Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"Er is iets mis met de D70"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • "Er is iets mis met de D70"

    (Ik zet het tussen quotes want het is mijn mening niet)

    Het spel begint weer

    Op dpreview staat deze thread: http://forums.dpreview.com/forums/re...essage=7849924

    ...van iemand die pics krijgt die teveel groen bevatten. Zoals gewoonlijk een groot aantal "troll" beschuldigingen, enz... ook veel vragen naar extra tests, doch de initiële poster deed al deze gevraagde tests (andere parameters, andere lens, ...) en zijn pics blijven groenig.

    Er zegt ook iemand dat in China de verkoop gestopt is, en dat D70's worden teruggeroepen naar Nikon. Maar deze persoon gaf niet meer uitleg, en werd eveneens beschuldigd van "trollen".

    Ik trok alvast drie conclusies uit deze post:

    1) Deze ene thread is genoeg om door het bos de bomen niet meer te zien. De verwarring is des te groter voor iemand die nu een nieuwe body wil kopen...

    2) Ik had gehoopt dat de D70 gespaard zou zijn gebleven van dit soort "problemen", want na de 10D "focus problemen", de 828 "CA problemen", de 300D "underexposure problemen", enz... ben ik het meer dan beu.

    3) Toch is er ook een klein stemmetje in me dat zegt: "mental note: steeds body testen alvorens te kopen, en nooit op pre-order".

    Ter info: dit is geen troll-post hee gasten. Had de D70 er vorig jaar al geweest dan had ik deze gekozen boven de 300D (op basis van de technische data).

    Mijn persoonlijke mening is trouwens dat de meeste DSLR problemen (300D, D70, 10D, maakt niet uit) komen van mensen met een prosumer toestel die nu (dankzij de lagere prijzen) overschakelen op DSLR, maar daar "mentaal niet rijp voor zijn" (ik druk me voorzichtig uit). Of de problemen kopen van koopzuchtige Amerikanen die denken: "als je meer betaalt moet het ook makkerlijker zijn om zonder kennis goede pics te nemen". Niet dus...

    http://www.theafricabug.com

  • #2
    Of de problemen kopen van koopzuchtige Amerikanen die denken: "als je meer betaalt moet het ook makkerlijker zijn om zonder kennis goede pics te nemen". Niet dus...
    ... integendeel zelfs. Maar maak dat eens wijs aan die pipo's die 1000-den € of $ in hun apparatuur gestoken hebben. Veel te veel mensen kopen op basis van geld, aantal pixels etc. een dure cam in de hoop dat die alles vanzelf zal beginnen doen. Velen vergeten (of weten niet) dat er in analoge ontwikkellabo's ook al postprocessing gedaan wordt om de foto's wat beter te maken...

    En daarnaast vind ik dat het eigenlijk nog lang geduurd heeft tot deze opmerkingen kwamen...
    Spijtig genoeg is dit een fenomeen dat hoe langer hoe sneller opduikt... Ik heb het indertijd bemerkt bij de voorstelling van de S602Z ("een rotcamera), maar die is wel een van de best verkochte prosumers geworden... En die trend trekt zich door naar compacts, DSLR's etc... Heel spijtig voor de onwetende consument...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      misschien dat ik m'n D70 dan sneller heb, als iedereen z'n bestelling annuleert. Trouwens, groen is toch m'n lievelingskleur en ik betaal me blauw voor body en lenzen en wordt rood als ik er geen deftige foto's uitkrijg. Voila dat compenseert mooi, weer neutrale kleuren!

      Greetz

      Sam Jae

      Comment


      • #4
        Voor de beginnende Nikon liefhebber is het nu wel efkens schrikken.

        Normaal gezien zou ik me nooit het allerlaatste nieuwe kopen maar koop liever wat ouder materiaal dat zijn diensten al bewezen heeft zoals de D100 om net eventuele kinderziekten te vermijden.

        Ik zou bvb ook nooit via een webwinkel zulk materiaal aankopen maar via de tradiotionele fotoboer.

        Nu heb ik me laten verleiden door vooral de goedkopere prijs van de D70 tov de D100 dat toch heel wat is.

        Ook omdat de overstap van compact naar D100 misschien té groot is en daarom dat ik zou gaan voor de D70.

        Ik heb er geen probleem mee om foto's nog wat te bewerken. Dat is met mijn huidige compact ook zo. Het zou alleen niet leuk zijn met kinderziekten geconfronteerd te worden.

