Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen Panasonic Lumix DMC-G1

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaringen Panasonic Lumix DMC-G1

    De G1 bestaat nu ondertussen bijna 8 maanden en hebben er al meerdere forumleden ervaring mee opgedaan. Zelf heb ik hem nu 4 dagen maar ik vind de foto's nog niet scherp genoeg - hoe zou dat kunnen? Is het beter om altijd in RAW te fotograferen? Met als nadeel dat mijn laptop dat nogal vermoeiend vindt en hinderlijk begint te blazen.

    Heel graag uwe T&T hierover.
    De "macro"/close-up opnames zijn ook nog niet erg gelukt op (30 centimeter) - hoe doen ze dat toch...

    Lens Focal Length: 14,00 mm ()
    Shutter Speed: 1/250 sec
    F-Number: F5,0 -- ISO: 100


    Met belangstelling uw reacties tegemoet ziende...
    Last edited by HapSnap; 27 juli 2009, 19:53.
    Met de Gr. van Mevr. HapSnap - Panasonic G1 + LX5

  • #2
    Re: Ervaringen Panasonic Lumix DMC-G1

    Ik heb zo'n vaag vermoeden dat je met je lens te dicht op je onderwerp zit. Voor Macro heb je eigenlijk een aparte macrolens nodig, met de andere lenzen kom je eigenlijk niet verder dan "wat dichterbij of beetje close-up), maar geen macro dus.

    Over de foto, waarom denk ik dat je te dicht op je onderwerp zit... Omdat de blaadjes erachter wel scherp zijn. Daarnaast heb ik deze informatie op internet gevonden, waarschijnlijk informatie over jouw lens : min. focus distance 0.5m (max. magnification ratio 1:3 @ 45mm). Je moet dus minimaal een afstand van 50 cm hebben tot je hoofdonderwerp.

    Wat je wel kunt doen is volledig inzoomen. Je gebruikt nu 14 mm, je kunt ook op een afstand van 50 cm je camera op 45 mm zetten. Dan krijg je hem groter in beeld.

    Succes,

    Groeten,
    Bart

    Comment


    • #3
      Re: Ervaringen Panasonic Lumix DMC-G1

      Ik ga de vorige poster bij treden, zeker een halve meter van je onderwerp vandaan blijven en de zoom gebruiken.
      Canon EOS 40D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm 1.8, Canon 55-250 IS

      Comment


      • #4
        Re: Ervaringen Panasonic Lumix DMC-G1

        Bedankt voor de reacties - ik ben een tijdje bezig geweest met het toestel op statief en ben tot de volgende conclusies gekomen:
        a) Het is inderdaad noodzakelijk om in te zoomen en
        b) Het is toch wel mogelijk op 30 centimeter (mooiste op F 8) = officiële minimum.
        zie voorbeelden gemeten vanaf midden body, beide voorbeelden zijn de scherpste uit een serie van 8 per voorbeeld.
        Lens Focal Length: 45,00 mm ()
        Shutter Speed: 1/50 sec
        F-Number: F5,6 -- ISO: 100

        Lens Focal Length: 45,00 mm ()
        Shutter Speed: 1/20 sec
        F-Number: F8,0 -- ISO: 100
        Last edited by HapSnap; 28 juli 2009, 19:42.
        Met de Gr. van Mevr. HapSnap - Panasonic G1 + LX5

        Comment


        • #5
          Re: Ervaringen Panasonic Lumix DMC-G1

          Bij de tweede foto zie ik dat er duidelijk scherpte verloren gaat, maar goed dit kan ook komen omdat je meer hebt ingezoomd. De getallen die ik heb gevonden horen volgens de review bij de 14-45 mm en kunnen hier gevonden worden: http://www.photozone.de/olympus--fou...onic_1445_3556

          Op de site van Panasonic heb ik dit gevonden:
          Vind elektronica waar u naar zoekt bij Panasonic Nederland. Bezoek de website voor alle geboden producten en oplossingen.


