken...
            Ik had die vraag in die zin zo begrepen

Hij heeft dus een voor hem goede flits en hij vraagt welke camera zou daarmee goed kunnen "samen werken".
            Akkoord, ik zou zelf eerst eens goed op zoek gaan en het internet is
            daarbij een wreed gemakkelijk middel

Ik begrijp jou ook volkomen en zelf voel ik me "ambetant" worden als ik weer
            zoiets lees
            Soms kan ik "tetteren en mekkeren" maar ik heb een typsich voorbeeld van bepaalde klanten in een garage; toepasselijk dus
            Die klanten konden géén vier nieuwe banden kopen maar wel een nieuwe auto.
            De banden moesten wel chash betaald worden en die auto...???
            Antwoord: leve de bank

Je weet toch dat het meeste geld wordt uitgegeven door mensen die het niet bezitten. Het is erg en het wordt dag na dag in de hand gewerkt, maar gelukkig ben ik nog van den oude stempel en denk, je kan maar uitgeven wat je hebt.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Suggestie: ben je niet verder een goede tweedehands, voor pakweg 500 euro is er al iets te vinden .
              Peter

http://www.pixagogo.com/?Peter Warson
              http://www.photoblog.be/peterwarson

Comment

Da's waar Digipics, en ik reageer hier even om te zeggen dat het je siert om als "owe rot in het vak", nog steeds beginners op weg te helpen.

De vraag van claessek is nog zo gek niet.

Stel dat hij een Olympus koopt en ( ik weet het niet hoor) stel dat die Oly enkel en alleen werkt met een "dedicated Oly-flitser"....

Tja, dan is hij misschien het dubbele aan zijn geld kwijt...

Ik ken nog (ongeveer) de prijzen van mijn oude Oly-flits in bfr...

Bracket: méér dan 6000 fr.
                Kabeltje: bijna 4000 fr.
                Flits: ongeveer 20.000 fr.

Belangrijk is ook dat je een hotshoe hebt op de camera, zoniet ga je met een bracket moeten werken. ( = eigenlijk wel beter, maar duurder en omslachtiger om te monteren )
                Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Sommige oudere flitsen genereren een erg hoge spanning op de flitscontacten en veel moderne digicams kunnen daar niet mee overweg. Probeer via het net uit te vissen welke spanning je flits genereert en wat je droom-camera toelaat. Ik denk dat Fuji 1 van de enige merken is met vrij goedkope cameras die 200 volt of meer kunnen verdragen.
                  Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Working...
                  X