Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80 correctie overbelichting ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D80 correctie overbelichting ?

    Vandaag eerste foto's met mijn nieuwe D80 + 18-200 VR gemaakt.

    Fantastisch gevoel, erg snel.

    Ik heb gewoon de "P stand" gebruikt.
    Sommige foto's bij zonlicht zijn wat verbrandt in de lichte partijen (lucht). Lijkt wat op overbelichting.
    Als ik die foto's op het lcd scherm van de camera belijk lichten die overbelichte gedeelten ook op.

    Ik las hier op het forum ook al berichten dat sommige digitale SLR's dat wel eens hebben.

    Kan ik ergens iets instellen dat die overbelichting op voorhand gecompenseerd wordt zodat ik achteraf niet moet gaan PhotoShoppen ?

    Dank jullie op voorhand.

    Henri
    Last edited by Henri1; 15 augustus 2008, 19:57.
    Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

  • #2
    Re: D80 correctie overbelichting ?

    ftp://ftp.nikon-euro.com/Manuals/ppY.../D80-Nl_05.pdf
    RTFM

    Blz. 54 wordt uitgelegd hoe je belichtingscorrectie kan doen.

    Comment


    • #3
      Re: D80 correctie overbelichting ?

      Dankjewel.

      Heb het gevonden.

      Heeft er iemand ervaring met de D80, iemand die uit ervaring weet hoeveel in 'min' de beste resultaten geeft ?
      Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

      Comment


      • #4
        Re: D80 correctie overbelichting ?

        Je kan in zonnige omstandigheden best 0,7 onderbelichten.
        Dit is gewoon een kwestie van even checken en aanpassen. Soms is 1,3 nodig, soms 0,3 voldoende.

        Ik hoor vaak dat dit hét probleem van de D80 is. Persoonlijk heb ik er geen problemen mee om zelf de belichting te corrigeren. Daarvoor heb ik uiteindelijk een reflex gekocht... om zoveel mogelijk zelf in handen te hebben.

        Trouwens ik heb laatst een fotoreeks bekeken met een Canon 5D en AL de foto's waren minstens 0,7 onderbelicht. Zelfs meer dan twee stops ook. Maw bekijk het en pas aan.
        Last edited by D80; 15 augustus 2008, 21:16. Reden: melding canon 5D vergeten
        Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

        Comment


        • #5
          Re: D80 correctie overbelichting ?

          Fotografeer in RAW, zo heb je bij over of onderbelichting nog steeds de mogelijkheid dit aan te passen.
          Ik heb met mijn D300 op sommige lenzen ook dat hij overbelicht (vooral de Sigma 50-500) maar dat is dan een beetje je materiaal kennen (vooral de beperkingen) en kan je al rekening mee houden bij het indrukken van "het knopje".

          Comment


          • #6
            Re: D80 correctie overbelichting ?

            Ik fotografeer meestal op diafragmavoorkeuze en gebruik de EV-knop die standaard op -0.3 staat bij de 18-200VR (behalve met flash). Een standaardwaarde is er niet. Op vakantie varieer ik ergens tussen +1 (met de zon mee, veel lichte partijen) en -2EV (tegen de zon in, met variabele partijen) met de belichting en kan ik bijna altijd komen tot een rechtsbelichte foto.

            Comment


            • #7
              Re: D80 correctie overbelichting ?

              ik worstel zo'n beetje met hetzelfde probleem
              @festinalente: hoe dikwijls moet je opnieuw proberen, vooraleer je een correct belichte foto bekomt?
              Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
              Flickr album Homepage

              Comment


              • #8
                Re: D80 correctie overbelichting ?

                Dank voor alle reacties tot hiertoe.

                We kunnen dus besluiten dat er niet zoiets bestaat als een ideale voorinstelling van de belichting.

                Je zou dus haast bij iedere foto eentje moeten schieten en dan op het display kijken of de lichte partijen niet flikkeren. ALs dat zo is de camera een beetje in 'min' zetten en dan een nieuwe schieten.

                Vroeger, in de jaren van de analoge SLR was dat allemaal niet zo'n probleem. Je keek door de zoeker, speelde wat met de sluitertijd en het diafragma en klaar was kees.
                Had analoge film destijds dan een grotere marge waarin alles nog goed was of is digitaal zoveel gevoeliger ?

