Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 10D of toch maar niet ? Nikon ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 10D of toch maar niet ? Nikon ?

    Vooraleerst wil ik hier geen flamethread mee opstarten! Diegene die beginnen met kleinerende argumenten krijgen direct een vieze blik van mij

    Nu vandaag had ik me bijna een Canon 10D gekocht. De beste camera als je hier het forum bekijkt; want 90% van de DSLR eigenaars hier bezit een Canon 10D. Toch ben ik zooo tevreden van m'n 5700 dat ik de laatste tijd pro-Nikon geworden ben (ik ben met Canon begonnen ooit). Ook aangezien m'n vader al ettelijke jaartjes fotografeert met Nikon, ben ik over dit merk heel hard te spreken. Mijn oorspronkelijk plan was te wachten op een D100 vervanger (D200), en zodoende daar op de grote DSLR-trein te springen.

    Nu vandaag kon ik echter goedkoop een 10D body kopen. Ik heb me hele dag sufgezocht achter foto's, genomen met een 10D met alle denkbare lenzen. Aangezien ik een macro-freak ben, ging ik eveneens opzoek naar dit soort foto's. Ik ben tot de constatie gekomen dat Nikon (D100 + nikkor 60mm, 105mm vs Canon + canon 100mm) op dat gebied gewoon veel beter presteert. Ook lijken de foto's van een 10D veel "softer" over te komen. Zelfs al ga je de 10D vergelijken met een D60 of D30. Nu persoonlijk ben ik iemand die van de haarscherpe foto's houdt zoals die van een D60 of een D100. Eveneens het lenzenaanbod van Nikon spreekt me meer aan, maar dit is waarschijnlijk persoonlijke smaak.

    Klopt dit ? Is dit geweten, of bekijk ik gewoon de verkeerde foto's ? Waarom zijn jullie naar Canon gegaan ipv Nikon, prijs buiten beschouwing gelaten ?

    Het zou leuk zijn dat de mensen die een 10D of D100 hebben, wat links zouden posten naar hun macrofoto's.

    Ik heb vandaag geprobeerd mezelf te verplicthen tot de aanschaf van een 10D, maar er blijft altijd een klein stemmetje zeggen: "Frank, blijf bij Nikon!"

    Elke keer ik deze galleries bekijk, ben ik verkocht http://www.pbase.com/yp1/images01 http://www.pbase.com/yves_pinsono23

    De meeste opnames die ik zal doen, zullen macrofoto's zijn, landschappen en vooral ook kermis(nacht)foto's.

    Enige commentaren op deze (rant) post ?
    Frank
    http://www.mirrorshades.be

  • #2
    Originally posted by Catscratch
    Vooraleerst wil ik hier geen flamethread mee opstarten! Diegene die beginnen met kleinerende argumenten krijgen direct een vieze blik van mij

    LOL


    Nu vandaag had ik me bijna een Canon 10D gekocht. De beste camera als je hier het forum bekijkt; want 90% van de DSLR eigenaars hier bezit een Canon 10D. Toch ben ik zooo tevreden van m'n 5700 dat ik de laatste tijd pro-Nikon geworden ben (ik ben met Canon begonnen ooit). Ook aangezien m'n vader al ettelijke jaartjes fotografeert met Nikon, ben ik over dit merk heel hard te spreken. Mijn oorspronkelijk plan was te wachten op een D100 vervanger (D200), en zodoende daar op de grote DSLR-trein te springen.

    Of de 10d het beste is weet ik niet hoor, bd is wel een enorme canon minded site.

    Nu vandaag kon ik echter goedkoop een 10D body kopen. Ik heb me hele dag sufgezocht achter foto's, genomen met een 10D met alle denkbare lenzen. Aangezien ik een macro-freak ben, ging ik eveneens opzoek naar dit soort foto's. Ik ben tot de constatie gekomen dat Nikon (D100 + nikkor 60mm, 105mm vs Canon + canon 100mm) op dat gebied gewoon veel beter presteert. Ook lijken de foto's van een 10D veel "softer" over te komen. Zelfs al ga je de 10D vergelijken met een D60 of D30. Nu persoonlijk ben ik iemand die van de haarscherpe foto's houdt zoals die van een D60 of een D100. Eveneens het lenzenaanbod van Nikon spreekt me meer aan, maar dit is waarschijnlijk persoonlijke smaak.