          Daar spreken ze inderdaad over 30 cm. Dat maakt het allemaal wel wat verwarrend. Toch aan de foto te zien, lijkt het me dat je te dicht op je onderwerp hebt gezeten ondanks dat 30 cm mogelijk zou moeten zijn.

          Groeten,
          Bart

          Comment


          • #6
            Re: Ervaringen Panasonic Lumix DMC-G1

            Volgende keer zal ik nog eens iets op 40cm proberen en anders 50 aanhouden.
            Vandaag buitenopnamen gemaakt dat was ook niet zo makkelijk in het bos en de kinderboerderij. DE LX3 hadd toch wel snel betere resultaten - de dieren staan er soms goed op maar mis net dat beetje extra scherpte misschien in Raw werken...
            Met de Gr. van Mevr. HapSnap - Panasonic G1 + LX5

            Comment


            • #7
              Re: Ervaringen Panasonic Lumix DMC-G1

              Ik zie dat je ook de 450 D van Canon hebt, dus je hebt heel wat ervaring met het fotograferen met een spiegelreflex. Ik denk dat je het fotograferen met de Lumix niet anders moet zien, hoewel ze geen spiegelhuis heeft. Achteraf moet ik mijn beelden uit mijn spiegelreflexen altijd bewerken, niet veel maar wel om de beelden net dat extra zetje te geven. Is dat misschien met de Lumix ook zo. Ik heb hem zelf niet, dus ben geen ervaringsdeskundige. Ik heb wel de Olympus E510 en de beelden daaruit zijn behoorlijk scherp, maar moeten toch altijd nog net wat naverscherpt worden.

              Groeten,
              Bart

              Comment


              • #8
                Re: Ervaringen Panasonic Lumix DMC-G1

                Oorspronkelijk geplaatst door HapSnap Bekijk bericht
                .......... zie voorbeelden gemeten vanaf midden body .....
                De scherpstelafstand is de afstand tussen sensor en object.
                Op de bovenkant van de camera is de locatie van de sensor weergegeven door middel van een rondje met een streepje erdoor.
                zie

                Het is vaak handiger om de afstand tot het object te meten vanaf de voorzijde van het objectief, dat noemt men de werkafstand. Meet dus eens het verschil tussen voorzijde objectief en de sensor locatie, dat werkt aanmerkelijk prettiger.

                Overigens heeft de korte flensafstand van het micro 4/3 systeem een aardige bijkomstigheid... er is namelijk ruimte voor lenzen van diverse makelij middels een adapter. Tik dus eens zo'n oude Voigtlander of Leica lens op de kop.



                Zoek ook eens naar een adapter voor je Sigma macro objectief .

                Het is een wonderschoon cameraatje.

                Comment


                • #9
                  Re: Ervaringen Panasonic Lumix DMC-G1

                  Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht
                  Ik zie dat je ook de 450 D van Canon hebt, dus je hebt heel wat ervaring met het fotograferen met een spiegelreflex. Ik denk dat je het fotograferen met de Lumix niet anders moet zien, hoewel ze geen spiegelhuis heeft. Achteraf moet ik mijn beelden uit mijn spiegelreflexen altijd bewerken, niet veel maar wel om de beelden net dat extra zetje te geven. Is dat misschien met de Lumix ook zo. Ik heb hem zelf niet, dus ben geen ervaringsdeskundige. Ik heb wel de Olympus E510 en de beelden daaruit zijn behoorlijk scherp, maar moeten toch altijd nog net wat naverscherpt worden. Groeten,
                  Bart
                  De Canon etc is van mijn man en ik noem het maar even om te onderstrepen dat we wel wat "kennis" in huis hebben... ook om resultaten met elkaar te vergelijken.
                  Ja - tot nu toe heb ik ze allemaal iets verscherpt met extra contrast maar kan dat ook in de camera instellen. Zou wel eens willen weten of anderen dat standaard ingesteld hebben.
                  Last edited by HapSnap; 29 juli 2009, 19:58.
                  Met de Gr. van Mevr. HapSnap - Panasonic G1 + LX5

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ervaringen Panasonic Lumix DMC-G1

