Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe werkt auto ISO ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe werkt auto ISO ?

    Als je de camera instelt op sluitertijdvoorkeuze (bv. 1/200 sec) en ISO 100, hoe werkt auto ISO dan bij een DSLR? Gaat die eerst de diafragma opening maksimaal maken en dan de ISO verhogen als er onvoldoende licht is? Maw, als de ISO verhoogt is zijn dan al die foto's met maximale opening gemaakt?
    Last edited by dzumbo; 3 juni 2008, 09:50. Reden: onduidelijke vraagstelling
    mijn foto's: www.reneheylen.be

  • #2
    Re: Waarom geen auto ISO mode?

    Nikon heeft dat al jaren...

    Comment


    • #3
      Re: Waarom geen auto ISO mode?

      dat is instelbaar tot op een zekere grens

      In mijne d200 kan ik een bepaalde minimale sluitertijd instellen. wanneer deze bereikt is zal de iso omhoog gaan.

      Comment


      • #4
        Re: Waarom geen auto ISO mode?

        Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
        Nikon heeft dat al jaren...
        Dat heb je met een camera fabrikant ipv een fabrikant die zowat vanalles maakt.

        Hubert
        Hubert

        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: Hoe werkt auto ISO ?

          Ik denk dat Auto-ISO enkel werkt wanneer je in de "P" stand of "het-groene-vierkantje-stand" werkt. (Van de P-stand ben ik niet 100% zeker)
          Maw, de instelling waarbij je niks hoeft in de stellen : alles gebeurt vanzelf : sluitertijd, diafragma én iso om een zo goed mogelijk "belichte" foto te krijgen.
          BD0910BE

          Comment


          • #6
            Re: Hoe werkt auto ISO ?




            Auto ISO

            I live by Auto ISO. It's one of the time-saving conveniences which prevents me from missing shots, and a reason I prefer Nikon over Canon.

            Auto ISO only starts at ISO 200, not 100. It will go to ISO 6,400 if you want it to. Default is to climb as high as ISO 3,200.

            The D300 still has the firmware defect of keeping Auto ISO active in manual mode. I have to turn Auto ISO off the hard way every time I go in to manual exposure. Nikon still hasn't added a menu option of "defeat auto ISO in manual mode."

            Nikon still needs to add automatic update of lowest Auto ISO shutter speed as a selectable percentage of lens focal length. I still have to select 1/8 for wide lenses and 1/125 for my teles.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe werkt auto ISO ?

              Ik gebruik Auto-ISO bij diafragmavoorkeuze

              Je kan de ISO begrenzen tot een maximumwaarde (zelf kies ik ngl de omstandigheden meestal 800)
              Je kan ook de sluitersnelheid begrenzen (imo enkel nuttig bij de D200/300 omdat je daar ook boven 1/125 kan gaan)

              Hoe werkt het ?
              Je kiest diafragma, stelt de laagste ISO waarde in die je voor het doel nodig acht (zelfs iets lager)
              De camere gaat nu in functie van het beschikbare licht de ISO opdrijven tot de ingestelde sluitersnelheid wordt bereikt , is er geen voldoende licht om die te bereiken dan kiest hij voor een lagere

              Grootste voordeel is dat je er bij onvoorspelbare lichtomstandigheden (oa concertjes) meestal vanaf komt met een lagere ISO dan wanneer je zelf de keuze zou maken
              Last edited by mexicano; 3 juni 2008, 11:51.
              Canikon 40D - D200, D300

              Comment


              • #8
                Re: Hoe werkt auto ISO ?

                Bedankt voor de reacties. Na wat GeGoogle denk ik dat Nikon op dit gebied een voordeel heeft en dat hun Auto-ISO implementatie duidelijker is. Ik bezit een Canon 40D en het is me nog altijd niet duidelijk hoe die Auto-ISO werkt. Volgens de manual is het afhankelijk van de mode waarin de camera staat.
                Voorbeeld Tv (sluitervoorkeuze):
                "Normally ISO 400 is set. Even for very bright or dark subjects, the ISO speed will be set automatically within ISO 100-800 to obtain a standard exposure."
                Over wat er met het diafragma gebeurt en hoe je dat moet instellen wordt niks gezegd.
                mijn foto's: www.reneheylen.be

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe werkt auto ISO ?

                  Is er geen Canon-versie van Thom Hogan?
                  Die legt dit soort dingen op zeer verhelderende wijze uit, voor Nikon camera's.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe werkt auto ISO ?

                    The EOS 40D becomes the sixth Canon 'prosumer' digital SLR, a line which started back in 2000 with the EOS D30, and how far we've come. It's been eighteen months since the EOS 30D and although on the surface the 40D looks like a fairly subtle upgrade there's a lot that makes this an even better camera. Of course we expect a step up in megapixels, and so the 40D comes with a ten million pixel CMOS sensor with the same sort of dust reduction as the EOS 400D, an ultrasonic platform which shakes the low pass filter. Other improvements bring the EOS 40D closer into line with the EOS-1D series, these include a move to the same page-by-page menu system, both RAW and sRAW (2.5 MP), 14-bit A/D converter and 14-bit RAW, cross-type AF points for F5.6 or faster lenses, a larger and brighter viewfinder, interchangeable focusing screens, a larger LCD monitor (3.0") and faster continuous shooting (6.5 fps).


                    Auto ISO (400 - 800)
                    On the EOS 30D Auto ISO was available only in the Auto and scene exposure modes. Now it's available in all exposure modes and interestingly for the 'creative' modes (P, Av, Tv) starts at 400 and goes up to 800. It's a pity though that Canon still haven't implemented the very flexible automatic ISO seen in Nikon and Pentax digital SLRs which effectively becomes an 'ISO priority'.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe werkt auto ISO ?

                      http://cpn.canon-europe.com/content/...ass/eos_40d.do

                      Video onder "highlight tone priority" ong. halfweg dit item wordt auto iso besprolen voor de 40D
                      FWIW

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe werkt auto ISO ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        http://cpn.canon-europe.com/content/...ass/eos_40d.do

                        Video onder "highlight tone priority" ong. halfweg dit item wordt auto iso besprolen voor de 40D
                        FWIW
                        Bedankt voor de link. Toch wordt het ook hier niet duidelijk uitgelegd vind ik. Het beste zal zijn gewoon proberen en zien wat de camera doet.
                        mijn foto's: www.reneheylen.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe werkt auto ISO ?

                          als er één funtie is die je moet afzetten in je camera is het de auto-ISO-instelling. Dit zorgt alleen maar voor ellende.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe werkt auto ISO ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                            als er één funtie is die je moet afzetten in je camera is het de auto-ISO-instelling. Dit zorgt alleen maar voor ellende.
                            Onzin
                            Canikon 40D - D200, D300

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe werkt auto ISO ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                              als er één funtie is die je moet afzetten in je camera is het de auto-ISO-instelling. Dit zorgt alleen maar voor ellende.
                              Gewoon bewust gebruiken in bepaalde situaties en de goede parameters kiezen. Soms levert het ineens een foto op op 400 iso ipv de 1100 tot 1600 waarop de rest is gemaakt.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X