                Ik ben nog een beetje overmand door de vele info die mijn toestel geeft alsook door zijn vele instellingsmogelijkheden. Kan ik uberhaupt door de zoeker kijkend hetzelfde doen als in de analoge SLR-tijd ?
                Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

                Comment


                • #9
                  Re: D80 correctie overbelichting ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
                  ik worstel zo'n beetje met hetzelfde probleem
                  @festinalente: hoe dikwijls moet je opnieuw proberen, vooraleer je een correct belichte foto bekomt?
                  Ik kan dat vrij goed inschatten, en meestal is 't direct of van de tweede keer goed. Het instrument daarbij is het histogram, wat bij mij altijd actief staat. Het is voor mij belangrijker het histogram van de foto te zien, dan de foto zelf.
                  Ik wil toch even meegeven, dat niet één toestel een 100% juiste lichtmeting heeft. Een sensor van een camera gaat alles vergelijken met 18% grijswaarde. Het komt er op neer dat als je een wit of een zwart blad gaat fotograferen, de camera een grijs blad zal afleveren. Spelen met licht is een eerste oefening die je met je camera kan doen om te begrijpen wat de camera doet.
                  Neem een wit, een grijs en een zwart blad. Fotografeer ze samen, op één foto. Je zou dan wit, zwart en grijs moeten terugvinden in één foto, als hij correct belicht is. Fotografeer nu alleen het witte blad en alleen het zwarte blad, met dezelfde belichting en bekijk het resultaat... een grijs blad. Een wit blad ga je enkel wit kunnen maken door te overbelichten en een zwart blad door onder te belichten.
                  Als je volledig manueel werkt is het metertje onderaan in de zoeker belangrijk. Met diafragma en sluitertijd kan je dan komen tot een correcte belichting. Ik vind voor zo'n oefening het makkelijkst werken op diafragma voorkeuze. Je kan dan het ev-knopje gebruiken, dat je op je camera op twee verschillende manieren kan instellen : per halve stop of per 1/3de stop. Ik prefereer dit laatste, omdat je zo beter de correcte belichting kan vinden.
                  Een correct belichte foto is een foto die rechts belicht is... dit wil zeggen dat de pieken van het histogram zover mogelijk rechts ONDERAAN moeten aansluiten, zonder een piek te vormen tegen de rechterkant. Een kleine speling is makkelijk recht te zetten in photoshop door het bijstellen van de levels. Je kan vaak beter een iets onderbelichte foto hebben, dan één die uitgebrand wit heeft, want dat is niet te redden.
                  Hopelijk hebben jullie er iets aan... weet dat het niet abnormaal is dat je licht moet bijstellen, het is dus gewoon normaal.
                  Je toestel op 2 dagen kennen is niet mogelijk. Ik heb hem nu bijna een jaar en ik ken hem ongeveer een half jaar. Nu kan ik er mee spelen, in het begin is het zoeken. Elke D80 en DSLR gebruiker heeft dat moeten doen.

                  Mvg

                  Chris
                  Last edited by FestinaLente; 16 augustus 2008, 21:55.

                  Comment


                  • #10
                    Re: D80 correctie overbelichting ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                    Een wit blad ga je enkel wit kunnen maken door te overbelichten en een grijs blad door onder te belichten.
                    Je bedoeld waarschijnlijk, in het tweede geval, een zwart blad.
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: D80 correctie overbelichting ?

                      (Dit is van horen zeggen, niet uit ervaring) Analoge camera's hadden (iets) minder last van uitgebrande delen omdat bij analoge film de overbelichte delen blijkbaar makkelijker te redden vallen. Bij digitiaal, eens je een vlak van puur wit (255,255,255) hebt, valt er niks meer te redden. Langs de andere kant kan een digitale foto naar't schijnt makkelijker details bewaren in de donkere delen, terwijl een analoge film nogal makkelijk volledig zwart werd.

                      Ik heb begrepen dat de D80 de donkerste delen van de foto correct probeert te belichten, omdat dit bij snapshots (bomma in de tuin, met tegenlicht) meestal het hoofdonderwerp is.

                      Ik speel graag met de belichting. Mijn AEL/AFL toets zorgt bij mij enkel voor exposure lock. Bij contrast-rijke scenes probeer ik op die manier te belichten voor het lichtste deel van de scene. Jammer genoeg blijft op die manier soms een deel van de historiek ongebruikt, omdat de D80 nu het lichtste deel van de scene pal in het midden van de historiek gaat plaatsen.

