Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen met Canon 5D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaringen met Canon 5D?

    Wat zijn zoal de ervaringen van 5D gebruikers?
    Zowel Positief als Negatief.
    Heb je ook ervaring met andere camera's (vb. 300D) en wat is het verschil met de 5D (voor - en nadelen?)

    Ikzelf heb nu een 300D en droom al een tijdje van een 5D (liever nog de 1DS Mark II natuurlijk, maar ja..... )
    Ik heb nu gezien dat je tijdelijk 300€ terugkrijgt bij aankoop van een 5D, dus misschien het moment om over te schakelen, of is het het allemaal niet waard?

    Alvast bedankt voor de reacties !
    Jürgen
    Canon EOS 300D + kitlens, Canon EOS 30D, Tokina 12-24, Canon EF75-300 en een heel lange wishList

  • #2
    Re: Ervaringen met Canon 5D?

    Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen_74 Bekijk bericht
    Wat zijn zoal de ervaringen van 5D gebruikers?
    Zowel Positief als Negatief.
    Heb je ook ervaring met andere camera's (vb. 300D) en wat is het verschil met de 5D (voor - en nadelen?)

    Ikzelf heb nu een 300D en droom al een tijdje van een 5D (liever nog de 1DS Mark II natuurlijk, maar ja..... )
    Ik heb nu gezien dat je tijdelijk 300€ terugkrijgt bij aankoop van een 5D, dus misschien het moment om over te schakelen, of is het het allemaal niet waard?

    Alvast bedankt voor de reacties !
    Jürgen
    Voordat een mod dit hier dichtgooit. Zoek eens op het forum. Er zijn topics genoeg over de 5D. De search is een zalige functie, je moet hem alleen vinden.
    Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

    Comment


    • #3
      Re: Ervaringen met Canon 5D?

      Inderdaad,

      Je hebt gelijk. Sorry hoor.

      Ben nog redelijk nieuw op het forum, moet nog een beetje mijn weg vinden denk ik.

      Alvast bedankt voor de tip.

      Dit mag dus inderdaad afgesloten worden (indien mogelijk).
      Canon EOS 300D + kitlens, Canon EOS 30D, Tokina 12-24, Canon EF75-300 en een heel lange wishList

      Comment


      • #4
        Re: Ervaringen met Canon 5D?

        Met alle respect, maar als je deze vraag stelt kijk je imho beter uit naar de categorie 400D of 30D. De 5D is een full-frame camera, en heeft voor een stuk een ander doelpubliek (en prijs). De 1DS Mark II is al helemaal een ander publiek. Tenzij je toch geen blijf weet met je spaarcenten
        Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

        Comment


        • #5
          Re: Ervaringen met Canon 5D?

          Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
          Met alle respect, maar als je deze vraag stelt kijk je imho beter uit naar de categorie 400D of 30D. De 5D is een full-frame camera, en heeft voor een stuk een ander doelpubliek (en prijs).
          Hmpf... TS heeft nu een 300D en wil graag naar FF. What's the problem?

          Anyway, ik heb de stap gemaakt van D30 naar 10D naar 5D (yep, bewust niet steeds 't nieuwste van 't nieuwste gekocht maar gewacht tot de volgende generatie die bood wat ik wilde hebben). De 5D is een heerlijke camera; snel, zuiver en accuraat. Alleen wat meer last van CA dan ik origineel gedacht had. Nou ja, daar is mee te leven. En hij straf iedere lensfout onbarmhartig af. De body komt pas echt tot z'n recht met echt goed glas.

          Comment


          • #6
            Re: Ervaringen met Canon 5D?

            Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen_74 Bekijk bericht
            Wat zijn zoal de ervaringen van 5D gebruikers?
            Zowel Positief als Negatief.
            Heb je ook ervaring met andere camera's (vb. 300D) en wat is het verschil met de 5D (voor - en nadelen?)

            Ikzelf heb nu een 300D en droom al een tijdje van een 5D (liever nog de 1DS Mark II natuurlijk, maar ja..... )
            Ik heb nu gezien dat je tijdelijk 300€ terugkrijgt bij aankoop van een 5D, dus misschien het moment om over te schakelen, of is het het allemaal niet waard?

