Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Resizen: landscape-portrait geeft soms problemen.

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Resizen: landscape-portrait geeft soms problemen.

    Mijn foto's zet ik in originele staat op een CD, daarnaast zet ik ze er nog eens "bewerkt" op en die laatste groep zet ik er nog eens in formaat 800 x 600 op, gewoon om eventueel op het net te zetten of om op een trage PC comfortabel te kunnen bekijken.

    Nu wanneer ik een grote groep resize, vergeet ik wel eens dat er enkele PORTRAIT-modes tussen zitten en als die dan naar 800 x 600 gaan, trekken ze wel gekke bekken...

    Bestaat er geen mogelijkheid om al je foto's te verkleinen, zonder die vaste pixelwaardes te moeten opgeven. Ik bedoel dat je bv. kan zeggen "ik wil deze foto ... % kleiner"
    Zodanig dat je GEEN REKENING MOET HOUDEN met die enkele foto's in PORTRAIT-mode ???
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Hallo Marc,

    Ik gebruik soms wel eens AutoImager waar je een hele directory in batch kan resizen naar zelf te bepalen resoluties.
    Misschien kan dit je helpen, je kan alvast een evaluatie versie hier downloaden :

    http://www.autoimager.com/index.html

    PS Geef me maar een seintje als het dit is wat je wil zo niet zoeken we wel verder ik heb hier een hele boel software...
    Take care ! - Fuji S2 Pro - http://www.tribal69.be

    Comment


    • #3
      Ja hoor, en nog gratis ook: Irfanview.

      www.irfanview.com is de url geloof ik.

      werkwijze:
      -batch conversion/rename
      -onder 'set advanced options' vul je in: 800x600
      -'preserve aspect ratio' aanvinken

      en de files worden zodanig aangepast dat ze in een 800x600 'schoenendoos' passen; dus maximaal 800 breed en maximaal 600 hoog

      Comment


      • #4
        Thx Tribal en Menno !

        Ik heb hier net IRFANVIEW opgestart en nu zie ik die optie waarover Menno het heeft.
        Maar de reden waarom ik IRFANVIEW weinig gebruik, is dat na een resize, de foto's er erbarmelijk uitkomen.

        Dit zal wellicht te wijten zijn aan het feit dat ik het niet goed gebruik: ik geef dus gewoon de resize aan, maar wellicht dien ik nog enkele ander parameters in te vullen ?

        Kunnen jullie mij hier enige tips in geven ?

        Ik resize meestal enkel mijn E-20 files. ( 2560 x 1920 )


        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Zoals ik als zei: de optie PRESERVE ASPECT RATIO aanvinken!

          (dit betekent zoiets als 'originele beeldverhouding behouden')

          Succes.

          Comment


          • #6
            Oh ja, en ook "Use Resample Function (better quality)" aanvinken.

            Dit heeft niks met de juiste lengte/breedte verhouding te maken maar geeft, zoals er al bij staat, betere kwaliteit pics.

            Comment


            • #7
              Marc vergeet ook niet de jpeg waarde aan te passen. Als je resized ga je de jpeg daarna opnieuw saven en als die dan op hoge compressie staat gaan de foto's natuurlijk erbarmelijk worden. maar in eerste instantie zouden ze toch niet erbarmelijk mogen zijn


              Voor het beste resultaat na resize nog even sharpen doen want een verkleining van de foto moet terug even opgescherpt worden vermits er tijdens een resize (met alle programma's) scherpte verloren gaat.

              Aan de hand van je instellingen lijk je dat al wel te doen maar misschien is 30 iets te hoog. Test daar misschien even mee. Wel zoals reeds vermeld steeds preserve aspect ratio aanvinken en ook use resample function.

              Comment


              • #8
                @ Slipstream: Bedoel je in de SAVE PROPERTIES ?
                Daar staat JPEG op 80.
                De eerste twee vakjes zijn niet aangevinkt.
                De volgende drie wel.

                Wat betekent: Save as progressive JPEG ??? ( eerste vakje )


                Ik heb nu de tweede methode gebruikt:

                Set new size as percentage of original

                25 % ingevuld
                Preserve aspect ratio
                Use resample function

                en verder niets aangevinkt.


                Zouden jullie de SHARPEN functie gebruiken ??? en hoeveel % ?
                Enne ...sharpen kan je toch TIJDENS het rezizen doen, of doe je dat best erna ?



                Deze werkwijze gaf redelijk goede resultaten en ik moet mij niks meer aantrekken van portrait of landscape.


                Sorry voor de vele vragen, maar jullie zijn hier echt zeer behulpzaam en ik begin IRFANVIEW interessant te vinden. Het is een klein programma dat bliksemsnel zijn werk doet.




                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Marc
                  @ Slipstream: Bedoel je in de SAVE PROPERTIES ?
                  Daar staat JPEG op 80.
                  De eerste twee vakjes zijn niet aangevinkt.
                  De volgende drie wel.
                  Ja Marc dat is wat ik bedoel. Hoe hoger het cijfer hoe minder compressie. Het komt er dus op aan een balans te vinden tussen kwaliteit en bestandsgrote.