                      Ik heb het gevoel dat ik die AEL toets niet zo goed onder de knie heb. Ik heb ook het gevoel dat de AEL toets en de exposure compensation in principe nooit samen moeten worden gebruikt. Ik weet alleen nog niet welke methode uiteindelijk het vlugst en het zekerst zal werken.
                      En zo blijven we bezig

                      laatste bijgedachte: ik mis de live historiek van de compactjes, daar had ik omzeggens nooit verkeerd belichte foto's. Ik vergeet nog steeds dat de viewfinder geen uitgebrande plekken zal tonen als mijn belichting per ongeluk volledig verkeerd is :P
                      Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
                      Flickr album Homepage

                      Comment


                      • #12
                        Re: D80 correctie overbelichting ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
                        Ik vergeet nog steeds dat de viewfinder geen uitgebrande plekken zal tonen als mijn belichting per ongeluk volledig verkeerd is :P
                        Het LCD scherm van mijn D80 doet de uitgebrandde delen oplichten (flikkeren).

                        Als je daarop let zie je quasi onmiddellijk dat de foto overbelicht is.

                        ALs het een stil leven of zo is kan je dan direkt een 2de opname maken.
                        Tom Boonen op de muur van Geraardsbergen is echter andere koek.
                        Die gast gaat op commando niet terug naar beneden en weer naar boven fietsen
                        Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

                        Comment


                        • #13
                          Re: D80 correctie overbelichting ?

                          Tom Boonen op de muur van Geraardsbergen is echter andere koek.
                          Die gast gaat op commando niet terug naar beneden en weer naar boven fietsen
                          ...misschien voor een lijntje?
                          Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

                          Comment


                          • #14
                            Re: D80 correctie overbelichting ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                            Je bedoeld waarschijnlijk, in het tweede geval, een zwart blad.
                            Inderdaad een zwart blad (verbeterd).
                            Last edited by FestinaLente; 16 augustus 2008, 22:07.

                            Comment


                            • #15
                              Re: D80 correctie overbelichting ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
                              (Dit is van horen zeggen, niet uit ervaring) Analoge camera's hadden (iets) minder last van uitgebrande delen omdat bij analoge film de overbelichte delen blijkbaar makkelijker te redden vallen. Bij digitiaal, eens je een vlak van puur wit (255,255,255) hebt, valt er niks meer te redden. Langs de andere kant kan een digitale foto naar't schijnt makkelijker details bewaren in de donkere delen, terwijl een analoge film nogal makkelijk volledig zwart werd.

                              Ik heb begrepen dat de D80 de donkerste delen van de foto correct probeert te belichten, omdat dit bij snapshots (bomma in de tuin, met tegenlicht) meestal het hoofdonderwerp is.

                              Ik speel graag met de belichting. Mijn AEL/AFL toets zorgt bij mij enkel voor exposure lock. Bij contrast-rijke scenes probeer ik op die manier te belichten voor het lichtste deel van de scene. Jammer genoeg blijft op die manier soms een deel van de historiek ongebruikt, omdat de D80 nu het lichtste deel van de scene pal in het midden van de historiek gaat plaatsen.

                              Ik heb het gevoel dat ik die AEL toets niet zo goed onder de knie heb. Ik heb ook het gevoel dat de AEL toets en de exposure compensation in principe nooit samen moeten worden gebruikt. Ik weet alleen nog niet welke methode uiteindelijk het vlugst en het zekerst zal werken.
                              En zo blijven we bezig

                              laatste bijgedachte: ik mis de live historiek van de compactjes, daar had ik omzeggens nooit verkeerd belichte foto's. Ik vergeet nog steeds dat de viewfinder geen uitgebrande plekken zal tonen als mijn belichting per ongeluk volledig verkeerd is :P
                              Mij is geleerd in de cursus digitale fotografie, dat het meest informatie in de lichte delen zit. Bovendien... hoe meer bits, hoe meer detail je terug uit de lichte delen in je foto kan toveren. Jpeg werkt in 8bits, de NEF van de D80 in 12bits. In photoshop werk je dan best met 16-bits raw, 12-bits kan je niet voorselecteren (in mijn versie toch niet). In de donkere delen zit detail, maar als je dit gaat ophalen, tover je daarmee ook ruis tevoorschijn. Vandaar dat men zegt "rechts belichten", het rechterdeel van het histogram proberen onderaan te laten aansluiten. Waar de pieken juist zitten in 't midden, links of rechts, maakt weinig uit, want da's afhankelijk van de kleuren en het licht dat in je foto zit.

                              AE-lock werkt eigenlijk simpel... je zet het licht vast. Als je het licht vast wil zetten op één deel van je foto, moet je wel spotlichtmeting gebruiken.
                              Ik gebruik het zelden, maar door de camera veel te gebruiken, kan ik vrij goed inschatten waar ik met het licht naartoe moet.

                              Wat Tom Boonen betreft... Meestal is die man niet eerst, maar wordt hij voorafgegaan door moto's. Testplaatje op de motorfietser en je weet waar je zit.

                              Comment

                              Working...
                              X