Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is jullie verscherproutine in Photoshop?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is jullie verscherproutine in Photoshop?

    Ik ben onlangs overgestapt naar bewerking in Adobe Camera Raw + Photoshop. Ik verklein praktisch al mijn foto's aangezien ik zelden (eigenlijk nog nooit, maar wie weet...ooit?) grote prints maak. Tot nu toe verscherpte ik mijn fullsize foto (soms, door middel van high pass filter + overlay of door middel van unsharp mask) en exporteerde ik daarna naar een JPEG met formaat van keuze. Het ging steeds over een serieuze verkleining van de feitelijke foto. Ik ging er daarbij foutief van uit dat er bepaalde verscherping in Photoshop wordt toegepast.

    Wat zijn jullie routines in Photoshop om te komen tot de ultieme scherpte in het eindresultaat?
    Is er een verschil tussen exporteren in het juiste formaat of eerst resizen en dan exporteren (ik denk het niet)?
    Passen jullie daarna unsharp mask toe? High pass filter? Smart sharpen filter? Of een combinatie?

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
    Erik
    www.erikthomas.be

  • #2
    Re: Wat is jullie verscherproutine in Photshop?

    De eerste verscherping in de ACR en heel soms als aller laatste unsharp mask, maar eigenlijk gebruiktte ik PS alleen voor opslaan, dus overgegaan naar LR
    Je RAW blijft toch altijd dezelfde maat?
    Last edited by hjanssen; 5 maart 2021, 17:49.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Wat is jullie verscherproutine in Photshop?

      Ik gebruik zoals jij ook de filter "Hoogdoorlaat" (High Pass) en dan de modus "Bedekken" (Overlay). Wat ik wel doe is van mijn afbeelding een " slim object" te maken en dan de filter toe te passen. Dit heeft het grote voordeel dat je dit ten alle tijden nog kan aanpassen. Zelf laat ik al mijn foto's in het PSD formaat staan want als je ze gaat omzetten in JPG dan druk je alles (lees kleuren) bijeen. Wanneer je ze gaat resizen is dit OK maar als je later ze terug wilt groter maken voor ev print dan zie je toch niet meer het gewenste resultaat. Nu gaan er misschien sommige onder jullie denken dat is nogal wat geheugen dat je dan nodig hebt op je HD, ja dat is misschien wel zo maar anderzijds is de kostprijs voor een externe HD zo weinig dat dit te overwegen valt.

      Comment


      • #4
        Re: Wat is jullie verscherproutine in Photshop?

        Bedankt voor jullie feedback. De raw blijft inderdaad in hetzelfde formaat en ik sla ook steeds mijn werk op in psd. Als ik van ACR naar PS ga werk ik ook steeds met slim object zodat ik nadien nog aanpassingen kan maken. Verscherpen doe ik net als paep in een aparte laag. Dan kan ik bijv. nog ruisreductie op de high pass filter toepassen indien deze de ruis heeft versterkt.

        Nu mijn vraag is vooral: dat is allemaal goed als je bijv. een jpeg in het originele formaat wil opslaan. Maar in werkelijkheid ga ik vaak met kleinere versies werken. Dan is vraag: hoe gaan jullie in dat geval te werk om optimale scherpte te behouden?
        www.erikthomas.be

        Comment


        • #5
          Re: Wat is jullie verscherproutine in Photshop?

          Ik gebruik meestal deze van NIK.
          Als je dit in PS wilt doen doe het dan zo:
          Je achtergrond (de foto dus) dupliceren en dan naar "Filter" ==> "Overig" ==> "Hoogdoorlaat" en nu de pixels zo zetten dat er absoluut geen kleur in te zien komt anders zal je foto veel te scherp lijken.
          Dan de overvloeimodus van "Normaal" naar "Zwak licht" veranderen.
          Is je foto alsnog te scherp (witte spikkels) dan de dekking verminderen tot het gewenste effect.
          "Bedekken" als overvloeimodus kan ook maar kan bij sterke contrasten soms ongewenste effecten hebben, je kiest dus beter "Zwak licht".

          PS: Van Jimmy McIntyre heb ik onlangs een plug-in gekregen bij zijn Shutter Evolve die ik een paar jaar geleden heb gekocht.
          Voorbeelden van zijn "verscherper" gezien en dat werkt à merveille. (YT)
          Helaas nog niet gebruikt en erger nog, nog niet geïnstalleerd.
          Last edited by Red Falcon; 10 maart 2021, 09:24. Reden: Post Scriptum
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Wat is jullie verscherproutine in Photshop?

            Bedankt Red Falcon, dat zal ik eens uittesten!

            En wat betreft die verscherper: het is altijd goed nog iets achter de hand te hebben 😉.
            www.erikthomas.be

            Comment


            • #7
              Re: Wat is jullie verscherproutine in Photshop?