                  Wat betekent: Save as progressive JPEG ??? ( eerste vakje )
                  Dat is een jpeg die wanneer je die op internet zet verschijnt in fases. Eerst ruw en hoe langer hoe beter de kwaliteit is tot ie volledig ingeladen is. Hopelijk begrijp je wat ik hiermee bedoel.


                  Ik heb nu de tweede methode gebruikt:

                  Set new size as percentage of original

                  25 % ingevuld
                  Preserve aspect ratio
                  Use resample function

                  en verder niets aangevinkt.


                  Zouden jullie de SHARPEN functie gebruiken ??? en hoeveel % ?
                  Enne ...sharpen kan je toch TIJDENS het rezizen doen, of doe je dat best erna ?



                  Deze werkwijze gaf redelijk goede resultaten en ik moet mij niks meer aantrekken van portrait of landscape.
                  Ik gebruik deze werkwijze ook zo. Sharpen kan je hier in beide gevallen doen ofwel auto tijdens batch resample of erna. Maar het komt er wel ook weer op aan een percentage te vinden waar je tevreden mee bent. Het is moeilijk om daar een cijfer op te plakken want dat verschilt van camera tot camera en zelfs van foto tot foto. Je zal zelf even moeten uitzoeken naar een percentage waar je tevreden mee bent.


                  Sorry voor de vele vragen, maar jullie zijn hier echt zeer behulpzaam en ik begin IRFANVIEW interessant te vinden. Het is een klein programma dat bliksemsnel zijn werk doet.
                  Geen probleem Marc. Voor mij is irfanview nog steeds de beste gratis download die ik ooit gedaan heb. Het is dan ook mijn standaardviewer. Ook weer iets dat je gemakklijk kan instellen in irfanview. Wel opletten dat je het enkel doet voor de file's die je wenst. Want mp3's of PSD files open ik zelf toch liever in respectievelijk winamp en photoshop.

                  Comment


                  • #10
                    Mark, ik zou ook voor de zekerheid onder menu image/resize/resample lacos aanvinken. Dan wordt dat bij batch ook gebruikt.


                    Groeten,
                    Ronald
                    http://fotografie.jouwweb.nl/

                    Comment


                    • #11
                      ik weet het niet hoor gasten.
                      kan je nu met één van deze programma's bestanden resizen zodat ze ofwel 800x600 ofwel 600s800 zijn of niet ? want dat heb ik hier nog niet gelezen.

                      de truc dat de breedte maximum 800 is en de hoogte maximum 600, levert ongelijke formaten op (en dat is wat ps trouwens ook kan).

                      Kan het met irfanview ?
                      ToM.___ //Fuji s602.
                      www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                      It goes to 11 you know? 1 louder.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by tom314
                        ik weet het niet hoor gasten.
                        kan je nu met één van deze programma's bestanden resizen zodat ze ofwel 800x600 ofwel 600s800 zijn of niet ? want dat heb ik hier nog niet gelezen.

                        de truc dat de breedte maximum 800 is en de hoogte maximum 600, levert ongelijke formaten op (en dat is wat ps trouwens ook kan).

                        Kan het met irfanview ?
                        Ja hoor tom gewoon preserve aspect ratio aanklikken en dan blijft de verhouding van de foto's kloppen.

                        Comment


                        • #13
                          ik weet het niet hoor gasten.
                          kan je nu met één van deze programma's bestanden resizen zodat ze ofwel 800x600 ofwel 600s800 zijn of niet ? want dat heb ik hier nog niet gelezen.
                          Het kan wel denk ik (met de percentage optie) maar is niet zo interessant. Wat m.i. van belang is dat door een batch resize alle foto's binnen de de Windows (of Mac) resolutie kunnen worden afgebeeld, zonder dat de viewer hoeft te resizen, want dat levert matige plaatjes op. Als je dus een 800x600 desktop hebt, is het de bedoeling dat het landschapformaat wordt teruggebracht naar 800 breed + 600 hoog, en portretformaat naar 450 breed + 600 hoog. Als je portretformaat zou omzetten naar naar 600 breed + 800 hoog (zoals jij wil) moet de viewer immers nog steeds de boel real time resizen (van 800 hoog naar 600 hoog).

                          Mijn eigen monitor staat ingesteld op 1024x768, dus wil ik dat voor de "scherm resizes" (hetgeen uiteraard kopieen zijn, de full sizes worden in een andere map gesaved) alles binnen die resolutie past.

                          Comment


                          • #14
                            vreemd dat niemand het hier over photoshop heeft ...
                            want die kan dat namelijk ook.

                            Comment


                            • #15
                              Wellicht kan photoshop ook batch resizen, maar niet iedereen heeft Photoshop. Bovendien heeft PS (althans de <v7 versies, van PS7 weet ik het niet) niet het Lanczos resize filter, dat algemeen beschouwd wordt als 1 van de allerbeste down-samplers. Misschien komt het daardoor dat ik op webforums (fora?) nogal eens klachten lees over de vrij matige kwaliteit van resizing in PS.

                              Comment

                              Working...
                              X