        Bijkomend probleem, in mei zou ik heel graag van start gaan als je begrijpt wat ik bedoel.
        Ik heb dus eigenlijk een beetje tegen mijn principes een pre-order geplaatst.

        Aan de andere kant denk ik niet dat Nikon het zich kan veroorloven om met prullen op de markt te komen. Zullen ze ook niet doen maar wellicht is de eerste generatie D70 nog niet op punt en zal deze tijdens zijn productie intern wat verbeterd worden met der tijd.

        Tegenwoordig maken bedrijven minder tijd om iets te ontwikkelen en brengen ze soms misschien wat overhaast iets op de markt dat nog niet echt klaar is. Vroeger trokken ze minstens 2 jaar uit om een wagen op de markt te brengen, nu nog 1 jaar.

        En of we op een forum alles voor waarheid moeten aanzien, da's ook een vraagteken.
        Nikon D70
        Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G ED DX

        Comment


        • #5
          JAH er is idd iets mis met de D70





          En dat is dattie hier nog niet leverbaar is
          Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

          Comment


          • #6
            Originally posted by Patrik

            Ik zou bvb ook nooit via een webwinkel zulk materiaal aankopen maar via de tradiotionele fotoboer.
            nu, ik heb al in leuven een paar keer informatie gaan vergaren bij traditionele fotowinkels ...en wat voor onzin dat die soms uitkramen dan vraag ik me soms toch af of hun service ook zo goed is als hun onkunde
            Ik herinner me nog dingen als "voorzet lenzen voor een coolpix 5700 ? Maar meneer, dat bestaat niet hoor", of niet weten wat een microdrive is (pas een half jaar geleden toen ik de prijs ging vragen!), onwetend zijn wat een monopod is (hoe heet dat dan??), enz enz enz

            Originally posted by Patrik

            Ook omdat de overstap van compact naar D100 misschien té groot is en daarom dat ik zou gaan voor de D70.
            euhm ... en waarom denk je dan dat de stap naar de D70 minder groot zal zijn ? Dit snap ik niet om eerlijk te zijn

            Comment


            • #7
              euhm ... en waarom denk je dan dat de stap naar de D70 minder groot zal zijn ? Dit snap ik niet om eerlijk te zijn
              Misschien doordat de D70 vooraf voor veeleisende consument bedoeld is. Er zitten nl hier ook voorkeuzes (portret/sport etc) op en bij de D100 niet. Zullen vast nog meer van dat soort zaakjes zijn.
              Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

              Comment


              • #8
                ik moet inderdaad toegeven ... het percentage technisch geslaagde foto's (=goed belicht, scherp) was groter met mijn nikon coolpix 5700 dan met mijn 10D ...vooral als het gaat over macrofoto's ...maar het percentage foto's die ik fotografisch geslaagd vind(die dus bij mij een trots gevoel opleveren van "ik heb een mooie foto gemaakt" is dan weer groter met mijn 10D... Je moet aan meer dingen denken als je foto's neemt...je hebt meer mogelijkheden maar dus ook meer dingen die je verkeerd kun doen maar HET voordeel is van zo'n dslr blijf ik toch vinden dat ik meer en meer leer hoe ik een goeie foto moet nemen en minder op al de automatische programma's van een camera begin te vertrouwen.

                Ik wist uit het lezen van forums dat de foto's misschien meer nabewerkingen nodig hebben dan bij prosumer camera's en daardoor ben ik helemaal niet ontevreden over mijn camera (integendeel) ...

                uit alle negatieve berichten van de laatste maanden (zoals het plastieke 300D'ke waarvan de lensvatting vlug zou afscheuren als je er een zware lens zou ophangen ...iemand al gehoord dat dit gebeurd is ? Ik niet hoor) ... hou ik er eigenlijk maar één over die echt waar is ...namelijk het tegenvallende ruisgehalte van de sony 828 (digital photo gezien ? ruis van de sony op 800 iso was veel meer dan de 300D op 1600 iso) ...

                Het baseren van meningen op testfoto's ... wie zegt dat de foto's genomen zijn met kennis van zaken ? wie weet stond de witbalans op gloeilampen maar had de fotograaf niet gezien dat er vlakbij ook een TL-lamp aan 't branden was en daardoor een groene schijn gaf .... Ik vertrouw op de betere merken dat ze geen onafgewerkte producten afleveren ...vooral van nikon ...

