Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NEF programma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: NEF programma

    Subfolders worden automatisch mee gekopieerd als je een folder kopieert, kun je niet vergeten.
    Als je individueel files kopieert kun je je vlugger vergissen met XMP’eke dan met 1 subfolder.
    Je hoeft niets te importeren enkel in de library desbetreffende folder selecteren en alle
    opnames worden behandeld alsof ze deel uitmaken van de centrale dbase.
    Sessies zijn initieel ontworpen voor tethering (sessies) toepassingen, en het was juist de bedoeling van een meer portable systeem te hebben,
    zijnde van studio naar editor, is uiteraard ook heel geschikt voor vakantie en andere toepassingen. Beperkt zich niet enkel tot RAW-files maar kun je ook
    gebruiken voor alle formaten (JPG ,TIFF, PSD …..) en ook in combi met collections (centrale dbase).
    Heb 15 a 20 jaar terug ook met sidecars gewerkt om dat er toen niets beter was, laat me er niet aan denken wat een rompslomp dat was.
    www.polartha.com

    Comment


    • #17
      Re: NEF programma

      Ik gebruik nog steeds het 'oude' Nikon Capture NX2 versie 2.4.7.
      Na het bewerken van de NEF, kun je die opslaan in NEF-formaat. De bewerkingen worden mét de foto opgeslagen (dus géén sidecar).
      Met de 'save as' functie kun je de bewerkte NEF ook als JPG etc opslaan.

      Het is dus erg eenvoudig een bewerkte NEF tussen mappen/schijven etc te verslepen....de bewerkingen zitten ín de file.
      Teven is het ook mogelijk om de NEF met een ándere bewerking separaat in dezelfde NEF file op te slaan.
      Ontzettend handig, wanneer je 'bewerkings-skills' in de loop van de jaren door ervaring steeds beter worden: men kan de vorige bewerking nazien en evt verbeteren.

      Groet
      Rinus

      Comment


      • #18
        Re: NEF programma

        Oorspronkelijk geplaatst door Reest Bekijk bericht
        Ik gebruik nog steeds het 'oude' Nikon Capture NX2 versie 2.4.7.
        Na het bewerken van de NEF, kun je die opslaan in NEF-formaat. De bewerkingen worden mét de foto opgeslagen (dus géén sidecar).
        Met de 'save as' functie kun je de bewerkte NEF ook als JPG etc opslaan.

        Het is dus erg eenvoudig een bewerkte NEF tussen mappen/schijven etc te verslepen....de bewerkingen zitten ín de file.
        Teven is het ook mogelijk om de NEF met een ándere bewerking separaat in dezelfde NEF file op te slaan.
        Ontzettend handig, wanneer je 'bewerkings-skills' in de loop van de jaren door ervaring steeds beter worden: men kan de vorige bewerking nazien en evt verbeteren.

        Groet
        Rinus
        Ik geloof daar niks van!
        Die veranderingen zitten "ergens" opgeslagen, maar NIET in de RAW-file zelf. Kijk gewoon al maar naar datum van aanmaak, en grootte, en dat soort dingen, vóór en na bewerkingen, en verbaas jezelf.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #19
          Re: NEF programma

          Ik ben eens wat verder gaan googlen, en het ziet ernaar uit dat ik ongelijk heb, en Reest gelijk.
          Da's zowat de eerste keer dat ik ergens lees dat het RAW-bestand wel degelijk kan gewijzigd worden.
          When editing the NEF (Nikon raw files) with Nikon's ViewNX 2 software, after modifying things like exposure and white balance, I have the ability to save the NEF file or "Save As" a new filename.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #20
            Re: NEF programma

            Als ik een RAW file aanpas in ViewNX and "bewaar als" komt er in een aparte map een XML georiënteerd bestandje bij maar dan in Nikon eigen XML formaat NKSC.
            In ACR wordt de XML (XMP) file automatisch aangemaakt. ACR herkent de NKSC file niet dus als ik een NEF file wijzig in ViewNX en deze open in ACR dan krijg ik de ongewijzigde NEF te zien.

            Ik zie in ViewNX geen mogelijkheid om de NEF file separaat te bewaren laat staan inclusief alle gemaakte aanpassingen.

            Voor de goede orde: ik gebruik dit ViewNX nauwelijks en ben dus geen geoefend gebruiker hiermee
            http://www.smuttynose.nl

            Comment


            • #21
              Re: NEF programma

              Bij de oude Capture NX2 werden aanpassingen in de originele NEF bewaard.
              Bij de nieuwe Capture NX-D wordt zoals anderen al schreven een sidecar .nksc bestand opgeslagen in een aparte NKSC_PARAM map.

