Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

    Hallo,
    Ik heb een vraagje over wat voor mij het beste bewerkingsprogramma zou zijn.
    Tot een 7 tal jaar terug was ik professioneel bezig met fotografie en werkte ik met Photoshop/bridge CC en lightroom.
    Door omstandigheden in de privé-sfeer ben ik dan een paar jaar gestopt, maar nu begint het weer heel hard te kriebelen. :-)
    Ik werkte vroeger steeds met Canon, nu werk ik met Fuji. Tijdens analoog werkte ik ook met Fuji.
    Mijn PH CC abo is ook al jaren opgezegd, nu wil ik dit weer activeren maar ik merk dat dit niet meer kan op mijn Macbook pro van 2015 die anders voor mij nog zeker voldoet.(ik koop momenteel geen ander)
    Mijn vroeger werkpaard was een vaste mac pro maar deze is op pensioen.
    Nu probeerde ik een laatste koopversie van de CS5 of CS6 te verkrijgen maar dat is mij tot nu toe nog niet gelukt.
    Ik zal fotografie niet meer professioneel uitoefenen als hoofdberoep maar wil toch mijn foto's om niveau kunnen afwerken.
    Graag hoor ik jullie tips.
    Body : Fuji X-T4, lenzen : XF8-16mm F2.8 LM WR, XF16-55mm F2.8 LM WR, XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR, XF56mm F1.2 R, manfrotto statief. Op verlanglijstje: XF150-600mm

  • #2
    Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

    In het analoge tijdvak betaalde ik voor minstens 2 à 3 filmpjes per maand. De kleurenfilmpjes liet ik afwerken door een professionele afwerkcentrale. Op vakantie hield ik me in, en hield het bij 1 kleuren- en 1 zwartwitfilmpje per dag. Tel uit wat de hobby mij toen kostte.
    Nu betaal ik 12 € per maand voor een abonnement op Lightroom en Photoshop. En beslis zelf wat ik (zelf) afdruk. Ik vind dat ik véél goedkoper af ben dan vroeger.
    Aan jou om de keuze te maken zou ik zeggen.

    Comment


    • #3
      Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

      Volgens MacTracker is jouw MacBook Pro, mocht ie tenminste de 15inch van Mid 2015 zijn, model A1398, nog steeds supported. Is het echter de 13inch van early 2015, model A1502, dan is ie helaas vintage.
      Weet wel dat toen ik mijn oude iMac (late 2012) upgegrade heb van Mojave naar Catalina, CS6 niet meer werkte.
      Hoewel je, zoals PP hierboven, zou kunnen berekenen dat een abo op langere termijn goedkoper uitkomt, vind ik het dwaas om een abo te nemen, en toch niet meer in staat zijn om de nieuwere versies van CC te draaien, zoals enkele andere Mackers hier hebben ondervonden. En een nieuwe Mac aanschaffen is niet meteen wat je wil.
      Ik heb gekozen om geen enkele abo te nemen op software, dus geen Adobe meer, geen Microsoft... De Apple alternatieven voor MSOffice zijn goed genoeg, en er is ook nog LibreOffice.
      Voor Adobe is er vandaag de dag concurrentie genoeg.
      Affinity Photo heeft op de nieuwe Macs van mijn vrouw en mijzelf Photoshop vervangen.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

        Het beste aanbod op de markt is volgens mij de combi LR/PS , in feite goedkoop voor wat je krijgt. (12€/mnd).

        Zeer goed is capture one (C1)maar vrij duur (219€ per jaar) meer geschikt voor pro fotografen.

        On1 photo RAW biedt veel mogelijkheden ( +/- 120€ per jaar) maar beschikt niet over de finesse van de 2 voorgaande, is zeer geschikt voor de gevorderde amateur, tenminste, als je niet een groot aantal foto’s op korte tijd wil verwerken .

        Daar zijn nog een hoop andere programma’s (waar ik geen ervaring mee heb) vooral als je je beperkt tot de basis functies en geen gebruik maakt van layers en maskers.

