Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alpha 100 Flash sync snelheid lager dan opgegeven.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Alpha 100 Flash sync snelheid lager dan opgegeven.

    De A100 heeft een flash sync. snelheid van 1/125 of 1/160 afhankelijk of SSS ingeschakeld is of niet.

    Als ik met het toestel foto's neem in de A stand varieert de snelheid van 1/60 tot 1/160...of HSS, maar zelden wordt de snelheid 1/125 of 1/160 gekozen.
    Als ik de flash sync tijden van het toestel wil gebruiken lukt me dat enkel met de M stand.
    Ik heb dit zowel met de 5600 als met de ingebouwde flits.

    Doe ik iets verkeerd?
    Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V

  • #2
    Re: Alpha 100 Flash sync snelheid lager dan opgegeven.

    Hallo,

    Ik heb een dynax 5D, en daarbij is het zo dat als ik de ingebouwde flitser gebruik met ingeschakelde anti - shake actief ik geen kortere sluitertijd kan kiezen dan 1/125, is anti -shake niet actief dan is 1/60 de flitssynchrinisatietijd, een kortere kan ik dan niet kiezen, wel een langere.Het toestel zal bij een gekozen diafragma uiteraard proberen daar een passende sluitertijd bij te vinden, ik weet niet of je dit bedoeld, maar dat horen we wel.

    Comment


    • #3
      Re: Alpha 100 Flash sync snelheid lager dan opgegeven.

      Nog even dit, ik heb het gewoon even geprobeerd, met mijn 3600 flitser in de HSS stand, en ik kon varierend van het licht van 1/60 tot 1/2500 en zowat alles wat daartussen ligt, en dat in de diafragma voorkeur stand, ik heb gezien 1/80-1/100-1/125 enzovoorts, ook met de flitser op het toestel even geprobeerd, door wat rond te draaien in de kamer van veel naar weinig licht vanaf 1/60 -1/80-1/100-1/125-1/160 het moet dus gewoon kunnen.

      groetjes Rien
      Last edited by pa3gmi; 26 maart 2007, 07:52.

      Comment


      • #4
        Re: Alpha 100 Flash sync snelheid lager dan opgegeven.

        Oorspronkelijk geplaatst door pa3gmi Bekijk bericht
        Nog even dit, ik heb het gewoon even geprobeerd, met mijn 3600 flitser in de HSS stand, en ik kon varierend van het licht van 1/60 tot 1/2500 en zowat alles wat daartussen ligt, en dat in de diafragma voorkeur stand, ik heb gezien 1/80-1/100-1/125 enzovoorts, ook met de flitser op het toestel even geprobeerd, door wat rond te draaien in de kamer van veel naar weinig licht vanaf 1/60 -1/80-1/100-1/125-1/160 het moet dus gewoon kunnen.

        groetjes Rien
        pa3gmi,
        Dit is precies wat ik ook ervaar.

        Ik verwacht dat je altijd op 1/125 of 1/160 zou flitsen zoals je eerste interventie (behalve als je slow sync indrukt).
        Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V

        Comment


        • #5
          Re: Alpha 100 Flash sync snelheid lager dan opgegeven.

          Ik fotografeer altijd in M stand als ik met flits werk en bepaal zelf de sync snelheid, ik kan gaan tot 1/500 sec met mijn D70s met uw Alpha 100 moet het ook kunnen maar wel tot een max van 1/160 sec.
          grtz
          Fuji X-E1, Fuji X100s, Fuji X20, Canon 600D

          Comment


          • #6
            Re: Alpha 100 Flash sync snelheid lager dan opgegeven.

            Oorspronkelijk geplaatst door Year62 Bekijk bericht
            Ik fotografeer altijd in M stand als ik met flits werk en bepaal zelf de sync snelheid, ik kan gaan tot 1/500 sec met mijn D70s met uw Alpha 100 moet het ook kunnen maar wel tot een max van 1/160 sec.
            grtz
            In M stand inderdaad geen probleem om 1/160 in te stellen of hoger met HSS.

            Maar ik had graag in A stand altijd 1/160 gehad en dankzij de A stand de diafragmaopening te controleren.
            Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V

            Comment


            • #7
              Re: Alpha 100 Flash sync snelheid lager dan opgegeven.

              Ja ok, maar wat jij wilt is en sluitertijd en diafragma onder controle houden, en dan is volgens mij de manueel stand de enige optie, zoals al eerder hier aangegeven.

              Comment


              • #8
                Re: Alpha 100 Flash sync snelheid lager dan opgegeven.