            Alvast bedankt voor de reacties !
            Jürgen

            Ik heb beide camera's en heb intussen al wat vergelijkend onderzoek kunnen doen.

            Qua kleurweergave en scherpte sluiten ze beide zeer sterk aan, met een tikje meer verzadiging in de 5D. Toch merk ik dat de 5D minder ruis en ruisbanding heeft dan mijn 1DsMkII bij zware onderbelichting.

            Daar staat tegenover dat ik enige zaken mis: gegevensverkeer gaat via USB (5D) ipv firewire. De raw-files vroegen om een update van PS CS en bridge. Je zou verwachten dat ze hetzelfde algoritme gebruiken, maar dat is niet zo.

            De 5D is een stuk minder fors uitgevoerd dan de 1DsMkII en weegt dan ook maar een fractie ervan. De weerbestendigheid heb ik al meermalen kunnen waarderen en die bestaat niet in de 5D. Enkele toevoegingen storen me: vb het knopje om prints te maken. De mini-joystick daarentegen werkt prettig.

            Alleen bij extreme vergrotingen (>A3) is het resolutieverschil merkbaar. Dan gaat de 17Mpx overwegen op de 13 Mpx. En 45 scherpstellingspunten is toch een pak meer dan 9.

            Wat zeer jammer is: ze gebruiken verschillende batterijen. Dus weer wat extra sets aan te schaffen.

            Maar alles bij elkaar: de 5D heeft een beduidend betere prijs-kwaliteitverhouding tegenover de 1DsMkII. En hij levert resultaten die vergelijkbaar zijn. De keuze kan dus niet moeilijk zijn als je budget weinig ruimte laat.

            Overigens: met directe BTW-aftrek en een 300€ discount betaal je geen 1900€ voor de 5D. Voor de IDsMkII heb ik nog 7000€ mogen neertellen.
            Fullator
            Fotostudio Candela Zone
            website: http://www.chronax.be
            website: http://www.marquisemodels.eu

            Comment


            • #7
              Re: Ervaringen met Canon 5D?

              Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen_74 Bekijk bericht
              Wat zijn zoal de ervaringen van 5D gebruikers?
              Zowel Positief als Negatief.
              Heb je ook ervaring met andere camera's (vb. 300D) en wat is het verschil met de 5D (voor - en nadelen?)

              Ikzelf heb nu een 300D en droom al een tijdje van een 5D (liever nog de 1DS Mark II natuurlijk, maar ja..... )
              Ik heb nu ongeveer een jaar een Canon 5D.

              Ben ik tevreden : heel zeker
              Is een Canon 5D echt nodig: heel zeker niet.

              Je kan met gelijk welke DSLR van gelijk welk merk even goede resultaten behalen als met een Canon 5D.
              Bovendien is de kans op beeldfouten met een APS type DSLR kleiner dan met een FF Canon 5D.

              Zelf zou ik ook wel een 1DsII willen maar het prijsverschil met de Canon 5D vind ik echt te groot tegenover het iets betere resultaat.

              Enkel als je 12,8 MP echt nodig hebt is een Canon 5D te verantwoorden.
              En enkel als je 16 MP echt nodig hebt is een Canon 1DsII te verantwoorden.
              En wie heeft nu zoveel MP echt nodig.

              Een minder dure upgrade vanaf een Canon 300D is een Canon 30D.
              Het verschil tussen een Canon 5D en een Canon 30D is veel kleiner dan het verschil tussen een Canon 30D en een Canon 300D.

              Natuurlijk heeft een Canon 5D voordelen tegenover een Canon 30D. Zoals een grotere zoeker, meer MP, een kleinere DOF, geen crop factor, geen 5 beelden per seconde...
              Maar of het prijsverschil tussen een Canon 5D en een Canon 30D hierdoor te verantwoorden is moet iedereen zelf beslissen.

              Jan.
              Last edited by Jan_10D; 10 oktober 2006, 20:04.

              Comment


              • #8
                Re: Ervaringen met Canon 5D?

                Zelfde antwoord verwijderd.
                Last edited by Jan_10D; 10 oktober 2006, 20:06.

                Comment

                Working...
                X