    Macros worden niet met de body maar met de lens gemaakt, ik vind de canon lenzen zeker zo goed als de nikkors, je hebt verschillende leveles (L is het hoogste), en als je een goed macro lens neemt, ga je fantastische opnames hebben.
    Haarscherpe fotos, ga je niet zomaar uit de 10d krijgen, tenzij met sommige toplenzen. maar een beetje usm haalt alles op.


    Klopt dit ? Is dit geweten, of bekijk ik gewoon de verkeerde foto's ? Waarom zijn jullie naar Canon gegaan ipv Nikon, prijs buiten beschouwing gelaten ?

    Het zou leuk zijn dat de mensen die een 10D of D100 hebben, wat links zouden posten naar hun macrofoto's.

    Ik heb vandaag geprobeerd mezelf te verplicthen tot de aanschaf van een 10D, maar er blijft altijd een klein stemmetje zeggen: "Frank, blijf bij Nikon!"

    Elke keer ik deze galleries bekijk, ben ik verkocht http://www.pbase.com/yp1/images01 http://www.pbase.com/yves_pinsono23

    De meeste opnames die ik zal doen, zullen macrofoto's zijn, landschappen en vooral ook kermis(nacht)foto's.

    Enige commentaren op deze (rant) post ?

    De 2 zijn vergelijkbaar denk ik, heb je al lenzen, dan kan dat van belang zijn, anders denk ik dat canon mooiere lenzen heeft.

    Comment


    • #3
      ze worden stillaan frekwent de vergelijk topics

      Frank, eerst en vooral, beide camera's zijn zooooo aan elkaar gewaagd, het is en blijft een keuze van subtiele verschillen. Je vindt zeker ergens een paar albums met vergelijkbaar materiaal van een 10D.

      Yves is een drukke dpreview poster en wordt er idd enorm gevolgd met zijn D100, hij is resoluut ook 'lover' van de Sigma 70-200 f/2.8 en de Sigma 15-30 die hij verkiest boven de Nikkors uit eigen stal. En wat hij doet, hij beheerst z'n spul enorm goed.

      Dat je haarscherp kan werken met een D100 werd in den beginne wat tegengesproken, ook ik en anderen hebben dat fabeltje al lang van tafel geveegd, Yves toont het trouwens ook.

      Dat de 10D softer zou zijn, neen hoor, maar het is voornamelijk de postprocessing die zo belangrijk is wanneer je kwalitatief op het web wil presenteren.

      eigenlijk (zie ook een andere topic) is het enorm belangrijk dat je enkele vergelijkbare beelden print en ook eens de hardcopies onderwerpt aan een degelijke test, daar komt scherpte nog meer naar voor.

      Vergeet niet, je lens is enorm belangrijk en bepaalt mee je eindresultaat.

      Wat lenzen betreft, beide (Nikon & Caonon) hebben juweeltjes in huis en idd Sigma heeft een paar zeer concurrerende EX lenzen die gezien mogen worden en niet hoeven onder te doen. Kies vooral een lenssysteem, dus als je plannen hebt het wat breder aan te pakken, vergelijk dan de lenzen, zorg voor kwaliteit en aaneensluitende bereiken in je zoomlenzen.

      Dan de toestellen, daar zijn een paar zaken die een subtiel verschil kunnen maken, en dit is mijn persoonlijke mening/inbreng omdat ik beide heb getest :

