Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50D of 550D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 50D of 550D?

    Hoi!

    Een paar nieuwe cursisten vragen me raad voor de aankoop van een nieuw toestel. Daarom was ik even wat prijzen aan het checken.

    Bij Cameranu.nl zie ik dat de 50D 700 euro kost en de 550D 670. Dat is maar 30 euro verschil!! Ik zou sowieso dan voor de 50D gaan, maar misschien zie ik iets over het hoofd?

    Gewoon voor de 50D gaan dan??
    www.focusfotografie.be
    www.facebook.com/eviwilmus

  • #2
    Re: 50D of 550D?

    Indien je niet naast fotograaf ook nog eens filmregisseur wenst te worden... anders zou ik
    liever de 50D hebben dan de 550D.

    Comment


    • #3
      Re: 50D of 550D?

      Persoonlijk zou ik ook voor de 50D gaan. Het is een veel robuustere camera, en kan beter overweg met hogere iso waarden.

      Een rede waarom je voor 550D zou kiezen is omwille van de HD video optie.

      [edit]Mja, dus eigenlijk hetzelfde als doudeke hierboven meldt [/edit]
      Canon EOS 400D - Sigma 17-50mm f/2.8 OS - Sigma 50mm f/2.8 Macro - Sigma 150mm f/2.8 Macro - Speedlite 430EX II
      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: 50D of 550D?

        Als de 550D buiten de filmfunctie geen betere features heeft, dan ga ik de cursisten zeker de 50D aanraden! Ik dacht dat ik misschien dingen over het hoofd zag of zo, maar sowieso veel liever een XXD reeks als een XXXD.

        Bedankt voor de reacties!
        www.focusfotografie.be
        www.facebook.com/eviwilmus

        Comment


        • #5
          Re: 50D of 550D?

          Evi,

          Gisteren stond ik ook nog voor de zogenaamd moeilijke keuze tussen beiden. Vandaag, nadat ik beide toestellen vastgenomen heb, niet meer...mijn keuze staat vast 50D, want je voelt gewoon het kwaliteitsverschil en hiermee wil ik niet denigrerend doen t.o.v. 550D-bezitters. Hoewel ik kan begrijpen dat je als vrouw, ook weer niet denigrerend bedoeld, misschien toch opteert voor de kleinere 550D.
          Dus een goede raad, bel enkele winkels, ga naar de winkel waar ze beide modellen hebben staan en pak ze eens vast ...en aan dat gevoel kunnen zelfs 100 meningen van anderen niets veranderen.
          Zelf vraag ik nu nog bij enkele verschillende winkels prijs (inclusief accessoires) zodat ik de D50 bij de prijsvoordeligste winkel kan aankopen.

          Bart

          Comment


          • #6
            Re: 50D of 550D?

            Heb je ook over de 60D nagedacht, die is net uit, en heeft elementen van zowel de 550D, 50D als de 7D....
            Photoshop en The Gimp voor beginners

            Comment


            • #7
              Re: 50D of 550D?

              En ook de prijs van de 7D, toch ongeveer!
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: 50D of 550D?

                Die prijs zal binnen enkele weken gedaald zijn, volgens mij is er nu niet een camera die nog aan de introductie prijs verkocht wordt....
                Photoshop en The Gimp voor beginners

                Comment


                • #9
                  Re: 50D of 550D?

                  Volgens mij heeft de 550D veruit de beste beeldkwaliteit, eigenlijk is de 50D nooit echt een verbetering geweest ten opzichte van de 40D (de hoge iso is zelfs slechter).

                  De beeldkwaliteit ven de 550D Is te vergelijken met die van de 7D.

                  De 550D heeft wel een paar nadelen ten opzichte van de 50D, de zoeker is kleiner en het AF-systeem is minder goed (maar de 50D heeft ook niet het modernste AF-systeem).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: 50D of 550D?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Den_Dove Bekijk bericht
                    Persoonlijk zou ik ook voor de 50D gaan. Het is een veel robuustere camera, en kan beter overweg met hogere iso waarden.

                    Een rede waarom je voor 550D zou kiezen is omwille van de HD video optie.

                    [edit]Mja, dus eigenlijk hetzelfde als doudeke hierboven meldt [/edit]
                    Heb altijd gelezen dat de 50D niet echt uitblinkt bij hoge iso-waarden....de 550D is wel een knappe camera in de club bij ons heeft iemand deze gekocht als beginner en ik moet zeggen mooie beeldkwaliteit....ik zou gaan voor de 550D Voortgaande op de reviews en opmerkingen...
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 50D of 550D?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                      Heb altijd gelezen dat de 50D niet echt uitblinkt bij hoge iso-waarden....de 550D is wel een knappe camera in de club bij ons heeft iemand deze gekocht als beginner en ik moet zeggen mooie beeldkwaliteit....ik zou gaan voor de 550D Voortgaande op de reviews en opmerkingen...
                      Ik heb de 550D in mijn handen gehad.
                      En ik wil hem direct, stante pede hebben
                      MAAR die camera heeft goede lenzen nodig.... eigenlijk zoals elke camera.
                      Dus als je met Canon verder wilt fotograferen koop dan ook een kwaliteitslens en die
                      zal je evenveel kosten als de 550D zelf.