        Misschien helpt dit artikel in het maken van een keuze https://www.dpreview.com/articles/04...m-alternatives.

        Of je PC nog voldoet kun je vlug te weten komen, voor de meeste programma’s is er een gratis 14-daagse proefperiode beschikbaar.
        Verschillende producenten integreren AI (artificiële intelligentie) in hun programma’s met als gevolg dat ze hogere eisen stellen aan je PC.
        Maar eens je AI gebruikt hebt kun je dit niet meer wegdenken.
        Last edited by polartha; 7 november 2022, 08:37.
        www.polartha.com

        Comment


        • #5
          Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

          Thx voor de info, het is idd een 13inch van early 2015 die ik dan aan een anders scherm koppel.
          Een nieuwe mac aanschaffen is momenteel geen optie en een abo nemen waar je maar 30% van gebruikt vind ik ook nutteloos.
          Het gaat niet om de abo prijs die vind ik niet te duur, als we vroeger de PH nog moesten aankopen was die ook duur.
          Zou je ergens nog een versie van CS5 of CS6 kunnen dowloaden?
          Aders zal ik mij eens verdiepen in Affinty Photo of Capture ON1 express tot Fujifilm.
          Body : Fuji X-T4, lenzen : XF8-16mm F2.8 LM WR, XF16-55mm F2.8 LM WR, XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR, XF56mm F1.2 R, manfrotto statief. Op verlanglijstje: XF150-600mm

          Comment


          • #6
            Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

            Oorspronkelijk geplaatst door peter C. Bekijk bericht
            Thx voor de info, het is idd een 13inch van early 2015 die ik dan aan een anders scherm koppel.
            Een nieuwe mac aanschaffen is momenteel geen optie en een abo nemen waar je maar 30% van gebruikt vind ik ook nutteloos.
            Het gaat niet om de abo prijs die vind ik niet te duur, als we vroeger de PH nog moesten aankopen was die ook duur.
            Zou je ergens nog een versie van CS5 of CS6 kunnen dowloaden?
            Aders zal ik mij eens verdiepen in Affinty Photo of Capture ON1 express tot Fujifilm.
            Voor zover ik weet is CS5 of CS6 niet meer officieel te downloaden. Over de piratenmarkt weet ik niets.
            Bovendien, of die nog kunnen draaien, hangt af van je huidige OS-versie. CS6 dus niet meer onder Catalina.

            Affinity Photo is zelfs van de AppStore verkrijgbaar; maar ik raad aan rechtstreeks bij Serif te kopen. D'er zijn (zeer lichte, maar voor diegenen die veel plugins gebruiken - zoals ik - zeer essentiële) verschillen. Woensdag a.s. 9 nov 22, is er een belangrijke aankondiging van Serif, en hou eventueel ook rekening met Black Friday prijzen. Maar zelfs aan de max. prijs is het hooguit een half jaar abo van LR/PS. En het is van jou, en blijft van jou, in tegenstelling tot een abo.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

              Capture one express voor Fujifilm is voor zover ik weet nog steeds gratis te gebruiken.

              Comment


              • #8
                Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

                Thx,
                Zal de site zeker in de gaten houden.
                Al eens Affinity gaan verkennen en ziet er idd zeer ok uit, nog even de trial van 10 dagen proberen maar denk dat de beslissing al gevallen is.
                Body : Fuji X-T4, lenzen : XF8-16mm F2.8 LM WR, XF16-55mm F2.8 LM WR, XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR, XF56mm F1.2 R, manfrotto statief. Op verlanglijstje: XF150-600mm

                Comment


                • #9
                  Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

                  Deze is idd gratis te gebruiken, wel even aanpassen als je altijd PH en LR gebruikt hebt.
                  Body : Fuji X-T4, lenzen : XF8-16mm F2.8 LM WR, XF16-55mm F2.8 LM WR, XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR, XF56mm F1.2 R, manfrotto statief. Op verlanglijstje: XF150-600mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