                    Een scène met veel contrast behoeft geen extra duwtje van de camera.
                    Een scène met weinig contrast daarentegen wel.
                    Hetzelfde geldt voor alle andere mogelijke instellingen, dus wat mij betreft bestaat 'standaard instelling' niet.
                    Onder C1 zit RAW.
                    Onder C2 en C3 zitten mijn favoriete instellingen voor wat betreft contrast, verzadiging, scherpte enz. enz. waarbij C2 min of meer neutraal is en C3 gericht op een vrij levendige natuuropname en ook de snapshot.
                    De laatste twee wil ik voorafgaande aan een fotouitje nogal eens wijzigen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ervaringen Panasonic Lumix DMC-G1

                      Ik zal er op letten dat ik bij weinig contrast iets verscherp. De ene foto heb ik wel vrij scherp en de andere minder zit dat in de o.i.s.?
                      Er zijn natuurlijk geen 'standaard' standaard instellingen maar het kan zijn dat de constructie van een bepaalde camera er toch toe doet leiden steeds een bepaalde correctie toe te passen.

                      Zojuist de 45-200mm telelens via marktplaats aangeschaft voor een goede prijs.
                      Ik heb dus voorbeelden gezien van bloemetjes close-ups hier op het forum die ook met de G1 45-200mm lens waren gemaakt - dat begrijp ik dan niet want de minimale afstand is toch 1 meter?
                      Komt denk vrijdag met de post - dan kan ik hem pas proberen.
                      Wie dus specifieke ervaringen heeft met deze lens...

                      Moeilijkheidsgraad van de foto: witte, harige beestjes met af en toe zon + een hek ervoor.
                      Dit is zo ongeveer het scherpste wat ik krijgen kan:
                      Lens Focal Length: 34,00 mm ()
                      Shutter Speed: 1/50 sec
                      F-Number: F5,5 -- ISO: 125
                      EV: -0.33 -- lightsource: shadow
                      Last edited by HapSnap; 29 juli 2009, 20:44.
                      Met de Gr. van Mevr. HapSnap - Panasonic G1 + LX5

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ervaringen Panasonic Lumix DMC-G1

                        Om witte konijntjes wit op de foto te krijgen zul je moeten overbelichten in plaats van onderbelichten. Ook de contrasten zullen dan natuurlijker lijken.

                        Een scherpstelafstand van 1 meter is voor een 400 mm (inclusief 2x beeldhoekfactor ) tamelijk kort. Derhalve is een vergrotingsmaatstaf van 1:5 mogelijk en dat is voor bloemetjes vaak genoeg.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ervaringen Panasonic Lumix DMC-G1

                          Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                          Om witte konijntjes wit op de foto te krijgen zul je moeten overbelichten in plaats van onderbelichten. Ook de contrasten zullen dan natuurlijker lijken.
                          Dat is dezelfde regel als voor in het bos...
                          Ik heb even geen konijnen bij de hand maar wel een wit, glanzende vrouwensculpture. De overbelichte foto's vond ik geen succes. I.v.m. de harige konijntjes zul je door de overbelichting minder haartjes kunnen zien en dan? Ik kan het me niet helemaal voorstellen...
                          Met de Gr. van Mevr. HapSnap - Panasonic G1 + LX5

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ervaringen Panasonic Lumix DMC-G1

                            Tja... dan kan ik je helaas niet verder helpen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ervaringen Panasonic Lumix DMC-G1

                              Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                              Tja... dan kan ik je helaas niet verder helpen.
                              Ik zal het blijven proberen... Het is wel belangrijk want witte objecten komen erg vaak voor heb ik gemerkt. Het is jammer als dat niet helemaal uit de verf komt. De gebruikte lichtmeting is hierbij wel belangrijk bij veel licht kun je het beste een spotmeting doen lijkt me. Bij de konijntjes had ik "shadow" aanstaan als lichtbron, je kunt niet in de exif zien wat de camera met dat gegeven doet, zal dan in Raw moeten gaan.
                              Last edited by HapSnap; 30 juli 2009, 21:59.
                              Met de Gr. van Mevr. HapSnap - Panasonic G1 + LX5

                              Comment

                              Working...
                              X