                      Voor zover ik weet of gelezen heb is de D7 een zeer goede camera.
                      dpreview.com is vol lof over deze camera en de gebruikers ook.

                      Denk ook aan de kwaliteit van de opslag of het SD-kaartje (bij die 550D).
                      Minimum klasse 6 nemen. Als je wilt filmen heb je deze kwaliteit zeker nodig.
                      Ga liefst hoger


                      Nog iets over de inruilwaarde of als je de camera wilt verkopen binnen een paar jaren.
                      Dat zal weinig of niks uitmaken
                      Ik heb er eentje die me 2200 euro kostte en die geraak ik nog niet kwijt aan
                      de straatstenen.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: 50D of 550D?

                        Ik heb ze allebei vergeleken en uiteindelijk voor 550D gegaan...

                        Voor mij persoonlijk :

                        Voordelen 50D
                        kwaliteit body
                        scrollwiel
                        snelheid (fps shooting)

                        Voordelen 550D
                        quickmenu
                        LCD 3:2 verhouding en 1040K
                        SD (=kleiner en minder fragiel)
                        movie 1080p + movie crop mode + AF during movie recording
                        gewicht
                        grootte
                        Beeldkwaliteit

                        50D iso beter dan 550D => no way!!

                        Ik ben ongeloofelijk content van de beeldkwaliteit die uit de 550D komt...
                        Het scrolwiel van de xxD reeks mogen ze nog overzetten

                        Comment


                        • #13
                          Re: 50D of 550D?

                          Plex,

                          Een duurde camera zal wel zijn kwaliteiten hebben.
                          Daar twijfel ik niet aan.
                          Doch ik vermoed dat dergelijke camera ook complex is en veel vraagt van
                          een beginner.
                          Ik kan vergelijken... tussen een compactje en een DSLR.
                          Bij de Canon Ixus en een DSLR verbaasde me steeds de kwaliteit van die Ixus.
                          Ik vroeg me soms af waarom ik zo moest "prutsen" om dezelfde kwaliteit te halen uit die DSLR.
                          Ik vermoed dan ook dat een gebruiker met zijn eerste DSLR gaat afzien
                          En wellicht zal ontgoocheld zijn...
                          Vergeet dus niet dat je met een goede camera ook een pak slechte foto's kan maken.
                          Het vraagt wat werk he.
                          Ik heb een voorbeeld van mijn goede vriend die dus een 550D heeft.
                          De voornaamste gegevens van die foto:
                          1/100 s
                          F 5.6
                          ISO 1000
                          Landscape mode.
                          Lens is 18-135 IS
                          Auto WB
                          Auto exposure
                          > foto is wat overbelicht en niet scherp, weinig contrast.
                          Met een beetje ervaring in jouw rugzak moet je toch zien dat hier iets niet klopt he.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #14
                            Re: 50D of 550D?

                            Bedankt voor alle reacties! Het maakt het er niet echt veel makkelijker op, maar 't geeft toch al een beter beeld.

                            Ik heb zelf een 300D, 10D, 20D, 40D, 5DI gehad en heb nu een 5DII. Mijn vriend heeft een 400D en ik kan er niet aan doen, maar ik vind dat het echt aanvoelt als een prulledingetje. Ik heb die camera gewoon niet graag in mijn handen. Dus voor mij leek het logisch om de 50D te verkiezen tov de 550D.

                            Maar als de ISO van de 550D beter is, dan valt die toch zeker te overwegen.

                            Ik ga het allemaal vertellen tegen de cursisten vanavond en dan moeten ze zelf de knoop maar doorhakken. Ik moet zelf in ieder geval geen andere camera hebben!
                            www.focusfotografie.be
                            www.facebook.com/eviwilmus

                            Comment


                            • #15
                              Re: 50D of 550D?

                              Ik kan me inderdaad voorstellen dat, als je al een 40D, 5DI en een 5DII gehad hebt, dat je niet meer terug wil naar een xxxD, en dus ook geen 550D. Maar ik kan me ook voorstellen dat het voor een cursist op je cursus niet nodig is om zo'n stevige, zware XXD te hebben. Die mensen zullen bij een XXXD ook al vinden dat ze een groot toestel vast hebben, omdat ze hun compactcamera gewoon zijn.

                              Ik stel me vooral de vraag of we de 50D niet nog te veel ophemelen omdat het een XXD is (en ik zou het echt niet weten want ik heb nog geen XXD vast gehad), terwijl de techniek in de camera's ondertussen al zoveel geëvolueerd is, dat het instapmodel 550D ondertussen de 50D evenaart (zowel in prijs als in kwaliteit). Tenslotte is de 50D al van twee jaar geleden...

                              Is de 50D nog steeds beter dan een XXXD? Hangt waarschijnlijk gewoon af van hetgeen je zelf aanvoelt en wat je prioriteiten zijn.
                              Canon EOS Rebel T3i - EFS 18-55mm - Niet meer of minder dan dat.

                              Comment

                              Working...
                              X