                Dus mijn mening ... lees al die reviews met een GROF KORRELTJE ZOUT ... en vertrouw er niet al te veel op ... en heb je toch twijfels ...wacht dan tot de camera in grote(re) getalen geleverd zijn voordat je er eentje besteld

                Comment


                • #9
                  Originally posted by monsi
                  Misschien doordat de D70 vooraf voor veeleisende consument bedoeld is. Er zitten nl hier ook voorkeuzes (portret/sport etc) op en bij de D100 niet. Zullen vast nog meer van dat soort zaakjes zijn.
                  Euhm, is het niet de bedoeling van al die modes om het gemakkelijker te maken ? Als je op gans de Nikon lijn kijkt, vind je die modes niet op de 'grote jongens': F100, F5, D1x/h, D2h; maar enkel op de 'amateur-toestellen'.
                  Nu, op zich zijn degelijke modes (IMO) niet zo belangrijk: van zodra je de 4 basisdingen (manueel, sluiterprioriteit, diafragmaprioriteit en automatisch) hebt, kun je hetzelfde als met die modes, zij het met meer instelwerk.


                  Jörg
                  Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                  Comment


                  • #10
                    Niks van aantrekken van zo een commentaar.

                    Dat is de laatste tijd met zowat elk teostel het geval waar vele nieuwe gebruikers op afkomen. Ipv het toestel te leren kennen komt men maar onmiddelijk tot het besluit dat het niet goed werkt.

                    Das dus zever. Nikon is een kwaliteitsmerk en gaat echt niet een camera die niet deftig werkt op de markt brengen. Komt er nog bij dat het toestel zo goed als hetzelfde is als een D100 en ze daar ondertussen toch al meer dan genoeg ervaring mee hebben om te weten hoe ze die moeten afstellen he.

                    Die D70 dat is een dijk van een toestel wees daar maar gerust van.

                    Comment


                    • #11
                      Hallo,

                      Uit eigen ervaring (ik heb al meer dan genoeg camera's gehad en heb ze nog) geleerd dat je je niet teveel moet aantrekken van al die wilde "voorafverhalen".
                      De hype rond het 10D autofocusprobleem destijds is daar een mooi voorbeeld van - perfecte autofocus dus ...
                      Sony 828: onbruikbare foto's vanwege verschrikkelijk veel ruis ...
                      Euh, zien de POTD er dan zo slecht uit?

                      Ik ben het er wel volkomen mee eens dat je met een DSLR veel "harder" moet werken op de foto's perfect te maken - veel harder dan met een compact camera ...
                      Als ik een foto wil nemen waar ik achteraf niks werk meer heb, dan kan ik best m'n mini Nikon CP3700 gebruiken ... Zelfs PS wil daar met autocontrast niks meer aan doen ...
                      Maar het eindresultaat van de DSLR is toch wel "anders" dan van de CP3700 - en daarmee wil ik zeker geen afbreuk doen aan de compact camera's.

                      Ik heb dus alle vertrouwen in een perfect werkende Nikon D70 ...

                      Jaja
                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                      Comment


                      • #12
                        't is niet de camera die de fotograaf maakt hee... Geef professioneel materieel aan knoeiers en ze verknoeien ook nog het materieel Ik heb van alle speciale modi in m'n analoge spiegelreflex niet erg veel gebruikt. Je weet als ervaren fotografieliefhebber toch ook wel hoe je een sportfreez moet maken, zonder dat je daarom een knopje 'actie' of 'sport' of zo op je camera moet hebben... Je kan toch inschatten dat je in een sneeuwlandschap moet opletten dat het detail niet uit de donkere delen verdwijnt, omdat de camera gaat overcompenseren... Een paar spotmetingen ter aanvulling van je matrix-resultaat helpen je probleemloos voorbij dergelijke valstrikken...

                        Test de D70 zelf, voor je een oordeel velt... De mensen die er deftig mee overweg kunnen, halen er vast wel mooie foto's uit (Nikon is niet het bedrijf dat zich belachelijk wil maken) en de andere mensen kopen beter een coolpix of zo, die meer denkwerk verricht voor de consumer dan de professionelere tegenhangers. En als er een exemplaar is dat groenige foto's geeft, dan kan je best terug naar de winkel... En is er echt een probleem... dan is dat digitaal gezien vaak met een update op te lossen... Of kan dat niet? Je camera flashen met een revision/patch zoals ik dat met mijn CD-recorder heb gedaan?

                        Koen

                        Comment

                        Working...
                        X