Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door Wike Bekijk bericht
    Op mijn vorige post waren mijn gegevens niet recent, heb het nu aangepast. Vroeger digiscopten we vrij veel maar sinds we 100-400mm lenzen hebben haast niet meer. De link naar waarnemingen schakelt door naar de waarnemingenaccount van mijn vrouw. Zowel zij als mijn zoon posten hun foto's op waarnemingen, ik niet, maar alles is hier groepswerk. Waarnemingen is geen fotowebsite maar bedoeld voor het posten van natuurwaarnemingen. Daardoor staan er ook véél slechte foto's van ons op. De foto's zijn echter vooral bedoeld als bewijsfoto en gefotografeerd met als uitgangspunt het tonen van de kenmerken van de soort en minder als "mooie foto". Als we in de natuur zijn, zijn we meer op soortenjacht dan op fotojacht. Hier en daar staan er echter wel foto's tussen die ook op een fotowebsite niet zouden misstaan. Al onze foto's zijn genomen uit de hand. Een statief gebruiken we nooit. We moeten al genoeg sleuren met ons fotoapparaat, een telescoop, verrekijker,...

    Haast alle vogelfoto's van dit jaar zijn genomen met de Olympus E-M1III en de Olympus 100-400mm lens. In januari zijn er ook foto's bij die genomen zijn met de Olympus OM-D E-M1X, maar die gebruiken we niet meer en staat 2dehands te koop. Vòòr januari 2021 zijn de meeste vogelfoto's genomen met de Panasonic G9 en een Panasonic 100-400mm lens ((zo hebben we er ook één 2dehands te koop). De vlinderfoto's zijn gemaakt met een Olympus 40-150mm + 1.4 teleconverter. Kevertjes, wantsen, bijtjes,.... zijn meestal gemaakt met de Olympus 60mm macro, soms ook met de 40-150. Nachtvlinder foto's zijn meestal gemaakt met een Panasonic 45mm macro.
    Er is geen vogel in het land of jullie hebben hem op de foto .

    Die laatste Olympus ziet er wel OK uit, maar ik wacht toch nog even op Canon.
    Hier mijn foto's op waarnemingen, vele zijn extreme crops (in dat geval upload ik met het exacte aantal pixels, anders 1200 langste zijde).
    7DII en sinds de herfst ook M6II.

    https://waarnemingen.be/users/42143/...=1&advanced=on
    Last edited by palombian; 5 juni 2021, 14:18.

    Comment


    • #32
      Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Er is geen vogel in het land of jullie hebben hem op de foto .

      Die laatste Olympus ziet er wel OK uit, maar ik wacht toch nog even op Canon.
      Hier mijn foto's op waarnemingen, vele zijn extreme crops.
      7DII en sinds de herfst ook M6II.

      https://waarnemingen.be/users/42143/...=1&advanced=on
      Op waarnemingen is het effectief om de waarneming te doen natuurlijk, ook van mij zijn het meestal extreme crops en sommige foto's zelfs met mijn pocketcamera genomen.
      Mijn 7DII met 150-600 gebruikte ik eigenlijk nog meest in en achter mijn eigen tuin, omdat daar soms ook heel veel te zien is. En dan zowat 97 % op statief.
      Hartzeer dat ik daarvan heb, dat ik die nu niet meer kan gebruiken. Pfffff.
      Hilde

      Comment


      • #33
        Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Er is geen vogel in het land of jullie hebben hem op de foto .

        Die laatste Olympus ziet er wel OK uit, maar ik wacht toch nog even op Canon.
        Hier mijn foto's op waarnemingen, vele zijn extreme crops (in dat geval upload ik met het exacte aantal pixels, anders 1200 langste zijde).
        7DII en sinds de herfst ook M6II.

        https://waarnemingen.be/users/42143/...=1&advanced=on
        Ook veel schitterende foto's Jan op jouw waarnemingenlijst!