                    Affinity photo vervangt wel Lightroom niet. Is eerder een photoshop alternatief
                    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

                      =polartha;4923957]

                      On1 photo RAW biedt veel mogelijkheden ( +/- 120€ per jaar) maar beschikt niet over de finesse van de 2 voorgaande, is zeer geschikt voor de gevorderde amateur, tenminste, als je niet een groot aantal foto’s op korte tijd wil verwerken.
                      Dat is dan uw mening ik vind ON1 Photo RAW 2023 beter dan Photoshop en Lightroom.


                      Of je PC nog voldoet kun je vlug te weten komen, voor de meeste programma’s is er een gratis 14-daagse proefperiode beschikbaar.
                      Verschillende producenten integreren AI (artificiële intelligentie) in hun programma’s met als gevolg dat ze hogere eisen stellen aan je PC.
                      Maar eens je AI gebruikt hebt kun je dit niet meer wegdenken.


                      Je hoeft daarvoor geen proefversie te installeren, gewoon kijken wat de MINIMUM EISEN zijn.
                      Er wat bij doen en je zit safe.
                      Een i5 + 16 of 32GB geheugen is voldoende naast een SSD schijf van 500GB tot 1TB (volgens behoefte).
                      Last edited by Red Falcon; 17 november 2022, 23:21.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

                        IK denk dat stilaan de meeste fotobewerkingsprogramma's, ook degene die gratis zijn, gebruik gaan maken van AI in mindere of meerdere mate. En dan zullen de meeste 'verouderde' toestellen toch in moeilijkheden komen....Ik zou toch maar eens overwegen om een nieuwe(re) pc aan te schaffen, dan zijn de mogelijkheden zoveel groter....en ook het plezier dus....succes !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

                          Als je op vandaag de trial versie van Capture One Pro 23 (de 23 is net uit) installeert dan krijg je bij het afsluiten de kans om door te klikken naar een aankoop met een korting van 40% op de perpetual license. Zo kan je een pertual license kopen voor 209 euro. Van alle functies die in het Adobe abo zaten gebuikte ik enkel LR Classic, en dan nog enkel DAM en lichte fotobewerking. COP23 is niet goedkoop, maar in vergelijking met een abonnement op Lightroom kom ik vrij snel in het voordeel van COP23.
                          Last edited by JuLi; 22 november 2022, 10:51.
                          | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
                            COP23 is niet goedkoop, maar in vergelijking met een abonnement op Lightroom kom ik vrij snel in het voordeel van COP23.
                            Maar dan ga je niet altijd mogen updaten. Als ik mij niet vergis komen ze elk jaar met een grote update uit en dan moet je opnieuw betalen. Ik heb ooit eens een vergelijking gelezen wat er nu het goedkoopst is. Een adobe fotografie abonnement of Capture One en Adobe kwam er toch het goedkoopst uit op termijn.

                            Je zou ook kunnen zeggen ik update niet elk jaar maar ik denk dat je dan meer moet betalen voor een update als je er eentje over slaat maar dat ben ik niet zeker.

                            Ik heb ook de indruk dat overslaan van updates tegenwoordig ook niet meer zo'n goed plan is. Heb het al met verschillende plugins gehad. Nik Collection, Topaz software.
                            https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

                              Het ligt zeer dicht bij mekaar, heb getwijfeld. Maar door die eeuwige licentie heb je naar mijn gevoel meer opties. Ofwel blijf je bij de eeuwige licentie met de oude software, en dat lijkt me haalbaar gezien ik niet altijd "het nieuwste van het nieuwste" koop. Ofwel sla ik vb. 1 versie over. Ofwel ga ik alsnog over naar subscription. We zien wel. In elk geval, het was efkes wennen, maar op een aantal vlakken vind ik COP23 een verademing voor mijn doen.
                              | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                              Comment

                              Working...
                              X