              Voornaamste punt hier is dat alle toestellen na D3300, D5300, D7100, D610 en D800 niet meer met Capture NX2 werken.

              Comment


              • #22
                Re: NEF programma

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Bij de oude Capture NX2 werden aanpassingen in de originele NEF bewaard.
                Bij de nieuwe Capture NX-D wordt zoals anderen al schreven een sidecar .nksc bestand opgeslagen in een aparte NKSC_PARAM map.

                Voornaamste punt hier is dat alle toestellen na D3300, D5300, D7100, D610 en D800 niet meer met Capture NX2 werken.
                Dank voor deze toelichting, Frank. Het was voor mij een openbaring dat een RAW-bestand zelf kon gewijzigd worden. Als ik jou, en bepaalde discussies goed begrijp, was dat op een bepaald moment zo, maar alleen met NX2, en welbepaalde NEF-bestanden, van welbepaalde toestellen.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #23
                  Re: NEF programma

                  Ik zie hier tussen de lijnen door een interessante debat.

                  Het gebruik van sidecar bestanden.

                  Lightroom ondersteund dat ook.

                  Maar rest nu mijn vraag of je dan ook uw bestanden (buiten weten van lightroom om) ook kan verplaatsen (bv naar een NAS) en dat Lightroom direct de sidecar bestanden gebruikt voor de metadata ipv alles op te slaan in de cataloog.

                  De reden dat ik het vraag is omdat ik mijn oude bestanden graag op een NAS plaats zonder nog in de cataloog aanwezig te zijn.
                  Echter als ik binnen afzienbare tijd nog eens oud werk wil ophalen moet ik wel de metadata nog hebben.

                  Weet iemand hier raad mee?

                  Comment


                  • #24
                    Re: NEF programma

                    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                    Ik zie hier tussen de lijnen door een interessante debat.

                    Het gebruik van sidecar bestanden.

                    Lightroom ondersteund dat ook.

                    Maar rest nu mijn vraag of je dan ook uw bestanden (buiten weten van lightroom om) ook kan verplaatsen (bv naar een NAS) en dat Lightroom direct de sidecar bestanden gebruikt voor de metadata ipv alles op te slaan in de cataloog.

                    De reden dat ik het vraag is omdat ik mijn oude bestanden graag op een NAS plaats zonder nog in de cataloog aanwezig te zijn.
                    Echter als ik binnen afzienbare tijd nog eens oud werk wil ophalen moet ik wel de metadata nog hebben.

                    Weet iemand hier raad mee?
                    De sidecar bestanden moeten altijd in dezelfde map staan als het RAW bestand

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: NEF programma

                      Ja dat weet ik.
                      Maar de vraag is meer hoe dat dan precies in zijn werk gaat.

                      Ik bedoel....
                      Zal LR de sidecar bestanden gebruiken om zijn cataloog op te bouwen na het importeren van de fotos uit archief?

                      Comment


                      • #26
                        Re: NEF programma

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Dank voor deze toelichting, Frank. Het was voor mij een openbaring dat een RAW-bestand zelf kon gewijzigd worden. Als ik jou, en bepaalde discussies goed begrijp, was dat op een bepaald moment zo, maar alleen met NX2, en welbepaalde NEF-bestanden, van welbepaalde toestellen.
                        Exact. Niet dat ik er speciaal op gelet heb maar de bewaarde aanpassingen van deze oude bestanden met CNX2 worden -denk ik- ook compleet genegeerd in NX-D wegens incompatibiliteit tussen beide programma's.

                        Comment


                        • #27
                          Re: NEF programma

                          @Lesc,

                          Er bestaat zelfs een exif programma waarin je de Raw-Files volledig kan aanpassen.
                          Toen ik nog met de Canon 50D werkte wou ik eens weten hoeveel kliks het toestel had.
                          Via het www kwam ik bij een programma die dit kon uitlezen, en ja dat was ook zo.
                          De kliks kon ik dan weer niet uitlezen met dit programma van de 1ds mkIII, er komen enkele lijntjes
                          tevoorschijn bij het aantal kliks, maar dat zijn waardeloze code voor mij die ik niet begrijp.

                          Het is een exif programma waar massa's info tevoorschijn komt bij een welbepaalde foto.
                          Het staat ook vol met codes waar ik niets van begrijp.
                          En ja, wens je de datum, gebruikte lens, F-getal, iso enz aan te passen, dan gaat dit zonder problemen.
                          Dat programma schrijft dat gewoon terug in de bestaande RAW-File of een copie indien gewenst.