        We hebben nog een aantal soorten te gaan maar hebben vorige week onze 330ste soort in België gezien waarvan 316 op foto. Die 330ste was een héél speciale. Het is een verborgen soort op waarnemingen maar op volgende link is een foto (ook een ferme crop) van ons openbaar gepubliceerd, dus kan ik het hier ook doen. https://www.facebook.com/birdingbelg...=page_internal Het uiltje kunnen fotograferen midden in de nacht terwijl iemand er met een zaklamp op scheen. Gefotografeerd uit de hand op 1/50ste sec bij 400mm (800 FF eq.)wat de goede beeldstabilisatie van Olympus aantoont. De ISO liep op tot 6400 maar dankzij de ruisonderdrukker in Capture One is de ruis toch onder controle.

        Is het op de Canon R7 die misschien zal uitkomen dat je wacht? Die optie hebben we in januari ook overwogen en als die komt zal het in combinatie met een RF 100-500 ook grandioos zijn om mee te werken. Alleen, die prijs hé en weer dat extra gewicht. En omdat we hier met drie fotograferen hebben we liefts alle drie gelijkwaardig materiaal en dan wordt die Canoncombinatie voor ons al helemaal onbetaalbaar.
        Last edited by Wike; 5 juni 2021, 15:05.
        Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
        Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

        Comment


        • #34
          Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          De Panasonic G9 is ook 3 jaar later uitgekomen.
          Maar als ik hier de beeldkwaliteit eens vergelijk heeft hij meer ruis dan de 7DII en de M6II.

          https://www.dpreview.com/reviews/pan...-lumix-dc-g9/8

          De Olympus OM-D E-M1MarkIII heeft een inhaalbeweging gemaakt.
          Alhoewel we ons daar jaren lang teveel zorgen hebben over gemaakt. Ik herbewerk nu soms beelden van de oude 7D met Denoise AI.
          Het duurt maanden, soms jaren eer je een camera goed kent.
          Dat laatste zinnetje vergeten veel mensen Jan, een camera onder de knie krijgen !
          Tegenwoordig kijkt iedereen naar die mooie opnames van vogels, wat ze vergeten is de kennis die het toestel bedient
          Technologie kan veel oplossen maar zeker niet alles, en voor bvb vogels in vlucht is een heel andere kennis nodig dan een vogelwaarneming op een takje of op de grond.
          Er is ook nog een groot verschil in waarnemingsplaatjes maken en mooie doordachte dieren-vogels foto's
          Ik ben er steevast van overtuigd dat een goede fotograaf met minder technologisch materiaal betere foto's maakt dan een fotograaf met minder kennis en duur technologisch materiaal.
          Zo kan bvb mijn 1Dx nog alles vastleggen wat ik wil, heel snelle vliegers zijn geen probleem, maar ik ken dat toestel dan ook door en door en doe mijn instellingen on the fly blindelings

          Zo zit ik bvb op een amerikaans forum van Canon, de vragen die je daar te horen krijgt over de 1DxIII of bvb R5 is echt wel frappant, eigenlijk dingen die je als beginner zou moeten kennen.
          Maar blijkbaar is er de laatste jaar een boom (engels) ontstaan om materiaal te kopen, blijkbaar had iedereen zijn vakantiegeld over, en dus zijn er nu enorm veel vragen aan het rondgaan om hoe het toestel te bedienen

          grts
          Sieg
          Last edited by Sieg; 5 juni 2021, 15:49.
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #35
            Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
            Ik heb een vriendin die amateur-natuurfotografe is. Zij werkt met de combi D90 en Sigma 150-600 contemporary en is heel gelukkig met die combinatie.