      - 10D heeft iets betere jpegs recht uit de camera
      - In RAW zijn beide beelden evenwaardig
      - D100 heeft betere software voor bewerking op cdrom
      - 10D heeft grotere buffer (3 fr/sec tot 9 beelden)
      - D100 doet net iets minder (2,5 tot 3 fr/sec tot 6 beelden)
      - D100 schrijft in alle modi sneller naar CF of Mdrive
      - D100 behoudt alle instelmogelijkheden in Adobe RGB, 10D niet
      - 10D heeft 7 AF punten, D100 heeft er 5
      - D100 heeft echte spotmeting, 10D heeft een soort spotmeting op breder veld
      - AF van beide toestellen is vergelijkbaar, ik heb een lichte voorkeur voor de Nikon
      - Canon heeft doorgaans net iets meer saturatie in sRGB (is smaak en die verschilt, van de D100 zegt mens soms dat het beeld natuurlijk maar wat kouder is, wederom smaken verschillen en denk aan postprocessing als je naar beelden online kijkt)
      - 10D heeft net een paar pixels meer resolutie, maar is van geen belang
      - 10D ondersteunt FP hoge sync flash, D100 niet
      - 10D herkent portrait modus (kantelen beelden)
      - Beiden zijn vergelijkbaar wat batt verbruik betreft.
      - D100 is sneller 'ready' to shoot bij inschakelen
      - Shutterlag en blackout viewer is vergelijkbaar
      - 10D ondersteunt Fat 32, D100 ook maar kan niet f32 formateren
      - 10D iso100, D100 vanaf iso200 (10D is dus ruisvrijer op 100iso)
      - Tot 400iso vergelijkbaar, 'k zou de 10D mss het voordeel der twijfel geven, vanaf iso800 kies ik voor de D100

      Ik zou nog wel iets kunnen bedenken, maar deze zaken komen uit tests het snelst naar boven. Al bij al zal het eerder de man achter de camera het verschil maken bij deze twee toestellen ...

      succes met je aankoop, fout gaan kan je niet met een der dezen

      Comment


      • #4
        Hoi,

        Als het je om macro gaat vergeet de tamron 90mm niet. Die is er voor beide camera`s.

        Grtz Willem.
        Fujifilm S3 Pro www.fc-ret.nl

        Comment


        • #5
          Originally posted by Phille
          Dan de toestellen, daar zijn een paar zaken die een subtiel verschil kunnen maken, en dit is mijn persoonlijke mening/inbreng omdat ik beide heb getest :

          - AF van beide toestellen is vergelijkbaar, ik heb een lichte voorkeur voor de Nikon
          Hoi Phille, in welk opzicht bedoel je dit? (accuraatheid, snelheid ?)

          mvg,
          Z900
          Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

          Comment


          • #6
            Originally posted by Catscratch
            Elke keer ik deze galleries bekijk, ben ik verkocht http://www.pbase.com/yp1/images01 http://www.pbase.com/yves_pinsono23
            ik ook! Yves zijn 50mm foto's hebben me doen beslissen de 50 mm lens te kopen, vooral foto "My Photo Buddy ..."

            Comment


            • #7
              Het is nogal moeilijk om dat technisch te benaderen Z!
              Ik vond dat de D100 toch net dat tikje sneller lockt, alleen, het hangt hier wel (zeer belangrijk) van het type lens af, zulke test is eigenlijk enkel relevant met dezelfde lens. Desondanks de 10D goed presteert en 7 AF punten heeft, is (net zoals de D100) de beste sensor de centrale. als je met die sensor werkt (single) dan is het verschil haast niet aanwezig, ga je het elders zoeken, vind ik dat de D100 beter 'aanhoudt'. Beiden 'hunten' als je een 'louzy' trage lens gebruikt en er weinig contrast is ... maar dat is dan ook aan die lens te wijten. dus very close, het zou kunnen dat ik subjectief de d100 zo gewoon ben, maar evenals ik direct merkte dat je een grotere buffer hebt op een 10D, bemerkte ik ook dat de 10D af en toe 'ernaast' zat ... wat ik zéér zelden meemaak met de D100.
              Ach, de mensen die met de 10D werken zoals Luc van actiefoto's was toch zeer tevreden met de AF en die had de snelheid nodig, dus ik denk niet dat we er mogen aan tillen ...

              Originally posted by Z900
              Originally posted by Phille
              Dan de toestellen, daar zijn een paar zaken die een subtiel verschil kunnen maken, en dit is mijn persoonlijke mening/inbreng omdat ik beide heb getest :

              - AF van beide toestellen is vergelijkbaar, ik heb een lichte voorkeur voor de Nikon
              Hoi Phille, in welk opzicht bedoel je dit? (accuraatheid, snelheid ?)

              mvg,

              Comment


              • #8
                Dank Phille, duidelijk nu

                mvg,
                Z900
                Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                Comment


                • #9
                  Catscratch, dit wil ik je even meegeven.

