Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon Eos 5D mark II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon Eos 5D mark II

    Sinds kort heb ik mij een 5D mark II aangeschaft. Ik kom van een 5D en de eerste testshots op de markII vind ik eerder teleurstellend. De raw-beelden komen nogal "vlak" (weinig contrast, weinig saturatie) over en ook het detail (zelfs op ISO100) is een stuk minder dan bij de foto's op mijn oude 5D. Verder zijn de beelden volgens het histogram op de camera perfect belicht, maar als ik ze eenmaal bekijk in Lightroom 2.3 geeft het histogram toch eerder een "underexposed" indruk, met soms zelfs wat detail verlies in de zwarte delen. Dat was nochtans niet zichtbaar op het histogram van de camera. Ik fotografeerde landschappen en de lens die ik gebruikte was de Canon 24-105mm, manueel scherpgesteld met behulp van de "live view" functie. Witbalans op auto en lichtmeting op "Evaluative metering".

    Ik veronderstel dat ik het toestel nog wat moet leren kennen, maar misschien kunnen jullie mij al wat tips geven? Wat zijn bijvoorbeeld de optimale instellingen? Ik fotografeer steeds in RAW, adobe RGB en alle noise reduction opties in de camera heb ik reeds uitgezet. Ik gebruik ook steeds statief, afstandsbediening en 'mirror lockup' om zo weinig mogelijk bewegingsonscherpte te hebben.
    Last edited by * Fuse *; 24 februari 2010, 11:59.
    Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

  • #2
    Re: Canon Eos 5D mark II

    Lightroom 2,3 heeft geen al te goede Mark II support.
    Probeer eens Lightroom 3 beta die je hier gratis kan downloaden

    Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

    Comment


    • #3
      Re: Canon Eos 5D mark II

      Lightroom 2,3 heeft geen al te goede Mark II support
      Ik had zoal een vermoeden, maar ook in DPP is het resultaat niet echt veel beter. Nu, DPP heb ik altijd al een cutprogramma gevonden :-)
      Ik probeer vanavond de beta van LR 3 eens.
      Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

      Comment


      • #4
        Re: Canon Eos 5D mark II

        ik heb sinds vorige week ook een 5dII, en dit weekeinde ben ik naar Flanders Collection Car geweest met de 24-105 lens gemonteerd ... en ik ben uiterst tevreden over de resultaten : zeer scherp, schitterend contrast en mooie, gesatureerde kleuren.

        Ik werk ook altijd in raw en heb DxO gebruikt voor de verwerking (heb wel moeten upgraden naar de Elite versie omdat de 5dII niet ondersteund wordt in de Standard versie), ander moet je even de test versie downloaden, die is gratis en werkt voor 30 dagen denk ik.

        DPP heb ik eigenlijk nooit echt gebruikt maar dat zou toch de beste resultaten moeten geven vermits het van Canon zelf is en zij beter dan eender welke third party de omzetting onder de knie zouden moeten hebben.

        Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #5
          Re: Canon Eos 5D mark II

          is het niet een kwestie van wat schuiven met je parameters.
          denk dat het niet veel uitmaakt, of je een 30D 50D 5D of een 5D mark 11 gebruikt.
          schuiven en uittesten zou ik zeggen.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Canon Eos 5D mark II

            Dit is een andere raw converter die het voordeel heeft dat je verschillende body+lens combinaties kan selecteren. Heel snel ook vind ik.
            Hier kan je een trail downloaden:
            Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

            Comment


            • #7
              Re: Canon Eos 5D mark II

              fotograferen jullie allemaal in AdobeRGB ?
              want dan doe ik toch iets verkeerd haha.

              Het enige dat ik kan bedenken is je instellingen eens resetten. Ik heb verder alleen een 5D en ben er zeer content over, zeker in combinatie met onderstaande lenzen (pardon objectieven). Enige kleurprobleem dat ik ooit na bewerking voorhad was opgelost door Adobe camera profiles te downloaden die je in Camera RAw moet gebruiken. Was beter voor de roodtinten, want alles wat ik in RAw bewerkt had kwam anders geel en flets uit.
              Zelfde als wat is aangegeven met Lgithroom 3 dus.
              Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

              Comment


              • #8
                Re: Canon Eos 5D mark II

                ik heb sinds vorige week ook een 5dII, en dit weekeinde ben ik naar Flanders Collection Car geweest met de 24-105 lens gemonteerd ... en ik ben uiterst tevreden over de resultaten : zeer scherp, schitterend contrast en mooie, gesatureerde kleuren.
                Welke instellingen gebruik je in de camera? Hoewel die picture styles er bij RAW eigenlijk weinig toe doen, worden die door de meeste RAW programma's wel mee ingelezen. Misschien zit daar al een verschil? Jouw 5D staat misschien met meer saturatie en contrast ingesteld. Ik had de "landscape" picture style gebruikt.
                Kan je misschien eens een RAW file beschikbaar stellen, zodat ik eens kan vergelijken? Is met dezelfde lens gefotografeerd.