            Zelf heb ik hem eens op mijn R6 gezet en daar ook heel leuk resultaat.



            to Red Falcon:
            Maar Mol is veraf ;-)
            Zijn die foto's van uw vriendin ergens te vinden op internet? Ik zou graag eens resultaat zien, want uiteindelijk ben ik toch vrij gehecht aan Canon...
            Hilde

            Comment


            • #36
              Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door iedel Bekijk bericht
              Zijn die foto's van uw vriendin ergens te vinden op internet? Ik zou graag eens resultaat zien, want uiteindelijk ben ik toch vrij gehecht aan Canon...
              Ik vraag even na of ik mag. Let wel: zij komt van een Sony bridge waar zij ook al goed mee overweg kon. De combi D90 / 150-600 contemp Sigma heeft ze slechts 3 maand maar ze is er al goed mee weg
              Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

              Comment


              • #37
                Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                Ik vraag even na of ik mag. Let wel: zij komt van een Sony bridge waar zij ook al goed mee overweg kon. De combi D90 / 150-600 contemp Sigma heeft ze slechts 3 maand maar ze is er al goed mee weg
                Ok, bedankt. Ik werk al 25 jaar met Canon, dus eventueel een overstap naar 90D mag zeker geen probleem zijn.
                Hilde

                Comment


                • #38
                  Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door iedel Bekijk bericht
                  Ok, bedankt. Ik werk al 25 jaar met Canon, dus eventueel een overstap naar 90D mag zeker geen probleem zijn.
                  Bwah, dat eet ik nog zo zeker niet.
                  De 90D kunt ge met geen enkele andere Canon vergelijken hoor.
                  In het menu zult ge heel gemakkelijk uw weg wel vinden, toch zult ge direct het verschil opmerken.
                  Ik heb een 350D, 40D, 5D, 50D en een 5D MKIII gehad.
                  En de 90D is met geen van vernoemde te vergelijken, je zult echt aangenaam verrast zijn.
                  Maar............ de 90D schreeuwt om kwalitatieve objectieven om heel goede resultaten te halen. Een EF-S op een 90D mag je vergeten.
                  Ik heb het geprobeerd en de resultaten waren teleurstellend.
                  Zet je daarentegen een goede lens op dan wordt je verrast met het resultaat.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Bwah, dat eet ik nog zo zeker niet.
                    De 90D kunt ge met geen enkele andere Canon vergelijken hoor.
                    In het menu zult ge heel gemakkelijk uw weg wel vinden, toch zult ge direct het verschil opmerken.
                    Ik heb een 350D, 40D, 5D, 50D en een 5D MKIII gehad.
                    En de 90D is met geen van vernoemde te vergelijken, je zult echt aangenaam verrast zijn.
                    Maar............ de 90D schreeuwt om kwalitatieve objectieven om heel goede resultaten te halen. Een EF-S op een 90D mag je vergeten.
                    Ik heb het geprobeerd en de resultaten waren teleurstellend.
                    Zet je daarentegen een goede lens op dan wordt je verrast met het resultaat.
                    Dit moet ik toch even beter duiden, met je kordate bewering riskeer je mensen op het verkeerde pad te sturen.
                    Ik heb sinds het najaar intensief met de M6 MarkII met dezelfde sensor gefotografeerd en ongeveer al mijn lenzen er eens opgezet.
                    Het viel mij op dat ze allemaal BETER presteren dan op de 7DII.
                    Dat op een sensor van hoge kwaliteit alle lenzen onder dit niveau afvallen is een fabeltje, het uiteindelijke resultaat is het produkt van de kwaliteit van beide.
                    Stel dat je een lens met een relatieve beeldkwaliteit van 80% hebt, dan gaat die met een sensor van 80% 0,8x0,8 = 64% relatieve kwaliteit hebben, op een sensor van 90% 72%.
                    Bovendien heb ik gemerkt dat - althans bij stilstaande onderwerpen - de AF over het algemeen precieser is op een mirrorless (wat je op een DSLR ook met live view kan testen).
                    Vooral de oude EF400 5.6 presteert zeer goed, maar ook bv de 100-400 eerste versie.
                    Dat zijn natuurlijk geen prutslensen, en bij de EF-S zit wel wat kaf tussen het koren (maar bv de laatste versie van EF-S 55-250 schijnt zeer goed te zijn).

