Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Built in flash Nikon D60

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Built in flash Nikon D60

    Hallo,

    ik heb een vraagje over de ingebouwde flits van mijn nikon D60. ik kan de flits op twee manieren instellen.

    - enderzijds kan ik de flitscorrectie aanpassen (van -3 to +1LW),
    - maar aan de andere kant kan ik in het menu ook de flitssterkte aanpassen, varierend van volle flits tot bv 1/32.

    In de manual van mijn toestel schrijft nikon dat beide settings de flitssterkte aanpassen, maar de ene manier lijkt dat toch veel meer te doen dan de andere. Bovendien schrijft nikon verder dan de flitscorrectie (van -3 to +1LW) ook het contrast tussen achter en voorgrond veranderdt. Nu is mijn vraag, wat is het vercshil tussen beide manieren van instellen? Ik heb gezocht op het forum hier, maar heb geen antwoord gevonden...is het zo dat de eerste optie een softwarematige oplossing is?

    mvg,

    Mathias

    P.S. sinds dit mijn eerste post is, toch maar kort ff voorstellen: ik ben Mathias, 28jaar, wonende te gent. Ik heb me onlangs een nikon D60 aangeschaft met 18-55 VR en 55-200VR nikkor lenzen. ben eigenlijk vrij content van mijn toestel, toch zeker voor het geld dat ie gekost heeft...
    facebook

    500px

  • #2
    Re: Built in flash Nikon D60

    Als je met de EV-waarde werkt, heb je als basis TTL - lichtmeting.
    Als je met de waarden van 1/128ste tot 1/1 gaat werken, werk je volledig manueel. Je gaat dus volledig zelf het licht bepalen, onafhankelijk van de lichtmeting die door de lens gebeurt.

    Comment


    • #3
      Re: Built in flash Nikon D60

      aha, als ik je goed begrijp:
      - als ik de flitser op manueel zet, dan heeft die EV waarde geen invloed meer als ik je goed begrijp?
      - En als ik hem in TTL mode zet, dan kiest de camera zelf de lichtsterkte en kan ik die met de EV waarde de flitssterkte iets verhogen of verlagen

      alvast bedankt!
      facebook

      500px

      Comment


      • #4
        Re: Built in flash Nikon D60

        Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht
        aha, als ik je goed begrijp:
        - als ik de flitser op manueel zet, dan heeft die EV waarde geen invloed meer als ik je goed begrijp?
        - En als ik hem in TTL mode zet, dan kiest de camera zelf de lichtsterkte en kan ik die met de EV waarde de flitssterkte iets verhogen of verlagen

        alvast bedankt!
        Correct.
        Op manueel is er totaal geen relatie tussen de camera en de flitser = absolute flitskracht.
        Op TTL verander je de kracht ten opzichte van wat de camera als beste voorstelde = relatief, dus -1EV is niet altijd hetzelfde in absolute waarde van flitskracht
        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
        "Casu Consulto - Modo Fac"

        Comment

        Working...
        X