              Ik gebruik hiervoor een frequentie separation concept, wat omslachtiger maar ik heb hier een action van gemaakt, dus twee muis klikken
              2 kopies maken van de grond laag en de bovenste uitvinken (laag 1 en laag 2 waar laag 2 de onderste is net boven de grondlaag )
              Laag 2: Gausian blur tot de details niet meer zichtbaar zijn (bvb 2.5)
              Laag 1: Apply image
              Layer: Layer 2 (de geblurde laag)
              Blending: ADD
              Scale: 2
              Offset: 0 + invert (voor 8-bit image 128 geen invert)
              Layer blend op Linear Light

              In principe moet het beeld dat je dan ziet identiek zijn aan de grondlaag (nakijken vinkje grondlaag ALT + left click)
              Als je nu de toplaag kopieert, verscherp je je beeld en kan je naar smaak corrigeren
              2de kopie = nog scherper
              Opacity bvb 50% = minder scherp
              Leg je er een masker op kan je bepaalde delen van de foto opscherpen enz.
              Gebruik ik al enkel jaren ondertussen
              Last edited by Rudy M.; 2 april 2021, 11:10.
              Rudy,

              Hier vind je meer Astrofotografie werk.

              Comment


              • #8
                Re: Wat is jullie verscherproutine in Photshop?

                Bedankt voor jullie comments. Rudy M. dat frerquency separation concept werkt zeer goed. Merci voor die tip! Ik had hier nog nooit van gehoord. Het enige waar ik nog mee worstel: ik bewerk typisch in PS als smart objects. Ik heb het deze keer toegepast na verenigen van de zichtbare lagen. Daarna exporteer ik dan naar JPEG in verschillende, kleinere formaten (Bicubisch automatisch). Pas je het dan nog eens toe op de kleinere formaten? Of enkel op je smart objects in origineel formaat?
                www.erikthomas.be

                Comment


                • #9
                  Re: Wat is jullie verscherproutine in Photshop?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black Fly Bekijk bericht
                  Bedankt voor jullie comments. Rudy M. dat frerquency separation concept werkt zeer goed. Merci voor die tip! Ik had hier nog nooit van gehoord. Het enige waar ik nog mee worstel: ik bewerk typisch in PS als smart objects. Ik heb het deze keer toegepast na verenigen van de zichtbare lagen. Daarna exporteer ik dan naar JPEG in verschillende, kleinere formaten (Bicubisch automatisch). Pas je het dan nog eens toe op de kleinere formaten? Of enkel op je smart objects in origineel formaat?
                  Eigenlijk is dit de eerste stap in mijn processing, het extra verscherpen is eigenlijk een neveneffect van dit proces

                  Je kan dit ook gebruiken om bvb kleuren te corrigeren. De blur laag bevat kleur. Stel dat je een model hebt met verschillende huidtinten. Benen zijn wat blauwig/rood of ooit een bruid gehad, lekker gebruind in topje en dan een trouwjurk met blote rug Dan kan je samplen op de blur laag en kleuren op een nieuwe laag er net boven om zo de kleur wat egaler te krijgen. Je past zo enkel de kleur aan en niet de textuur

                  Hoe doe je dat. Borstel niet te klein, hardness 0% en opacity van de borstel ergens tussen de 6 en 12. Sample de donkere kleur, in kleuren op de scheiding en lichtere kleur, sample de lichter kleur, inkleuren enz. Je gaat sowieso te veel corrigeren en dat los je op met de opacity van de laag zelf aan te passen.(je kan ook op de blur laag kleuren maar dan zet je je zelf vast als je wil corrigeren of opnieuw beginnen) (probeer dat eens op een beeld met wit en zwart vlak en kleur op de scheiding)
                  Borstel je over de kledij, geen probleem een masker leggen en over de ingekleurde laag en het te veel ingekleurd via het masker wegwerken.

                  Dikwijls ga je ook de textuur laag wat moeten corrigeren om de aflijning weg te krijgen (masker over de textuur laag en lijntje wegborstellen).
                  Als je moet verscherpen, dan na het inkleuren.
                  Meestal doe ik het enkel op de ruwe data nooit op de jpg's. Ik corrigeer eigenlijk nooit de jpg's.
                  Rudy,

                  Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat is jullie verscherproutine in Photshop?

