Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste SLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Eerste SLR

    Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
    het lijkt me dat je vooral straat- fotografie in gedachten hebt, dan ben je niet op je best met een opvallende dslr, beter toch eens kijken naar een systeemcamera denk ik dan
    Of ook, een camera met een bescheiden objectief... Als je op een spiegelloze een joekel van een ultrazoom zet, val je even hard (of zelfs harder) op als met een DSLR.

    Een Pentax K-50 met een DA21/3.2 limited pancake (of eender welke DSLR met een pancake objectief) is bvb een erg handige setup voor straatfotografie. 21mm op APS-C is vglbaar met 35mm in klassiek kleinbeeld, i.e. een perfecte beeldhoek voor straatfotografie IMHO.

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #17
      Re: Eerste SLR

      Uitermate bedankt voor de reacties.

      Om een of andere reden spreekt de Pentax iets meer tot de verbeelding. Ik heb hem echter nog niet in de hand gehad, de Nikon wel (vond die zelfs iets te klein misschien).


      Is er iemand hier die in de buurt van Brugge of Gent woont en een dergelijk toestel wil verkopen/uitleg geven?
      Last edited by Ederra; 30 juni 2014, 22:27.

      Comment


      • #18
        Re: Eerste SLR

        Ederra, ik volg deze discussie mee. Heb je al iets gevonden? Hier ook twijfel tussen DSLR of systeem. En ook de Pentax spreekt tegenwoordig tot de verbeelding, maar niet zo courant te krijgen als bijvoorbeeld Canon of Nikon. Bij Fnac (Leuven) hebben ze hem niet staan, maar ze kunnen hem wel bestellen.

        Comment


        • #19
          Re: Eerste SLR

          Ik ben zeer tevreden van mijn A7 full frame systeemcamera.Ik heb mijn A580 enkel eigenlijk alleen nog nodig voor macro.Volgens mij moet mijn A7 niet onderdoen op gebied van AF.

          Comment


          • #20
            Wil je een hele grote keuze in tweedehands lenzen, kies dan voor Nikon of Canon, andere merken zijn evengoed maar minder keuze in tweedehands lenzen......
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #21
              Re: Eerste SLR

              Voor Sony zijn er meer dan voldoende tweedehands lenzen te verkrijgen op allerhande sites,zoals daar zijn 2dehands.be of kapaza enz.Ik krijg er iets van,dat men steeds weer Canikon wil promoten.Voor Pentax weet ik het niet.

              Comment


              • #22
                Re: Eerste SLR

                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                Wil je een hele grote keuze in tweedehands lenzen, kies dan voor Nikon of Canon, andere merken zijn evengoed maar minder keuze in tweedehands lenzen......
                IDD Zeker één van de sterkste punten van Nikon en Canon.
                Ook voordeel bij het verkopen.
                Zelf heb ik nooit problemen gehad met snelle verkoop van Canon lenzen.
                Vooral de meest courante L-Lenzen gaan heel gemakkelijk van de hand voor een relatief hoge prijs zoals 24 1.4, 35 1.4, 70-200 2.8/4.0- 135 2.0, 24-70 2.8, 24-105 4.0 enz... enz...
                Indien je deze L-lenzen tweedehands koopt is de kans groot dat je vrij ongeveer hetzelfde bedrag krijgt als je deze terug verkoopt.
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #23
                  Re: Eerste SLR

                  Oorspronkelijk geplaatst door Ederra Bekijk bericht
                  Eerst en vooral: hallo iedereen.

                  Ik weet dat op toegespitste fora zoals deze (fotografie) vaak opnieuw beginnersvragen worden gesteld. Niettemin start ik toch een nieuw topic, omdat ik hoop op meer reacties.

                  Inleiding
                  Ik kijk altijd graag rond. Voor mensen van mij generatie -prille twintigers- moet alles snel gaan, maar ik sta liever eens stil. Ik kijk liever eens niet naar de smartphone, maar door het venster.
                  Altijd zijn er dan zaken die mij opvallen, mijn aandacht weten te trekken, kortom fascineren. Dat kan gaan van gebouwen, graffiti, natuur tot maatschappelijke thema's zoals armoede en conflict.

