Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Allereerste camera ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Allereerste camera ?

    Hallo iedereen,

    Ik ben helemaal nieuw op dit forum en had graag jullie advies ivm aankoop van een camera.
    Als cadeau voor mijn vrouw had ik graag een camera aangeschaft maar we zijn compleet onwetend als het over fotos gaat.
    ik ben eigenlijk op zoek naar een goed fototoestel dat
    - goede foto's maakt
    - eenvoudig te bedienen is , bijvoorbeeld een 'auto' stand heeft en alles ineens goed staat
    - vrij compact is
    - liefst met zo een schermpje waar je het beeld op ziet
    - opslag op sd card ofzo
    - een redelijke zoom heeft
    Kunnen jullie me tips geven ? Der heeft me al eens iemand van Sony Cyber shot gesproken , wat denken jullie ervan ?
    Het heeft geen zin om me vele specs te geven , daar snap ik niks van
    Eigenlijk een goede camera met wat goede zoom waarbij je op het knopje duwt om een goede foto te hebben.
    Mijn vrouw neemt vrij veel foto's maar gebruikt steeds haar gsm bij gebrek aan beters.
    Ze fotografeert bijv. tijdens uitstappen , vakanties , natuur , close up van bloemen , motogp wedstrijd ,feesttafels , gewoon de dagelijkse dingen.
    Het is niet de bedoeling de professionele toer op te gaan.

    Vriendelijke groeten ,

    Joel

  • #2
    Re: Allereerste camera ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Joel. Bekijk bericht
    Mijn vrouw neemt vrij veel foto's maar gebruikt steeds haar gsm bij gebrek aan beters.
    de huidige smartphone generatie is prima in staat om op een eenvoudige, automatische manier goede foto's te maken... wat wens je dan meer? wat kan die GSM niet volgens jou?
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Allereerste camera ?

      das snel
      Het zoomen is waardeloos en bij grijs weer of binnen zijn de fotos ook niet helemaal geslaagd
      auto scherpstellen duurt veel te lang.
      vind het gewoon tijd voor iets degelijkers.

      Comment


      • #4
        Re: Allereerste camera ?

        Zoek een op websites zoals digicamshop.be of kamera express.nl er zijn massa's compact toestellen die doen wat jij wil, een coolpix s6200 bvb

        Comment


        • #5
          Re: Allereerste camera ?

          Thanks,
          Krijgt al vrij goede beoordelingen.
          Iemand nog tips ?
          Die cyber shot zit in het prijsgamma van 5 a 600 euro , wat is dan het verschil ?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Joel. Bekijk bericht
            ....een goed fototoestel dat
            - goede foto's maakt
            - eenvoudig te bedienen is , bijvoorbeeld een 'auto' stand heeft en alles ineens goed staat
            - vrij compact is
            - liefst met zo een schermpje waar je het beeld op ziet
            - opslag op sd card ofzo
            - een redelijke zoom heeft
            Je eerste, tweede en derde punt samen, wel, als iemand die camera kan ontwerpen...

            Ik denk dat een heel belangrijk criterium de omvang van het toestel is. Je wil die overal meenemen, zonder gesleur, omdat fotografie als dusdanig je niet interesseert (daar is niks mis mee, ik heb bv geen boodschap aan kantklossen...)
            Goede foto's, opslag op kaartje, schermpje, dat is allemaal redelijk standaard.
            Eenvoudige bediening staat dikwijls diametraal tegenover goede foto's. Onder heel goede omstandigheden maken de meeste toestellen vandaag behoorlijke foto's, ook GSMs en tablets. Maar als bv het licht het wat laat afweten, dan wordt het al meer "handwerk". Je camera weet dan niet zo goed wat hij moet doen. Je kunt in veel gevallen terugvallen op de "scenestanden" (portret, sneeuw, zonsondergang, herfst, kaarslicht, sport, spelende kinderen,je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat wel een instelling voor). Soms zijn ook die opties niet toereikend, en dan komt de fotograaf (de echte, zoals wij allemaal hier op BD, of niet soms, waarde collega's ) op de proppen. Die zal dan nog weten wat er moet gebeuren om de foto te maken, of weten dat het een onmogelijke opgave is (maar hij zal blijven proberen...)
            Maar met een gemiddelde compactcamera (of een wat grotere bridge, die dikwijls een betere lens heeft) kom je al een heel eind. De zoommogelijkheden (je bedoelt hoogstwaarschijnlijk tele, maar veel mensen noemen het zoom) zijn bij de ene camera al beter dan bij de andere. Verkijk je niet op enorme telestanden, het andere eind is op zijn minst even belangrijk. Je wil ook foto's maken van een familiefeestje of een landschap, en dan is groothoek (de korte stand) de grote speler. Eventueel is ook de macro (eigenlijk close up) mogelijkheid belangrijk, die is doorgaans bevredigend.

            Heb je een idee van budget?

            Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

            Comment


            • #7
              Re: Allereerste camera ?

              De Sony RX100, die jij waarschijnlijk bedoelt, is een heel goed toestel. Die kun je op auto zetten en toch goede foto's maken en zeker een hele klets beter dan een gsm camera.

              Voor een motogp race zal die misschien niet ideaal zijn, maar voor al de rest wel.