                Ik probeer vanavond ook een RAW file online te zetten.
                Last edited by * Fuse *; 24 februari 2010, 14:48.
                Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                Comment


                • #9
                  Re: Canon Eos 5D mark II

                  Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
                  Ik had zoal een vermoeden, maar ook in DPP is het resultaat niet echt veel beter. Nu, DPP heb ik altijd al een cutprogramma gevonden :-)
                  Ik probeer vanavond de beta van LR 3 eens.
                  Zelfs al zet je de noise reduction in-camera volledig af.....dpp doet bij de 5DmkII opnieuw noise reduction op de bestanden. Je moet nr afzetten onder tools--preferences--tool palette.
                  Zet bij default alle sliders op 0....of "use camera settings"
                  Ook Adobe Raw stelt default reeds noise reductie in. Er zitten onder CFnII Beeld nog een paar opties die er eventueel kunnen voor zorgen dat de foto's flets vlak lijken. Hier heb ik alles op deactiveren gezet. 100% crops zijn misschien niet gelijkaardig scherp aan de 100% crops uit de 5DI.....je hebt wel haast het dubbele aan resolutie. Alle lensfouten of zelfs minimale beweginsonscherpte wordt sterker uitvergroot. Men raad dan ook dikwijls bij zoveel resolutie aan dat je een wat hogere sluitertijd dan normaal zou gebruiken. Mijn oude 5D ligt reeds een tijdje onder een laagske stof.
                  De 24-105 + 5DmkII zijn voor mij een super combinatie.......ik gebruik dit objectief reeds langer op andere body's ...maar is maar vanaf ik ze op een 5II gebruik dat ze tot haar recht komt qua scherpte.
                  Last edited by RUPSELKOPKE; 24 februari 2010, 14:52.
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon Eos 5D mark II

                    want alles wat ik in RAw bewerkt had kwam anders geel en flets uit.
                    Dat omschrijft mooi wat ik ook had. Flets en geel.
                    Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon Eos 5D mark II

                      Er zitten onder CFnII Beeld nog een paar opties die er eventueel kunnen voor zorgen dat de foto's flets vlak lijken. Hier heb ik alles op deactiveren gezet.
                      Alles staat bij mij ook uit eigenlijk.
                      Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon Eos 5D mark II

                        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                        De 24-105 + 5DmkII zijn voor mij een super combinatie.......ik gebruik dit objectief reeds langer op andere body's ...maar is maar vanaf ik ze op een 5II gebruik dat ze tot haar recht komt qua scherpte.
                        Absoluut, op de 40D was ik niet helemaal tevreden over de 24-105, maar op de 5dII is het echt superscherp.

                        Ik heb alle settings in de camera uitgeschakeld, picture style staat op standaard denk ik, ik heb er niet naar gekeken en geen saturatie of dergelijke aangepast.

                        Ik zal vanavond even een raw en de 'uitkomst' van dxo online zetten in 100% zodat je kan vergelijken ... het zijn wel geen super shots hé, omstandigheden waren 'triest' om het nog mooi uit te drukken.

                        Mark
                        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon Eos 5D mark II

                          Nog even een RAW file online gezet hier

                          En een screenshot van hoe levensloos het beeld er wel uit ziet. Zelfs met curves, saturatie, ... krijg ik er weinig leven in. Screenshot.http://bartheirweg.codefellas.com/BD/screenshot.jpg
                          Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon Eos 5D mark II

                            Het enige verschil aan instellingen tussen wat jij en ik gebruiken is dat bij mij picture style op "standaard" zit. Landscape geeft voor mij pers. teveel oververzadiging van cyaan en groen.
                            Ik weet niet wat jij als vlak of flets bestempeld .....maar bij bewolkte hemel(diffuus schaduwloos licht) zoals in je voorbeeldfoto verwacht ik nooit spetterende kleuren en veel contrast. Ik denk niet dat andere dslr's hier beter zullen doen.
                            Last edited by RUPSELKOPKE; 24 februari 2010, 18:49.
                            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon Eos 5D mark II

                              @Rupselkopke: Hoe vind je het detail? In vergelijking met jouw 5D files? Als ik vergelijk met het detail in de RAW files van de oude 5D, dan vind ik dat er in de RAW files van de markII, toch wat minder detail zit. Die laatste is natuurlijk 21 MP, maar kan je eens vergelijken met jouw files. De foto is genomen op een dag met weinig wind, vanop een stevig statief, mirror lockup en een afstandsbediening, dus bewegingsonscherpte zou toch miniem moeten zijn.

                              In de foto zelf had ik toch iets meer "punch" in de kleuren verwacht. De lucht en het gras zijn erg flets en zelfs door te spelen in LR krijg ik er niet veel meer uit. Het was misschien bewolkt, maar er was toch voldoende licht aanwezig. De zon kon ook af en toe eens door de wolken schijnen.
                              Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                              Comment

                              Working...
                              X