Oorspronkelijk geplaatst door
Oli
ik stop met de dslr en wil toch kwalitatief deftige foto's blijven nemen. Waarom mijn DSLR weg gaat is omdat ik er de laatste tijd te weinig gebruik van maak en ik meer op stap ben met met huidige fuji x10 door de compactheid van dit toestel. Nu zoek ik toch nog een klasse hoger dan de X10 of X20 en dacht ik aan de X100S. Maar nu lees ik ook ongelooflijk veel goed over de X-E1. Als ik dan zie naar de prijs komt een X100S op hetzelfde als een X-E1 met een 18mm lens. Later kan dit dan nog uitgebreid worden ook.
Wat ik zoek:
- compact
- overal inzetbaar
- iso goede prestaties
- kwalitatieve beelden
wat ik niet nodig heb
- een baksteen van een body
- een ander merk dan Fujifilm
wat zouden jullie aanraden en wat zijn jullie bevindingen? Is er nog een ander model dat aan deze eisen kan voldoen?
alvast dank
Oli
Echt wel moeilijk om in iemand anders zijn plaats een beslissing te maken
Op basis van hetgeen je wil hier even doorlopen
Compact = de X100S is compacter
overal inzetbaar = de X-E1 is veel meer inzetbaar en flexibeler
High iso = quasi gelijk
kwalitatieve beelden = quasi gelijk
een baksteen van een Body = is hetzelfde als compactheid .. dus voordeel X100S
een ander merk = heeft van geen belang hier (voor u dan)
Een punt van jou die terugkomt is dat je meer geneigd bent om naar de X100S te gaan .. dus laat je hart spreken .. fotografie is niet altijd rationeel maar eerder passioneel.
Voor jou denk ik dat het schoentje wringt tussen compactheid en inzetbaarheid.
Alhoewel de X-E1 geen grote camera is is het toch een aanzienlijk verschil met de X100S (dat weet je zelf ook wel dacht ik)
Blijft er dan nog de inzetbaarheid... persoonlijk denk ik dat je nu eenmaal gemakkelijker die kleinere camera zal nemen voor éénder wat.. daar waar je de E-X1 al gemakkelijker zal laten liggen.
De X100S is meer een "pak op en wegwezen camera" ... en ook dat zijn punten voor inzetbaarheid !
Hier nog even als geheugensteuntje (Prime lens nog niet beschikbaar op deze site) http://camerasize.com/compact/#371.359,395,ha,t
Laatst gewijzigd door Franciskine; 26 mei 2013 om 14:27
X-T4, GFX 50R , GF 32-64, GF 80 1.7, XF 23 2.0, XF 35 1.4, XF 56 1.2, XF 90 2.0, GoPro Hero 5 X100V