                    Hetzelfde geldt voor de EF-M lenzen, die zijn niet duur en daarom worden ze nogal afgekraakt.
                    In de praktijk is dat totaal ongegrond.
                    Wat niet belet dat ik voor het straattoneel vorig weekend naar mijn EF70-200 f:4 IS gegrepen heb in plaats van naar de EF-M 55-200 f:5.6, maar voor op stap is de laatste enorm veel kleiner en lichter.
                    De 32mp APS-C sensor van Canon is zeer performant, ik hoop dat ze die eindelijk eens in een fatsoenlijke body inbouwen.
                    Last edited by palombian; 5 juni 2021, 20:35.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                      Toch raar dat jij altijd je M6 MKII vergelijkt met de 90D.
                      Ik ken hier maar neerpennen wat mijn ervaringen zijn met de 90D en mindere lenzen.
                      En straffer nog, ik had ook de Canon EF 17-40 L een mooie lens en prachtige en scherpe foto's op mijn 350d, 40, 5D en 50D.
                      Op de 5D MKIII waren de foto's al minder en op mijn 90D nog erger.
                      En nu ga jij beweren dat die lenzen beter presteren op je M6 dan op je 7DII?
                      Dan is de conclusie dat de M6II veel beter is dan de 7DII.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Toch raar dat jij altijd je M6 MKII vergelijkt met de 90D.
                        Ik ken hier maar neerpennen wat mijn ervaringen zijn met de 90D en mindere lenzen.
                        En straffer nog, ik had ook de Canon EF 17-40 L een mooie lens en prachtige en scherpe foto's op mijn 350d, 40, 5D en 50D.
                        Op de 5D MKIII waren de foto's al minder en op mijn 90D nog erger.
                        En nu ga jij beweren dat die lenzen beter presteren op je M6 dan op je 7DII?
                        Dan is de conclusie dat de M6II veel beter is dan de 7DII.
                        90D en M6 Mark II hebben dezelfde sensor.
                        Ik geen reden waarom de 90D zeker in live view anders zou zijn.

                        Vergeet niet dat je op 100% 1:1 pixels ziet op je scherm, je moet het resultaat over het hele beeld vergelijken.

                        Misschien moet je eens een microfucus adjust doen met de 17-40 op je nieuwe body.
                        Last edited by palombian; 6 juni 2021, 08:18.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                          Sorry hé, maar de M6II en de 90D zullen wel verschillend zijn, waarom zou Canon anders twee gelijke toestellen maken?
                          De 17-40 L was op een mindere camera veel beter dan op een xxD of op een xD, en natuurlijk was ik spijtig want was eigenlijk vooral op mijn 350D super, licht en ja, wat kan ik nog meer zeggen?
                          De 17-40 L heb ik ondertussen allang vervangen door de verrassende Tamron 10-24mm f/3.5-4.5 DI II VC HLD een super lensje, erg scherp en heel mooie kleuren, ik was echt blij verrast met de resultaten.
                          Verder heb ik nog de Canon 24-70L f/4.0, ook een super ding en dan de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM, deze laatste vind ik maar kantje boord op de 90D.
                          Ook een lens die ik ooit zal vervangen of ik koop de Fuji 100-400 voor op mijn X-T1.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Sorry hé, maar de M6II en de 90D zullen wel verschillend zijn, waarom zou Canon anders twee gelijke toestellen maken?
                            De 17-40 L was op een mindere camera veel beter dan op een xxD of op een xD, en natuurlijk was ik spijtig want was eigenlijk vooral op mijn 350D super, licht en ja, wat kan ik nog meer zeggen?
                            De 17-40 L heb ik ondertussen allang vervangen door de verrassende Tamron 10-24mm f/3.5-4.5 DI II VC HLD een super lensje, erg scherp en heel mooie kleuren, ik was echt blij verrast met de resultaten.
                            Verder heb ik nog de Canon 24-70L f/4.0, ook een super ding en dan de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM, deze laatste vind ik maar kantje boord op de 90D.
                            Ook een lens die ik ooit zal vervangen of ik koop de Fuji 100-400 voor op mijn X-T1.
                            De M6 Mark II is in feite een 90D zonder spiegel (en zelfs zonder zoeker), daarom veel kleiner en lichter (zoals tevoren de M5/M6 een 80D waren).
                            Ik heb die gekocht omdat ik al een M uitrusting had (EF adapter, lenzen, zoeker) en daarom een stuk goedkoper uitkwam, en om de sensor met hoge pixeldichtheid (nog altijd de hoogste APS-C of FF) uit te proberen.
                            Bovendien was al geweten dat de AF van de 90D zeker niet beter was dan van de 7DII.

