Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 40D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 40D

    Ik heb pas een Canon 40D gekocht. Kan iemand me tips geven om een correcte witbalans en een corecte belichting in te stellen.

    PKitoC
    PKitoC

  • #2
    Re: Canon 40D

    veel oefenen en uitproberen

    groeten
    danny

    Comment


    • #3
      Re: Canon 40D

      wat de witbalans betreft, staat standaard steeds op daglicht; deze wijzig ik enkel bij kunstlicht

      belichting : volledig afhankelijk van beschikbare lichthoeveelheid
      The future brings my best photo. Time is on my side.
      Canon EOS 7D & Canon Powershot G15 /https://plus.google.com/u/0/+PeterL/

      Comment


      • #4
        Re: Canon 40D

        Oorspronkelijk geplaatst door Peterl Bekijk bericht
        wat de witbalans betreft, staat standaard steeds op daglicht; deze wijzig ik enkel bij kunstlicht
        Dan kan je die volgens mij veel beter op automatisch laten staan dan op daglicht.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Canon 40D

          Hoi,

          In RAW fotograferen, dan kan je bijna alles nog corrigeren in de nabewerking.

          mvg

          Comment


          • #6
            Re: Canon 40D

            Oorspronkelijk geplaatst door starengine Bekijk bericht
            Hoi,

            In RAW fotograferen, dan kan je bijna alles nog corrigeren in de nabewerking.

            mvg
            Das voor mij ook het enige juiste antwoord

            Comment


            • #7
              Re: Canon 40D

              KLIK.
              | Mijn nieuwe website met foto's |

              Comment


              • #8
                Re: Canon 40D

                Oorspronkelijk geplaatst door starengine Bekijk bericht
                Hoi,

                In RAW fotograferen, dan kan je bijna alles nog corrigeren in de nabewerking.

                mvg
                De vraag ging over instellingen voor witbalans en belichting. Niet over hoe je met nabewerking fouten/onnauwkeurigheden in die instellingen kan rechttrekken.

                Correcte witbalans: de verschillende WB instellingen uitproberen, zodat je leert wanneer je wat gebruikt. Op deze manier zal de eventueel nodige bijsturing altijd veel kleiner zijn (of niet meer nodig).

                Correcte belichting: Handleiding lezen, boek lezen over basisbegrippen van fotografie en uitproberen.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 40D

                  Elke witbalans komt overeen met een 'kleurtemperatuur' , zo zal 'bewolkt' goed overeenkomen met een echte bewolkte dag, maar waarschijnlijk ook in andere situaties, waar de kleurtemperatuur dan weer mee overeenkomt. Dus kijk dit eens na in boeken of op websites. Twijfel je of snap je het niet goed: neem gewoon de automatische, of schiet in RAW
                  Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
                  BLOG

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 40D

                    Oorspronkelijk geplaatst door PKitoC Bekijk bericht
                    Ik heb pas een Canon 40D gekocht. Kan iemand me tips geven om een correcte witbalans en een correcte belichting in te stellen.

                    PKitoC
                    Witbalans:
                    Buiten op Auto en binnen op de van toepassing zijnde kunstlichtsoort.
                    Belichting:
                    Gaat over de meetmethode neem ik aan, hiermee moet je wat ervaring opbouwen.
                    Zijn er bepaalde delen in het midden die goed belicht moeten worden, neem deelmeting.
                    Moet ongeveer alles goed belicht worden , neem evaluatieve meting.
                    Neem voor overzichtsfoto's GEEN spotmeting.

                    Komt het toch niet helemaal goed, compensatie toepassen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 40D

                      neem een grijskaart mee, gelijk vroeger of zoals ik nu altijd doe.. foto maken van de grijskaart, daarna WB op handmatig (2driehoekjes) zetten en daarna de Handmatige Witbalans instellen en daarbij de foto vd grijskaart kiezen.
                      Ook als je met raw werkt kan je de foto vd grijskaart aanklikken met pipetje om de witbalans in te stellen.

                      Het zou moeten werken (alleen bij mij geeft het nogal eens groene fotos maar mss is mijn grijskaart in de spaghettisaus gevallen).
                      Zou ook moeten werken voor de belichting maar het is veel werk.
                      Ofwel iets simpeler maar minder correct (denk ik): kan je bij het bekijken van de reeds gemaakte fotos op INFO drukken tot je een schema met de levels tegenkomt, daarmee zie je de verdeling van zwart naar wit op je foto. Een hoge curve links wil zeggen dat er veel zwart is, indien er een hoge curve rechts is = veel wit. Als de curve ontbreekt aan 1 zijde dan wil dat zeggen dat die zijde niet veel voorkomt id foto.
                      Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

                      Comment

                      Working...
                      X