                          Ik zie daar geen meerwaarde in om dat aan te passen, daarmee bedrieg je enkel jezelf, maar voor
                          foefelaars is zo'n programma goud waard.
                          Daarom dat ik dat ook niet vrijgeef hier in het forum.

                          Groetjes,

                          Dirk

                          Comment


                          • #28
                            Re: NEF programma

                            Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                            @Lesc,

                            Er bestaat zelfs een exif programma waarin je de Raw-Files volledig kan aanpassen.
                            Toen ik nog met de Canon 50D werkte wou ik eens weten hoeveel kliks het toestel had.
                            Via het www kwam ik bij een programma die dit kon uitlezen, en ja dat was ook zo.
                            De kliks kon ik dan weer niet uitlezen met dit programma van de 1ds mkIII, er komen enkele lijntjes
                            tevoorschijn bij het aantal kliks, maar dat zijn waardeloze code voor mij die ik niet begrijp.

                            Het is een exif programma waar massa's info tevoorschijn komt bij een welbepaalde foto.
                            Het staat ook vol met codes waar ik niets van begrijp.
                            En ja, wens je de datum, gebruikte lens, F-getal, iso enz aan te passen, dan gaat dit zonder problemen.
                            Dat programma schrijft dat gewoon terug in de bestaande RAW-File of een copie indien gewenst.

                            Ik zie daar geen meerwaarde in om dat aan te passen, daarmee bedrieg je enkel jezelf, maar voor
                            foefelaars is zo'n programma goud waard.
                            Daarom dat ik dat ook niet vrijgeef hier in het forum.

                            Groetjes,

                            Dirk
                            Klopt Dirk. MAAR, er is één tag die je niet kan aanpassen, toch zeker niet in een NEF en dat is de echte aanmaakdatum. In een NEF staan meerdere tijddata, maar de echte creatiedatum blijf je af. Gelukkig maar. En inderdaad, buiten tag's van bv onderwerp, ....in feite persoonlijke data die niets met het toestel te maken hebben en dan ook zelf moet in vullen, vind ik aanpassen van een exif foefelen .... De exif zou je nu juist moeten af blijven zodat je met verloop van tijd die data best kan gebruiken om jouw manier van fotografie te analyseren
                            Ooit heb ik dat eens gedaan voor een reis met de Fuji TX2 Die analyse heeft me toen heel veel bijgebracht.

                            Nu er is een GROOT verschil tussen het bewerken van het beeld en het bewerken van de EXIF.
                            Bij bewerken van het beeld, vernader je bv de kleur, de helderheid, haal je velkken weg ... Maar, deze bewerkingen hebben geen impact op de EXIF. Een oderbelichte foto aan ISO 100, 1/3000sec belicht bij een f32 behoudt deze instelling in de EXIF. DUs de exif-data is misleidend bij interpretatie van het beeld.
                            Omgekeerd geldt ook. Aanpassingen aan de EXIF hebbe, totaal geen impact op het beeld. D exif is slechts een logboek van het tijdstip waarop de foto werd genomen. De instellingen van je camera.

                            De beodeling om NEF's ... niet toelaatbaar te maken voor verbetring is gewoon dat een NEF eigenlijk je basisversie is van een beeld. Maw, ook al maak je 100000000 aanpassingen aan een beeld, met de NEF kan je steeds starten van een totaal onbewerkt beeld. Voor mij is dat een goede zaak. Ik kan indien ik de NEF's bewaar, na x-tijd steeds weer het origineel ophalen en herbewerken indien nodig.
                            Last edited by Wim.Vanmaele; 3 januari 2021, 09:41.
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment


                            • #29
                              Re: NEF programma

                              sorry Wim, over Nikon weet ik niets, ik
                              spreek over ervaring met de CR2-files van Canon waar je de exif kan manipuleren en terug
                              wegschrijven als CR2-Files.

                              Groetjes,

                              Dirk

                              Comment


                              • #30
                                Re: NEF programma

                                Ik ben blij met de laatste interventies, van Dirk en van Wim, maar wat ik veranderd zie zijn exif-data, zoals tijd en datum van opname, wat ik als Challenge-Moderator zeker in de gaten moet houden, maar zijn er met de genoemde (of 'gesuggereerde') programma's ook wijzigingen aan belichting, contrast, kleur... (enfin, aan alles wat bijna allen van ons wel willen uitvoeren op een RAW-bestand) ook mogelijk, MET opslag in het originele RAW-bestand zelf?
                                Daaraan blijf ik twijfelen. De rest is inderdaad 'foefelen' met de opnamegegevens.
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                                Comment

                                Working...
                                X