                            Zoals al gezegd ben ik zeer tevreden over de sensor.
                            Iets waar je zeker moet op letten is de minimum sluitersnelheid, die moet veel hoger zijn dan de antieke vuistregel 1/brandpuntsafstand x cropfactor. Beter wat hogere ISO.

                            De EF100-400 II zal zeker beter zijn dan de 70-300 II, maar dan zou je er voor je Fuji ook nog één moeten kopen.
                            Dat probleem heb ik niet omdat ik voor een compact mirrorless systeem bij Canon gebleven ben.

                            Hoe het verder zal gaan weet ik nog niet, ik acht het niet uitgesloten dat Canon de tweelingtruck 90D/M6II nog eens herhaalt met een R7/M7. Maar zeker geen nieuwe EF DSLR.
                            Last edited by palombian; 6 juni 2021, 15:08.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Wike Bekijk bericht
                              Ook veel schitterende foto's Jan op jouw waarnemingenlijst!

                              We hebben nog een aantal soorten te gaan maar hebben vorige week onze 330ste soort in België gezien waarvan 316 op foto. Die 330ste was een héél speciale. Het is een verborgen soort op waarnemingen maar op volgende link is een foto (ook een ferme crop) van ons openbaar gepubliceerd, dus kan ik het hier ook doen. https://www.facebook.com/birdingbelg...=page_internal Het uiltje kunnen fotograferen midden in de nacht terwijl iemand er met een zaklamp op scheen. Gefotografeerd uit de hand op 1/50ste sec bij 400mm (800 FF eq.)wat de goede beeldstabilisatie van Olympus aantoont. De ISO liep op tot 6400 maar dankzij de ruisonderdrukker in Capture One is de ruis toch onder controle.

                              Is het op de Canon R7 die misschien zal uitkomen dat je wacht? Die optie hebben we in januari ook overwogen en als die komt zal het in combinatie met een RF 100-500 ook grandioos zijn om mee te werken. Alleen, die prijs hé en weer dat extra gewicht. En omdat we hier met drie fotograferen hebben we liefts alle drie gelijkwaardig materiaal en dan wordt die Canoncombinatie voor ons al helemaal onbetaalbaar.
                              Ik kom nog niet aan je knieën met 135 vogels in België (wel allemaal met foto, enkel gezien of gehoord telt voor mij niet).
                              De meeste trouwens sinds corona omdat er niet veel anders te doen was.
                              De kwaliteit op waarnemingen is zoals je zegt geen referentie, ik laat me toch liever inspireren door echte natuurfotografen.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Canon 7d II en Sigma 150-600 vervangen voor vogelfotografie

                                Beste mensen, allemaal bedankt om mee te helpen denken. Vandaag de beslissing genomen en besteld: Olympus OM-D E-M1 Mark III systeemcamera. Voorlopig zal ik efkes met de 75-300 lens blijven werken, gezien het feit dat alle andere telelenzen non-stock zijn. Misschien spaar ik dan nog wel heel lang verder voor de 100-400 pro. Alhoewel... die prijs...
                                Vandaag op wandel geweest en mijn Oly OM-D E-M5 II meegenomen en toch een wespendief kunnen vastleggen. Absoluut geen "ferme kwaliteit", maar toch heel blij mee.
                                Waarnemingen.be wil iedereen in staat stellen om waarnemingen op te slaan en te delen, om zo de kennis van de natuur te vergroten.

                                Prettige zondag nog!
                                Hilde

                                Comment

                                Working...
                                X