                Ik weet niet hoe dat bij de Alpha 100 zit,
                maar bij Nikon kan je gewoon de flitscyncro gaan instellen in je menu,
                dan is het eender welke belichtingsmethode je kiest, volgens mij moet dat met
                je Alpha 100 ook kunnen.

                Comment


                • #9
                  Re: Alpha 100 Flash sync snelheid lager dan opgegeven.

                  Ik heb niet alles gelezen hierboven dus sorry als het al gezegd is geweest

                  De sluitertijd die gekozen wordt door de camera met flits (extern alleszins), hangt (enkel, denk ik zelfs) van de brandpuntsafstand die gebruikt wordt.

                  Dus 1/60ste bij brandpuntsafstand van bijvoorbeeld 28 mm...maar dan 1/160 (1/125 met SSS) bij bijvoorbeeld 200mm...Probeer maar! Hij zorgt er gewoon voor dat de sluitertijd hoger is dan de 1/brandpuntsafstand regel!

                  Hopelijk heb je er wat aan!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Alpha 100 Flash sync snelheid lager dan opgegeven.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                    Ik heb niet alles gelezen hierboven dus sorry als het al gezegd is geweest

                    De sluitertijd die gekozen wordt door de camera met flits (extern alleszins), hangt (enkel, denk ik zelfs) van de brandpuntsafstand die gebruikt wordt.

                    Dus 1/60ste bij brandpuntsafstand van bijvoorbeeld 28 mm...maar dan 1/160 (1/125 met SSS) bij bijvoorbeeld 200mm...Probeer maar! Hij zorgt er gewoon voor dat de sluitertijd hoger is dan de 1/brandpuntsafstand regel!

                    Hopelijk heb je er wat aan!
                    Ik dacht al zoiets.
                    Het probleem met zo'n automatisme is dat als je spelende kinderen fotografeert je met bewegingsonscherpte zit.
                    In de toekomst gaat het toestel op M.

                    Bedankt voor de antwoorden.
                    Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V

                    Comment


                    • #11
                      Re: Alpha 100 Flash sync snelheid lager dan opgegeven.

                      Ken de instellingen van de A100 niet maar ik veronderstel dat je deze op invul flits hebt staan. En daardoor houdt de camera rekening met het aanwezige licht en zal zijn sluitertijd hier ook op afstellen, binnen de grenzen van de flitsyncro natuurlijk.

                      Licht van de flits wordt niet beinvloed door de sluitertijd (als HSS niet gebruikt wordt) maar door diafragma en lichtintensiteit (of beter lengte) vh flitslicht. De lichtpuls van de flits is immers vele korter dan de openingstijd van je sluiter.

                      Als je sluitertijden gebruikt die lager zijn dan de flitsynco (bvb 1/500) krijg je gedeeltelijk belichte foto's.
                      Last edited by puerte; 27 maart 2007, 08:17.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Alpha 100 Flash sync snelheid lager dan opgegeven.

                        Ik heb nu nog gezien dat je de 5600 flits had, je kan dus bewegende kinderen fotograferen met sluitertijd naar keuze in de S en M stand!

                        Het leuke aan M met een flits is dat de belichting altijd juist is, ongeacht je andere instellingen van iso, diafragma en sluitertijd! zonder flits krijg je bij "verkeerde" instellingen een te donkere of te lichte foto, maar met flits, past hij de flits aan aan de hoeveelheid extra licht nodig...Altijd juist belichte foto dus!

                        Misschien of waarschijnlijk wist je dit al, maar toch maar even zeggen voor anderen...toch leuk om te weten vind ik

                        Comment


                        • #13
                          Re: Alpha 100 Flash sync snelheid lager dan opgegeven.

                          Even getest met de Dynax 5 D en de externe flash 3600HS, en ik kon in de "S" stand alle sluitertijden gebruiken, dus tot 1/4000 sec, daarna gaan zien in de handleiding bij HSS flitsen ,en daar staat het beschreven (blz112).
                          Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                          Web-Albums

                          Comment


                          • #14
                            Re: Alpha 100 Flash sync snelheid lager dan opgegeven.

                            Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa Bekijk bericht
                            Even getest met de Dynax 5 D en de externe flash 3600HS, en ik kon in de "S" stand alle sluitertijden gebruiken, dus tot 1/4000 sec, daarna gaan zien in de handleiding bij HSS flitsen ,en daar staat het beschreven (blz112).
                            Weet ik wel.

                            Mijn vraag was, hoe gebruik ik altijd de max sync tijd en hou ik de opening onder controle.
                            Het antwoord is: enkel met de M stand.

                            Ik had gehoopt dat dit met de A stand ook zou mogelijk zijn. Helaas ..
                            Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V

                            Comment

                            Working...
                            X