                  Je vraagt je altijd af wat de achtergrond is of wat het betekent. Waarom niet zoiets mooi vastleggen?

                  Ik ben geen technisch hoogbegaafd wonder. Ik zal nooit een begenadigd schilder of muzikant worden, maar toch heb ik een soort nood aan culturele expressie.
                  Fotografie lijkt mij daarom de meest geschikte oplossing. Ik vind foto's vaak ook prachtiger dan schilderijen, tekeningen of beeldhouwwerken.
                  Ik hou van de ratio en de rauwe realiteit die foto's het best reflecteren.

                  Specifieke vragen

                  Ik besef dat slechte SLR's vandaag de dag haast niet bestaan. Ik ga de modellen sowieso ook eerst eens aanvoelen in de winkel.

                  Belangrijk:
                  1. Ik ben dus allereerst op zoek naar een instapmodel die mij die ervaring kan bezorgen. Die mij het snelst en het best wegwijs maakt in de techniek van het beeld.
                  2. All-rounder ! (landschappen, urban, portretten, macro)
                  3. Beste prijs/kwaliteit verhouding. Het moet niet het meest recente model zijn.

                  Ik ben uitgekomen op twee toestellen:
                  A) Nikon D3300 (€475) + andere lens
                  B) Pentax K-50 Zwart + DAL 18-55WR (€599)
                  Specificaties

                  De Pentax levert blijkbaar iets betere prestaties af (vooral stabilisatie, dynamic range, viewfinder). De filmoptie is trouwens voor mij niet belangrijk.

                  De Nikon geniet wel mijn voorkeur: ze is specifiek gericht op beginners (bvb. ingebouwde handleiding) en levert ook enorm goede standaardprestaties voor die prijs. Is ook compatibel met de Sigma-lenzen.
                  Het grootste nadeel van de Nikon blijkt dus het AF-systeem te zijn. Kan iemand mij uitleggen of dat belangrijk is voor een beginner of eerder teleurstellend voor een geavanceerd gebruiker?

                  Dan resteert nog de vraag, indien ik voor de Nikon kies: welke lens?
                  De kitlens haalt volgens de reviews niet het beste uit het toestel, maar als ik ga voor een prime lens (bvb. 35 mm) ben je dan niet te beperkt? Ik ben sowieso van plan om maar met één lens te starten. (dus niet prime + zoom)

                  Twee suggesties dan misschien:
                  Sigma 30mm F1.4 DC HSM "Art" Nikon (prijzig: €399)
                  Nikkor AF-S 18-105mm F3.5-5.6 G IF-ED DX VR Bulk (€ 195,00)

                  -prijzen zijn gebaseerd op fotokonijnenberg.be-
                  Het is moeilijk om te zeggen wat jij moet kopen, dat kan eigenijk niemand hier.
                  Ik lees dat je interesse hebt voor de Nikon D3300 en da's zeker ok.
                  Je kan gerust gaan voor de 18-55VR. Die lens krijg je er meestal bij voor een prikje (in kit)
                  De 18-105 is ook een goede keuze alleen als je meer bereik wilt.
                  Maar de 18-55VR is een zeer goede compacte lichte zoomlens.
                  De 18-55 VR heeft niets te maken met beginners lens of wat dan ook... dit soort lenzen zijn eenvoudig van constructie opbouw, zijn relatief goedkoop te fabriceren en hebben vandaag de dag een zeer goede beeldkwaliteit die ook ver gevorderden kunnen bekoren.
                  Je kan later zien welke lens je wil naargelang het soort fotografie dat je aanspreekt.

                  Voor relatief weinig geld kan je dag van vandaag een mooie set opbouwen.