              Het verschil met de andere compacts is de grootte vd sensor, die is 1" voor de RX100 en veel groter dan de meeste compacts. Samen met de uitstekende Carl Zeiss lens heb je een winner.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: Allereerste camera ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Joel. Bekijk bericht
                Hallo iedereen,

                ik ben eigenlijk op zoek naar een goed fototoestel dat
                - goede foto's maakt
                - eenvoudig te bedienen is , bijvoorbeeld een 'auto' stand heeft en alles ineens goed staat
                - vrij compact is
                - liefst met zo een schermpje waar je het beeld op ziet
                - opslag op sd card ofzo
                - een redelijke zoom heeft
                Alle compactcamera's hebben een auto stand. Daar hoef je geen zorgen om te maken. Het zou wel helpen mocht je er bij vertellen hoeveel je wil/kan spenderen. Wat noem je een redelijke zoom? 5x, 10X, ... Besef dat een grotere zoom meestal minder geschikt is om binnen te fotograferen. Om een gedacht te krijgen wat er zo allemaal op de markt is, kan je op deze site eens rondkijken. Niet dat je daar moet kopen maar het heeft je wel een idee wat er tegenwoordig te koop is.

                Comment


                • #9
                  Re: Allereerste camera ?

                  Budget mag tot max 600 gaan , doch liever iets minder
                  Wat is ' een wat grotere bridge ' ?
                  Zoom zal dus wel tele zijn .
                  Ben al aant bijleren , Thanks

                  Comment


                  • #10
                    Re: Allereerste camera ?

                    Hoe zit dat met Carl Zeiss ? Welk budget is dat ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Allereerste camera ?

                      Wat noem je een redelijke zoom? 5x, 10X, ...
                      Rossi vanop de tribune vastleggen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Allereerste camera ?

                        Wat ik zelf vaak doe om mij te orrienteren op de aanschaf van een nieuw product is een bezoek brenen aan www.kieskeurig.nl en dan uitgebreid zoeken bij het product. Op deze mannier kan ik de voor mij belangrijke opties van een apparaat vergelijken. Uiteindelijk houd ik er een stuk of wat over en ga ik steeds verder verfijnen.

                        Als ik dan nog 2 of 3 over hebt kan ik gaan rondvragen hoe de ervaringen zijn.

                        Works for me.
                        Website: cameraobschuura.nl
                        Twitter: @CameraObSchuura
                        FaceBook: Cameraobschuura

                        Comment


                        • #13
                          Re: Allereerste camera ?

                          Als ze geen zin heeft om zich te verdiepen in de fotografie en alles op auto wil doen: een nikon coolpix of de canon ixus.
                          Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                          Comment


                          • #14
                            Re: Allereerste camera ?

                            De camera is dus voor je vrouw, die tot nu toe gewoon is van haar telefoon uit te halen en foto's te kunnen nemen.
                            Geen enkele compactcamera kan daar tegen op denk ik.
                            Er zullen er zeker zijn die betere foto's nemen, maar er is er geen enkele die je even vaak bij hebt, waar je ook bent, als de camera in je gsm.

                            Kijk dus even naar smartphones met een betere camera?
                            Ikzelf ben toch redelijk onder de indruk van wat mijn iPhone kan. Die heb ik ook altijd bij en is het wapen waar ik naar grijp voor foto's onder vrienden en famillie, veel liever dan mijn DSLR.
                            Het klopt dat je niet kan inzoomen, maar zelf mis ik dat niet. Met 8 Megapixels kan je achteraf makkelijk nog wat bijsnijden ook.
                            Als ik een compactje in mijn schoudertas heb en mijn gsm in mijn broekzak, kan ik me niet voorstellen dat ik de moeite ga doen om die compact uit te halen, die aan te zetten en te wachten tot de lens zich 'ontplooit' heeft.

                            Als je 600 euro wil uitgeven aan een compactcamera, maar het belangrijkste is dat hij handig in gebruik is/makkelijk mee te nemen, dan zou ik zeggen: ga voor een smartphone.
                            Loccufier.be - MacBook Pro - Canon 60D - Olympus OM-1 - Canon 70-200 f4 IS L - Canon 17-85 - Zuiko 50mm f1.8 - Zuiko 28mm f2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Allereerste camera ?

                              Alle camera's hebben een 'groene' stand, waarmee je behoorlijke foto's kan maken. In moeilijke omstandigheden (slecht licht, snel onderwerp...) zijn er echter ook geen wonderen mogelijk... Zelfs met 'grote broer' DSLR moet je al heel wat afregelen om nog tot een behoorlijk resultaat te komen.
                              Als je inderdaad een camera wil zou ik in je plaats even binnenwippen in een goede fotozaak, mij niet laten overdonderen en vasthouden aan mijn vooropgestelde eisen, en een goede compactcamera aanschaffen.
                              Toch een goede raad: zelfs op een compacttoestel zijn er standen die niet zoveel 'technische kennis' vragen maar waarbij je stilaan van de automatische stand afwijkt en je je foto's op één of andere manier iets meer geeft!
                              Bvb. heb een canon compact bij in de auto voor 'onvoorziene omstandigheden' en die staat meestal op stand 'P' wat een quasi automatische stand is waarbij je een minimaal zaken kunt bijregelen en vastzetten. Ik ben ervan overtuigd dat dit ook mogelijk is met andere merken.
                              Succes!
                              Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                              Comment

                              Working...
                              X