                  Beroepshalve fotografeer ik heel veel tanden. De setup die ik heirvoor gebruik is een D100 met Nikon 60mm Macro lens en een SB-29S macro ring flits. Ik behaal hiermee zeer scherpe en detailrijke beelden. Stuur maar een mailtje voor een voorbeeldfoto! Hierop zijn details zichtbaar in de tanden die met het blote oog nauwelijks of niet zichtbaar zijn.

                  In het begin fotografeerde ik die macro´s ook telkens met AF, maar de laatste weken ben ik hiervan afgestapt en doe ik het nog enkel manueel. Hierbij stel ik de vergrotingsfactor in (van 1:1 tot 1:10) zodat ik steeds fotografeer vanaf dezelfde afstand. Al mijn patienten krijgen op deze manier gestandaardiseerde foto´s. Ik vernoem dit hier omdat je reeds aanhaalde veel macrofotografie te doen.

                  Ik geloof echt niet in de merkenstrijd. Of je nu een Canon 10D neemt, een D100 of een Fuji S2, met elk van deze toestellen is het prima om te werken. Het zijn echter de kleine verschillen die voor jou de doorslag zullen geven. Het eerste toestel waar ik mee werkte was de Fuji S1, prima apparaat, maar de D100 is veel kleiner en lichter. Ook de S2 is nog vrij ´lomp' t.o.v. de D100 en de 10D. Heb je nog Canon lenzen, of misschien wel Nikon. Persoonlijk zou ik instappen in de Canon wegens de prijs (tenzij lenzen veel duurder zijn, maar dat weet ik niet) of eventueel wachten op de nieuwe 300D van Canon, want ik dit dat dit een pottenbreker gaat zijn naar andere merken toe.

                  BD0055BE of te wel Krisv5
                  http://users.pandora.be/kris.verhaegen/ E-mail: kris.verhaegen@pandora.be

                  Comment


                  • #10
                    kris, spijtig dat het fotomateriaal waarschijnlijk om bepaalde redenen niet publiek getoond kan worden, maar een voorbeeld intereseert menig van ons ...

                    Voor de prijs hoef je het niet meer te doen, als je een beetje goed shopt, maakt het verschil niet meer dan 60 tot 80 euro en op zulk budget ga je nu ook weer geen "deal" meer doen door de goedkoopste te nemen, moest het nog 300 euro zijn, dan zou de prijs echt wel (zoals het enkele maanden geleden was) de doorslaggevende factor zijn die je merkkeuze bepaalt, temeer omdat de rest net zo sterk aan elkaar aanleunt.

                    Dat is mijn inziens ook de reden geweest waarom je zoveel 10D's in één keer zag verschijnen op BD, de groepactie met reductieprijs dankzij de inzet van BD, het prijsverschil toen met de S2 en D100 en het blijft een dijk van een camera.

                    Er zijn zels mensen die echt merkgebonden trouwelingen zijn, zeg maar het merkvaandel meedragen en dus hun keuzes zo laten leiden, als je reeds lenzen hebt zou de keuze enigsinds echt wel snel gemaakt kunnen zijn.

                    Wachten op een D300 zou ik nooit doen, een prijsbreker wordt het maar wel in een nieuw segment waar er later wel reactie of concurrentie op komt, een pottenbreker niet, daarvoor is die instaplevel bodie in mijn ogen niet opgewassen tegen de vele meerwaardes van een 10D of D100 of S2. Dit is appelen met peren vergelijken, want je moet de details maar eens naast elkaar leggen.

                    Wel zal de D300 nieuwe DSLR mensen over de streep trekken, maar zeker niet het soort dat met +2500 euro aan glas rondloopt, eerder een combo koopt van een aanvaarbaar toestel met aanvaarbare lens ...

                    Ik zie de D300 nooit een alternatief worden voor bovenvernoemde toestellen, Canon zou zich dan wel echt in eigen vlees snijden (10D zou niet meer verkopen). De andere merken moeten wel eens gaan bezinnen wat ze met de entry level gaan doen, afwachten en uitzweten of deelnemen aan de prijsrace.

                    Wat ik wel merk is dat de jacht naar zeer hoge megapixels en full sensor wat afgestopt is, de prioriteit ligt nu eerder op consumer prijzen en techniek verbeteren die reeds aanwezig is ...