                  Een typisch voorbeeld...
                  Ik heb zelf een Canon 50 1.2 gehad die om en bij de 1400 euro gekost heeft destijds (anno 2010) en das een heel goede lens als je bv altijd tussen 1.2 en 2.0 werkt.
                  Je kan hier ook kiezen om voor een Canon 1.4 te gaan, die minder goed is in het zelfde bereik dan de 1.2 (bv van 1.4 tot 2.0) (kleur contrast scherpte)
                  Maar de 50 1.2 kost 800 euro meer.. en als je u de vraag stelt of je deze lens verkiest boven de 1.4 dan koop je ze beter niet. De 1.2 bied je geen 800 euro meer beeldkwaliteit.
                  Het is vooral de speciale look die je foto's hebben bij open diafragma's die de 1.2 zo speciaal maakt en daarom koop je deze lens dan ook en of die specialere look de meerprijs waard is.. dat beslis je zelf.
                  Last edited by Funcky; 26 juli 2014, 11:05.
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
                    Voor Sony zijn er meer dan voldoende tweedehands lenzen te verkrijgen op allerhande sites,zoals daar zijn 2dehands.be of kapaza enz.Ik krijg er iets van,dat men steeds weer Canikon wil promoten.Voor Pentax weet ik het niet.
                    Jozef, realistisch zijn, in vergelijking met Nikon en Canon is het aanbod van Sony lenzen klein, ze zijn er wel maar in veel mindere mate. En je moet het er niet van "krijgen" want het is nu eenmaal zo. En dan zwijg ik nog over de diversiteit van lenzen die voor Sony beschikbaar zijn in vergelijking met Nikon en Canon. Er is wel een inhaal beweging maar het aantal Nikon en Canon gebruikers ligt echt wel honderden keren hoger.

                    En wat promoten betreft, ik ben een echte Fuji fan.....
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Eerste SLR

                      Ja maar,je hebt niet alleen de Sony lenzen,maar er is ook nog een heel arsenaal Minolta lenzen die uitstekend werken op Sony toestellen.Niet vergeten de zogenaamde A-mount van Sony ,is indertijd nog ontworpen door Minolta. Vermits Pentax ooit ook een goot merk is geweest,vermoed ik dat dit voor Pentax ook zo is.Ik weet wel niet of de oudere lenzen op de digitale Pentaxen werken,maar ik vermoed van wel.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Eerste SLR

                        Het arsenaal Minolta lenzen is Peanuts in vergelijking met Nikon Canon.
                        Ik denk dat er hier toch niet echt sprake is van het promoten van Canon en Nikon.
                        Zelf heb ik ook Sony en Olympus erbij. Een voorkeur van merk heb ik zelf niet.
                        Het is wel zo dat Sony iets innovatiever is met sommige camera's ...
                        Vooral Fuji is erg vooruitstrevend zowel op vlak van camera's als objectieven.
                        Er is dus eigenlijk keuze genoeg en iedereen moet voor zich maar uitmaken wat voor hem het beste is.
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #27
                          Re: Eerste SLR

                          Peanuts,kijk dan maar eens op www.dyxum.be,dat is bij mij toch geen peanuts hoor.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Eerste SLR

                            Oh sorry ,het moet zijn www. dyxum.com

                            Comment


                            • #29
                              Re: Eerste SLR

                              Blijkbaar wil Jozef echt wel de Sony promoten, tja, als Sony gebruiker kan hij bijna niet anders he.....ik heb ook Sony's gehad maar lenzen vinden was veel lastiger dan voor mijn Nikon destijds ..... ook brachten andere merken maar met mondjesmaat vergelijkbare lenzen aan......sigma, tamron, tokina maken een pak meer lenzen voor Nikon en Canon dan voor Sony
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: Eerste SLR

                                Neen,ik hoef Sony niet te promoten,maar er moet toch iemand een beetje tegengewicht bieden,tegen al dit Canikon gepromoot hier.Ik zou niet graag hebben dat er binnen enkele jaren misschien slechts 2 merken overblijven,want dan moet ik spijtig genoeg stoppen met fotograferen.

                                Comment

                                Working...
                                X