                    Bedankt voor de snelle reply. Ik doe zelf voorlopig weinig portretwerk maar ik zie wel mogelijkheden met het kleuren zonder textuur aan te passen voor andere toepassingen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                    Meestal doe ik het enkel op de ruwe data nooit op de jpg's. Ik corrigeer eigenlijk nooit de jpg's.
                    Ik open meestal mijn RAWs in ACR waarna ik verder open in PS als smart objects, voeg wat bewerkingen toe in verschillende lagen en op het eind voeg ik verscherping toe.
                    Ik begrijp dus uit bovenstaande dat je op dezelfde manier werkt al is verscherping volgens FS niet uw laatste stap maar maakt deel uit van retoucheren van de foto. Juist?
                    Gebruikt je de verscherping van RAW in ACR dan ook vooraleer je naar PS gaat? Voolopig staat die bij mij ingesteld op de standaardwaarde maar doe ik daar niet meer mee.
                    www.erikthomas.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat is jullie verscherproutine in Photshop?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black Fly Bekijk bericht
                      Bedankt voor de snelle reply. Ik doe zelf voorlopig weinig portretwerk maar ik zie wel mogelijkheden met het kleuren zonder textuur aan te passen voor andere toepassingen.



                      Ik open meestal mijn RAWs in ACR waarna ik verder open in PS als smart objects, voeg wat bewerkingen toe in verschillende lagen en op het eind voeg ik verscherping toe.
                      Ik begrijp dus uit bovenstaande dat je op dezelfde manier werkt al is verscherping volgens FS niet uw laatste stap maar maakt deel uit van retoucheren van de foto. Juist?
                      Gebruikt je de verscherping van RAW in ACR dan ook vooraleer je naar PS gaat? Voolopig staat die bij mij ingesteld op de standaardwaarde maar doe ik daar niet meer mee.
                      Ik heb wel wat verschillende workflows afhankelijk van wat ik geschoten heb. De action die ik gemaakt heb is gebouwd om zowat op alles te kunnen gebruiken.
                      De start is Lightroom. Lightroom gebruik ik enkel om de basis belichting aan te passen in batch, verder eigenlijk niets.
                      Vanuit LR start ik PS op en laat direct de action los op de foto, deze action maakt redelijk wat lagen aan waaronder de frequentie separation, maar ook dodge and burn curves, lagen voor retouch en nog enkele voor speciallekes die ik gebruik bij portret. Eigenlijk worden alle lagen aangemaakt die ik regelmatig gebruik in de verschillende workflows (deleten gaat sneller dan aanmaken )

                      Eerste stap is inkleuren en eventueel verscherpen, al moet ik toegeven dat ik bij portret niet verscherp, als die niet scherp zijn gaan de weg, je krijgt dat toch niet meer goed.
                      De ingekleurde/verscherpte foto is de basis voor de verdere postprocessing, daarom doen worden die eerst gedaan.
                      Rudy,

                      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat is jullie verscherproutine in Photshop?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                        Ik heb wel wat verschillende workflows afhankelijk van wat ik geschoten heb. De action die ik gemaakt heb is gebouwd om zowat op alles te kunnen gebruiken.
                        De start is Lightroom. Lightroom gebruik ik enkel om de basis belichting aan te passen in batch, verder eigenlijk niets.
                        Vanuit LR start ik PS op en laat direct de action los op de foto, deze action maakt redelijk wat lagen aan waaronder de frequentie separation, maar ook dodge and burn curves, lagen voor retouch en nog enkele voor speciallekes die ik gebruik bij portret. Eigenlijk worden alle lagen aangemaakt die ik regelmatig gebruik in de verschillende workflows (deleten gaat sneller dan aanmaken )

                        Eerste stap is inkleuren en eventueel verscherpen, al moet ik toegeven dat ik bij portret niet verscherp, als die niet scherp zijn gaan de weg, je krijgt dat toch niet meer goed.
                        De ingekleurde/verscherpte foto is de basis voor de verdere postprocessing, daarom doen worden die eerst gedaan.
                        Bedankt voor je toelichting!
                        www.erikthomas.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat is jullie verscherproutine in Photshop?

                          Na zowat alles geprobeerd te hebben ben ik terecht gekomen bij een UXP paneel voor Photoshop.
                          Er is een simpele gratis versie die al goed is, maar de PRO versie heeft batch en watermerk opties, alsook borders en dropschaduwen.
                          Enfin, kijk zelf maar eens, ik ben alvast héél blij met dit paneel!

                          Quickly and easily export your images to the web with this extension panel for Photoshop.
                          Amateur fotograaf,
                          lid van EOS Wevelgem en Natuurpunt fotografiewerkgroep Zuid-west Vlaanderen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat is jullie verscherproutine in Photoshop?

                            Duplicate background - Filter- Other_ highpass- (blending mode)linear light

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat is jullie verscherproutine in Photoshop?

                              In lightroom verscherpen op 40 en 1.3 straal.
                              Dan naar photoshop.
                              Als laatste bewerking komt dan een kopie van de laag, hoogdoorlaat filter, blend mode in zacht licht en opacity van die laag op 60%.
                              Dan als allerlaatste laag een beetje ruis eroverheen.
                              Groetjes,
                              Dominic

                              Comment

                              Working...
                              X