                    Comment


                    • #11
                      Phille, je zou je wel eens kunnen vergissen met de 300d, ten eerste schillen de specs bitter weinig, te tweede zijn er hier toch wel wat mensen, die moesten ze opnieuw kopen, misschien wel voor een goedkopere body gaan. De body is toch veel sneller vervangen dan de lenzen, niet? Daarom ook de slechtere investering.
                      Hier bij de 10ders zal het zo een vaart niet lopen, die hebben een goede body, en beschouwen de 300d als een mindere camera. Maar als ik met de afwachtenden, die zitten hier nog niet op bd, spreek over een dslr onder de 1000€, zijn ze allemaal laaiend enthousiast. Die denken allemaal nog dat een dslr 2500€ kost.
                      Ik ken er ondertussen 3 die al gaan kopen, die gooien hun analoge rebel eruit voor een 300d. Lenzen hebben ze al, en ja, dikwijls geen L (enfin, tot nu toe geen enkele gezien).
                      Als al die kopers de weg naar Bd vinden, gaat het hier pas een echt Canon forum worden.

                      Greetzzz
                      Rudy

                      Ik wil je nog een voorbeeld geven van de impact van de prijs op verkoop.
                      Op een gegeven ogenblik, was de verkoop van plastic bakken (type curver boxen) heel aktueel. Toen is er bewezen dat er bij een prijs van bvb 320 fr er een verkoop van 100% was, dan liet men de prijs zakken tot 299, en de verkoop was 10x hoger. Dus hou je maar vast. Er is een breed publiek wachtende op de 300d.

                      Comment


                      • #12
                        ja dat schreef ik ergens ook al Rudy, de markt zal zeker gediend zijn met deze entry level prijzen, maar ik bemerkte ook dat het toch een ander type consumers zijn die de goedkope kar opspringen, je zegt het zelf al "ze gaan voor de prijs en de mindere body" en verschillen zijn er, alleen, als je nooit hebt vergeleken zal je aardig tevreden zijn met het resultaat, de meesten hier bekijken het net andersom, zij hebben een 10D of ander merk en vergelijken van boven naar beneden ... Maar je hebt wel een punt, als de D300's hier gaan toestromen, ga ik stillekes met m'n nikonnetje elders spelen
                        Nikon kennende, ze zullen eerst weer de kat uit de boom kijken ... Canon is duidelijk de inovator en marktspeler op het moment ... En eigenlijk is het zo, eens je een klant 'wint' met een toestel en hij koopt wat objectieven, heb je hem voorgoed, of er moest iets ergs gebeuren waarop de klant afknapt ... maar doorgaans als je glas in huis hebt, blijf je bij je merk. Ik verlekker me nu ook al op een D2Hof D2X, en het glas zit in de tas (hé dat rijmt)

                        Comment


                        • #13
                          Het is me dan toch gelukt een voorbeeldfoto te posten. Ik heb de resolutie wel verlaagt van 3000*2000 naar 1024 anders wou de foto niet openen vanop de site. Hier is de link: http://users.pandora.be/kris.verhaegen/11552.jpg
                          BD0055BE of te wel Krisv5
                          http://users.pandora.be/kris.verhaegen/ E-mail: kris.verhaegen@pandora.be

                          Comment


                          • #14
                            Ik heb vandaag geprobeerd mezelf te verplicthen tot de aanschaf van een 10D, maar er blijft altijd een klein stemmetje zeggen: "Frank, blijf bij Nikon!"
                            dat gevoel ken ik...
                            moeilijk, zeker als je (in mijn geval) al lenzen hebt...
                            (ttz, bij mij dan S2 of D100...)
                            D100 heeft de voorkeur, maar de prijs wil maar niet zakken...
                            anyway, ik heb nog geen DSLR camera's kunnen testen, maar toen ik analoog bezig was, had Nikon voor mij al duidelijk de voorkeur...en eens je Nikon fan bent, blijf je dat meestal ook...

                            Comment


                            • #15
                              Ach, ze zijn er voor € 1799. De Nikon D100.
                              http://www.cameranu.nl/Nikon/Nikon%20d100.htm

                              Rick

                              Comment

                              Working...
                              X